Klink Skrevet 9. mai 2021 #1081 Skrevet 9. mai 2021 likestilling skrev (5 minutter siden): Hva hadde du følt om noen hadde tvunget deg til å være mor mot din vilje resten av livet? Hva om det plutselig var far som sa "nå blir du alenemor med samvær en dag i uken og barnebidrag til meg" og du ikke hadde noe du skulle sagt? Hvis man er livredd for å bli forelder bruker msn prevensjon. 2
Klink Skrevet 9. mai 2021 #1082 Skrevet 9. mai 2021 likestilling skrev (3 minutter siden): Jeg skjønner ikke at dette skal være så tungt å få inn. Abort er lov I NORGE fordi vi har et liberalt lovverk som er utformet på en måte som gir kvinner absolutt alt av rettigheter. Dette kunne vært fjernet med et pennestrøk. Jeg kunne sagt for 100 år siden: Det spiller ingen rolle hvilke argumenter du har, det er ikke lov med abort så dere kan slutte å syte! Abort er egentlig noe kvinner bare vil ha for å drite i eget barn og ansvar, og ikke en rettighet. Og det er bra! Lover er ikke noe statisk og du kan ikke argumentere ut fra at noe per dags dato er lov eller ikke. Da hadde kvinner aldri hatt stemmerett eller mulighet til abort. Du har selvfølgelig rett i at per nå så har kvinner flere rettigheter enn menn, men det er ikke naturgitt og kunne vært fjernet i morgen om vi ville. Kanskje det er det som må til, å ta fra kvinner alle rettigheter en stund for at det poenget skal gå inn, for det virker ekstremt vanskelig å sette seg inn i noe så "abstrakt" for dere. "Vi har lov og har fått en rettighet, derfor skal vi ha lov og ha det som en rettighet, og dere har det ikke, derfor skal dere ikke ha det, og det er bra!" Nei det er for å kunne bestemme over sin egen kropp. 3
likestilling Skrevet 9. mai 2021 #1083 Skrevet 9. mai 2021 Klink skrev (Akkurat nå): Hvis man er livredd for å bli forelder bruker msn prevensjon. Enig, det er et godt argument mot selvbestemt abort du har der!
Klink Skrevet 9. mai 2021 #1084 Skrevet 9. mai 2021 (endret) likestilling skrev (2 minutter siden): Enig, det er et godt argument mot selvbestemt abort du har der! Ja det er det. Men så når det svikter har vi selvbestemt abort fram til uke 12 dersom kvinnen vil det. Fordi vi har et liberalt lovverk til fordel for kvinnen. Og enda godt er det. Endret 9. mai 2021 av Klink 4
likestilling Skrevet 9. mai 2021 #1085 Skrevet 9. mai 2021 Klink skrev (6 minutter siden): Ja det er det. Men så når det svikter har vi selvbestemt abort fram til uke 12 dersom kvinnen vil det. Fordi vi har et liberalt lovverk til fordel for kvinnen. Og enda godt er det. Åja, du er kvinne og nyter godt av det liberale lovverket som sikrer at du skal slippe å bli mor mot din vilje.... brikkene faller på plass! 🙄 Det at mannen ikke har noe sikkerhet "om det svikter" er også godt regner jeg med. Jeg skjønner jo at du ikke står fremst i rekkene for å kjempe for rettigheter du ikke vil kunne bruke selv, for som du sier, så har vi allerede "et liberalt lovverk til fordel for kvinnen".
Klink Skrevet 9. mai 2021 #1086 Skrevet 9. mai 2021 likestilling skrev (Akkurat nå): Åja, du er kvinne og nyter godt av det liberale lovverket som sikrer at du skal slippe å bli mor mot din vilje.... brikkene faller på plass! 🙄 Det at mannen ikke har noe sikkerhet "om det svikter" er også godt regner jeg med. Jeg skjønner jo at du ikke står fremst i rekkene for å kjempe for rettigheter du ikke vil kunne bruke selv, for som du sier, så har vi allerede "et liberalt lovverk til fordel for kvinnen". Selvfølgelig 😊 hvordan har du tenkt at dette med juridisk abort skal foregå ? Er det taushetsplikt så ingen vet hvem far er? Hva når barnet selv spør? Skal det få vite hvem far er når det er 18? 2
Gibralfaro Skrevet 9. mai 2021 #1087 Skrevet 9. mai 2021 10 minutter siden, Klink said: hvordan har du tenkt at dette med juridisk abort skal foregå ? Er det taushetsplikt så ingen vet hvem far er? Hva når barnet selv spør? Skal det få vite hvem far er når det er 18? Barnet er det ikke så viktig med, det er jo derfor de ønsker muligheten til å fraskrive seg alt ansvar. 3
Klink Skrevet 9. mai 2021 #1088 Skrevet 9. mai 2021 Gibralfaro skrev (2 minutter siden): Barnet er det ikke så viktig med, det er jo derfor de ønsker muligheten til å fraskrive seg alt ansvar. Tror uansett argumentasjonen for, at det kommer til å bli vanskelig å gjennomføre. 1
Gibralfaro Skrevet 9. mai 2021 #1089 Skrevet 9. mai 2021 Just now, Klink said: Tror uansett argumentasjonen for, at det kommer til å bli vanskelig å gjennomføre. Ja, og dessuten så er dette noe jeg forbinder mere med for eksempel Dubai, Saudi Arabia, og lignende, ikke Norge, så jeg tipper det er andre steder dette kommer opp for debatt før Stortinget skal ha høring om det, for å si det sånn. 1
linsejesus Skrevet 9. mai 2021 #1090 Skrevet 9. mai 2021 1 hour ago, O.G. said: Hadde hundretusenvis av kvinner ikke beskyttet seg hadde det vist på abortstatistikken. Ja, og det gjør det jo. 11 000 aborter i året betyr mye ubeskyttet sex.
Klink Skrevet 9. mai 2021 #1091 Skrevet 9. mai 2021 linsejesus skrev (2 minutter siden): Ja, og det gjør det jo. 11 000 aborter i året betyr mye ubeskyttet sex. Det betyr også syke barn, voldtekter, prevensjonssvikt, svangerskap utenfor livmor, og MA der kroppen ikke støter ut fosteret selv foreksempel. 2
Gjest O.G. Skrevet 9. mai 2021 #1092 Skrevet 9. mai 2021 linsejesus skrev (2 timer siden): Ja, og det gjør det jo. 11 000 aborter i året betyr mye ubeskyttet sex. Vel, det er et tall som ville minsket til godt under halvparten hvis mannen hadde tatt sin del av prevensjonsbruken.
semperflorens Skrevet 9. mai 2021 #1093 Skrevet 9. mai 2021 linsejesus skrev (6 timer siden): Sånn er det bare, ja. Akkurat slik det bare var sånn før kvinner fikk lov til å ta abort. Sånn er det bare fordi kvinner har en kropp som kan bli gravid og menn ikke har det. Det er fakta uavhengig av lovverket. likestilling skrev (3 timer siden): Jeg skjønner ikke at dette skal være så tungt å få inn. Abort er lov I NORGE fordi vi har et liberalt lovverk som er utformet på en måte som gir kvinner absolutt alt av rettigheter. Dette kunne vært fjernet med et pennestrøk. Det jeg ikke skjønner, er hvordan du kan likestille "juridisk abort", som bare er en annen måte å si at faren stikker av fra ungen sin på, og faktisk abort, som betyr at det ikke er noen unge. Kvinner kunne tatt abort selv om det ikke var lovlig. Det er ikke sånn at det var null aborter før abortloven kom. Det er altså irrelevant om abort er lovlig eller ikke i denne debatten. Det som har noe å si er hvordan verden faktisk er. Og nå er det faktisk sånn at kvinner blir gravide, menn blir ikke det. Og hvordan blir kvinner gravide? Sex med en mann. Det er noe alle vet, både kvinner og menn. Dermed er det en risiko man tar når man ligger med noen. Denne risikoen blir mindre ved bruk av prevensjon, derfor gjentar jeg: Hvorfor er det ikke flere menn som kjemper for p-piller for menn? Til nå har det eneste motargumentet i denne tråden vært: Jammen kvinner bruker p-piller og allikevel er det 11 000 aborter. Og det holder ikke som motargument. Hvorfor er dere så lite villige til å ta ansvar for egne handlinger? 4
linsejesus Skrevet 9. mai 2021 #1094 Skrevet 9. mai 2021 1 hour ago, semperflorens said: Sånn er det bare fordi kvinner har en kropp som kan bli gravid og menn ikke har det. Det er fakta uavhengig av lovverket. Ja, men retten til abort handler ikke bare om å slippe ni måneders graviditet, det handler jo vel så mye, eller sannsynligvis mer, om friheten til å velge om man skal være forelder på livstid. Så er det jo slik at det er en større belastning for kvinner enn menn også etter fødselen, så det taler til fordel for at bare hun kan velge. På den andre siden velger hun ikke bare for seg selv, men for barnet og faren også. Jeg tenker at når kvinner nå faktisk har denne muligheten til å velge også etter at graviditeten er et faktum, og ganske langt ut i svangerskapet, bør mannen også ha noe han skulle ha sagt, og like rettigheter i den grad det er mulig. 1
Camlon Skrevet 10. mai 2021 #1095 Skrevet 10. mai 2021 13 hours ago, Klink said: Nei det er for å kunne bestemme over sin egen kropp. Å bestemme over egen kropp er ingen rettighet som eksisterer i Norge og er ikke grunnen til at abort er lovlig. Jeg kan nevne alle tingene som er ulovelig i Norge, men at du må igjennon en nemnd for å kunne ta abort etter uke 12 viser klart at abort ikke handler om å kunne bestemme over sin egen kropp. Har ikke kvinner lov til å bestemme over sin egen kropp etter uke 12?
Camlon Skrevet 10. mai 2021 #1096 Skrevet 10. mai 2021 (endret) On 5/7/2021 at 10:04 PM, Gibralfaro said: Jeg tror egentlig at vi har misforstått hverandre, for jeg kjenner meg ikke helt igjen i det du skriver. Jeg føler også at denne tråden ikke er rettet så mye mot mennesker i langvarige, monogame forhold, men heller mot kortvarige relasjoner, eller ONS, og mine svar er derfor deretter. I et langvarig forhold så er man rimelig tett i pappen om man forteller partner at man ønsker en juridisk abort, da er forholdet over. Da tar jeg det for gitt at et par snakker sammen, og forteller hverandre hva de tenker og føler, slik at man er klar for eventuelle overraskelser som skulle dukke opp. Ja, vi misforsto hverandre. 😉 Grunnen til at jeg snakker om langvarige forhold er fordi det er mye mer vanlig å lure mannen til å bli far i et langvarig forhold enn å beholde barnet fra ONS. Ofte så håper hun at han vil bli akseptere å bli far,. Dette er ikke noe som påvirker meg personlig, men jeg ser det som negativt for barna og det er skikkelig dårlig gjordt mot mannen. Barnet vil enten få en motvillig far eller må ha 2 ulike hjem. Med juridisk abort som kan brukes iløpet av de første ukene, så vil ikke dette lenger være mulig og hun må prate med mannen før hun kan bestemme seg for å bli gravid. Du snakker mye om at mannen må ta ansvar, men jeg synes også dama må ta ansvar og snakke med han før hun bestemmer seg for å bli gravid. Det vil naturligvis også bli mulig å gjøre det samme etter ONS, men kvinner som velger å beholde barnet fra en mann de knapt kjenner er ikke gode, så det ser jeg ikke på som et stort problem. Endret 10. mai 2021 av Camlon 1
Klink Skrevet 10. mai 2021 #1097 Skrevet 10. mai 2021 Camlon skrev (2 timer siden): Å bestemme over egen kropp er ingen rettighet som eksisterer i Norge og er ikke grunnen til at abort er lovlig. Jeg kan nevne alle tingene som er ulovelig i Norge, men at du må igjennon en nemnd for å kunne ta abort etter uke 12 viser klart at abort ikke handler om å kunne bestemme over sin egen kropp. Har ikke kvinner lov til å bestemme over sin egen kropp etter uke 12? Nei det har ikke kvinner. 2
Klink Skrevet 10. mai 2021 #1098 Skrevet 10. mai 2021 linsejesus skrev (10 timer siden): Ja, men retten til abort handler ikke bare om å slippe ni måneders graviditet, det handler jo vel så mye, eller sannsynligvis mer, om friheten til å velge om man skal være forelder på livstid. Så er det jo slik at det er en større belastning for kvinner enn menn også etter fødselen, så det taler til fordel for at bare hun kan velge. På den andre siden velger hun ikke bare for seg selv, men for barnet og faren også. Jeg tenker at når kvinner nå faktisk har denne muligheten til å velge også etter at graviditeten er et faktum, og ganske langt ut i svangerskapet, bør mannen også ha noe han skulle ha sagt, og like rettigheter i den grad det er mulig. Å være forelder innebærer mye mer enn litt penger. Menn kan jo velge, bare at de sitter med et økonomisk ansvar. 3
Camlon Skrevet 10. mai 2021 #1099 Skrevet 10. mai 2021 2 minutter siden, Klink said: Nei det har ikke kvinner. Det er ingen god grunn til at kvinner skal kunne få bestemmer over sin egen kropp før uke 12, men ikke etter uke 12. Så det er derfor andre grunner til at vi har selvbestemt abort. Det mest logiske er å se på det praktiske. 12 uker er lang nok tid for å kunne bestemme om man vil beholde barnet, derfor er grensen på 12 uker. Om 6 uker hadde vært lang nok tid så ville grensen vært på 6 uker og hvis man trengte 18 uker så ville den vært på 18 uker. 1
Klink Skrevet 10. mai 2021 #1100 Skrevet 10. mai 2021 Camlon skrev (1 minutt siden): Det er ingen god grunn til at kvinner skal kunne få bestemmer over sin egen kropp før uke 12, men ikke etter uke 12. Så det er derfor andre grunner til at vi har selvbestemt abort. Det mest logiske er å se på det praktiske. 12 uker er lang nok tid for å kunne bestemme om man vil beholde barnet, derfor er grensen på 12 uker. Om 6 uker hadde vært lang nok tid så ville grensen vært på 6 uker og hvis man trengte 18 uker så ville den vært på 18 uker. Åja. Er nå en gang sånn at det er kvinnen sin kropp ergo hun som bestemmer. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå