Gå til innhold

Til dere overvektige

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har hørt at de fleste som er overveltig sliter på en eller annen måte med psykisk helse - stemmer dette? Om du er overvektig selv, sliter du/hva sliter du med?

Jeg har INGENTING i mot overvektige, jeg er bare veldig nysgjerrig og interessert i dette temaet, så ikke ta mitt spørsmål ille opp.

Anonymkode: 08c52...10c

Nei vil ikke si jeg sliter psykisk. Snop, chips, pasta i fløtesaus, sjokolade, frityrstekt mat, pizza med masse ost ol. er så sinnsykt godt. Spiser man mye kaloririke matvarer, ja da må man enten trene masse eller så legger en på seg 😂

Jeg nyter livet. Tynn kan jeg bli i grava, selv om den kanskje kommer tidligere pga. vekta 😄

Anonymkode: a1d1c...b20

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, kanskje det er noe der? Jeg var en i overkant skvetten unge så mulig det er en sammenheng der for meg i allfall. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det tøft usynlig. Ikke så veldig psykisk sånn egentlig, men har malt meg selv inn i et hjørne med valg av mann, hus også blei jeg fysisk invalidiserende syk etter fødsel, mann som ga faen og et hus som trenger at han rydder opp i men ikke gidder. Er for det meste alene i alt, har kommet på aap, mann jobber endel eller sover. Var lubben fra før, men har nå faktisk bare gitt opp. Eneste glede jeg føler er ved fy fy mat og snop inntak. Burde bevegd meg men det gjør vondt og jeg blir så utmatta og bevegelseshemmet i en uviss tid fremover at det ikke er gunstig som praktisk talt alenemor. 

Anonymkode: 728c1...1dd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har hatt spiseforstyrrelser siden barneskolen. Har aldri funnet den sunne linjen mellom å ikke spise noe, og å spise alt. Fikk masse hjelp fra alle kanter da jeg var for tynn, er man for tjukk derimot, må man fikse det selv hvis man ikke vil opereres. 

Anonymkode: 27b44...1e0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg overspiste/trøstespiste pga vond barndom. Hadde dårlig samvittighet hver gang jeg spiste og hadde også perioder der jeg spiste nesten ingenting. Var aldri veldig overvektig da, og er normalvektig nå.

Anonymkode: 5e1c5...369

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men kjære deg hvorfor, hvorfor skulle man lage en slik tråd dersom man ikke har fordommer.

Hvorfor skulle man lure på om alle som er overvektige sliter psykisk? Det er jo null sammenheng.

Det er jo et helt på tryne spørsmål. Snakk om å generalisere. Kunne like godt spurt om alle som er rødhåret har lavere IQ. Det ville blitt like dumt.

Overvekitge er jo som alle andre, bare at noen veier mer enn andre.

Anonymkode: 1a68f...0f7

Hun sier ikke at alle gjør det. Hos oss opererer vi 8 gb/sleeve i uka. De aller fleste har angst/depresjon  eller andre psykiske diagnoser og tror at operasjonen skal fikse alt. 

Anonymkode: 47e9a...d39

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært per definisjon overvektig hele mitt voksne liv, med en bmi mellom 25 og 27. Jeg sliter ikke psykisk, men jeg tror jeg har et mer emosjonelt forhold til mat enn noen av mine slanke venner? Altså, god mat gir meg stor nytelse, og om jeg har en vanskelig periode kan mat absolutt brukes som trøst. For en av mine tynne venninner er mat bare noe hun må spise for å overleve, liksom, det gir henne ikke noe fra eller til. Vil tro at det at hjernene våre reagerer så forskjellig på den stimulien som mat er, selvfølgelig gjør meg mye mer disponert for overvekt enn henne. 

Anonymkode: 2b222...f08

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men kjære deg hvorfor, hvorfor skulle man lage en slik tråd dersom man ikke har fordommer.

Hvorfor skulle man lure på om alle som er overvektige sliter psykisk? Det er jo null sammenheng.

Det er jo et helt på tryne spørsmål. Snakk om å generalisere. Kunne like godt spurt om alle som er rødhåret har lavere IQ. Det ville blitt like dumt.

Det er vanligvis en sammenheng, de fleste som er overvektig har en spiseforstyrrelse - en spiseforstyrrelse er en psykisk sykdom, bare så det er nevnt. 

Ingen sier at de må ha en ting diagnose, men de færreste blir overvektig kun fordi de er glad i mat - de blir overvektige fordi de ikke klarer å kontrollere porsjoner, eller fordi de spiser mye utenom måltidene sine, eller fordi de trøstespiser og kjedespiser i tillegg til å spise når man er glad og skal kose seg litt ekstra. 

Jeg har vært lubben fra jeg var født, gjennom hele grunnskolen og til jeg ble voksen, da ble jeg tjukk. Jeg har ikke noen større psykiske lidelser, men jeg bruker mat som stimuli alt for mye. 

Anonymkode: 41098...be6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bikka 40, glad i mat, middels glad i fysisk aktivitet, resultat er +10 kg og over i overvekt. Ingen psykiske problemer, bare for glad i det gode liv. Men, nå er jeg på vei til å snu skipet! 💪💪 

Anonymkode: ee28c...3ed

Skrevet

Eg eter for masse, det skal ikkje så mykje til i 2021. Kalorier er ekstremt lett tilgjengelig. Har god psykisk helse.

Er glupskhet ein psykisk lidelse?  

• Liker 2
Skrevet
mammahjarte skrev (2 minutter siden):

Eg eter for masse, det skal ikkje så mykje til i 2021. Kalorier er ekstremt lett tilgjengelig. Har god psykisk helse.

Glupskhet faktisk🤭 Morsomt skrevet😄

Skrevet
mammahjarte skrev (19 minutter siden):

Samme her. 😄 

Har i tillegg PCOS så da sitter kiloene ekstra godt på. Begynte å bli feit i når jeg var rundt 10, fikk PCOS diagnose når jeg var 23 og begynte  da på p-piller, da fløy jeg ned i vekt og ble normalvektig til tross for at jeg spiste like mye som jeg alltid har gjort.🤷‍♀️ Så ville vi ha barn og da sluttet jeg på p-piller, ble gravid og begynte og gå opp i vekt når jeg var rundt 6 måneder på vei. Rett etter fødsel på et par dager klarte jeg å gå opp 10 kg til, uten at jeg spiste noe spesielt. Så kroppen min kjempet seg virkelig tilbake til min "normale overvektsvekt. :P 

Har det i grunn veldig bra både fysisk og psykisk, life is good. 😁

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg har hørt at de fleste som er overveltig sliter på en eller annen måte med psykisk helse - stemmer dette? Om du er overvektig selv, sliter du/hva sliter du med?

Jeg har INGENTING i mot overvektige, jeg er bare veldig nysgjerrig og interessert i dette temaet, så ikke ta mitt spørsmål ille opp.

Tror det heller det er i kategorien alvorlig fedme og oppover det kan være en merkbar økning av psyiske problemer, feks ptsd. Skulle ønske jeg husker kilder eller hadde tid til å lete på nett, men det var en som forsket på alvorlig fedme som begynte å spørre pasienter hva de veide da de hadde sin første "seksuelle opplevelse". Det viste seg at veldig mange av de spurte var svært lette den gang (altså, bare barn), så teorien var at overvekten kunne knyttes opp mot disse traumene.

Anonymkode: f821b...2e5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har slitt psykisk hele livet. Depresjon og angst. Har ikke vært overvektig hele livet da, men er det nå. 

Anonymkode: 58b30...2bd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er så dumt at det alltid blir fremstilt som at det bare er negativt å være overvektig. Det er jo ikke det for alle tykke. Det er en helt vanlig måte å ha en kropp på og hadde det ikke vært for alle de som må påpeke det negativt, så hadde en knapt tenkt på det selv. Det er helt normalt for mange å være stor. Ingen problemer forbundet med det.

Det er mange som får problemer i sitt liv fordi andre uvitende mennesker oppfører seg dårlig og mobber. 

Anonymkode: 4d8f2...e3b

Jeg har ikke fremstilt det som negativt, jeg var nysgjerrg.

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Antar du har spurt undervektige om det samme? Generelt sett, andres vekt angår deg ikke.

Anonymkode: f9aa6...147

Jeg har alltid vært undervektig selv, dessverre. Tro meg, jeg har hørt mye rart.

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nei, er overvekt, men aldri sliti med psykisk helse. :) 

Dette sier vel mer om dine fordommer? :klo:

Fordommer? Jeg sa jo klart og tydelig: Jeg var nysgjerrig.

Er det virkelig så vanskelig å lese? Eller tåler ikke folk spørsmål?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Men kjære deg, jeg var bare nysgjerrig. Kan man ikke være det nå lengre? Kan man virkeig ikke bare stille et spørsmål?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Men kjære deg, jeg var bare nysgjerrig. Kan man ikke være det nå lengre? Kan man virkeig ikke bare stille et spørsmål?

Jo det kan du. Fleste av oss tåler det. Syntet tema var interessant eg.! Det går jo litt på f.eks sjølvregulering. 

Anonymkode: ecba4...74d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det med psykisk sykdom gjelder mest de med veldig alvorlig fedme. Men vanlig overvekt kan ha en psykisk årsak, uten at det er psykisk sykdom. Det er nokså vanlig at noen overvektige regulerer følelser med mat. F.eks. hvis noen i nær familie dør, så legger man på seg ti kilo, eller man får sykdom i nær familie. Eller perioder med mye stress. Det er det som populært kalles trøstespising. 

Anonymkode: da151...94e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg tror du har dårlig hørsel....

Anonymkode: b1168...3f7

AnonymBruker
Skrevet

For meg kom overvekten etter at jeg tok en fyr på fersken i å misbruke barnet mitt. Sjokket var så voldsomt. Kroppen er i konstant krisemodus, trening klarer jeg ikke, og det blir for mye alkohol.

Anonymkode: 114f6...8f4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...