Gå til innhold

Strikkeoppskrift på vanter til dame, gjerne med blomster eller fulger


Skeeter

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har blitt bedt om å strikke et par vanter til ei dame, gjerne med blomster- eller fuglemønster. Jeg har bladd meg igjennom Ravelry og forsøkt å kikke litt ellers også, men synes jeg finner lite. Er det noen som har noen tips? Finner mest votter, føler jeg!

I verste fall må jeg designe noen selv :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skeeter skrev (13 minutter siden):

Hei! Jeg har blitt bedt om å strikke et par vanter til ei dame, gjerne med blomster- eller fuglemønster. Jeg har bladd meg igjennom Ravelry og forsøkt å kikke litt ellers også, men synes jeg finner lite. Er det noen som har noen tips? Finner mest votter, føler jeg!

I verste fall må jeg designe noen selv :fnise:

Hva med selbuvanter med blomster på? ♥️

 

 

 

Anonymkode: a7176...ccd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes også strikkeoppskrifter med selbumønster der det brukes tynnere pinner og tynnere garn:
092d2a33b850e5834169b9f79a0ee43e.jpg

6233584691_6358f6e012_c.jpg

Anonymkode: a7176...ccd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skeeter skrev (2 timer siden):

Hei! Jeg har blitt bedt om å strikke et par vanter til ei dame, gjerne med blomster- eller fuglemønster. Jeg har bladd meg igjennom Ravelry og forsøkt å kikke litt ellers også, men synes jeg finner lite. Er det noen som har noen tips? Finner mest votter, føler jeg!

I verste fall må jeg designe noen selv :fnise:

Hvis du finner ut at du vil bruke strikkeoppskrift og/eller motiv som er brukt på selbuvotter og vanter, så finnes det flere gratis oppskrifter (bl.a fra Østerdalsbrura) og bilder av motivene på "ruteark". Østerdalsbrura har lagt ut mye informasjon (både tekst og video), bl.a. her og også på youtube. Hun forteller om garn hun bruker og kommer med gode tips og råd.
https://osterdalsbrura.blogspot.com/2018/12/how-to-knit-selbu-mittens.html

Man får også kjøpt bøker med selbumønster og selbumotiv. Bl.a. denne:
strikkeblog.jpg

https://knitnite.dk/anmeldelse-af-norske-vanter/

norske-vanter-fra-selbu.jpgselbumonster.jpg

 

 

Anonymkode: a7176...ccd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

022yiVqDT9u1?dimension=1200x1200

Vanter, 1 par - Skimuseet i Holmenkollen / DigitaltMuseum

Disse fuglene kan du kanskje ha på vantene?

REdfugleDSC_9614-2-1024x683.jpg

2017.02.09+012.JPG

Hansker.jpg

(Husfliden Sarpsborg).

Anonymkode: a7176...ccd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva med selbuvanter med blomster på? ♥️

 

 

 

Anonymkode: a7176...ccd

Takk, hjelpsomme AB! :)

Selbuvanter er plan C - det kan godt hende at noen av de blomstermønstrene blir "nok", spesielt om jeg f.eks er litt utradisjonell og bruker et mangefarget garn til mønsteret, for eksempel! :jepp:

De fargerike fuglene var nydelige!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skeeter skrev (3 minutter siden):

Takk, hjelpsomme AB! :)

Selbuvanter er plan C - det kan godt hende at noen av de blomstermønstrene blir "nok", spesielt om jeg f.eks er litt utradisjonell og bruker et mangefarget garn til mønsteret, for eksempel! :jepp:

De fargerike fuglene var nydelige!

:) Takk for koselig tilbakemelding Skeeter! 💐

Anonymkode: a7176...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skeeter skrev (7 minutter siden):

Takk, hjelpsomme AB! :)

Selbuvanter er plan C - det kan godt hende at noen av de blomstermønstrene blir "nok", spesielt om jeg f.eks er litt utradisjonell og bruker et mangefarget garn til mønsteret, for eksempel! :jepp:

De fargerike fuglene var nydelige!

Noen av blomstermønstrene er sikkert mer enn nok :) Mangefarget garn er en god ide, og det blir sikkert fint! ♥️

Her er pulsvarmere som er strikket med flerfarget garn. Blomsten kan kanskje brukes på fingervanter også? Oppskriften kan lastes ned gratis her: https://dalegarn.no/oppskrift/dg366-06-osroso-lue-pulsvarmere/

366_028.jpg

Jeg fant dette, da jeg lette etter pulsvarmerne og kan kanskje også være til inspirasjon:

369_163.jpg
https://dalegarn.no/oppskrift/dg369-03-lily-genser/

Et annet mønster som er nydelig (men ensfarget) er dette. Og passer bedre for dere som er flinkere med kompliserte mønster enn det jeg er :) 
Dette er pulsvarmere men man kan kanskje gjøre om oppskriften slik at det blir fingervanter?

signert_swallow_tail_mittens_3-1506554-1

https://strikkepiken.blogg.no/1474551159_swallow_tail_mittens.html

Anonymkode: a7176...ccd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at pulsvarmerne fra Dale ble finere i farger med større kontrast som her:

95190_Dale_Osroso_Lue_og_pulsvarmere_sva

Anonymkode: a7176...ccd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skeeter skrev (På 23.4.2021 den 17.34):

Takk, hjelpsomme AB! :)

Selbuvanter er plan C - det kan godt hende at noen av de blomstermønstrene blir "nok", spesielt om jeg f.eks er litt utradisjonell og bruker et mangefarget garn til mønsteret, for eksempel! :jepp:

De fargerike fuglene var nydelige!

Hei :) Her er fine roser på et par sokker. Kanskje de rosene kan brukes på vantene?
IMG_3990.jpg?format=2500w

Anonymkode: a7176...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilde av rosene fra en annen vinkel, der det er lettere å se maskene på den store rosen :)

IMG_3851.jpg

 

Anonymkode: a7176...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...