Klink Skrevet 7. mai 2021 #881 Skrevet 7. mai 2021 Serendipity.x skrev (7 minutter siden): Jeg er helt for juridisk abort og synes det er rart at det finnes så mange som ikke forstår hvorfor dette burde være lov for menn. Jeg synes ikke at det skal være enkelt, slik som en abort heller ikke er enkelt for kvinnen. Men jeg synes faktisk at man burde kunne søke, se situasjonen og hvorfor mannen ønsker juridisk abort. Betyr ikke at i alle tilfeller skal bli godkjent, men om det faktisk går utover mannens psykiske helse da. At man seriøst ikke er klar. Det er dårlig gjort ovenfor barnet også, vokse opp med noen som ikke ønsker deg en gang. Nå er det mange som blir uplanlagte gravide av prevensjon som svikter, eller lignende. Og greit, både menn og kvinner vet konsekvensen av å ha sex - men ved en ONS, så er nok ingen med på leken for å lage barn der og da. Og synes da det er urettferdig ovenfor mannen at han skal måtte stille opp som far, etter en ONS, fordi kvinnen bestemmer seg for å beholde fosteret. Har også hørt om og vet om en bekjent som med veldig stor sannsynlighet beholdte barnet, i forsøk på å beholde mannen. Slike tilfeller florerer det faktisk av, og stakkars barn som må vokse opp med en så eiesyk mor og en åpenbart uinteressert far. Jeg som kvinne blir flau at man tror bare fordi vi biologisk er anlagt til å bli gravide og føde, at vi skal sitte med så stor makt. For noe som legit bare er en tilfeldighet, biologien bare er sånn. Hvis jeg blir gravid, og jeg vil beholde det, så er det faktisk teit å tvinge på en annen person at da må de også, fordi jeg vil. Det fungerer ikke sånn med noe annet i verden heller. Det er ikke bare at man vil bestemme middagen liksom, man skal bringe et liv frem til verden. Hvorfor tvinge noen som ikke vil det, som deg? Hvordan skal man bevise at man har blitt lurt til å bli far? Hvordan kan man bevise at man ikke er klar for å bli far? Hvilke rettigheter har barnet opp i det her? Skal kvinner også kunne ta juridisk abort? Er mange hva hvis her også.. 2
Serendipity.x Skrevet 7. mai 2021 #882 Skrevet 7. mai 2021 Klink skrev (9 minutter siden): Hvordan skal man bevise at man har blitt lurt til å bli far? Hvordan kan man bevise at man ikke er klar for å bli far? Hvilke rettigheter har barnet opp i det her? Skal kvinner også kunne ta juridisk abort? Er mange hva hvis her også.. Om kvinnen også kan ta juridisk abort? Altså kvinnen kan jo allerede ta abort. Eventuelt adoptere bort. Vi har flere rettigheter og muligheter enn mannen. Vi kan vel til og med ta abort, selv om mannen ønsker barnet. Jeg vet ikke rammene de skal gå etter, men det er selvfølgelig tilfeller som er helt åpenbare at denne personen ikke er klar til å få barn. Som jeg nevnte i forrige innlegg, det burde være en søkeprosess, hvor det legges frem eksempelvis dokumentasjon på evt dårlig psykisk helse, økonomi og lignende. Som sagt, skal det ikke være enkelt, men muligheten burde være der. Slik at i åpenbare tilfeller, så er det mulig. Det er faktisk det beste for barnet også, enn å vokse opp med en pappa som ikke har interesse av deg og ikke ville ha deg heller. Det vil skinne gjennom. For å komme med et eksempel, så kan jeg ta noen jeg vet om. En dame og en mann har holdt på lenge, denne mannen er ikke akkurat drømmemannen heller, iom at han går inn og ut av fengsel grunnet grov vold og narkotika. Denne mannen sliter med å komme opp på beina- og vekk fra rus og kriminalitet. Kvinnen har han gjort gravid, men hun ønsker å beholde barnet uansett hvor mye denne mannen har uttrykt at han ikke ønsker, eller er klar for å få barn. Denne mannen, med en nå 2-3 år gammel sønn, er ikke i stand til å være der for sønnen sin. Han har ikke økonomi til å bidra, hans psykiske helse er en helt annen sak. Han sitter inne for vold mot over 200 kvinner. Denne damen er jo forelsket i denne (unnskyld språket, PSYKOPATEN) og håpet jo at et barn skulle forandre absolutt alt. Mens han her, som har sagt at han ikke ønsker barnet fra starten av skal nå være pappa, fordi denne damen bestemte det. Sykeste er jo at han er oppegående nok til å si at han ikke er klar til å bli pappa, mens moren som har rettigheter til å bestemme det hele, lar barnet sitt vokse opp med en sånn pappa. Som ikke vil og ikke kan være der for sønnen sin. Synes du ikke hans situasjon er passende? en kar som vet at han ikke klarer å kontrollere sinne eller sitt rusmisbruk? Det finnes mange situasjoner der ute, som ikke er A4. Er disse tilfellene jeg snakker om. For barnet sin del, tror jeg ikke påkjenningen er noe verre enn kvinner som drar alene til Danmark, er aleneforeldre eller lignende. Man vet ikke hva man savner, hvis man aldri har hatt det. Er nok verre for barnet i mitt eksempel, som har en pappa på papiret, som han møter noen få ganger, men som ikke bryr seg og ikke gidder å gjøre en innsats for å være i livet hans heller. 1
linsejesus Skrevet 7. mai 2021 #883 Skrevet 7. mai 2021 5 hours ago, Klink said: Ja men det er mye verre å ta livet av det enn å bare frasi seg ansvar. Og så har man jo en mulighet til å komme tilbake senere. Ja, det er verre, for både kvinnen og fosteret. Det er tross alt ikke snakk om å gi menn rett til å ta livet av noe(n).
linsejesus Skrevet 7. mai 2021 #884 Skrevet 7. mai 2021 5 hours ago, Klink said: Nei for det er ikke menn som blir gravide. Dermed ser det ut til at menn gir oftere faen i prevensjon også, ikke de som må ta abort. Som sagt handler ikke dette om å utjevne det å gå gravid, for det er det bare kvinner som kan uansett. Saken er om menn ikke bør ha noenlunde samme valg som kvinner når det gjelder å bli foreldre, spesielt når det i praksis er kvinnen som velger for mannen.
linsejesus Skrevet 7. mai 2021 #885 Skrevet 7. mai 2021 3 hours ago, Thyra said: Begrunnelsen er vel at ingen skal kunne tvinge en kvinne til å fullføre et svangerskap. Det handler om mer enn svangerskap, det handler om å være forelder på livstid med alt det innebærer.
linsejesus Skrevet 7. mai 2021 #886 Skrevet 7. mai 2021 3 hours ago, O.G. said: Jo, de er gravide. Å være gravid er ikke en grunn til å ta abort.
Gibralfaro Skrevet 7. mai 2021 #887 Skrevet 7. mai 2021 2 hours ago, Camlon said: Når du møter din livspartner så er det ikke sikkert du er villig til å få barn med henne iløpet av de første årene. Du trenger å bli eldre og bedre kjent før du kan ta det endelige valget. Men hvis du krever å bruke kondom i alle år, og forteller henne at du vil bruke kondom fordi du er redd for at hun vil lure deg til å få barn, så øker du sjansen for at hun slår opp med deg betraktelig. Resultatet er at livspartneren du planla å få barn med, finner seg noen andre og du ender opp alene. I Norge er det normalt at menn stoler på prevensjonen til sin partner og kondom er noe man bruker for korte forhold. Din forventning om at man må bruke kondom uansett er ikke realistisk. Jeg tror egentlig at vi har misforstått hverandre, for jeg kjenner meg ikke helt igjen i det du skriver. Jeg føler også at denne tråden ikke er rettet så mye mot mennesker i langvarige, monogame forhold, men heller mot kortvarige relasjoner, eller ONS, og mine svar er derfor deretter. I et langvarig forhold så er man rimelig tett i pappen om man forteller partner at man ønsker en juridisk abort, da er forholdet over. Da tar jeg det for gitt at et par snakker sammen, og forteller hverandre hva de tenker og føler, slik at man er klar for eventuelle overraskelser som skulle dukke opp. Hvorfor i alle dager skal jeg fortelle min langvarige partner at jeg vil bruke kondom fordi at jeg er redd for at hun skal lure på meg barn? Det er jo helt idiotisk å si til en partner. Langvarig eller ikke. I Norge er det også normalt at partnere kommuniserer, og har tillit til hverandre (eller burde være). Selvfølgelig forventer jeg ikke at alle menn skal bruke kondom, alltid, uansett, men gjør de ikke det, og kvinnen vil beholde barnet, så har begge et ansvar som de ikke kommer unna. DET er poenget mitt. Kall meg gjerne gammeldags, men jeg synes ikke veldig om den kulturen vi har i dag, når det kommer til sex. Det virker rett og slett som at mange vil pule som kaniner, uten risiko. Sånn fungerer ikke naturen per i dag, og inntil dette blir forandret så ser ikke jeg noen måte for kåte mennesker å pule som de vil, uten konsekvenser, om de ikke vil ta gode nok forhåndsregler. Juridisk abort mener jeg i alle fall er en helt latterlig fjern og utopisk tanke. 5
Klink Skrevet 7. mai 2021 #888 Skrevet 7. mai 2021 (endret) Serendipity.x skrev (58 minutter siden): Om kvinnen også kan ta juridisk abort? Altså kvinnen kan jo allerede ta abort. Eventuelt adoptere bort. Vi har flere rettigheter og muligheter enn mannen. Vi kan vel til og med ta abort, selv om mannen ønsker barnet. Jeg vet ikke rammene de skal gå etter, men det er selvfølgelig tilfeller som er helt åpenbare at denne personen ikke er klar til å få barn. Som jeg nevnte i forrige innlegg, det burde være en søkeprosess, hvor det legges frem eksempelvis dokumentasjon på evt dårlig psykisk helse, økonomi og lignende. Som sagt, skal det ikke være enkelt, men muligheten burde være der. Slik at i åpenbare tilfeller, så er det mulig. Det er faktisk det beste for barnet også, enn å vokse opp med en pappa som ikke har interesse av deg og ikke ville ha deg heller. Det vil skinne gjennom. For å komme med et eksempel, så kan jeg ta noen jeg vet om. En dame og en mann har holdt på lenge, denne mannen er ikke akkurat drømmemannen heller, iom at han går inn og ut av fengsel grunnet grov vold og narkotika. Denne mannen sliter med å komme opp på beina- og vekk fra rus og kriminalitet. Kvinnen har han gjort gravid, men hun ønsker å beholde barnet uansett hvor mye denne mannen har uttrykt at han ikke ønsker, eller er klar for å få barn. Denne mannen, med en nå 2-3 år gammel sønn, er ikke i stand til å være der for sønnen sin. Han har ikke økonomi til å bidra, hans psykiske helse er en helt annen sak. Han sitter inne for vold mot over 200 kvinner. Denne damen er jo forelsket i denne (unnskyld språket, PSYKOPATEN) og håpet jo at et barn skulle forandre absolutt alt. Mens han her, som har sagt at han ikke ønsker barnet fra starten av skal nå være pappa, fordi denne damen bestemte det. Sykeste er jo at han er oppegående nok til å si at han ikke er klar til å bli pappa, mens moren som har rettigheter til å bestemme det hele, lar barnet sitt vokse opp med en sånn pappa. Som ikke vil og ikke kan være der for sønnen sin. Synes du ikke hans situasjon er passende? en kar som vet at han ikke klarer å kontrollere sinne eller sitt rusmisbruk? Det finnes mange situasjoner der ute, som ikke er A4. Er disse tilfellene jeg snakker om. For barnet sin del, tror jeg ikke påkjenningen er noe verre enn kvinner som drar alene til Danmark, er aleneforeldre eller lignende. Man vet ikke hva man savner, hvis man aldri har hatt det. Er nok verre for barnet i mitt eksempel, som har en pappa på papiret, som han møter noen få ganger, men som ikke bryr seg og ikke gidder å gjøre en innsats for å være i livet hans heller. Her er det jo mor som burde holdt far unna barnet 🤷♀️ Han er jo allerede lite inkludert, hva er det han tvinges til? Å betale? Har han ikke penger får vel ikke barnet betalt heller? Endret 7. mai 2021 av Klink 2
Serendipity.x Skrevet 7. mai 2021 #889 Skrevet 7. mai 2021 Klink skrev (15 minutter siden): Her er det jo mor som burde holdt far unna barnet 🤷♀️ Han er jo allerede lite inkludert, hva er det han tvinges til? Å betale? Har han ikke penger får vel ikke barnet betalt heller? Karen må betale fra det lille han får fra NAV da lol. Og blir trukket fra statens innkrevningssentral, som alle andre som ikke betaler farsbidraget sitt. Fengselsfugl eller ikke. Og selvfølgelig burde hun holde ham unna barnet, men poenget er at dette er et tilfelle hvor KVINNEN vil beholde barnet og forsøker å beholde denne mannen. Mannen synes jo det er chill med samvær av og til, for å slippe ut av cella. Men når han kommer ut er han nok ingen sted å finne. Stakkars barnet i denne situasjonen.
Gjest someone_here Skrevet 7. mai 2021 #890 Skrevet 7. mai 2021 Klink skrev (23 timer siden): Utjevning? Kvinner kan gjerne dø på jobb og i krig.
likestilling Skrevet 7. mai 2021 #891 Skrevet 7. mai 2021 Klink skrev (9 timer siden): Jeg er for selvbestemt abort? Det vi diskuterer er juridisk abort. Hmm, jaså du. Hvordan er dette innlegget du skrev forenlig med å være for selvbestemt abort? Jeg lurer på om poenget mitt fløy over hodet ditt...? Sitat Man har retten til det: ikke ha sex uten prevensjon om du ikke vil bli forelder eller la være å ha sex. Eller bare utføre oralsex. Eller ha analsex. Eller bruke kondom og deretter ikke komme inn i dama. Er mange muligheter til å unngå slikt. Og skulle en likevel være uheldig kan en stikke fra alt ansvar. Hvis en er skikkelig drittsekk, da. Det du ønsker for menn er altså at de tar ansvar FØR en graviditet og bør holde seg til anal, oral eller sølibat. Hvorfor mener du ikke at man skal gi kvinner samme ansvar? Hvorfor er ikke kvinner som utsetter seg for graviditet og så fraskriver seg ansvar ved abort "skikkelige drittsekker"? Jeg skjønner ikke at det er så vanskelig å se at 90% av "argumentene" mot juridisk abort ("ta ansvar! ikke ha sex" etc.) også kan brukes om vanlig abort. Hvor blir det av fordømmingen av kvinner som velger å ha annet enn analsex og blir gravide, for så å ta abort? Det har blitt påpekt et utall ganger av forskjellige her, men det virker som om konseptet er umulig å forstå for enkelte. Hvis vi tråden hadde handlet om at selvbestemt abort for kvinner var ulovlig, og alle menn her gjorde det så enkelt som å si at kvinner som ikke vil bli gravide bare kan slutte å ha sex eller ha analsex og at de er drittkjerringer dersom de ønsker å fraskrive seg ansvar etter at skaden har skjedd, så tror jeg ikke du hadde reagert pent. 2
Klink Skrevet 7. mai 2021 #892 Skrevet 7. mai 2021 likestilling skrev (2 minutter siden): Hmm, jaså du. Hvordan er dette innlegget du skrev forenlig med å være for selvbestemt abort? Jeg lurer på om poenget mitt fløy over hodet ditt...? Det du ønsker for menn er altså at de tar ansvar FØR en graviditet og bør holde seg til anal, oral eller sølibat. Hvorfor mener du ikke at man skal gi kvinner samme ansvar? Hvorfor er ikke kvinner som utsetter seg for graviditet og så fraskriver seg ansvar ved abort "skikkelige drittsekker"? Jeg skjønner ikke at det er så vanskelig å se at 90% av "argumentene" mot juridisk abort ("ta ansvar! ikke ha sex" etc.) også kan brukes om vanlig abort. Hvor blir det av fordømmingen av kvinner som velger å ha annet enn analsex og blir gravide, for så å ta abort? Det har blitt påpekt et utall ganger av forskjellige her, men det virker som om konseptet er umulig å forstå for enkelte. Hvis vi tråden hadde handlet om at selvbestemt abort for kvinner var ulovlig, og alle menn her gjorde det så enkelt som å si at kvinner som ikke vil bli gravide bare kan slutte å ha sex eller ha analsex og at de er drittkjerringer dersom de ønsker å fraskrive seg ansvar etter at skaden har skjedd, så tror jeg ikke du hadde reagert pent. Det jeg ønsker for menn og kvinner er at de tar ansvar før en graviditet skjer ja. Når kvinnen blir gravid likevel sp er det kvinnen sin kropp og kvinnen som bestemmer hva som skal skje. Dersom mannen ikke vil bli far kan han stikke av og ikke ha ansvar for barnet eller så kunne han ha sørger for å bruke kondom så han ikke ble far i utgangspunktet. 2
Klink Skrevet 7. mai 2021 #893 Skrevet 7. mai 2021 Og det poenget ditt, jeg driter faktisk i at det ikke er helt rettferdig. Kvinner sin kropp kvinnen bestemmer. Menn burde ikke kunne stikke av ansvar på staten sin regning. Kondompakka koster vel 100 kr. 2
likestilling Skrevet 7. mai 2021 #894 Skrevet 7. mai 2021 Serendipity.x skrev (2 timer siden): ... Jeg vet ikke rammene de skal gå etter, men det er selvfølgelig tilfeller som er helt åpenbare at denne personen ikke er klar til å få barn. Som jeg nevnte i forrige innlegg, det burde være en søkeprosess, hvor det legges frem eksempelvis dokumentasjon på evt dårlig psykisk helse, økonomi og lignende. Som sagt, skal det ikke være enkelt, men muligheten burde være der. Slik at i åpenbare tilfeller, så er det mulig. Det er faktisk det beste for barnet også, enn å vokse opp med en pappa som ikke har interesse av deg og ikke ville ha deg heller. Det vil skinne gjennom. ... Gode innlegg! Jeg er også enig i at det kunne vært en nemd, på samme måte som jeg absolutt mener at vi bør videreføre nemd / rådgivning for kvinner som ønsker senaborter. Selvfølgelig vil det være belastende for barnefar å møte i en nemd å fortelle hvorfor han ikke ønsker/kan bli far, men det er et greit kompromiss. Hvis dette rådet støtter barnefar i at det er uansvarlig å bringe dette barnet til verden eller vil skade hans helse burde han få godkjent juridisk abort. Et eksempel kan være at en mann som er ufør og har minstesats har en kjæreste som har psykiske lidelser / borderline og at det av en eller annen grunn oppstår en gravididet. Som for kvinner er årsaken selvfølgelig ikke at det har skjedd en spontanbefruktning uten noen foranledning, men som for kvinner som ikke ønsker barn, bør mannen i alle fall ha en mulighet til å be om juridisk abort i en nemd om kvinnen insisterer på å beholde kvinnen i et forsøk på å tvinge mannen inn i en livsvarig forpliktelse. Kanskje en slik ordning ville fått mor til å tenke seg om en ekstra gang før hun beholder det også, eller prøver å bruke et barn som brekkstang. Det finnes mange mulige eksempler som ikke er så enkle som at mannen bare ikke gidder å ta ansvar, akkurat som man ikke kan si at alle kvinner som tar abort er ansvarsløse og giddaløse. Nå har kvinner til og med fått bort all nemd, og nå skal de jammen meg ha helt fri abort frem til 22. uke selv om nesten alle får medhold i nemd.
likestilling Skrevet 7. mai 2021 #895 Skrevet 7. mai 2021 Klink skrev (6 minutter siden): Og det poenget ditt, jeg driter faktisk i at det ikke er helt rettferdig. Kvinner sin kropp kvinnen bestemmer. Menn burde ikke kunne stikke av ansvar på staten sin regning. Kondompakka koster vel 100 kr. Et foster er ikke så enkelt som "kvinnen sin kropp" lenger, det er et liv, og selv om du ikke mener det og mener at det er "en del av kvinnen" frem til navlestrengen er kuttet, så er det ikke så enkelt. Nå handler ikke denne tråden om abort og jeg er for abort, men det er ikke så enkelt som "min kropp, mitt valg". En mann kan si "mitt liv, mitt valg" også om sitt ansvar for dette barnet, og det er ikke noe mer urimelig. Et argument mot abort da, som djevelens advokat, for å snu på det du sier: Kvinner som velger å ha sex og ikke bare analsex frem til de ønsker å bli mor bør ikke kunne stikke av fra sitt biologiske ansvar på staten sin regning (eller ved å ta livet av et foster). Kondompakka koster vel 60 kroner (rettet prisen, siden du åpenbart ikke har kjøpt mange selv). De har et ansvar for å forhindre graviditet FØR den oppstår, og om de likevel blir gravide bør de ikke kunne stikke av fra dette ansvaret på bekostning av et fremtidig menneskeliv.
Klink Skrevet 7. mai 2021 #896 Skrevet 7. mai 2021 likestilling skrev (2 minutter siden): Et foster er ikke så enkelt som "kvinnen sin kropp" lenger, det er et liv, og selv om du ikke mener det og mener at det er "en del av kvinnen" frem til navlestrengen er kuttet, så er det ikke så enkelt. Nå handler ikke denne tråden om abort og jeg er for abort, men det er ikke så enkelt som "min kropp, mitt valg". En mann kan si "mitt liv, mitt valg" også om sitt ansvar for dette barnet, og det er ikke noe mer urimelig. Et argument mot abort da, som djevelens advokat, for å snu på det du sier: Kvinner som velger å ha sex og ikke bare analsex frem til de ønsker å bli mor bør ikke kunne stikke av fra sitt biologiske ansvar på staten sin regning (eller ved å ta livet av et foster). Kondompakka koster vel 60 kroner (rettet prisen, siden du åpenbart ikke har kjøpt mange selv). De har et ansvar for å forhindre graviditet FØR den oppstår, og om de likevel blir gravide bør de ikke kunne stikke av fra dette ansvaret på bekostning av et fremtidig menneskeliv. Menn har jo denne muligheten, de kan stikke av fra ansvaret. Og jo min kropp- mitt valg. Visst er det et liv, men det er kvinnen som skal båre det og føde det. Du klarer ikke å diskutere uten å komme med angrep på meg som person. Ikke en lur måte å diskutere på. Jeg kan godt finne eksempler på en kondompakke som koster rundt 100 kr , men du kan jo Google selv. 1
herzeleid Skrevet 7. mai 2021 #897 Skrevet 7. mai 2021 Klink skrev (25 minutter siden): Og det poenget ditt, jeg driter faktisk i at det ikke er helt rettferdig. Kvinner sin kropp kvinnen bestemmer. Menn burde ikke kunne stikke av ansvar på staten sin regning. Kondompakka koster vel 100 kr. Hvorfor ikke?
Klink Skrevet 7. mai 2021 #898 Skrevet 7. mai 2021 herzeleid skrev (1 minutt siden): Hvorfor ikke? Det er allerede en mulighet, hvorfor skal staten betale og gjøre det enda enklere? 2
Gjest someone_here Skrevet 7. mai 2021 #899 Skrevet 7. mai 2021 Camlon skrev (13 timer siden): Hvis man skal ha juridisk abort for menn, så bør det fungere på samme premisser som abort for kvinner. Det er noe du kan gjøre i en begrenset periode før barnet er født. En måte vi kan gjøre det, er at etter første svangerskapskontroll så vil far få en melding i sin innboks om at han er juridisk far. Hvis han ikke vil være far til barnet har han 5 uker på å søke om juridisk abort. Hvis han ikke søker iløpet av tidsfristen så kan han ikke lenger frasi seg farskapet. Om vi gjør det slik, så tror jeg ikke at ting vil være så annerledes enn idag utenom at det blir vanskeligere for enkelte kvinner å lure menn. Det kan kvinner gjøre i dag, ikke menn.
herzeleid Skrevet 7. mai 2021 #900 Skrevet 7. mai 2021 Klink skrev (Akkurat nå): Det er allerede en mulighet, Åpenbart ikke gitt at staten i dag ikke tar regningen. Sitat hvorfor skal staten betale og gjøre det enda enklere? Av samme grunn som staten gjør det om kvinnen velger å få barn med donor eller om hun oppgir "ukjent far". 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå