ME97 Skrevet 23. april 2021 #1 Del Skrevet 23. april 2021 (endret) Som innflytter har jeg flere ganger latt meg fascinere av talemåter her i Vestfold. Vet ikke om dette er felles for flere av stedene, men nå har jeg bodd over et halvt år syd i det «gamle» fylket og jeg har merket meg flere ting knyttet til bruk av spørreord og pronomen. det første er den allsidige bruken av spørreordet ‘hvem’ . I de tilfeller der jeg bruker ‘hvilken’ sier de her ‘hvem’ til veeldig mye. Det kan for eksempel være «hvem uke er det?» «hvem genser er finest». En annen ting er bruken av pronomen, en R tilføyes ofte på slutten av «henne»( som i hun) , og forøvrig der hvor det for meg hadde vært naturlig å brukt ‘hun’ brukes henne/henner. Typ «henne var utslitt» eller lignende. jeg vet det er stor variasjon fra sted til sted og sikkert mellom aldersgrupper også. Jeg jobber stortsett med folk fra 35-50, og da er dette gjennomgående fra de som er ‘lokale’ noen som vet hvor langt tilbake vi må før disse uttrykksmåtene startet? Er det gammelt/ nytt fenomen? Hadde vært interessant å vite mer om opphavet til at feks bruk av spørreord utarter seg så forskjellig også.. jeg syns dialekter er såå interessant.. Endret 23. april 2021 av ME97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #2 Del Skrevet 24. april 2021 Å si "henner" i stedet for henne er gammelt, i alle fall. Sør i fylket sier man vanligvis ho/henner i stedet for hun/henne, evt. bare ho. Lenger nord bruker man hu/henner, eller hu/'a ("jeg gav den til 'a"). Å si hvem i stedet for hvilken og ikke kunne forskjell på hun/henne er nytt, og er et fenomen som finnes over hele landet, ikke bare i Vestfold. Men har inntrykk av at dette er mest hos de yngste, ikke hos 35-50-åringer, som du nevner. Jeg tror aldri jeg har hørt folk over 35 som sier "henne var utslitt", hverken i Vestfold eller andre steder. Hilsen vestfolding på 35. Anonymkode: cadaf...2d3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #3 Del Skrevet 25. april 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Å si "henner" i stedet for henne er gammelt, i alle fall. Sør i fylket sier man vanligvis ho/henner i stedet for hun/henne, evt. bare ho. Lenger nord bruker man hu/henner, eller hu/'a ("jeg gav den til 'a"). Å si hvem i stedet for hvilken og ikke kunne forskjell på hun/henne er nytt, og er et fenomen som finnes over hele landet, ikke bare i Vestfold. Men har inntrykk av at dette er mest hos de yngste, ikke hos 35-50-åringer, som du nevner. Jeg tror aldri jeg har hørt folk over 35 som sier "henne var utslitt", hverken i Vestfold eller andre steder. Hilsen vestfolding på 35. Anonymkode: cadaf...2d3 Dette er slik jeg har opplevd det også. Til TS: Hvis du er interessert i Vestfoldmål, er det mye morsom lesing å finne om "Vikværsk", som en den språkformen Vestfoldmål tilhører. https://snl.no/vikværsk https://www.tb.no/nyheter/snakkar-vi-stygt-i-vestfold/s/5-76-105128 Anonymkode: 97058...7f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå