Gå til innhold

El-testing eller sex annenhver dag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er i min tredje pp nå, og har de to foregående testet eggløsning med både strimmel og digitaltest fra cb. Kjenner  at det stresser meg veldig at jeg ikke er blitt gravid til tross for at jeg mener vi hadde sex både rett før og på eggløsning, men kan jo ikke være 100% sikker.

Derfor lurer jeg på om vi istedet bare burde prøve å ha sex annenhver, og kanskje noen dager hver dag, i ukene etter mensen nå. Fikk mensen 20, og hadde sex i går, og prøver igjen i morgen, så onsdag og i helgen blir det nok hver dag, og så mandag eller tirsdag etc igjen.

Er det egentlig umulig å gå glipp av eggløsning da? Leser at sædceller kan overleve i flere dager, men tør liksom ikke satse helt på det siden levetiden sikkert ikke er den samme for alle menn.

Erfaringer? Best å teste systematisk, eller istedet bare ha så ofte sex som mulig? Hva er best? Kjenner meg stresset og litt desperat, er det noe som kan påvirke sjansene mine/fruktbarheten negativt?

Anonymkode: 7b17a...b20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er så slitsomt og blir til slutt pliktsex. Derfor liker jeg å teste. Har gjerne sex 4-5 dager før for å ikke bruke  "gamle spermier" på EL dagen. Prøver å få til en runde på positiv test og dagen etter 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Viss du er stresset etter bare 3 pp så anbefaler jeg deg å ikke teste mer. Jeg begynte med det jeg også men orker ikke teste mer etter snart 1 år som aktiv prøver. Har kun sex ca annenhver dag. Anbefaler heller ikke å prøve å teste om du e gravid før du har gått over den dagen du venter mensen. Føler bare alt dette med testing bare gjør damene mye mer stresset under prøvingen.. 

Anonymkode: 0470f...1f6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Sex to ganger i uka er mer enn nok. 

Anonymkode: c56a0...fc9

Men gjelder ikke det kun om begge er veldig unge, f.eks. i 20-årene? Det er ikke tilfellet for oss. Jeg nærmer meg 40, og kjæresten min er passert 50.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Viss du er stresset etter bare 3 pp så anbefaler jeg deg å ikke teste mer. Jeg begynte med det jeg også men orker ikke teste mer etter snart 1 år som aktiv prøver. Har kun sex ca annenhver dag. Anbefaler heller ikke å prøve å teste om du e gravid før du har gått over den dagen du venter mensen. Føler bare alt dette med testing bare gjør damene mye mer stresset under prøvingen.. 

Anonymkode: 0470f...1f6

Ja, enig med deg. Det er nok den beste tilnærmingen, men tviler på at jeg klarer å la ta graviditetstest før IKM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, enig med deg. Det er nok den beste tilnærmingen, men tviler på at jeg klarer å la ta graviditetstest før IKM.

klarer å la være å ta graviditetstest, skulle det stå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men gjelder ikke det kun om begge er veldig unge, f.eks. i 20-årene? Det er ikke tilfellet for oss. Jeg nærmer meg 40, og kjæresten min er passert 50.

Da regner jeg med han har testet kvaliteten? Er mange ting som kan være feil når mannen er i den alderen, men antall dager den overlever er ikke så påvirket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fame skrev (7 minutter siden):

Det er så slitsomt og blir til slutt pliktsex. Derfor liker jeg å teste. Har gjerne sex 4-5 dager før for å ikke bruke  "gamle spermier" på EL dagen. Prøver å få til en runde på positiv test og dagen etter 

Hm, gamle spermier? Så om man har sex for ofte, vil det ikke være kvalitetssperm mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da regner jeg med han har testet kvaliteten? Er mange ting som kan være feil når mannen er i den alderen, men antall dager den overlever er ikke så påvirket. 

Han har levedyktig sperm, det er bekfreftet. Men er du sikker på at levetiden ikke blir påvirket av alder? Jeg kan lite om dette, men logisk sett så tenker jeg at sædcellene til en 20-åring kan leve lenger enn hos en mann i 50-årene? Eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han har levedyktig sperm, det er bekfreftet. Men er du sikker på at levetiden ikke blir påvirket av alder? Jeg kan lite om dette, men logisk sett så tenker jeg at sædcellene til en 20-åring kan leve lenger enn hos en mann i 50-årene? Eller tar jeg feil?

De tester på 20+ parametre i en spermtest. Hva legger du i "levedyktig"? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg brukte appen Flow, som eg såg var veldig nøyaktig ifm menstruasjonsyklusen min. Har aldri tatt el-test, så anar ikkje om den var nøyaktig på det. Vi hadde i alle fall sex annakvar dag ca 1 veke før forventa EL, også kvar dag frå 2 dagar før til 2 dagar etter EL. Vart gravid 3 gongar på under 1 år på denne måten, så det fungera i alle fall godt for oss. Men kan hende vi berre er veldig heldige 🤔 Lukke til! 💙

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hm, gamle spermier? Så om man har sex for ofte, vil det ikke være kvalitetssperm mener du?

Ikke helt det jeg sa. Men spermiene blir litt mindre levedyktige når de er over én uke gamle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
RockyRose skrev (29 minutter siden):

Eg brukte appen Flow, som eg såg var veldig nøyaktig ifm menstruasjonsyklusen min. Har aldri tatt el-test, så anar ikkje om den var nøyaktig på det. Vi hadde i alle fall sex annakvar dag ca 1 veke før forventa EL, også kvar dag frå 2 dagar før til 2 dagar etter EL. Vart gravid 3 gongar på under 1 år på denne måten, så det fungera i alle fall godt for oss. Men kan hende vi berre er veldig heldige 🤔 Lukke til! 💙

Så bra. Hvor gammel er du/dere? Er Flow en gratisapp eller abbonnement?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så bra. Hvor gammel er du/dere? Er Flow en gratisapp eller abbonnement?

Vi er begge ca 30 år. Gratisapp 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det som stresser deg minst. For noen er sex annenhver dag et stress og en «plikt», for andre er det mer stressende å elteste. Gjør det du føler for. Med sex annen hver dag har du gode sjanser for å treffe egget. Anbefaler vitaminer for å bedre Kvalitet på både egg og sperm, også pga alderen. Lykke til :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Laura80 skrev (4 minutter siden):

Gjør det som stresser deg minst. For noen er sex annenhver dag et stress og en «plikt», for andre er det mer stressende å elteste. Gjør det du føler for. Med sex annen hver dag har du gode sjanser for å treffe egget. Anbefaler vitaminer for å bedre Kvalitet på både egg og sperm, også pga alderen. Lykke til :) 

Hvilke vitaminer er det du anbefaler? Jeg tar nå omega 3 multivitaminer, inkludert   folat. Er det noe annet jeg burde ta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.4.2021 den 18.58):

Hvilke vitaminer er det du anbefaler? Jeg tar nå omega 3 multivitaminer, inkludert   folat. Er det noe annet jeg burde ta?

Jeg tar også det, men tar i tillegg q-10 fordi det forbedrer eggkvalitet. (Skal visst fungere bra dersom man begynner bli «gammel»)

mannen får også multivitamin betegnet for menn, for å øke progesteron visstnok, og ekstra tilskudd av E vitamin .. høydose E vitamin er en kraftig antioksidant og skal være bra både for sæd men også hos kvinnen. Det tynner visst også ut blodet bittelitt slik at egg lettere skal feste seg / og man ikke skal miste så lett Om man blir gravid. Tar den og jeg. Men holder sikkert med multivitamin og omega 3 :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Laura80 skrev (3 timer siden):

Jeg tar også det, men tar i tillegg q-10 fordi det forbedrer eggkvalitet. (Skal visst fungere bra dersom man begynner bli «gammel»)

mannen får også multivitamin betegnet for menn, for å øke progesteron visstnok, og ekstra tilskudd av E vitamin .. høydose E vitamin er en kraftig antioksidant og skal være bra både for sæd men også hos kvinnen. Det tynner visst også ut blodet bittelitt slik at egg lettere skal feste seg / og man ikke skal miste så lett Om man blir gravid. Tar den og jeg. Men holder sikkert med multivitamin og omega 3 :) 

Hvor lenge må du ta q10 før det får noen effekt? Jeg har jo eggløsning denne uka, tror jeg. Da er vel liten vits i å begynne å ta q10 i dag, eller er det lurt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hvor lenge må du ta q10 før det får noen effekt? Jeg har jo eggløsning denne uka, tror jeg. Da er vel liten vits i å begynne å ta q10 i dag, eller er det lurt?

Jeg vet ikke, men godt mulig det må tas en stund ja. Men jo før man starter, sikkert dess bedre ? Jeg aner ikke 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...