Gå til innhold

16:8 erfaringer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nei, absolutt ikke for mye! En halv plate sjokolade én gang i uke er heller ikke for mye, så lenge det ikke er i kombinasjon med masse annet kaloririkt. Det er mengden til sammen som avgjør, ikke hver enkelt ting. 

Det høres rart ut om du ikke går ned i vekt om du ligger i kaloriunderskudd. Med over 90kg kan du også spise dobbelt så mye som meg og holde vekta, sannsynligvis, jeg er 50kg.. Er redd ingen på KG kan svare deg på hvorfor du har gått opp i vekt!

Tenker det er viktig at du er litt streng med deg selv på hva du inntar av både spiselige og drikkelige kcal i helgene uansett. Og ikke se deg blind på denne fasten, det er ikke en mirakelkur som setter i gang magiske prosesser i kroppen som gjør deg slankere. Hva og hvor mye du spiser + hvor mye du beveger deg i hverdagen har fortsatt veldig mye å si.

Anonymkode: 765ab...c51

Jeg skjønner det ikke helt selv. Spiser mye mindre nå enn for tre uker siden. Og er relativ aktiv i hverdagen. Dog trener jeg ikke fast. 

Ja, det er nok i helgene jeg bør kutte først! 

Anonymkode: 3b655...a2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det er nok helt riktig. Tenker du at man bør kutte det helt ut? Eller kun snop lørdag f eks? 

Du kan fint spise litt snop, men husk at kalorier inn og ut teller like mye som uten periodisk faste :) Hovedfordelen er jo at mange som spiste kveldsmat kutter det måltidet, og dermed de kaloriene. Eller kveldskosen. Om du spiser en del godteri så ødelegger du for innsatsen resten av uka, rett og slett. Du kan ikke få i pose og sekk, så skal du ned i vekt må du kutte ned på mengden godteri.

Kutt til f.eks kun lørdag, eller kutt ned mengden og fordel på lørdag og søndag. Du må se hva du foretrekker. Men hold deg innenfor spisevinduet i helga også. Da får du også fordelene med stabilt blodsukker og autofagi. 

Jeg foretrekker litt godteri fredag og lørdag, og spise sunt igjen fra søndag. Da har jeg en god kickstart på uka :) Og det viktigste er at dette er noe jeg kan leve med til jeg har nådd vektmålet mitt, og potensielt lengre også, men da øker jeg porsjonene. Kroppen min trives med fasten :) 

Anonymkode: 3563c...06f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Du kan fint spise litt snop, men husk at kalorier inn og ut teller like mye som uten periodisk faste :) Hovedfordelen er jo at mange som spiste kveldsmat kutter det måltidet, og dermed de kaloriene. Eller kveldskosen. Om du spiser en del godteri så ødelegger du for innsatsen resten av uka, rett og slett. Du kan ikke få i pose og sekk, så skal du ned i vekt må du kutte ned på mengden godteri.

Kutt til f.eks kun lørdag, eller kutt ned mengden og fordel på lørdag og søndag. Du må se hva du foretrekker. Men hold deg innenfor spisevinduet i helga også. Da får du også fordelene med stabilt blodsukker og autofagi. 

Jeg foretrekker litt godteri fredag og lørdag, og spise sunt igjen fra søndag. Da har jeg en god kickstart på uka :) Og det viktigste er at dette er noe jeg kan leve med til jeg har nådd vektmålet mitt, og potensielt lengre også, men da øker jeg porsjonene. Kroppen min trives med fasten :) 

Ja, jeg har kuttet kveldsmaten. Men bør kutte på godterier i tillegg. Kun lørdager herifra! 

Men ser for meg at det bli litt vanskelig å spise godterie før kl 17 . Men kanskje jeg heller bør ha senere spisevindu på lørdager? Eller bør man ha samme spisevindu hver eneste dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
52 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan går man ned i fettprosent? Eksempler på måltider f eks

takk for tips, skal ta bilde i undertøyet i dag.

Hvis du får litt oversikt over hva den forskjellige maten er laget av, blir det etter hvert lett å velge ting som har lite av karbohydrater, fett, eller begge deler. Laks har fett og proteiner, storfekjøtt har ofte mest protein (du kan ofte se på selve kjøttstykket om det er mye fett), torsk og kyllingfilet har nesten bare protein, osv. Ost er fett og protein. Når jeg er invitert på middag spiser jeg lite poteter o.l. siden det er mye karbohydrater i det. Når jeg lager maten selv går det stort sett bare i rent kjøtt, egg og fisk. Og pølser, da velger jeg helst dem med mye kjøtt og minst mulig potetmel og annet fyll. Jeg blir veldig mye mer mett av egg og bacon enn av brødskiver og salat, og det hjelper veldig når jeg faster. Siden jeg ikke spiser karbohydrater i det hele tatt utenom lørdager, er jeg ikke redd for å bruke mye fett til daglig. Men hovedfokuset er altså på proteiner.

Små grep du kan gjøre er å lage en dobbel burger med ost i stedet for én burger og masse ketchup, eller bytt ut brødet med salatblader. Ta en potet mindre og et fiskestykke ekstra. Egg i alle varianter, da liker jeg å supplere med forskjellige oster, bacon og stekte pølser. Eggerøre med creme fraiche og skinke. Er jeg fysen på snack/noe salt ruller jeg bare sammen vanlig ost og skinke eller drikker buljong. Spekemat av alle slag. Lam i airfryer. Store, seige, billige kjøttstykker i slow cooker, lar det stå i type 10 timer og det blir himmelsk godt og saftig. Fiskeburgere er på tilbud flere steder nå, synes det er veldig godt sammen med stekt chorizo, salami eller pepperoni.

Jeg spiser som sagt nesten bare kjøtt, men kan godt ta en skyr eller ristede mandler i ny og ne. Jeg tror at grunnen til at jeg både kvitter meg med overflødig fett og legger på meg litt muskelmasse er at kroppen min har blitt vant til å bruke fett som energi, at jeg får i meg masse protein, og at jeg spiser sjelden og for det meste etter at jeg har trent.

Anonymkode: d7d04...d4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Ja, jeg har kuttet kveldsmaten. Men bør kutte på godterier i tillegg. Kun lørdager herifra! 

Men ser for meg at det bli litt vanskelig å spise godterie før kl 17 . Men kanskje jeg heller bør ha senere spisevindu på lørdager? Eller bør man ha samme spisevindu hver eneste dag?

Det var litt av poenget mitt, at spisevinduet bør være ganske jevnt :) Det skader ikke å skeie ut iblant, men ville ikke gjort det mer enn en gang i uka. Jeg gjør det 1-2 ganger i måneden :) Når det passer seg slik sosialt rett og slett. Men jeg planlegger for å spise godteriet i det normale vinduet mitt. Jeg har åpent vindu til 19, men spiser oftest middag 17, så da har jeg en time og to på å snackse litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har prøvd 16:8 i noen måneder, men fant fort ut at det ikke hjelper meg uten at jeg kaloriteller i tillegg. Og da kan jeg likegodt bare kaloritelle og slipper å ikke kunne spise sent på kvelden eller tidlig på morgenen om jeg føler for det.

Hver person har forskjellig spisemønster og preferanser/utfordringer, og 16:8 passer ikke for alle. Min utfordring er at jeg spiser MYE, selv om jeg omtrent aldri spiser snop eller spesiell usunn mat. Men det blir for mange kalorier per dag for en på min høyde og med mitt aktivitetsbehov. Kaloritelling er det eneste som funker for meg.

Startet 1. januar og har gått ned 13 kilo hittil- 5 kilo igjen til mål 😍

Anonymkode: 47ff6...2ac

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det kommer litt an på hvor lenge jeg sover, men noen gange blir det kun to måltider hvis jeg står opp seint. Men så spiser jeg godterie, potetgull eller is på kveldene da... gjerne lørdag og søndag... så det ligger nok sikkert i det. Burde holde meg til en dag. Kutte ut alt tror jeg bare vil slå tilbake til meg😹

Definitivt her problemet ligger. Utrolig mye kalorier for lite metthet. 

Anonymkode: dc001...2d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvis du får litt oversikt over hva den forskjellige maten er laget av, blir det etter hvert lett å velge ting som har lite av karbohydrater, fett, eller begge deler. Laks har fett og proteiner, storfekjøtt har ofte mest protein (du kan ofte se på selve kjøttstykket om det er mye fett), torsk og kyllingfilet har nesten bare protein, osv. Ost er fett og protein. Når jeg er invitert på middag spiser jeg lite poteter o.l. siden det er mye karbohydrater i det. Når jeg lager maten selv går det stort sett bare i rent kjøtt, egg og fisk. Og pølser, da velger jeg helst dem med mye kjøtt og minst mulig potetmel og annet fyll. Jeg blir veldig mye mer mett av egg og bacon enn av brødskiver og salat, og det hjelper veldig når jeg faster. Siden jeg ikke spiser karbohydrater i det hele tatt utenom lørdager, er jeg ikke redd for å bruke mye fett til daglig. Men hovedfokuset er altså på proteiner.

Små grep du kan gjøre er å lage en dobbel burger med ost i stedet for én burger og masse ketchup, eller bytt ut brødet med salatblader. Ta en potet mindre og et fiskestykke ekstra. Egg i alle varianter, da liker jeg å supplere med forskjellige oster, bacon og stekte pølser. Eggerøre med creme fraiche og skinke. Er jeg fysen på snack/noe salt ruller jeg bare sammen vanlig ost og skinke eller drikker buljong. Spekemat av alle slag. Lam i airfryer. Store, seige, billige kjøttstykker i slow cooker, lar det stå i type 10 timer og det blir himmelsk godt og saftig. Fiskeburgere er på tilbud flere steder nå, synes det er veldig godt sammen med stekt chorizo, salami eller pepperoni.

Jeg spiser som sagt nesten bare kjøtt, men kan godt ta en skyr eller ristede mandler i ny og ne. Jeg tror at grunnen til at jeg både kvitter meg med overflødig fett og legger på meg litt muskelmasse er at kroppen min har blitt vant til å bruke fett som energi, at jeg får i meg masse protein, og at jeg spiser sjelden og for det meste etter at jeg har trent.

Takk for tips! 

Men vil det si du går på lavkarbo egentlig da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det var litt av poenget mitt, at spisevinduet bør være ganske jevnt :) Det skader ikke å skeie ut iblant, men ville ikke gjort det mer enn en gang i uka. Jeg gjør det 1-2 ganger i måneden :) Når det passer seg slik sosialt rett og slett. Men jeg planlegger for å spise godteriet i det normale vinduet mitt. Jeg har åpent vindu til 19, men spiser oftest middag 17, så da har jeg en time og to på å snackse litt.

Hvordan kombinerer dere jobb og ikke spise før 12? Går det greit? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har prøvd 16:8 i noen måneder, men fant fort ut at det ikke hjelper meg uten at jeg kaloriteller i tillegg. Og da kan jeg likegodt bare kaloritelle og slipper å ikke kunne spise sent på kvelden eller tidlig på morgenen om jeg føler for det.

Hver person har forskjellig spisemønster og preferanser/utfordringer, og 16:8 passer ikke for alle. Min utfordring er at jeg spiser MYE, selv om jeg omtrent aldri spiser snop eller spesiell usunn mat. Men det blir for mange kalorier per dag for en på min høyde og med mitt aktivitetsbehov. Kaloritelling er det eneste som funker for meg.

Startet 1. januar og har gått ned 13 kilo hittil- 5 kilo igjen til mål 😍

Anonymkode: 47ff6...2ac

Godt jobbet! Hvordan ser måltidene ut en dag for deg? Eller hva spiser du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Definitivt her problemet ligger. Utrolig mye kalorier for lite metthet. 

ja, men synes det samtidig er litt rart siden de dagene har jeg ofte kun to måltider om dagen + kuttet ut kvelds i ukedagene. Men jeg spiser kanskje for mye godteri ja.  Skal heretter begrense meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer også an på hva du spiser de to måltidene. Man kan spise mye kalorier på to måltider..
Jeg er ikke på slankern, men av natur spiser jeg bare 1-2 ganger om dagen, og jeg får i meg minst 2000 kcal om dagen, må av og til telle kalorier for å passe på at jeg ikke legger på meg. 

Anonymkode: 688b8...827

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for tips! 

Men vil det si du går på lavkarbo egentlig da? 

Null karbo i ukedagene, pizza og snop på lørdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kommer også an på hva du spiser de to måltidene. Man kan spise mye kalorier på to måltider..
Jeg er ikke på slankern, men av natur spiser jeg bare 1-2 ganger om dagen, og jeg får i meg minst 2000 kcal om dagen, må av og til telle kalorier for å passe på at jeg ikke legger på meg. 

Anonymkode: 688b8...827

1 måltid: to brødskiver med eggerøre

2 måltid : 4 pizzastykker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver denne livsstilen og føler det går ok, men er det vanlig å kjenne på mye sult i starten? Jeg føler jeg går og tenker på mat hele dagen, når jeg får lov  til å spise og ikke.. så slitsomt. Går det seg til etterhvert? Og evt hvor lang tid tar det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Enig med deg. Noe telling av kalorier og ikke brød etc er ikke noe for meg heller. Synes ikke der fungerer så bra med familieliv heller. Men å spise tilnærmet normalt under en tidsramme tror jeg at jeg kan fikse. Klart det i tre uker allerede. 

Men jeg burde få til trening , men er sååååå vanskelig når barn er lagt. Da vil jeg selv bare ligge på sofaen + stengte treningsentere pga covid. Men blir kanskje lettere nå med varmere vær og komme seg ut. 

Spiser du godterie etc i helgene eller holder deg unna? 

Ja, trening anbefales, men full forståelse for at det et vanskelig med små barn. Jeg begynner å få tid til meg selv nå som minste er 3 år. Ofte drar jeg på trening når hen skal legge seg. Da blir det lettere for far å legge. Jeg trener Max 45 min inkl oppvarming og uttøying. Hvis man kjører ganske høy intensitet då trenger man ikke holde på så lenge. Jeg trener med pulsklokke og blir veldig motivert av det. 
Jeg spiser snop i helgene ja, men er mer bevist på å ikke spise like store mengder som før. Spiser også senere enn jeg pleier, så faster ikke fredag og lørdag kveld, og frokostene på lørdag og søndag spiser jeg med familien cs kl 9/10. Jeg har spisevindu fra ca 11- 21i hverdagene. Dropper frokosten, den er så hektisk uansett. 

Anonymkode: db4a0...94f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

ja, men synes det samtidig er litt rart siden de dagene har jeg ofte kun to måltider om dagen + kuttet ut kvelds i ukedagene. Men jeg spiser kanskje for mye godteri ja.  Skal heretter begrense meg. 

For å si det sånn så er én pose superchips 660 kcal, én pose Sørlandschips er 950 kcal, én storplate freia er ca 1120 kcal, en pose smash er 1070 kcal osv. Søk opp de varene du pleier å spise og sjekk selv hvilke mengder du får i deg, kan love deg at du vil bli overrasket.

Poenget er at sjokolade pluss chips kan fort bli 1500-2000 kcal ekstra. Hvis du da er 500 kcal i minus i ukedagene så vil du både nulle ut og mest sannsynligvis gå over hvis du spiser godteri både lørdag og søndag. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

1 måltid: to brødskiver med eggerøre

2 måltid : 4 pizzastykker

4 pizzastykker kan være mye da. Av Grandiosa og lignende frossenpizza er vel det en halv pizza så ca 500-600 kcal (har du på saus?). Hvis det er take away pizza er vel det fort 1600 kcal for 4 biter. Anbefaler deg litt mer grønnsaker, for dette var ikke mye næringsrikt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tuttifrutt skrev (11 timer siden):

Jeg prøver denne livsstilen og føler det går ok, men er det vanlig å kjenne på mye sult i starten? Jeg føler jeg går og tenker på mat hele dagen, når jeg får lov  til å spise og ikke.. så slitsomt. Går det seg til etterhvert? Og evt hvor lang tid tar det?

Jeg var sulten i starten. Nesten på grensen til kvalm. Men det gikk seg ganske fort til. En uke kanskje. Når spiser du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja, trening anbefales, men full forståelse for at det et vanskelig med små barn. Jeg begynner å få tid til meg selv nå som minste er 3 år. Ofte drar jeg på trening når hen skal legge seg. Da blir det lettere for far å legge. Jeg trener Max 45 min inkl oppvarming og uttøying. Hvis man kjører ganske høy intensitet då trenger man ikke holde på så lenge. Jeg trener med pulsklokke og blir veldig motivert av det. 
Jeg spiser snop i helgene ja, men er mer bevist på å ikke spise like store mengder som før. Spiser også senere enn jeg pleier, så faster ikke fredag og lørdag kveld, og frokostene på lørdag og søndag spiser jeg med familien cs kl 9/10. Jeg har spisevindu fra ca 11- 21i hverdagene. Dropper frokosten, den er så hektisk uansett. 

Anonymkode: db4a0...94f

Takk for svar. Bra det kan fungere med familieliv. Litt trist å skulle se på søndagsfrokosten f eks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...