Gå til innhold

16:8 erfaringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

For å si det sånn så er én pose superchips 660 kcal, én pose Sørlandschips er 950 kcal, én storplate freia er ca 1120 kcal, en pose smash er 1070 kcal osv. Søk opp de varene du pleier å spise og sjekk selv hvilke mengder du får i deg, kan love deg at du vil bli overrasket.

Poenget er at sjokolade pluss chips kan fort bli 1500-2000 kcal ekstra. Hvis du da er 500 kcal i minus i ukedagene så vil du både nulle ut og mest sannsynligvis gå over hvis du spiser godteri både lørdag og søndag. 

Anonymkode: dc001...2d3

Lurt, det skal jeg gjøre. Takk. 

Sett rema har kommet med noen små chipsposer. Sjekker de ut

Anonymkode: 3b655...a2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

4 pizzastykker kan være mye da. Av Grandiosa og lignende frossenpizza er vel det en halv pizza så ca 500-600 kcal (har du på saus?). Hvis det er take away pizza er vel det fort 1600 kcal for 4 biter. Anbefaler deg litt mer grønnsaker, for dette var ikke mye næringsrikt.  

Anonymkode: dc001...2d3

Tenkte på Grandiosa. Har ikke saus. 

 

Anonymkode: 3b655...a2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg var sulten i starten. Nesten på grensen til kvalm. Men det gikk seg ganske fort til. En uke kanskje. Når spiser du?

Anonymkode: 3b655...a2a

Ok. Jeg pleier å spise mellom kl 12 og 20.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuttifrutt skrev (2 timer siden):

Ok. Jeg pleier å spise mellom kl 12 og 20.   

Det prøvde jeg også på i starten. Men det funket så dårlig når jeg som regel er grytidlig våken med barn. Så endret det til 9 -17. 

Da får jeg både frokost og middag før jeg slutter spise. Fungerer bedre for meg å kutte ut kveldsmat. 

Det eneste er hvis jeg begynner trene etter leggetid til barn, da har man vel behov for mat etterpå?! 

Ikke lett dette greiene her. Men lettere enn diett og telle kalorier!

Anonymkode: 3b655...a2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser 1 gang pr dag, og spiser det måltidet når jeg er sulten. Det kan variere. Slik som nå, klokken er 15.37 og jeg har enda ikke spist i dag. Vet dere hva denne formen for fasting heter?

Jeg drikker en kopp svart kaffe med to ss MCT-olje i når jeg våkner. Så drikker jeg vann med sitron i. Et glass med sitron og eplesidereddik får jeg også i meg. 
 

Jeg spiser ketogent i det måltidet jeg spiser. 
 

Så trener jeg to ganger i uken HIIT trening ala 20 min. Ellers 1times tur hver dag. 
dette fungerer veldig godt for meg. 
 

Kanskje noe for noen? Å legge seg på først to måltider, la det gå en stund.. Så legge seg på ett måltid om dagen? Bare et tips😊😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MammaMums skrev (1 time siden):

Jeg spiser 1 gang pr dag, og spiser det måltidet når jeg er sulten. Det kan variere. Slik som nå, klokken er 15.37 og jeg har enda ikke spist i dag. Vet dere hva denne formen for fasting heter?

Jeg drikker en kopp svart kaffe med to ss MCT-olje i når jeg våkner. Så drikker jeg vann med sitron i. Et glass med sitron og eplesidereddik får jeg også i meg. 
 

Jeg spiser ketogent i det måltidet jeg spiser. 
 

Så trener jeg to ganger i uken HIIT trening ala 20 min. Ellers 1times tur hver dag. 
dette fungerer veldig godt for meg. 
 

Kanskje noe for noen? Å legge seg på først to måltider, la det gå en stund.. Så legge seg på ett måltid om dagen? Bare et tips😊😊

OMAD (one meal a day). 

Anonymkode: dc001...2d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Null karbo i ukedagene, pizza og snop på lørdag.

Anonymkode: d7d04...d4e

Null karbo? Hvordan er det mulig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
MammaMums skrev (2 timer siden):

Jeg spiser 1 gang pr dag, og spiser det måltidet når jeg er sulten. Det kan variere. Slik som nå, klokken er 15.37 og jeg har enda ikke spist i dag. Vet dere hva denne formen for fasting heter?

Jeg drikker en kopp svart kaffe med to ss MCT-olje i når jeg våkner. Så drikker jeg vann med sitron i. Et glass med sitron og eplesidereddik får jeg også i meg. 
 

Jeg spiser ketogent i det måltidet jeg spiser. 
 

Så trener jeg to ganger i uken HIIT trening ala 20 min. Ellers 1times tur hver dag. 
dette fungerer veldig godt for meg. 
 

Kanskje noe for noen? Å legge seg på først to måltider, la det gå en stund.. Så legge seg på ett måltid om dagen? Bare et tips😊😊

Nesten det samme her, eller ketogent med periodisk faste, men spiser 2 måltider for og dekke over det jeg føler jeg trenger av næringsstoffer i et spisevindu på 2 timer.

( vanligvis da, nå har jeg vært permittert i 3 måneder så da har det blitt annerledes , men fra mandag er det tilbake på jobb og dette kostholdet) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Anonyminist said:

Null karbo? Hvordan er det mulig? 

Det er muligens bittelitt karbohydrater i noe av osten jeg spiser, men ikke i egg, kjøtt og fisk. Hvis du lurer på om det er vanskelig, så synes jeg ikke det. Søtsuget ga seg raskt, og egg og kjøtt er veldig mettende. Jeg synes det smaker bedre og bedre, og sparer ikke på fett, som jo bærer mye av smaken.

Anonymkode: d7d04...d4e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er muligens bittelitt karbohydrater i noe av osten jeg spiser, men ikke i egg, kjøtt og fisk. Hvis du lurer på om det er vanskelig, så synes jeg ikke det. Søtsuget ga seg raskt, og egg og kjøtt er veldig mettende. Jeg synes det smaker bedre og bedre, og sparer ikke på fett, som jo bærer mye av smaken.

Anonymkode: d7d04...d4e

Ja, det er karbohydrater i ost og egg, så da ligger du ikke på null. Det finnes noen typer kjøtt og fisk uten. Nei, jeg trenger ikke hjelp, jeg spiser også litt grønnsaker, bær, nøtter , avokado og hjemmebakt knekkebrød, har ikke behov for og gå i null. Det er nesten umulig, var derfor jeg lurte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MammaMums skrev (3 timer siden):

Jeg spiser 1 gang pr dag, og spiser det måltidet når jeg er sulten. Det kan variere. Slik som nå, klokken er 15.37 og jeg har enda ikke spist i dag. Vet dere hva denne formen for fasting heter?

Jeg drikker en kopp svart kaffe med to ss MCT-olje i når jeg våkner. Så drikker jeg vann med sitron i. Et glass med sitron og eplesidereddik får jeg også i meg. 
 

Jeg spiser ketogent i det måltidet jeg spiser. 
 

Så trener jeg to ganger i uken HIIT trening ala 20 min. Ellers 1times tur hver dag. 
dette fungerer veldig godt for meg. 
 

Kanskje noe for noen? Å legge seg på først to måltider, la det gå en stund.. Så legge seg på ett måltid om dagen? Bare et tips😊😊

Hvor lenge har du holdt på med det og hvor mye har du gått ned? 

Jeg tviler på at jeg klarer kun ett måltid om dagen. Som nevnt tidligere, så starter dagen min tidlig og jeg har en jobb som krever 100% konsentrasjon og da funker det ikke om jeg er skrubbsulten. Men som du sier, så venner vel kroppen sin til det. Men jeg tror jeg vil holde meg til spisevindu 

Anonymkode: 3b655...a2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Anonyminist said:

Ja, det er karbohydrater i ost og egg, så da ligger du ikke på null. Det finnes noen typer kjøtt og fisk uten. Nei, jeg trenger ikke hjelp, jeg spiser også litt grønnsaker, bær, nøtter , avokado og hjemmebakt knekkebrød, har ikke behov for og gå i null. Det er nesten umulig, var derfor jeg lurte.

Det var interessant, nå måtte jeg gå og sjekke, og du har rett angående egg og den ene av briene jeg har i kjøleskapet, som inneholder hhv 0,3 og 0,5 karbohydrat pr 100 gram. Når det gjelder kjøtt er det vel bare helt nyslaktet muskelvev som inneholder litt glykogen. Jeg tenker det er såpass lite at nullkarbo er en grei betegnelse :)

Anonymkode: d7d04...d4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det var interessant, nå måtte jeg gå og sjekke, og du har rett angående egg og den ene av briene jeg har i kjøleskapet, som inneholder hhv 0,3 og 0,5 karbohydrat pr 100 gram. Når det gjelder kjøtt er det vel bare helt nyslaktet muskelvev som inneholder litt glykogen. Jeg tenker det er såpass lite at nullkarbo er en grei betegnelse :)

Anonymkode: d7d04...d4e

Har aldri hørt betegnelsen før. Selv på eggfaste bare lav/ keto. Er egentlig ikke så viktig hva du kaller det, ble bare nysgjerrig hva du faktisk spiste . Er dette en diett eller livsstil ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Anonyminist said:

Har aldri hørt betegnelsen før. Selv på eggfaste bare lav/ keto. Er egentlig ikke så viktig hva du kaller det, ble bare nysgjerrig hva du faktisk spiste . Er dette en diett eller livsstil ? 

Bestemte meg for å teste nullkarbo/carnivore etter å hatt gode resultater lavkarbo + periodisk faste, og så keto. Kom tilfeldigvis over rekke svært begeistrede anekdoter på nettet, og diverse leger som anbefaler det. Min erfaring er at det er som keto på turbo, spesielt mentalt merker jeg enorm forskjell når jeg bare spiser kjøtt, eller rettere sagt animalsk da jeg som nevnt også spiser litt ost. Energinivået og sultfølelsen er enda bedre enn på keto synes jeg, og en uventet bivirkning er at jeg ser ut til å trenge mindre søvn, som om jeg sover mer effektivt på en måte. Nå ble dette litt reklame for carnivore, men det er altså disse effektene som gjør at jeg spiser slik.

Helt strikt er jeg ikke siden jeg drikker kaffe og te og spiser litt godteri på lørdager. Det teoretiske grunnlaget for at jeg tror dette er en smart måte å spise på, er at det sannsynligvis er veldig likt vårt opprinnelige kosthold.

Anonymkode: d7d04...d4e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Bestemte meg for å teste nullkarbo/carnivore etter å hatt gode resultater lavkarbo + periodisk faste, og så keto. Kom tilfeldigvis over rekke svært begeistrede anekdoter på nettet, og diverse leger som anbefaler det. Min erfaring er at det er som keto på turbo, spesielt mentalt merker jeg enorm forskjell når jeg bare spiser kjøtt, eller rettere sagt animalsk da jeg som nevnt også spiser litt ost. Energinivået og sultfølelsen er enda bedre enn på keto synes jeg, og en uventet bivirkning er at jeg ser ut til å trenge mindre søvn, som om jeg sover mer effektivt på en måte. Nå ble dette litt reklame for carnivore, men det er altså disse effektene som gjør at jeg spiser slik.

Helt strikt er jeg ikke siden jeg drikker kaffe og te og spiser litt godteri på lørdager. Det teoretiske grunnlaget for at jeg tror dette er en smart måte å spise på, er at det sannsynligvis er veldig likt vårt opprinnelige kosthold.

Anonymkode: d7d04...d4e

Høres veldig likt ut slik jeg opplever eggfaste.  Jeg bruker det når jeg føler jeg trenger en Boost , enten mot smerter ( har betennelsessykdom)  humør, søvn, energi. 
jeg fungerer veldig godt på lavkarbo over 15 år. Jeg trenger litt variasjon,( for og kunne gjøre det til en livslang livsstil )  derfor blir det litt bær, grønt, nøtter osv, men er stort sett i ketose. Cheatday 1 gang i måneden eller sjeldnere, stort sett i sosiale settinger, kjøper aldri godteri / kaker o.l selv. 
det er utvilsomt slik forfedrene våre levde, og slik vi opprinnelig spiste, da vi var jegere og ikke sankere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.4.2021 den 23.00):

Altså før jeg prøvde dette så kunne jeg fint spise frukt, mellombar,yoghurt etc mellom måltidene + at jeg spiste kveldsmat. Ergo mye mer kalorier enn nå på 16:8 (frokost lunsj og middag. Ingenting mellom). Derfor jeg ikke helt skjønner hvorfor jeg går opp i vekt

Anonymkode: 3b655...a2a

Jeg skjønner egentlig ikke helt greia med "spisevindu mellom kl. ditt og datt".  Hva med å bare ha faste måltider på tidspunkt som passer din kropp?  Jeg spiser tre solide måltider pr. dag (spiser man riktig kan man få veldig mye mat for 500-600 kcal).  Det hadde blitt helt feil for meg å klumpe måltidene sammen i "et 8-timers vindu", og det viktigste er uansett hva man spiser. Får man i seg for mye kalorier legger man på seg, uansett hvilket tidspunkt man spiser på og hvilken metode man bruker for å slanke seg.....    

Anonymkode: 73167...0ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg skjønner egentlig ikke helt greia med "spisevindu mellom kl. ditt og datt".  Hva med å bare ha faste måltider på tidspunkt som passer din kropp?  Jeg spiser tre solide måltider pr. dag (spiser man riktig kan man få veldig mye mat for 500-600 kcal).  Det hadde blitt helt feil for meg å klumpe måltidene sammen i "et 8-timers vindu", og det viktigste er uansett hva man spiser. Får man i seg for mye kalorier legger man på seg, uansett hvilket tidspunkt man spiser på og hvilken metode man bruker for å slanke seg.....    

Anonymkode: 73167...0ad

Poenget med dette, hvis man følger periodisk faste, er jo at magen skal få en god pause fra å fordøye mat. Det er mange fordeler med fasten. 

Det er helt greit at det blir feil for deg å spise alt på 8 timer, men jeg tror ikke du er i den rette tråden for å kritisere det :)  Her spør ts om råd, og vi kommer med dem. Jeg har ikke noe behov for å overtale deg til å endre spisemønster, men for meg og min kropp så merker jeg en fordel ved å kun spise noen få timer om dagen. 

Hvordan vet du hvordan kroppen ville reagert på 8 timers spisevindu om du ikke har testet? 

Selvfølgelig er det viktigste hva man spiser, det er det ingen som sier noe på :) Jeg velger å spise en lett frokost, litt større lunsj, og hovedmåltidet mitt er middag. Det trives min kropp med. 

Anonymkode: 3563c...06f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

OMAD (one meal a day). 

Anonymkode: dc001...2d3

Takk🙏🙏 Da kan jeg sjekke opp og lese meg til info pm hvordan dette skal gjøres forsvarlig. Skal til legen min om ikke så lenge, ta blodprøver og en prat rundt dette. Så det var innmari kjekt å få vite betegnelsen 🙏🙏 
Til de som lurer på hvordan jeg gjør det, så er det så enkelt som at jeg bare spiser når jeg er sulten ... Starter morgenen med en fettkaffe; dobbel espresso med 2ss mct olje oppi kl 07.00. Det holder lenge. I går spiste jeg første og eneste måltid kl 16.45. Fungerer veldig bra. 
Takk for svar🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Poenget med dette, hvis man følger periodisk faste, er jo at magen skal få en god pause fra å fordøye mat. Det er mange fordeler med fasten. 

Det er helt greit at det blir feil for deg å spise alt på 8 timer, men jeg tror ikke du er i den rette tråden for å kritisere det :)  Her spør ts om råd, og vi kommer med dem. Jeg har ikke noe behov for å overtale deg til å endre spisemønster, men for meg og min kropp så merker jeg en fordel ved å kun spise noen få timer om dagen. 

Hvordan vet du hvordan kroppen ville reagert på 8 timers spisevindu om du ikke har testet? 

Selvfølgelig er det viktigste hva man spiser, det er det ingen som sier noe på :) Jeg velger å spise en lett frokost, litt større lunsj, og hovedmåltidet mitt er middag. Det trives min kropp med. 

Anonymkode: 3563c...06f

Vel, nå svarte jo jeg en som tydeligvis ikke får det til å funke.....    (og du vet vel ingenting om hva jeg har testet?) 😕

Anonymkode: 73167...0ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvor lenge har du holdt på med det og hvor mye har du gått ned? 

Jeg tviler på at jeg klarer kun ett måltid om dagen. Som nevnt tidligere, så starter dagen min tidlig og jeg har en jobb som krever 100% konsentrasjon og da funker det ikke om jeg er skrubbsulten. Men som du sier, så venner vel kroppen sin til det. Men jeg tror jeg vil holde meg til spisevindu 

Anonymkode: 3b655...a2a

Jeg har gjort det sånn i fire, fem uker nå ca- og gått ned 12 kg. 
 

Men, primært gjør jeg det for at jeg føler meg vel faktisk.. Jeg får mer energi, er mer stabil i humøret. Sover bedre og er mer uthvilt da jeg står opp.. Kjenner meg full av energi🙏
 

Ja, gjør det- hold deg til spisevinduet ditt👍 Fordi du kjenner at det fungerer best for deg, så er det ingen grunn til å endre😊 Jeg heier på deg🙌
Men, hvis det er enkelte dager innimellom du kjenner at du egentlig ikke er sååååå sulten- kaaaan du jo prøve å skyve litt på måltidet? Ev så blir det til at du spiser 2 gode/store måltider den dagen.. 
Å lytte til kroppen er så innmari viktig! Vi i det moderne samfunnet har liksom blitt så moderne at vi kan alt- alltid🥴 Så vi har glemt å trykke litt oå pauseknappen, og bare kjenne etter..

Uansett/ kjempebra jobba med å lage deg det spisevinduet og den lange dataingeniør👍👍👍👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...