AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #21 Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): AB over, viser til denne saken: https://www.nettavisen.no/okonomi/her-blir-de-gjeldsslaver/s/12-95-2752253 Anonymkode: cf747...fcb Trist sak. Men her fikk beboerne i hvertfall hjelp/respons. Søstera mi sitt borettslag får ingen respons. Jeg mener at styret må anmeldes. Anonymkode: a54c6...932
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #22 Skrevet 26. april 2021 Illuminatum skrev (Akkurat nå): Soo. De trenger da ikke møte. Dette kan øvrige andelseiere gjennomføre, selvsagt innen vedtektene til laget Øvrige andelseiere har ikke nok stemmer Anonymkode: a54c6...932
Brunello Skrevet 26. april 2021 #23 Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Trist sak. Men her fikk beboerne i hvertfall hjelp/respons. Søstera mi sitt borettslag får ingen respons. Jeg mener at styret må anmeldes. Anonymkode: a54c6...932 Anmelde er bare tull, for det er ikke personlig straff for å ikke innkalle til generalforsamling. Det rette blir å kreve at tingretten innkaller. 3
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #24 Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): AB over, viser til denne saken: https://www.nettavisen.no/okonomi/her-blir-de-gjeldsslaver/s/12-95-2752253 Anonymkode: cf747...fcb Jeg refererte nettopp til denne saken i et innlegg, og hadde også tenkt å poste en lenke: https://www.google.no/amp/s/www.dagbladet.no/nyheter/tvangsselger-borettslaget-fra-helvete/65162059/amp Sitat fra artikkelen: «Ingrediensene den gang var skyhøye lønnsutgifter til det forrige styret, brev til statsministeren om grove korrupsjonsanklager, ny styreleder som krevde at en beboer ble umiddelbart arrestert og en generalforsamling som endte i gråt.» Dette er jo en ekstremsituasjon, men så galt kan det altså gå... Anonymkode: c872b...7a9 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #25 Skrevet 26. april 2021 Brunello skrev (Akkurat nå): Anmelde er bare tull, for det er ikke personlig straff for å ikke innkalle til generalforsamling. Det rette blir å kreve at tingretten innkaller. Tingretten/advokaten må man betale mye for. Anonymkode: a54c6...932
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #26 Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg refererte nettopp til denne saken i et innlegg, og hadde også tenkt å poste en lenke: https://www.google.no/amp/s/www.dagbladet.no/nyheter/tvangsselger-borettslaget-fra-helvete/65162059/amp Sitat fra artikkelen: «Ingrediensene den gang var skyhøye lønnsutgifter til det forrige styret, brev til statsministeren om grove korrupsjonsanklager, ny styreleder som krevde at en beboer ble umiddelbart arrestert og en generalforsamling som endte i gråt.» Dette er jo en ekstremsituasjon, men så galt kan det altså gå... Anonymkode: c872b...7a9 Så klart. Er det å gå til media en lur ting å gjøre da? Anonymkode: a54c6...932
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #27 Skrevet 26. april 2021 Noen som har erfaring? Anonymkode: a54c6...932
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #28 Skrevet 26. april 2021 Da må beboerne selv kalle inn til generalforsamling og så fremme mistillit av styret! https://dinside.dagbladet.no/bolig/slik-kaster-du-styret/61949153 Dere kan jo ta kontakt med jusstudentene ved nærmeste studiested og høre om de kan hjelpe? Anonymkode: 2cb6c...ecd 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #29 Skrevet 26. april 2021 Kanskje @TBergh har noen råd?😊 Anonymkode: 2cb6c...ecd
Brunello Skrevet 26. april 2021 #30 Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Tingretten/advokaten må man betale mye for. Anonymkode: a54c6...932 Det er tingretten som er rette instans dersom styret ikke innkaller. Hjelper ikke st det er dyrt om det er muligheten man har. 3
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #31 Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kanskje @TBergh har noen råd?😊 Anonymkode: 2cb6c...ecd Ja takk! Anonymkode: a54c6...932
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #32 Skrevet 26. april 2021 Brunello skrev (1 minutt siden): Det er tingretten som er rette instans dersom styret ikke innkaller. Hjelper ikke st det er dyrt om det er muligheten man har. Hvem skal betale da? Vanlige beboere? Betale for noe som egentlig er en selvfølge (årsmøte)?? Jeg mener at når styret opptrer ulovlig, bør tingretten straffe styret eller be STYRET om å betale omkostninger, ikke vanlige beboere. Anonymkode: a54c6...932
smilo Skrevet 26. april 2021 #33 Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jeg jobber i et boligbyggelag, og hvert år må vi borettslag avholde en generalforsamling der de vedtar årsregnskap for forrige år. Hvis dette ikke gjøres innen 30.6 i et ordinært år (fristen ble forskøvet i fjor pga corona), får borettslaget bøter. Anonymkode: 4eec4...24e Dette stemmer. Men jeg mistenker at det er avholdt en fiktiv GF, for godkjennelsens del. Jeg får også litt dårlig følelse for hva styret driver med om de ikke holder generalforsamling. Da mistenker jeg dem for å drive underslag. Hvis dette laget er tilknyttet et Boligbyggelag under NBBL-paraplyen, så bør dere be om en juridisk vurdering fra en advokat hos NBBL. Det har laget krav på via avtalen med forretningsfører. Her tenker jeg at dere bør få med dere revisor om det ikke er avholdt generalforsamling. Revisor kan også kreve generalforsamling. Sitat § 7-6.Innkalling til generalforsamling (1) Generalforsamlinga skal kallast inn av styret. Innkallinga skal vere send minst åtte og høgst tjue dagar før møtet skal haldast. Ekstraordinær generalforsamling kan om nødvendig kallast inn med kortare varsel som likevel skal vere på minst tre dagar. (2) Dersom styret ikkje kallar inn til generalforsamling som skal haldast etter lova, vedtektene eller tidlegare vedtak i generalforsamlinga, skal tingretten snarast råd og på lagets kostnad kalle inn dersom det blir kravt av ein styremedlem, forretningsførar, revisor eller ein andelseigar. (3) Alle andelseigarar med kjend adresse skal ha skriftleg innkalling. I vedtektene kan det fastsetjast at innkallinga i staden eller i tillegg skal skje på annan måte. Andelseigarar som ikkje bur i laget, skal i alle høve ha skriftleg innkalling. Samtidig bør det kreves gransking, og dette er det også tingretten som avgjør Sitat § 7-14.Framlegg om gransking (1) Ein andelseigar kan gjere framlegg om gransking av stiftinga eller forvaltninga av laget eller nærare oppgitte omstende kring forvaltninga eller rekneskapane. Framlegget kan gjerast i ordinær generalforsamling eller på ei generalforsamling der det går fram av innkallinga at sak om slik gransking skal takast opp. (2) Får framlegget tilslutning frå minst ein tiandedel av dei andelseigarane som møter på generalforsamlinga, kan kvar andelseigar innan ein månad etter generalforsamlinga krevje at tingretten ved orskurd tek avgjerd om gransking. 3
smilo Skrevet 26. april 2021 #34 Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvem skal betale da? Vanlige beboere? Betale for noe som egentlig er en selvfølge (årsmøte)?? Jeg mener at når styret opptrer ulovlig, bør tingretten straffe styret eller be STYRET om å betale omkostninger, ikke vanlige beboere. Anonymkode: a54c6...932 Hvis styret er grunn for dette, så kan de bli personlig ansvarlige for ekstra kostnader som de påfører borettslaget, så det burde være mulig å hente inn noe der. 2
Morpheus Skrevet 26. april 2021 #35 Skrevet 26. april 2021 Der kommer du ingen vei. De som sitter i det styret har sikkert bare blitt klappet inn i noe tull de ikke vil være med på. Så de er sikkert like ivrig på å gjøre gratis dugnadsarbeid som alle andre. Hvis hun vil få gjort noe, så er nok eneste løsningen å melde seg selv som frivillig, og gjøre jobben selv.
Brunello Skrevet 26. april 2021 #36 Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hvem skal betale da? Vanlige beboere? Betale for noe som egentlig er en selvfølge (årsmøte)?? Jeg mener at når styret opptrer ulovlig, bør tingretten straffe styret eller be STYRET om å betale omkostninger, ikke vanlige beboere. Anonymkode: a54c6...932 Det blir neppe noe styrehonorar. Så får det nye styret vurdere om de vil forfølge det avsatte.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #37 Skrevet 26. april 2021 Morpheus skrev (13 minutter siden): Der kommer du ingen vei. De som sitter i det styret har sikkert bare blitt klappet inn i noe tull de ikke vil være med på. Så de er sikkert like ivrig på å gjøre gratis dugnadsarbeid som alle andre. Hvis hun vil få gjort noe, så er nok eneste løsningen å melde seg selv som frivillig, og gjøre jobben selv. Da har du ikke lest HI Anonymkode: a54c6...932 3
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #38 Skrevet 26. april 2021 smilo skrev (17 minutter siden): Hvis styret er grunn for dette, så kan de bli personlig ansvarlige for ekstra kostnader som de påfører borettslaget, så det burde være mulig å hente inn noe der. Så hvem bør beboere kontakte nå? Tingretten sier at beboerne må betale selv. Kan beboerne kreve av tingretten gi styret en saftig bot? Anonymkode: a54c6...932
Brunello Skrevet 26. april 2021 #39 Skrevet 26. april 2021 smilo skrev (22 minutter siden): Dette stemmer. Men jeg mistenker at det er avholdt en fiktiv GF, for godkjennelsens del. Jeg får også litt dårlig følelse for hva styret driver med om de ikke holder generalforsamling. Da mistenker jeg dem for å drive underslag. Hvis dette laget er tilknyttet et Boligbyggelag under NBBL-paraplyen, så bør dere be om en juridisk vurdering fra en advokat hos NBBL. Det har laget krav på via avtalen med forretningsfører. Her tenker jeg at dere bør få med dere revisor om det ikke er avholdt generalforsamling. Revisor kan også kreve generalforsamling. Samtidig bør det kreves gransking, og dette er det også tingretten som avgjør Du sjekker lett om det er avhold generalforsamling/innsendt regnskap ved å søke på selskapet i foretaksregisteret og se på kunngjøringer. Gransking bør en være forsiktig med. Man kommer sjelden noen vei, og kostnadene legges på den som krever granskingen. 1
smilo Skrevet 26. april 2021 #40 Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så hvem bør beboere kontakte nå? Tingretten sier at beboerne må betale selv. Kan beboerne kreve av tingretten gi styret en saftig bot? Anonymkode: a54c6...932 Hvis det kan bevises at styret har gjort noe ulovlig så skal det være mulig. Ellers skal alle styrer ha styreforsikring i byginngsforsikringen. Men beboerne må sannsynligvis forskuttere kostnadene frem til en domsavsigelse. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå