Gå til innhold

Kvinner som er for selvbestemt abort hos kvinner, men imot juridisk abort hos menn...

Anbefalte innlegg

Skrevet
Hotwife skrev (7 minutter siden):

Som kvinne kjenner jeg at jeg blir provosert av denne tråden. For noen dobbeltmoralske meninger som er her! 

Noen av dere mener helt oppriktig at det er greit å tvinge en mann til å bli far, men at han har ingenting han skulle ha sagt dersom kvinnen ønsker å ta abort? Så om babysyke Kari er på byen og har seg med Jon, så skal Jon straffes i form av 18 års økonomisk bidrag? Men om Frode som ønsker seg barn har seg med Liv, så kan Liv fritt velge å aborterte dette barnet. Nok en gang får mannen straffen. 

Alle menn der ute, jeg beklager så mye. Jeg beklager at kvinner bruker denne makten over dere. Jeg beklager ovenfor alle barn som er tvunget frem av bitre damer, ovenfor alle barn som ikke har en tilstedeværende far. Skyld på deres mor, hun tenkte visst mest på seg selv enn deg. 

Ja, hva tenker du da, at Jon skal tvinge babysyke Kari til å ta abort mot hennes vilje? Imens Frode skal få lov til å tvinge en kvinne som ikke vil ha barn til å gjennomføre et svangerskap? 

Jeg tror du har sett for mye på Handmaid's Tale (og ikke forstått historien) om du tenker det er greit at menn har bestemmelsesrett over kvinners kropper. Kvinner flest blir ikke gravide, eller velger abort eller å få barn, for å straffe menn.

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet
linsejesus skrev (4 minutter siden):

Juridisk abort burde jo ha noenlunde samme begrensninger som vanlig abort, altså for eksempel tolv uker, og eventuelt mulighet for senabort i visse tilfeller, slik kvinner har det. Da er det jo per definisjon ikke noe barn eller person som blir skadelidende.

"Aborten" vil altså skje lenge før barnet i det hele tatt eksisterer, og som flere har nevnt trenger det ikke bety at mor og barn lider økonomisk, fordi staten tar seg av det.

Så kan du selvsagt innvende at det kan være tøft for moren å velge om hun da skal ta abort eller bære fram et barn som ikke skal ha en juridisk far. Men da kunne hun vel bare brukt prevensjon eller latt være å pule, ikke sant? Hennes kropp, hennes valg osv.

Men ved juridisk abort blir det jo et barn? Det er et barn der som kommer til å lure på hvem pappa er! 

• Liker 6
Skrevet
Cuntzilla skrev (1 minutt siden):

Ja, hva tenker du da, at Jon skal tvinge babysyke Kari til å ta abort mot hennes vilje? Imens Frode skal få lov til å tvinge en kvinne som ikke vil ha barn til å gjennomføre et svangerskap? 

Jeg tror du har sett for mye på Handmaid's Tale (og ikke forstått historien) om du tenker det er greit at menn har bestemmelsesrett over kvinners kropper. Kvinner flest blir ikke gravide, eller velger abort eller å få barn, for å straffe menn.

Nettopp. Og før en blir gravid finnes det kondom. (Og la være å ha sex, men det er lite realistisk. Vi har sex. Men bruk for h.. prevensjon. Hvis man er mann og ikke vil ha barn tre på kondom eller sørg for å vite at dama bruker det. Oppegående damer lurer deg ikke til å bli far.) 

• Liker 8
Skrevet

Og forresten, hva med å ha snakket med den man har sex med om slike ting? Hva skjer om vi skulle bli gravide? Lur samtale å ha. Ikke like naturlig med et ons, men ville begrenset onsene uten kondom om en ikke vil ha barn. 

• Liker 4
Skrevet
29 minutter siden, Klink said:

Men ved juridisk abort blir det jo et barn? Det er et barn der som kommer til å lure på hvem pappa er! 

Ja, det blir et barn hvis kvinnen velger å lage et. Hun står fritt til å la være. Ved juridisk abort kan man godt ha en regel om at barnet får rett til å vite hvem biologisk far er for eksempel når det har fylt 16, slik adopterte barn har i dag.

Skrevet
linsejesus skrev (Akkurat nå):

Ja, det blir et barn hvis kvinnen velger å lage et. Hun står fritt til å la være. Ved juridisk abort kan man godt ha en regel om at barnet får rett til å vite hvem biologisk far er for eksempel når det har fylt 16, slik adopterte barn har i dag.

Det får kvinnens  abort til å virke som et enkelt valg. Ikke alle syns det er enkelt å fjerne et liv. En juridisk abort så kan faren ha kontakt likevel siden et barn faktisk har rett til å vite hvem far er og å ha en far. Bare slippe å betale og ta ansvar? 

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, Klink said:

Det får kvinnens  abort til å virke som et enkelt valg. Ikke alle syns det er enkelt å fjerne et liv. En juridisk abort så kan faren ha kontakt likevel siden et barn faktisk har rett til å vite hvem far er og å ha en far. Bare slippe å betale og ta ansvar? 

Ingen har sagt at det er enkelt, og det er neppe enkelt for en mann å si fra seg farskap heller. Det måtte jo innebære at han ikke har noe krav på samvær før ungen eventuelt ønsker det selv som myndig. Altså ikke noe ansvar, og heller ingen rettigheter.

Skrevet
linsejesus skrev (1 minutt siden):

Ingen har sagt at det er enkelt, og det er neppe enkelt for en mann å si fra seg farskap heller. Det måtte jo innebære at han ikke har noe krav på samvær før ungen eventuelt ønsker det selv som myndig. Altså ikke noe ansvar, og heller ingen rettigheter.

Hva med et barns rettigheter? 

• Liker 5
Skrevet
Cuntzilla skrev (52 minutter siden):

Juridisk abort betyr i bunn og grunn at far skal slippe å betale?

Da kan flere alenemødre havne under fattigdomsgrensen, og hele samfunnet blir fattigere av at barn vokser opp i fattigdom, det gir trykk på helsevesen, økt kriminalitet osv.

Ikke minst handler det om levekår og menneskeverd. Jeg tror dere barnslige menn som heller vil ta "juridisk abort" enn å bruke dong glemmer at det er snakk om et BARN her. Som skal ha tak over hodet, mat i magen og et par fotballsko på et tidspunkt.

Om vi som samfunn absolutt skal støtte Kent-Ronny i sin ferd med å pule på seg flest mulig unger han slipper å ta ansvar for, så må alenemødre få vesentlig høyere stønad enn de har fått til nå.

Men da vil du ha et par saker med at Linn-Jeanette puler på seg ørten unger bare for trygda. 

Så sitter dere menn igjen her da og bare BUHU kvinner får for mye fra NAV. Hvorfor kan ikke jeg pule på meg noen unger og få penger. Livet er urettferdig. Ja til livmor til menn.

Barnet må vel da forsørges på samme måte som barn av enslige kvinner som får kunstig befruktning, og fellesskapet får også her ta regningen. Igjen, kunstig befruktning av enslige virker å ‘besvare’ de fleste innvendingene mot ‘juridisk abort’, uten at jeg kan si jeg synes en eventuell slik ordning ville bært noe fint. 

Skrevet
Klink skrev (4 minutter siden):

Ja hva med dem? Hvilke rettigheter er det eventuelt barnet mister sammenlignet med når enslige kunstig befruktes? 

Skrevet
herzeleid skrev (1 minutt siden):

Ja hva med dem? Hvilke rettigheter er det eventuelt barnet mister sammenlignet med når enslige kunstig 

Det har du rett i kanskje. Men blir liksom litt annerledes når en velger å ha sex med noen syns jeg. Man kan velge å ta ansvar på det tidspunktet, bruke kondom! Ikke stappe pikken i fitta på noen om det er fullkrise å bli foreldrr. 

• Liker 5
Skrevet

Og juridisk abort: pappaen kan velge å ta abort fram til uke 12. Så søke til uke 18 eller noe. 
Løsning for kvinnen:ikke fortell før det er for seint. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
Klink skrev (14 minutter siden):

Det har du rett i kanskje. Men blir liksom litt annerledes når en velger å ha sex med noen syns jeg. Man kan velge å ta ansvar på det tidspunktet, bruke kondom! Ikke stappe pikken i fitta på noen om det er fullkrise å bli foreldrr. 

Jeg vil jo si det er mer radikalt å som samfunn støtte, planlegge og betale for at barn skal bli født uten en far enn at samfunnet skal ta ansvaret når sex ved et uhell fører til barn. 

Endret av herzeleid
  • Liker 1
Skrevet
herzeleid skrev (På 28.4.2021 den 8.34):

Det er denne selvmotsigelsen jeg synes er så påfallende og som en ikke virker å være i stand til eller interessert i å forholde seg til. Som sagt kan de aller fleste argumentene mot ‘juridisk abort’ overføres til kunstig befruktning av enslige kvinner og jeg kan ikke se at noen har gode argumenter for at det ene er greit mens det andre ikke er det. Jeg er spent på hvor lenge vi kan leve med selvmotsigelsen. 

Her er det vel så enkelt som at når enslige velger kunstig befruktning - så velger de å være aleneforelder. Altså de har tatt et bevisst valg, vet hvilke økonomiske konsekvenser det vil ha for fremtiden, og vet at de blir alene om omsorgen. 
Å ha et forhold eller samleie - der er man to. Ved kunstig befrukting er man èn. 

• Liker 5
Skrevet
herzeleid skrev (4 minutter siden):

Jeg vil jo si det er mer radikalt å som samfunn støtte, planlegge og betale for at barn skal bli født uten en far enn at samfunnet skal ta ansvaret når sex ved et uhell fører til barn. 

Men du får ikke noe spesiell støtte om du velger å få barn alene. Du får mulig litt utvidet barnetrygd? Jeg syns motsatt, har du valgt å ha sex uten prevensjon så har du valgt barn. 
Ja prevensjon kan svikte men det er sjelden. Som mann får man lære seg å tre på kondomen riktig. 

• Liker 3
Skrevet
42 minutter siden, Klink said:

Barnet har i dag rett på økonomisk trygghet. Om faren er ute av bildet av en eller annen grunn, har moren så vidt jeg vet krav på støtte fra staten, enten far er død, ukjent eller om hun er enslig og har brukt inseminasjon.

Skrevet
linsejesus skrev (14 minutter siden):

Barnet har i dag rett på økonomisk trygghet. Om faren er ute av bildet av en eller annen grunn, har moren så vidt jeg vet krav på støtte fra staten, enten far er død, ukjent eller om hun er enslig og har brukt inseminasjon.

Så samfunnet skal da betale for en mann sitt uansvarlig sexliv? Kan jo bare drite i prevensjon, kan jo bare ta juridisk abort. 

• Liker 6
Skrevet

På grunn av biologiske forskjeller, alle menneskers rett til å bestemme over egen kropp, barns rett til å kjenne sine foreldre og foreldres plikt til å forsørge sitt avkom må menn utøve selvbestemmelsen sin tidlig i forløpet. Tømme eller ikke tømme, altså. Eller tømme med kondom. Småkjipt sikkert, men alternativet er verre hvis man ikke vil ha barn med kvinnen man går til sengs med. Dere skryter jo på dere å være det mest rasjonelle kjønnet, så det bør vel ikke egentlig være noe stort problem? 

• Liker 4
Gjest someone_here
Skrevet
Klink skrev (2 timer siden):

Er du imot assistert befruktning?

Skrevet
someone_here skrev (6 minutter siden):

Er du imot assistert befruktning?

Nei har absolutt ikke det. Har brukt assistert befruktning selv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...