Gå til innhold

Kan man anmelde styret i borettslaget?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Andelseiere KAN kalle inn til Generalforsamling eller Ekstraordinær Generalforsamling. De gjøres via tingretten. Styret forvalter verdiene til alle andelseiere. Det er merkelig at andelseiere som ikke stoler på styret velger å ikke gjøre noe i stedet for å prøve å ta kontroll via tingretten. Man lar ikke mennesker som man har mistillit til holde ens egen lommebok med tusenlapper i. 

Anonymkode: 76bd7...4db

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En anmeldelse kan helt sikkert vurderes, men det vil nok ikke være det som får fart på saken.

Syns tråder som det her viser hvor lite ansvar folk tar for verdiene sine. I mitt borettslag så har vi en bygningsmasse på ca 60 millioner. Om styret hadde misligholdt sine plikter, så hadde jeg aldri sittet hjemme og lagd tråder på internett og spurt om jeg kunne politianmelde det. Jeg hadde gjort det som hadde kunne fått fremgang.

I ditt tilfelle, så ville jeg gjort følgende.

-Dratt på døren til styreleder. Spurt hvorfor det ikke er gjennomført generamforsamling på 2 år. 
-Innhentet nok signaturer fra andre andelseier som krever en ekstraordinær generalforsamling. Ville også tidsfestest en frist for når dette skal være gjennomført innen. Personlig levert denne til hvert enkelt styremedlem og i tillegg sendt det som rekomandert brev via posten (ta vare på kvittering, få det igjen av boretsslaget senere)
-Ved manglende gjennomføring: Gått direkte til tingretten med dokumentasjon og fått de til å gjennomføre en generalforsamling.

Som en saksliste til generalforsamlingen, så hadde det selvfølgelig vært et forslag om mistillit til styret. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Andelseierne har innsynsrett. Gebyrkrav vil komme i regnskap som må vedtas og godkjennes av Generalforsamlingen. Generalforsamlingen er alle andelseierne. Hilsen styreleder

Anonymkode: 76bd7...4db

Er ikke  hele problemet her at styret ikke deler noe som helst og ikke har innkalt til generalforsamling? Det er heller neppe bokført gebyrer i 2020 som fremkommer i regnskapet for 2020. Det var frist til 31.10.20 med levering av regnskap, og gebyrer utskrives ikke så tidlig som to måneder etter.

En annen avgjørende sak er at det faktisk dreier seg om et borettslag og ikke et eierseksjonssameie (mange blander).

Eierseksjonssameier får ikke bøter om de ikke holder innsendelsesfristen.

 

Det hadde vært veldig artig å fått navnet på borettslaget. Så kunne vi ha sjekket.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

padawan skrev (8 timer siden):

Men hvorfor tar de ikke ansvar for at det faktisk blir gjennomført?

Hvem skal ta ansvar? 

Anonymkode: a54c6...932

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (8 timer siden):

 

Problemet er at det er styret som er den formelle parten som kan innkalle til generalforsamling. Dersom styret ikke gjør det, er det tingretten som er rette instans.

Eierne kan ikke selv lovlig avholde en generalforsamling uten styrets medvirkning. Rent praktisk er det selvsagt mulig, men blir da et lite kupp. 

Helt riktig. Så da føler de (beboerne) seg maktesløse

Anonymkode: a54c6...932

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Andelseiere KAN kalle inn til Generalforsamling eller Ekstraordinær Generalforsamling. De gjøres via tingretten. Styret forvalter verdiene til alle andelseiere. Det er merkelig at andelseiere som ikke stoler på styret velger å ikke gjøre noe i stedet for å prøve å ta kontroll via tingretten. Man lar ikke mennesker som man har mistillit til holde ens egen lommebok med tusenlapper i. 

Anonymkode: 76bd7...4db

Tingretten krever mye penger 

Anonymkode: a54c6...932

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brunello skrev (6 timer siden):

Er ikke  hele problemet her at styret ikke deler noe som helst og ikke har innkalt til generalforsamling? Det er heller neppe bokført gebyrer i 2020 som fremkommer i regnskapet for 2020. Det var frist til 31.10.20 med levering av regnskap, og gebyrer utskrives ikke så tidlig som to måneder etter.

En annen avgjørende sak er at det faktisk dreier seg om et borettslag og ikke et eierseksjonssameie (mange blander).

Eierseksjonssameier får ikke bøter om de ikke holder innsendelsesfristen.

 

Det hadde vært veldig artig å fått navnet på borettslaget. Så kunne vi ha sjekket.

 

Hvorfor er det annerledes for sameie? 

Anonymkode: a54c6...932

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor er det annerledes for sameie? 

Anonymkode: a54c6...932

Alle sameier har ikke revisjonsplikt, og regnskapsregisteret har ikke system for å se hvem. Derfor får ingen bot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anon321 skrev (7 timer siden):

En anmeldelse kan helt sikkert vurderes, men det vil nok ikke være det som får fart på saken.

Syns tråder som det her viser hvor lite ansvar folk tar for verdiene sine. I mitt borettslag så har vi en bygningsmasse på ca 60 millioner. Om styret hadde misligholdt sine plikter, så hadde jeg aldri sittet hjemme og lagd tråder på internett og spurt om jeg kunne politianmelde det. Jeg hadde gjort det som hadde kunne fått fremgang.

I ditt tilfelle, så ville jeg gjort følgende.

-Dratt på døren til styreleder. Spurt hvorfor det ikke er gjennomført generamforsamling på 2 år. 
-Innhentet nok signaturer fra andre andelseier som krever en ekstraordinær generalforsamling. Ville også tidsfestest en frist for når dette skal være gjennomført innen. Personlig levert denne til hvert enkelt styremedlem og i tillegg sendt det som rekomandert brev via posten (ta vare på kvittering, få det igjen av boretsslaget senere)
-Ved manglende gjennomføring: Gått direkte til tingretten med dokumentasjon og fått de til å gjennomføre en generalforsamling.

Som en saksliste til generalforsamlingen, så hadde det selvfølgelig vært et forslag om mistillit til styret. 

👏👏👏

Anonymkode: 2e5fe...03a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper ikke at beboerne skaffer underskrifter til GF og nye styremedlemmer og leder, hvis eksisterende styret ikke innkaller. Ev har fiktiv GF. 

Eksisterende styret trenerer og overser underskriftene. Hva gjør man da? 

Det er vel her en må gå til tingretten. 

Anonymkode: 515f9...174

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Det hjelper ikke at beboerne skaffer underskrifter til GF og nye styremedlemmer og leder, hvis eksisterende styret ikke innkaller. Ev har fiktiv GF. 

Eksisterende styret trenerer og overser underskriftene. Hva gjør man da? 

Det er vel her en må gå til tingretten. 

Anonymkode: 515f9...174

Det stemmer. Men hva gjør man når tingretten sier: Vi kan hjelpe dere, men da må dere beboere betale mye for advokat og sånn? 

Anonymkode: a54c6...932

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DEN NAKNE GARTNER
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hvem skal ta ansvar? 

Anonymkode: a54c6...932

Det blir andelseierne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DEN NAKNE GARTNER skrev (11 minutter siden):

Det blir andelseierne. 

Ved å betale for å få til et årsmøte? 

Anonymkode: a54c6...932

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

anon321 skrev (9 timer siden):

En anmeldelse kan helt sikkert vurderes, men det vil nok ikke være det som får fart på saken.

Syns tråder som det her viser hvor lite ansvar folk tar for verdiene sine. I mitt borettslag så har vi en bygningsmasse på ca 60 millioner. Om styret hadde misligholdt sine plikter, så hadde jeg aldri sittet hjemme og lagd tråder på internett og spurt om jeg kunne politianmelde det. Jeg hadde gjort det som hadde kunne fått fremgang.

I ditt tilfelle, så ville jeg gjort følgende.

-Dratt på døren til styreleder. Spurt hvorfor det ikke er gjennomført generamforsamling på 2 år. 
-Innhentet nok signaturer fra andre andelseier som krever en ekstraordinær generalforsamling. Ville også tidsfestest en frist for når dette skal være gjennomført innen. Personlig levert denne til hvert enkelt styremedlem og i tillegg sendt det som rekomandert brev via posten (ta vare på kvittering, få det igjen av boretsslaget senere)
-Ved manglende gjennomføring: Gått direkte til tingretten med dokumentasjon og fått de til å gjennomføre en generalforsamling.

Som en saksliste til generalforsamlingen, så hadde det selvfølgelig vært et forslag om mistillit til styret. 

Her er løsningen, og hvis ikke beboerne gjør dette, så skal de bare ha det så godt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Msnoway skrev (15 minutter siden):

Her er løsningen, og hvis ikke beboerne gjør dette, så skal de bare ha det så godt. 

Spurt henne. 
Hun sier: Styrelederen bor ikke i blokka. Vi har bedt om ekstraordinært årsmøte, har tatt kontakt med tingrett, men tingrett koster masse penger. 
Hva mener du, anon321, de må gjøre da? De kan jo ikke tvinge tingrett til å tvinge styret. Eller? 

Anonymkode: a54c6...932

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Spurt henne. 
Hun sier: Styrelederen bor ikke i blokka. Vi har bedt om ekstraordinært årsmøte, har tatt kontakt med tingrett, men tingrett koster masse penger. 
Hva mener du, anon321, de må gjøre da? De kan jo ikke tvinge tingrett til å tvinge styret. Eller? 

Anonymkode: a54c6...932

Leser du ikke innleggene i tråden ? Det er ihvertfall 2 som har sitert borettslagsloven, som sier at hvis ikke styret innkaller til generalforsamling så kan tingretten gjøre det. Du sier også at hun/de har vært i kontakt med tingretten, og da skjønner ikke jeg at noe er uklart lengre. Enten må de betale det tingretten skal ha, eller så må de som før sagt, bare ha det så godt. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye skal de kverne på dette før de gjør det de må? Nemlig gå til tingretten, ta kostnadene ved det, og så få ordnet opp.

Ser TS syter over at «folk som eier bestemmer visst ingenting» tidligere i tråden. Jo - men dette er ikke samfunnets jobb å ordne opp i for dem. Å eie innebærer også et ansvar. Ved å kun svare «men det koster penger» når de blir fortalt hva de må gjøre, setter de seg selv i en ræva posisjon. Hva er det de tenker skal skje? At politiet skal oppnevne nytt styre? Borettslaget er et selskap, og i et selskap er det prosesser som må følges og organer som handler på vegne av borettslaget. Politiet etterforsker straffbare forhold - men alt som er ulovlig er ikke straffbart. Og uansett om det skulle være noe mer graverende her, så vil en anmeldelse for det første ta lang tid, for det andre kanskje ikke resultere i noe, og for det tredje: Garantert ikke gi dere noen generalforsamling eller nytt styre. 
 

Det er typisk norsk og sitte å kverulere på «ja, men» og «NOEN må da ordne dette» - hvor «noen» aldri er en selv. Her må beboerne faktisk slutte å sitte passivt og klage, men reagere. 

Anonymkode: ee673...263

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være det ikke er gjennomført pga koronarestriksjoner? Kan se for meg at det vanskelig kan gjennomføres med reglene vi har levd med i 1 år, spesielt om det er mange andelshavere. 

Kan jeg spørre hvor i landet dette er? 

Anonymkode: a1f94...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...