Gå til innhold

Kvinner som er for selvbestemt abort hos kvinner, men imot juridisk abort hos menn...

Anbefalte innlegg

Gjest O.G.
Skrevet
linsejesus skrev (6 minutter siden):

Nei, det føles som en straff å gjøre noen til forelder mot sin vilje. Og om han av en eller annen grunn ikke kan eller ønsker å faktisk være far, oppleves det som en straff at han skal lide økonomisk for kvinnens valg.

Han lider i såfall av valget sitt over å ikke bruke kondom.

linsejesus skrev (7 minutter siden):

Nei, for forskjellen er ikke at menn kan bruke prevensjon mens kvinner ikke kan. Forskjellen er at kvinner kan velge også etter at uhellet er ute.

Og her kommer biologien inn. Derfor er det så viktig at menn bruker kondom, sånn at de ikke føler seg lurt etter sex. 

linsejesus skrev (7 minutter siden):

Er abort å ta ansvar for egen graviditet? Javel, i så fall er jo juridisk abort også det.

Der tok jeg deg.

For alle de som ikke har fått det med seg.

Juridisk abort handler kun om at menn mener de skal ha rett til å gi fanden i å bruke kondom/eventuell sterilisering, for deretter å gi blanke i ansvaret sitt ved eventuell graviditet. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
linsejesus skrev (47 minutter siden):

Javel, men da kan jeg sende ballen tilbake til kvinnen: DU har ansvar for egen seksualitet, DU brukte ikke prevensjon selv om du visste du kunne bli gravid, DU valgte å ikke ta abort, DU valgte å bestemme om en annen person skal ha barn.

Ikke usant dette. Men far blir han i dette tilfellet uansett. Han er biologisk far uansett hvilket scenario som måtte skje senere. 
Så menn, pass på dere selv om dere ikke ønsker å få avkom! Heldigvis kan dere velge dette hvertfall 😊

• Liker 3
Skrevet (endret)
O.G. skrev (34 minutter siden):

Og her kommer biologien inn. Derfor er det så viktig at menn bruker kondom, sånn at de ikke føler seg lurt etter sex. 

Der tok jeg deg.

Juridisk abort handler kun om at menn mener de skal ha rett til å gi fanden i å bruke kondom/eventuell sterilisering, for deretter å gi blanke i ansvaret sitt ved eventuell graviditet. 

Nettopp! Og med juridisk abort vil dette bli enda enklere! 

Endret av Klink
  • Liker 3
Gjest O.G.
Skrevet
Klink skrev (7 minutter siden):

Nettopp! Og med juridisk abort vil dette bli enda enklere! 

Nok av disse stakkarslige mennene og kvinnene som synes så synd på dem.

Skrevet
linsejesus skrev (4 timer siden):

Hvordan er biologien til hinder for at menn skal ha sterkere juridiske rettigheter?

Hvis du mener det siste der, er du også mot assistert befruktning til enslige kvinner? Og hvordan lider barnet under at det er staten, heller enn den biologiske faren, som betaler?

Og ansvarsfri seksualitet, er det så galt da? Det er jo derfor kvinner ønsker å kunne ta abort. Igjen ser vi denne typiske forskjellsbehandlingen av kjønnene og redefinering av begreper ettersom det passer seg. Hvis en kvinne ikke vil ha barn, må hun slippe fordi graviditeten er kjip og hun blir sittende igjen med et barn. Hvis mannen ikke vil ha barn, er det ikke så nøye, for menn bryr seg bare om at de må betale. Hvis mannen ønsker å beholde barnet, er det bare en celleklump. Hvis kvinnen ønsker det, er det et spirende lite liv. Hvis hun blir gravid, skal hun få slippe, mens mannen har værsågod til å se å ta ansvar. Igjen og igjen sier alle som støtter juridisk abort at selvsagt skal ikke barnet lide økonomisk av det, men det er visst ikke barnets beste som er det viktigste, det som virkelig betyr noe er at dette skal svi for mannen som ikke gadd å dra på et kondom.

Det ser mer ut til at det er en misnøye mot menn generelt, heller enn et ønske om reell likestilling, som ligger til grunn, for det er helt inkonsekvent og prinsippløst. For å være litt ufin tilbake på vegne av mitt eget kjønn: hvis menn er så kjipe som dere skal ha det til, hvorfor har dere så jævlig lyst til å ligge med dem?

ALLE som støtter juridisk abort sier ikke at barnet ikke skal lide økonomisk, enkelte har uttalt at selvsagt skal ikke staten betale. Om kvinnen ønsker å beholde barnet og mannen ikke, skal hun selv betale.

Selvsagt må kvinnen ha siste ordet siden det er hennes kropp. Så lenge det er tillatt med abort, kan ingen pålegges å fullføre et svangerskap. Og ingen kan tvinges til abort.

Reell likestilling er ikke mulig på alle områder. Er det urettferdig at menn slipper unna svangerskapsplager og smertefulle fødsler? Er det urettferdig at menn i snitt dør tidligere enn kvinner? Er det urettferdig at bare menn får testikkelkreft og at bare kvinner får brystkreft? Burde vi gjøre noe med lovverket på dette området?

Og hvis KVINNER er så kjipe, hvorfor vil menn ha sex med dem? 

• Liker 4
Gjest someone_here
Skrevet
Thyra skrev (24 minutter siden):

ALLE som støtter juridisk abort sier ikke at barnet ikke skal lide økonomisk, enkelte har uttalt at selvsagt skal ikke staten betale. Om kvinnen ønsker å beholde barnet og mannen ikke, skal hun selv betale.

Selvsagt må kvinnen ha siste ordet siden det er hennes kropp. Så lenge det er tillatt med abort, kan ingen pålegges å fullføre et svangerskap. Og ingen kan tvinges til abort.

Reell likestilling er ikke mulig på alle områder. Er det urettferdig at menn slipper unna svangerskapsplager og smertefulle fødsler? Er det urettferdig at menn i snitt dør tidligere enn kvinner? Er det urettferdig at bare menn får testikkelkreft og at bare kvinner får brystkreft? Burde vi gjøre noe med lovverket på dette området?

Menn kan få brystkreft. 

Gjest O.G.
Skrevet
someone_here skrev (2 minutter siden):

Menn kan få brystkreft. 

Men kvinner kan fremdeles ikke få testikkelkreft. Gud, hvor urettferdig det er.

Gjest AntonymBruker
Skrevet (endret)

Rent etisk/moralsk vil jeg si at frihet over egen kropp også burde medføre ansvar over egen kropp. Så i og med at det er kvinnen som har både fordelene og ulempene ved å være den som kan bli gravid, bør det også være kvinners ansvar å sørge for prevensjon, eller evt. å ta konsekvensen av å velge å bære frem et barn for en mann som ikke er skikket til å være far. Det å bli gravid er en naturlig konsekvens av de valg en kvinne tar, mens det å betale barnebidrag er en kunstig påført konsekvens av de valg en mann tar.

Allikevel, rent pragmatisk, er det alltid noen andre enn alenemoren som kommer til å ta regningen. Dersom det ikke er faren, så blir det staten (altså andre menn, skattebetalerne, de som putter ressurser inn i felleskassa). Og som mann og skattebetaler selv selv kan jeg ikke si jeg er så veldig hypp på å ta regningen (i enda større grad enn hva vi allerede gjør) for de menn som puler unger på kvinner som aldri burde ha vært mødre.

Uansett hvordan en vrir og vender på det blir det "urettferdig" for noen. Så da lander jeg heller på alternativet som best ivaretar mine selviske interesser (som en mann som gjorde et klokt valg for hvem som skulle få være mor til mine barn, og som helst vil bruke mine ressurser på mine egne barn), og sier som så at jeg er imot økonomisk abort.

Endret av AntonymBruker
Gjest O.G.
Skrevet
AntonymBruker skrev (Akkurat nå):

Rent etisk/moralsk vil jeg si at frihet over egen kropp også burde medføre ansvar over egen kropp. 

Så hvorfor tar ikke menn ansvar for eiga kropp og seksualitet ved å tre på kuken sin kondom`?

Gjest AntonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, O.G. said:

Så hvorfor tar ikke menn ansvar for eiga kropp og seksualitet ved å tre på kuken sin kondom`?

Fordi det skjer ingenting med en manns kropp om han ikke gjør det. En mann kan ikke bli gravid.

Gjest O.G.
Skrevet
AntonymBruker skrev (8 minutter siden):

Fordi det skjer ingenting med en manns kropp om han ikke gjør det. En mann kan ikke bli gravid.

Men han kan gjøre noen gravid.

Skrevet
2 hours ago, O.G. said:

Vel, menn er ikke gode kondombrukere ved ONS akkurat. Så hvorfor slik sympati for menn som nekter å bruke kondom selv ved one night stands`?

Jeg har ikke spesielt stor sympati med dem, jeg mener bare at de skal ha så like rettigheter som mulig.

Hvorfor stole på andre når det kommer til eiga fremtid uansett situasjon hvis løsningen er så enkel som å bruke kondom`? Blir jo helt sykt å sitte å snakke om å pålegge damerne å bruke abortpille i etterkant istedenfor å ta ansvar for - eiga reproduksjon ved kondombruk. Ser du ikke hvor stakkarslige disse kameratene dine som hevder seg lurt er?

Jeg synes ikke det er stakkarslig å stole på at dama snakker sant etter ti års ekteskap.

Vel, men hvorfor skal bare kvinnene ta ansvar for deres felles sexliv?

Jeg sier ikke at bare kvinnene skal gjøre det. Folk som har sex får bli enige om hvilken prevensjon de eventuelt skal bruke.

Hvorfor mener menn at de er lurt når de vet hva puling kan føre til?

Hvis dama lyver om prevensjon, så er mannen blitt lurt.

Veldig naivt av kvinner og ikke kreve kondom ved ONS ja, men hvorfor skal de behøve det? Hvorfor kan ikke menn ta ansvar ved eiga seksualitet og bruke kondom ved ONS?

Det er ingen grunn til at de ikke bør gjøre det, men hvis en kvinne ønsker å ha tilfeldig sex med en uansvarlig mann, må hun se til å beskytte seg.

2mill fertile kvinner i landet og bare 11000 aborter årlig er en god bragd. Da har p-pille kampanjene vi kvinner har vært utsatt for de siste 30 årene gjort jobben sin. Synd at ikke de har fokusert på kondombruk i tillegg for da hadde aborttallene vært på rundt 4000 året ( ca anslag). 

Jeg synes 11 000 aborter tvert imot er et nedslående tall når absolutt alle vet hvordan barn blir til og absolutt alle har tilgang til prevensjon.

En annen person som heller ikke brukte noe.....

Husk det.

Ja, nettopp. TO personer som ikke har brukt prevensjon.

Ja, men bare kvinner tar ansvaret. Menn sier de er lurt, men så utover samtalen viste det seg at de aldri bruker kondom. Ikke en gang ved ONS, da vet man jo at en gang vil man bli uheldig.

Ja, folk er uforsiktige. Men kvinner har altså en rettighet som menn ikke har, altså å velge om de skal bli foreldre eller ikke, samme om prevensjonen sviktet, sexen var ufrivillig, de var fulle osv. Kvinnen kan i tillegg til å velge om hun selv skal få barn, også velge om en mann skal få barn.

Så menn skal slippe hvis de begge er uheldige og er kåte`?

Ja, hvorfor ikke? Kvinner får jo slippe.

Vil ikke svi bare for ungen, det vil svi for alle siden det vil gå over skattesedelen vår. Er du villig til å betale 15% skatt mer i året pga du skal finansiere andre menns ungers oppfostring?

Jeg kommer ikke til å måtte betale 15% mer i skatt fordi menn får rett til juridisk abort. Det er uansett andre ting skattepengene går til som opprører meg mer enn at fellesskapet underholder mor og barn.

Hvor hen er de seksuelt aktive kvinnene som ikke bruker noe prevensjon`?

På abortklinikken.

Skrevet
2 hours ago, O.G. said:

Og det er jo bare naturlig at de ikke slipper.

Hvorfor er det naturlig, når det er naturlig at kvinner kan slippe ikke bare det økonomiske ansvaret, men det å være forelder i det hele tatt?

Skrevet
2 hours ago, O.G. said:

Nei, for det er ikke mannen som velger om han skal bli far. Det er 100% kvinnens valg. Kvinner kan ha sex uten å risikere å få barn, det kan ikke menn.

Det er ingen biologisk grunn til at vi ikke kan innføre juridisk abort.

Der tok jeg deg.

Hva snakker du om nå? Hvis det å ta abort er å ta ansvar, må det jo også gjelde for menn?

Hvis juridisk abort er for å kunne slippe å bruke prevensjon, så er jo vanlig abort det samme for kvinner. De tar jo abort nettopp fordi de ikke vil ta konsekvensene av ubeskyttet sex.

Skrevet
1 hour ago, Thyra said:

Ja, det stemmer, det var en i tråden som sa at hvis kvinner velger å få et barn faren ikke ønsker, får hun vær så god betale for det selv. Jeg er i prinsippet enig i det, men det vil gå ut over barnet med mindre hun har veldig god økonomi.

Men dette handler ikke om at vi skal påføre en person lidelse bare fordi en annen person har det fælt. Det er mye som er urettferdig og folk har forskjellige forutsetninger de ikke kan noe for. Det er jo derfor vi har lover som skal sikre likestilling, utjevning og like muligheter.

De er vel like kåte som damene som velger å ha ONS med udugelige menn :)

Skrevet
someone_here skrev (2 timer siden):

Menn kan få brystkreft. 

Der fallt det visst ut et ord, mente å skrive at NESTEN bare kvinner får brystkreft.

• Liker 1
Gjest O.G.
Skrevet (endret)
linsejesus skrev (3 timer siden):

Men dette handler ikke om at vi skal påføre en person lidelse bare fordi en annen person har det fælt. Det er mye som er urettferdig og folk har forskjellige forutsetninger de ikke kan noe for. Det er jo derfor vi har lover som skal sikre likestilling, utjevning og like muligheter.

Så hvor hen er min kompensasjon for å hatt mensen i snart 40 år? 

Hva skal menn gjøre for at jeg og andre kvinner skal få det likere?

Du er jo så opptatt av utjevning, så du vet sikkert svaret på det også.

Endret av O.G.
Skrevet

Og ikke minst utjevning for alle årene kvinner ikke fikk stemme, måtte være husmødre , har fått dårligere lønn og for alle seksuelle tilnærmelser vi ikke ønsker? Kanskje det ikke gjør noe at menn ikke kan ta «abort» ( strengt tatt ikke noen abort når en ikke har baby inni seg og ungen fremdeles kan bli født)  helt enda selv om man er opptatt av likestilling ,rettferdighet og utjevning.

• Liker 3
Gjest O.G.
Skrevet

Og utjevning pga graviditet er risikosport. Mange kvinner har dødd av det. Ikke mange menn har dødd av å bruke kondom under samleiet.

Skrevet

Og utjevning for tapte år og pensjon i arbeidslivet på grunn av at man måtte være hjemmeværende mor! 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...