likestilling Skrevet 8. mai 2021 #981 Skrevet 8. mai 2021 O.G. skrev (1 minutt siden): Hvis menn hadde trukket på seg kondom så hadde vi vært nede i tre prosent av det tallet. Nå, er ikke det hva du vil da, få ned aborttallene i Norge? I såfall må menn på banen og trekke på seg kondomet når de er dem som ikke vil ha barn. Ta på deg trusa, lukk musa, så blir du ikke gravid. Så enkelt er det. Slutt å skylde på menn for noe som krever både en mann og en kvinne. Jeg regner med du har fått med deg såpass? Kondom er det minst sikre prevensjonsmiddelet, men det eneste menn kan bruke. Du er i ferd med å gjøre meg til abortmotstander, gratulerer. Kanskje du får litt perspektiv om du må bli mor og ta ansvar for et barn du ikke ønsker eller er klar for. 1
likestilling Skrevet 8. mai 2021 #982 Skrevet 8. mai 2021 semperflorens skrev (3 minutter siden): 1) Selvfølgelig gjelder det for kvinner. Hvorfor regner du med at jeg er mot abort av den grunn? Det virker som om du tror at abort kun er en fordel for kvinner. Det er like mye "et gode" for menn. Det finnes veldig mange menn der ute som ikke vet at de har sluppet unna fordi kvinnen har tatt abort uten å si det til ham. Det er særdeles få kvinner som ønsker å beholde et barn etter ONS, om noen (man skal aldri si aldri osv). De fleste som ender opp med en unge på den måten, har ikke oppdaget det før det var for sent å gjøre noe med. Når har jeg ikke lest hele tråden her, men jeg regner med at abortgrensen også vil gjelde for juridisk abort, slik at mannen må gjøre det innen uke 12? For rettferdighetens/likestillingens skyld, mener jeg. 2) Ikke på markedet. 1) Du bruker "argumentet" Hvis menn ikke ønsker å bli fedre, får de bruke prevensjon som alle andre. Ser du ikke hvor lett det kan snus til Hvis kvinner ikke ønsker å bli mødre, får de bruke prevensjon som alle andre (derfor bør det ikke være mulig å gjøre noe for kvinner etter at graviditet er et faktum). ? Jeg synes det er så merkelig at det ikke er en helt åpenbar dobbel standard her. Ditt "argument" kan like godt brukes som argument mot selvbestemt abort, men det er du selvfølgelig for. Menn skal bare finne seg i "bruke prevensjon" og ta konsekvensene hvis noe skjer, mens kvinner skal ha stå fritt til å pule rundt. Hvorfor gjelder ikke samme standard for kvinner for deg? Kan ikke kvinner som ikke ønsker å bli mødre bare bruke prevensjon som alle andre, eller ta konsekvensene? Og ja, juridisk abort må skje innen fristen for abort slik at kvinnen ikke "i god tro" blir alenemor mot sin vilje. Nå vil SV øke grensen til uke 22, så da må man vel i likestillingens navn si uke 20 da, dersom det blir realitet. 2) Jeg mente "kvinner", beklager, rettet like etter men... Sitat Vi har allerede p-piller for kvinner, så da skal det aldri skje uhell. Hvorfor utføres det 11.000 aborter i Norge årlig?
semperflorens Skrevet 8. mai 2021 #983 Skrevet 8. mai 2021 likestilling skrev (13 minutter siden): Dette er så DUMT, jeg har lest dette "argumentet" en million ganger her. "Hvis menn ikke ønsker å bli fedre, får de bruke prevensjon som alle andre" Hva med kvinner? Hvis kvinner ikke ønsker å bli mødre får de bruke prevensjon som alle andre og ikke komme ETTER at de har blitt gravide og ta abort. Hvordan noen kan "argumentere" slik med alvorlig ansikt mens de samtidig er for selvbestemt abort for halvparten av befolkningen (som de tilfeldigvis tilhører) er uforståelig for meg. Jeg ser du la til litt etter at jeg svarte første gangen, så jeg svarer igjen. Nå er det faktisk sånn at dersom en kvinne skulle bli gravid uten å ønske det, kan hun ta abort. Menn kan ikke det. Derfor må de være nøye med prevensjonsbruken, kanskje enda mer nøye enn en kvinne må være. Selv om det ideelle er at en uønsket graviditet ikke skjer i utgangspunktet, ser jeg ikke poenget med å ha en nullvisjon om aborter. Man må forholde seg til virkeligheten sånn som den er. Og virkeligheten er at kvinner og menn har ulik biologi. All verdens lovgivning får ikke forandret på det. Det man kan gjøre noe med, er å ta ansvar for seg selv og egne handlinger med utgangspunkt i hvordan verden er. 5
likestilling Skrevet 8. mai 2021 #984 Skrevet 8. mai 2021 semperflorens skrev (1 minutt siden): Jeg ser du la til litt etter at jeg svarte første gangen, så jeg svarer igjen. Nå er det faktisk sånn at dersom en kvinne skulle bli gravid uten å ønske det, kan hun ta abort. Menn kan ikke det. Derfor må de være nøye med prevensjonsbruken, kanskje enda mer nøye enn en kvinne må være. Selv om det ideelle er at en uønsket graviditet ikke skjer i utgangspunktet, ser jeg ikke poenget med å ha en nullvisjon om aborter. Man må forholde seg til virkeligheten sånn som den er. Og virkeligheten er at kvinner og menn har ulik biologi. All verdens lovgivning får ikke forandret på det. Det man kan gjøre noe med, er å ta ansvar for seg selv og egne handlinger med utgangspunkt i hvordan verden er. Ja, menn og kvinner har ulik biologi og DEN biten kan vi ikke endre på ved lover og medisin, men vi kan, på samme måte som vi har gjort abort lovlig bare forby abort. I teorien. Det er ingenting "naturlig" eller "biologisk riktig" med abort, det er å drepe et foster som i naturen ville blitt et barn. På samme måte som vi i vår moderne verden kan abortere foster på kvinner som ønsker det, så KUNNE vi bare vedtatt en lov som sier at barnefar kan kreve at moren tar abort dersom hun ikke går med på juridisk abort, selv om moralen der kan diskuteres, men du er enig i at det er akkurat like "biologisk mulig"? Vi har "omgått biologien", men vi har også lover og regler som ikke er noe statisk. Rettighetene til fri abort er ingen selvfølge, selv om norske kvinner tar det som det. En abortmotstander vil kunne si at et foster er et liv og en naturlig konsekvens av ubeskyttet sex, og det får man ikke endret på. Det kvinner kan gjøre noe med er å ta ansvar for seg selv og egne handlinger. En lovendring er alt som skal til for at det plutselig blir menn som bestemmer om kvinnen skal ta abort. Skal man bare forholde seg til at det er slik da? Dette er ikke et argument for at mannen skal være den som bestemmer i abortspørsmålet, men det et argument mot at "slik er det" og at vi ikke kan gjøre noe med naturen med all verdens lover og regler, for det kan vi. Det er ingenting naturlig med selvbestemt abort heller. 1
semperflorens Skrevet 8. mai 2021 #985 Skrevet 8. mai 2021 likestilling skrev (3 minutter siden): 1) Du bruker "argumentet" Hvis menn ikke ønsker å bli fedre, får de bruke prevensjon som alle andre. Ser du ikke hvor lett det kan snus til Hvis kvinner ikke ønsker å bli mødre, får de bruke prevensjon som alle andre (derfor bør det ikke være mulig å gjøre noe for kvinner etter at graviditet er et faktum). ? Jeg synes det er så merkelig at det ikke er en helt åpenbar dobbel standard her. Ditt "argument" kan like godt brukes som argument mot selvbestemt abort, men det er du selvfølgelig for. Menn skal bare finne seg i "bruke prevensjon" og ta konsekvensene hvis noe skjer, mens kvinner skal ha stå fritt til å pule rundt. Hvorfor gjelder ikke samme standard for kvinner for deg? Kan ikke kvinner som ikke ønsker å bli mødre bare bruke prevensjon som alle andre, eller ta konsekvensene? Og ja, juridisk abort må skje innen fristen for abort slik at kvinnen ikke "i god tro" blir alenemor mot sin vilje. Nå vil SV øke grensen til uke 22, så da må man vel i likestillingens navn si uke 20 da, dersom det blir realitet. 2) Jeg mente "kvinner", beklager, rettet like etter men... Det er en dobbel standar, som skyldes at menn og kvinner har ulik biologi. Så enkelt, så "urettferdig", men ikke noe vi kan bestemme oss bort fra. Og igjen: menn nyter også godt av at kvinner kan ta abort, hvis ikke ville jo disse 11 000 abortene du stadig nevner vært 11 000 barn som også 11 000 fedre (eller færre fedre, hvem vet?) måtte ta ansvar for... Nå er det vel ikke sånn at kvinner bruker abort som sitt foretrukne prevensjonsmiddel, vel? Ingen grunn til å fordumme debatten enda mer. Kvinner bruker P-piller og andre hormonelle prevensjonsmidler som har en rekke bivirkninger. Dette slipper menn helt unna... Igjen: hvorfor ikke starte en kampanje for å få P-piller på markedet? Det var jo noe kvinner måtte gjøre i sin tid. At "kvinner tar P-piller og allikevel er det 11 000 aborter" er et elendig argument mot at menn også skal ta P-piller. For det første har neppe de 11 000 graviditetene skjedd hvor kvinnen har gått på P-piller, for det andre vil det bli dobbel beskyttelse og for det tredje kan menn ta ansvar for seg selv i stedet for å måtte stole på alle disse kvinnene der ute som lurer uskyldige, stakkarslige menn til å bli fedre mot sin vilje. Vinn-vinn-vinn for alle parter. 3
Gibralfaro Skrevet 8. mai 2021 #986 Skrevet 8. mai 2021 27 minutter siden, DildoShwaggins said: Det burde vært den største selvfølge at mannen har noe han skulle ha sagt. Slutt å gjør dere til noen ofre! Jeg mener det er en selvfølge at man skal ta ansvar om man har pult på seg barn. Det finnes ikke merkelig for meg for fem flate øre. 2
Gjest O.G. Skrevet 8. mai 2021 #987 Skrevet 8. mai 2021 likestilling skrev (23 minutter siden): Ta på deg trusa, lukk musa, så blir du ikke gravid. Så enkelt er det. Slutt å skylde på menn for noe som krever både en mann og en kvinne. Jeg regner med du har fått med deg såpass? Men kvinner bruker jo prevensjon. Hvorfor gjør ikke menn det samme? likestilling skrev (24 minutter siden): Kondom er det minst sikre prevensjonsmiddelet, men det eneste menn kan bruke. Så hvorfor bruker dere det ikke? likestilling skrev (25 minutter siden): Du er i ferd med å gjøre meg til abortmotstander, gratulerer. Det der er ren overgriperspråk. Jeg får ikke deg til å gjøre noe som helst, det er du som velger å ikke håndtere din følelser på en god måte, men i stedet bli en abortmotstander. Gratulerer likestilling skrev (26 minutter siden): Kanskje du får litt perspektiv om du må bli mor og ta ansvar for et barn du ikke ønsker eller er klar for. Tviler på at jeg får noe annerledes perspektiv da gitt.
likestilling Skrevet 8. mai 2021 #988 Skrevet 8. mai 2021 O.G. skrev (Akkurat nå): Men kvinner bruker jo prevensjon. Hvorfor gjør ikke menn det samme? Okei, da er det ingen grunn til å ha selvbestemt abort, eller hva? Kvinner bruker jo prevensjon og blir ikke ufrivillig gravide? Herremin 🙄 Dette nivået er det meningsløst å debattere på. Vi har 11.000 aborter i året så premisset for argumentasjonen din kan ikke stemme, og det sier seg selv. 2
Gjest O.G. Skrevet 8. mai 2021 #989 Skrevet 8. mai 2021 likestilling skrev (Akkurat nå): Okei, da er det ingen grunn til å ha selvbestemt abort, eller hva? Kvinner bruker jo prevensjon og blir ikke ufrivillig gravide? Noen blir det. Andre igjen blir presset til abort av barnefaren. likestilling skrev (Akkurat nå): Herremin 🙄 Dette nivået er det meningsløst å debattere på. Vi har 11.000 aborter i året så premisset for argumentasjonen din kan ikke stemme, og det sier seg selv. Hvor mange seksuelt aktive kvinner i fertil alder har vi da? Hva med seksuelt aktive menn i fertil alder?
Gibralfaro Skrevet 8. mai 2021 #990 Skrevet 8. mai 2021 3 minutter siden, O.G. said: Men kvinner bruker jo prevensjon. Hvorfor gjør ikke menn det samme? Mange kvinner bruker prevensjon. Mange kvinner bruker ikke prevensjon. Mange menn bruker prevensjon. Mange menn bruker ikke prevensjon. Det finnes litt flere nyanser enn kun at kvinner er fornuftige, og at menn ikke er det.
Gjest O.G. Skrevet 8. mai 2021 #991 Skrevet 8. mai 2021 Gibralfaro skrev (Akkurat nå): Mange kvinner bruker prevensjon. Mange kvinner bruker ikke prevensjon. Mange menn bruker prevensjon. Mange menn bruker ikke prevensjon. Det finnes litt flere nyanser enn kun at kvinner er fornuftige, og at menn ikke er det. Jeg har fremdeles ikke truffet på en fyr som trekker på kondomet frivillig. De har ofte heller ikke spurt om jeg bruker noe. De har bare antatt at jeg gjør det. Hvor mange av dem ville ment seg "lurt" hvis jeg dukket opp på døren deres med nyheten om at de skal bli pappa, tror du?
Klink Skrevet 8. mai 2021 #992 Skrevet 8. mai 2021 Gibralfaro skrev (1 minutt siden): Mange kvinner bruker prevensjon. Mange kvinner bruker ikke prevensjon. Mange menn bruker prevensjon. Mange menn bruker ikke prevensjon. Det finnes litt flere nyanser enn kun at kvinner er fornuftige, og at menn ikke er det. Absolutt . Men en ting er svart/ hvitt bare biologiske kvinner blir gravide. 4
Klink Skrevet 8. mai 2021 #993 Skrevet 8. mai 2021 O.G. skrev (Akkurat nå): Jeg har fremdeles ikke truffet på en fyr som trekker på kondomet frivillig. De har ofte heller ikke spurt om jeg bruker noe. De har bare antatt at jeg gjør det. Hvor mange av dem ville ment seg "lurt" hvis jeg dukket opp på døren deres med nyheten om at de skal bli pappa, tror du? Og hvertfall når de snakker med kompisene 3
Gibralfaro Skrevet 8. mai 2021 #994 Skrevet 8. mai 2021 1 minutt siden, O.G. said: Jeg har fremdeles ikke truffet på en fyr som trekker på kondomet frivillig. Er ikke det litt tynt grunnlag å lage statistikk på, med tanke på antall menn som finnes i Norge, og verden? 1
Gjest O.G. Skrevet 8. mai 2021 #995 Skrevet 8. mai 2021 Klink skrev (1 minutt siden): Absolutt . Men en ting er svart/ hvitt bare biologiske kvinner blir gravide. Kvinner risikerer mer ved sex og har alltid gjort det. Klink skrev (Akkurat nå): Og hvertfall når de snakker med kompisene Je!
Gibralfaro Skrevet 8. mai 2021 #996 Skrevet 8. mai 2021 (endret) 1 minutt siden, Klink said: Absolutt . Men en ting er svart/ hvitt bare biologiske kvinner blir gravide. Tror ikke jeg har sagt noe som tyder på at jeg mener noe annet. 🙂 Endret 8. mai 2021 av Gibralfaro
Gjest O.G. Skrevet 8. mai 2021 #997 Skrevet 8. mai 2021 Gibralfaro skrev (Akkurat nå): Er ikke det litt tynt grunnlag å lage statistikk på, med tanke på antall menn som finnes i Norge, og verden? Egentlig ikke.
Gibralfaro Skrevet 8. mai 2021 #998 Skrevet 8. mai 2021 (endret) 1 minutt siden, O.G. said: Egentlig ikke. Supert, da kan jeg også bruke mine egne begrensede erfaringer som statistikk på hvordan kvinner er og oppfører seg i samfunnet, uten at det er noe problem. 🙂 Endret 8. mai 2021 av Gibralfaro
Klink Skrevet 8. mai 2021 #999 Skrevet 8. mai 2021 (endret) Gibralfaro skrev (3 minutter siden): Tror ikke jeg har sagt noe som tyder på at jeg mener noe annet. 🙂 Bruk kondom er kvinnen gravid er det dermed hun som bestemmer. Og da syns jeg det skal mye til at far skal få lov til å drite i alt ansvar. Endret 8. mai 2021 av Klink 1
Gjest O.G. Skrevet 8. mai 2021 #1000 Skrevet 8. mai 2021 Gibralfaro skrev (Akkurat nå): Supert, da kan jeg også bruke mine egne erfaringer som statistikk på hvordan kvinner er og oppfører seg i samfunnet, uten at det er noe problem. 🙂 Nektet kvinnene i ditt liv å bruke prevensjon?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå