AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #1 Skrevet 25. april 2021 Jeg har hørt at de fleste som er overveltig sliter på en eller annen måte med psykisk helse - stemmer dette? Om du er overvektig selv, sliter du/hva sliter du med? Jeg har INGENTING i mot overvektige, jeg er bare veldig nysgjerrig og interessert i dette temaet, så ikke ta mitt spørsmål ille opp. Anonymkode: 08c52...10c 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #2 Skrevet 25. april 2021 Jeg gikk opp ca. 15kg under en veldig krevende og tung periode hjemme da samboer ble alvorlig syk. Var allerede litt over normalen, så ble ganske stor av de ekstra kiloene. Hadde nok ikke gått opp i vekt hvis ting hadde vært normalt hjemme. Anonymkode: e0ab3...6ec 3
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #3 Skrevet 25. april 2021 Nei det stemmer ikke for meg. Lipødem Lipødem er en tilstand med sykelig fettansamling i sete, lår og legger, eventuelt armer. Det er ofte en smertefull tilstand, og den bedres ikke ved slanking. Årsaken er ukjent, men det er åpenbart en arvelig tilstand. https://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-naring/diverse/lipodem/ Anonymkode: 74e52...fa2 3
Fru2020 Skrevet 25. april 2021 #4 Skrevet 25. april 2021 (endret) Rundt 40% av dem med alvorlig fedme lider av spiseforstyrrelsen overspisningslidelse i følge ROS. Tror at mange med stor overvekt gjerne har en psykisk vanske, men det er kanskje ikke alltid like lett å si hva som kom først. Er en overvektig fordi man har dprlig psykisk helse, eller har en fått en dårlig psykisk helse pga overvekt. Selv sliter jeg med en overspisningslidelse i tillegg til endel andre ting. Endret 25. april 2021 av Fru2020 4
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #5 Skrevet 25. april 2021 Antar du har spurt undervektige om det samme? Generelt sett, andres vekt angår deg ikke. Anonymkode: f9aa6...147 9
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #6 Skrevet 25. april 2021 Jeg har borderline personlighetsforstyrrelse. Var tynn før men, da brukte jeg selvskading som "medisin" mot vonde følelser. Etterhvert ble jeg gravid og tenkte at barnet ikke kunne ha en mamma som kuttet seg, så jeg begynte å overspise istedet.... Har nå utviklet fibromyalgi så det er vanskelig å bevege seg slik at jeg får overvekten bort. Men, jeg er i samtale med psykiater og i gruppe terapi, så jeg setter en fot foran den andre og håper at psyken min en dag blir så bra at jeg kan greie å få vekk overvekten også. Anonymkode: e7f5d...b8c
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #7 Skrevet 25. april 2021 Var overvektig fram til min datter var 6 mnd. Først da klarte jeg å finne motivasjon til å slanke meg. Gikk ned 20 kg. Hadde absolutt ingen psykiske problemer verken før eller etter hun ble født. Jeg har sakte, men sikkert lagt på meg igjen etter jeg sluttet å telle kalorier (i 9 år). Spiser rett og slett for store porsjoner og elsker usunn mat, ost og majones vil jeg helst ha på alt. Jeg gikk gjennom et tøft brudd for noen år siden, og det var vel første gang jeg slet mentalt. Jeg la ikke på meg nevneverdig. Da jeg endelig følte meg bedre igjen, la jeg plutselig på meg kraftig 🤷♀️ Jeg tror jeg driter mer i hva jeg putter i munnen når jeg ellers har det bra. Har nå startet kaloritelling igjen nå som jeg er lei av å være den «feite» atter en gang og håper jeg denne gang skal klare å holde vekten. Anonymkode: 7f3e1...8b6 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #8 Skrevet 25. april 2021 Jeg elsker å lage mat og spise mat og spiser ofte for store måltider, særlig om jeg er sammen med andre. Liker å prøve nye oppskrifter, drikker gjerne litt vin eller øl til maten. Jeg legger lett på meg og klarer kun å holde vekten om jeg er restriktiv, så flere ganger i livet har jeg lagt på meg 10 kg. Var naturlig slank en gang, da var jeg singel og alene i ny by, da hadde jeg ingen å lage mat til eller å spise og drikke ute med.. Har ikke psykiske problemer, er lykkelig, men elsker dessverre mat. Anonymkode: 097a3...3ac
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #9 Skrevet 25. april 2021 Jeg har vært overvektig siden jeg kom i puberteten. I det øyeblikket jeg fikk mensen og pupper, så gikk jeg fra slank til tjukk. Så og si over natta. I følge mamma, så gikk det på tre uker. Siden har jeg vært overvektig. Anonymkode: 36883...150
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #10 Skrevet 25. april 2021 Jeg har en BMI på 30. Er 15-20 kg overvektig. Jeg har god mental helse, aldri hatt psykiske problemer. Men jeg overspiser noe innmari i perioder. Hvorfor? Jeg aner ikke. Men har ingen traumer, har en god oppvekst, alltid vært sterk psykisk. Så jeg kjenner meg ikke igjen i det du tenker. Anonymkode: f19c6...0d8 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #11 Skrevet 25. april 2021 Det er så dumt at det alltid blir fremstilt som at det bare er negativt å være overvektig. Det er jo ikke det for alle tykke. Det er en helt vanlig måte å ha en kropp på og hadde det ikke vært for alle de som må påpeke det negativt, så hadde en knapt tenkt på det selv. Det er helt normalt for mange å være stor. Ingen problemer forbundet med det. Det er mange som får problemer i sitt liv fordi andre uvitende mennesker oppfører seg dårlig og mobber. Anonymkode: 4d8f2...e3b 3
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #12 Skrevet 25. april 2021 Har fra 7 års alder hatt spiseforstyrrelse, men greide å holde vekta I sjakk pga høy aktivitet. Da jeg var 21 ble jeg alvorlig psykisk syk og fikk mye medisiner. Gikk opp 45 kg på kort tid. Nå er jeg godt voksen og sliter ennå med kraftig overvekt, men jobber hele tiden for å gå ned. Har tatt av 25 av de 45 kiloene, men det er vanskelig. Er veldig sulten pga medisiner og har fortsatt en spiseforstyrrelse, selv om den også er bedre. Anonymkode: 9145b...4e1 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #13 Skrevet 25. april 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har hørt at de fleste som er overveltig sliter på en eller annen måte med psykisk helse - stemmer dette? Om du er overvektig selv, sliter du/hva sliter du med? Jeg har INGENTING i mot overvektige, jeg er bare veldig nysgjerrig og interessert i dette temaet, så ikke ta mitt spørsmål ille opp. Anonymkode: 08c52...10c Nei, er overvekt, men aldri sliti med psykisk helse. Dette sier vel mer om dine fordommer? Anonymkode: 1a68f...0f7 3
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #14 Skrevet 25. april 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har borderline personlighetsforstyrrelse. Var tynn før men, da brukte jeg selvskading som "medisin" mot vonde følelser. Etterhvert ble jeg gravid og tenkte at barnet ikke kunne ha en mamma som kuttet seg, så jeg begynte å overspise istedet.... Har nå utviklet fibromyalgi så det er vanskelig å bevege seg slik at jeg får overvekten bort. Men, jeg er i samtale med psykiater og i gruppe terapi, så jeg setter en fot foran den andre og håper at psyken min en dag blir så bra at jeg kan greie å få vekk overvekten også. Anonymkode: e7f5d...b8c Du må ikke bevege deg for å bli tynn, du må spise mindre. Anonymkode: 837e3...79d 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #15 Skrevet 25. april 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei, er overvekt, men aldri sliti med psykisk helse. Dette sier vel mer om dine fordommer? Anonymkode: 1a68f...0f7 Men kjære tid. Ts stilte bare et spørsmål fordi h*n lurer på dette, ikke fordi h*n mener at det er sånn det er. Lær deg å lese. Anonymkode: d0cfc...467 3
PetterKanin Skrevet 25. april 2021 #16 Skrevet 25. april 2021 Jeg er overvektig fordi snacks smaker langt bedre enn en fjelltur😂😂 Jeg tror det finnes en lav grad av kausalitet psykiske problemer - overvekt, men da altså en relativt lav andel. 2
Gjest ti10 Skrevet 25. april 2021 #17 Skrevet 25. april 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Antar du har spurt undervektige om det samme? Generelt sett, andres vekt angår deg ikke. Anonymkode: f9aa6...147 Dette er et anonymt forum, TS går neppe rundt og spør tilfeldige folk på gaten. Det er mye folk spør om og lurer på i dette forumet som EGENTLIG ikke angår den som spør. Og jeg kunne ikke se at han/hun var frekk eller nedlatende på noen måte heller, så dette må man tåle.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #18 Skrevet 25. april 2021 Jeg har vært litt overvektig siden jeg var liten. Er glad i mat, men føler ikke selv at det er på en sykelig måte, mer et personlighetstrekk liksom. Anonymkode: 1b742...e49
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #19 Skrevet 25. april 2021 Kom i 30 årene og jeg sitter mer og liker å spise det jeg vil. Da legger man på seg. Ikke mer innviklet enn det. Anonymkode: e5295...4ad 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #20 Skrevet 25. april 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Men kjære tid. Ts stilte bare et spørsmål fordi h*n lurer på dette, ikke fordi h*n mener at det er sånn det er. Lær deg å lese. Anonymkode: d0cfc...467 Men kjære deg hvorfor, hvorfor skulle man lage en slik tråd dersom man ikke har fordommer. Hvorfor skulle man lure på om alle som er overvektige sliter psykisk? Det er jo null sammenheng. Det er jo et helt på tryne spørsmål. Snakk om å generalisere. Kunne like godt spurt om alle som er rødhåret har lavere IQ. Det ville blitt like dumt. Overvekitge er jo som alle andre, bare at noen veier mer enn andre. Anonymkode: 1a68f...0f7 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå