Gå til innhold

16:8 erfaringer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

I teorien spiser jeg 16:8, men i praksis er det like ofte, kanskje oftere, 17:7 eller 18:6. Spiser fra 11, og så kommer det an på når vi har middag. Er det kl 17 slutter jeg oftest å spise etter det.

Å ikke holde på fasten i helgen kan ødelegge veldig mye ja, spesielt å spise mye godteri og snop :)  Jeg har bare noen få kilo igjen jeg skal ned, og jeg er nå der at om jeg spiser noe særlig mer enn en håndfull med snop så ser jeg det ikke på vekta. Ville ha startet med å kutte ned på snopet ts :) 

Det er ikke et problem å spise utenfor vinduet sånn generelt, men om det er to av ukens syv dager hver uke så tror jeg det også kan spille inn. Jeg holder på spisevinduet selv om det er helt, og spiser det lille godteriet mitt før kl 19 i helgene. Unntak skjer selvsagt, men jeg er nede i 1-2 dager i mnd hvor jeg spiser ut over vinduet. Du er foreløpig oppe i 8 dager til sammenligning :) 

Anonymkode: 3563c...06f

Ja, det er nok helt riktig. Tenker du at man bør kutte det helt ut? Eller kun snop lørdag f eks? 

Anonymkode: 3b655...a2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Joda, flott med 3 måltider! Men hvor mye kalorier spiser du per måltid? Kan hende du ligger over det du skal for å gå ned i vekt :)

Anonymkode: e980d...5ce

Jeg har ikke telt. Hadde lifesum en periode,men det fungerer ikke helt for meg. Men kanskje jeg skal laste den ned igjen bare for å få en pekepinn nå. 

Men spiser to brødskiver eller knekkebrød til frokost. 

Det samme til lunsj 

vanlig middag. Bør kanskje kutte ned på karbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har gått på 16:8 en stund, og har heller ikke merket noe på vekta. Tror helgene ødelegger for meg, for jeg virkelig koser meg i helgene! Jeg er altså fullstendig klar over dette, og skal skjerpe meg! Men noe snop må jeg ha.

Jeg kunne også ha kortet ned spisevinduet. Da må jeg slutte spise tidligere på kvelden. Jeg er avhengig av frokost. Spisevinduet mitt er fra 12, og jeg går nesten og tripper av sult og hiver i meg litt mat så fort kl. slår 12...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kaloriene blir ikke mindre verdt av av de spiser ila kort tid....

Anonymkode: 98bf1...4b4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har gått på 16:8 en stund, og har heller ikke merket noe på vekta. Tror helgene ødelegger for meg, for jeg virkelig koser meg i helgene! Jeg er altså fullstendig klar over dette, og skal skjerpe meg! Men noe snop må jeg ha.

Jeg kunne også ha kortet ned spisevinduet. Da må jeg slutte spise tidligere på kvelden. Jeg er avhengig av frokost. Spisevinduet mitt er fra 12, og jeg går nesten og tripper av sult og hiver i meg litt mat så fort kl. slår 12...

Det samme som meg da. Men tenkte at siden man på en måte kutter ut et måltid (kvelds for min del), så trodde jeg det ville ha noe innvirkning på vekta selv om man spiser snop i helgen. Enig , noe må man ha. Hva slags lov er der uten noe godterie!? Hehe.  

Har faktisk ikke noe søtsug i ukedagene faktisk . Virker som det forsvinner med «fastingen».  Men når helgen kommer, så er det rett ned i godteskåla. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det tror jeg faktisk de fleste forstår. Men du får mindre tid å innta kalorier på, og det kan hjelpe for noen. Mange har en tendens til å «snacke» på kvelden. Ved å slutte å spise etter middag, så kan man spare noen kalorier der. Selvfølgelig forutsatt at du ikke da øker kaloriinntaket i spisevinduet ditt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva tenker du på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det samme som meg da. Men tenkte at siden man på en måte kutter ut et måltid (kvelds for min del), så trodde jeg det ville ha noe innvirkning på vekta selv om man spiser snop i helgen. Enig , noe må man ha. Hva slags lov er der uten noe godterie!? Hehe.  

Har faktisk ikke noe søtsug i ukedagene faktisk . Virker som det forsvinner med «fastingen».  Men når helgen kommer, så er det rett ned i godteskåla. 

Har du regnet på hvor mye kcal utskeielsene i helgen blir til sammen? Jeg vil tro det er her du går på en smell. Jeg har selv gått ned 40kg, jeg spiste lørdagsgodt, men kjøpte da den minste melkesjokoladen (24 gram). Det ødela ikke noe for vektnedgangen og gjorde at søtsuget var dekket.

Anonymkode: 13603...213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har du regnet på hvor mye kcal utskeielsene i helgen blir til sammen? Jeg vil tro det er her du går på en smell. Jeg har selv gått ned 40kg, jeg spiste lørdagsgodt, men kjøpte da den minste melkesjokoladen (24 gram). Det ødela ikke noe for vektnedgangen og gjorde at søtsuget var dekket.

Nei. Men jeg burde det. 

Der blir fort en is eller bolle på bytur, kalorikmiddager som pizza , hamburger . Snop på kvelden. 

Lurt å bare kjøpe inn litt. 

Jeg har en tendens til å dra med meg 4 svære sjokoladeplater fordi det var på tilbud liksom . Og jo mer vi har i hus, jo mer spiser man. Men poser du kun en så liten sjokolade? Tror ikke jeg har viljestyrke til det.  40 kilo er sykt bra jobbet! Hva spiser du en lørdag f eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sessan_ skrev (13 minutter siden):

Det tror jeg faktisk de fleste forstår. Men du får mindre tid å innta kalorier på, og det kan hjelpe for noen. Mange har en tendens til å «snacke» på kvelden. Ved å slutte å spise etter middag, så kan man spare noen kalorier der. Selvfølgelig forutsatt at du ikke da øker kaloriinntaket i spisevinduet ditt.

Det var jeg ekspert på før jeg startet med dette. Gikk liksom rundt og tittet i kjøleskap og fant alltids noe å snacke på kvelden. Lettere når spisevindet stopper kl 17.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fire svære sjokoladeplater? Ja da er det ikke rart du ikke går ned. Du må nesten begynne å regne litt på kcal, spes på snacksen... Du har ikke fripas fra kcal inn vs. kcal ut bare fordi du faster, det funker ikke sånn dessverre. 

Hva er "normal middag" for deg da? For noen er det én potet, to fiskekaker og noe råkost. For andre er det 5 poteter, 5 fiskekaker, makaroni og brun saus. Det er STOR forskjell på hva folk mener er "normale mengder".

Anonymkode: 765ab...c51

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei. Men jeg burde det. 

Der blir fort en is eller bolle på bytur, kalorikmiddager som pizza , hamburger . Snop på kvelden. 

Lurt å bare kjøpe inn litt. 

Jeg har en tendens til å dra med meg 4 svære sjokoladeplater fordi det var på tilbud liksom . Og jo mer vi har i hus, jo mer spiser man. Men poser du kun en så liten sjokolade? Tror ikke jeg har viljestyrke til det.  40 kilo er sykt bra jobbet! Hva spiser du en lørdag f eks?

Jeg spiser 18:6 og da har jeg ikke søtsug. Det var det første halvåret jeg spiste den minste 24gram melkesjokoladen på lørdager. Nå spiser jeg enten bittelitt smågodt (10 biter) som jeg klipper opp for å få mer mengde eller  cashewnøtter. Jeg spiser det jeg har lyst på. Spiser bare 2 måltider om dagen og fokuserer på rene råvarer og unngår ultraprosessert mat. I dag har jeg spist 2 skiver speltbrød med bremykt og brunost og en smoothie jeg lagde på 1 pære, 1 gulrot, vann og frosne bringebær. Ikke fordi det nødvendigvis er det sunneste å spise, men fordi det var det jeg hadde lyst på. 

anbefaler deg å sjekke ut Marit  kolby zinöcker på insta, følger mye rådene hun gir. Hun er og gjest i en av episodene i podcasten til Tore Sagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Fire svære sjokoladeplater? Ja da er det ikke rart du ikke går ned. Du må nesten begynne å regne litt på kcal, spes på snacksen... Du har ikke fripas fra kcal inn vs. kcal ut bare fordi du faster, det funker ikke sånn dessverre. 

Hva er "normal middag" for deg da? For noen er det én potet, to fiskekaker og noe råkost. For andre er det 5 poteter, 5 fiskekaker, makaroni og brun saus. Det er STOR forskjell på hva folk mener er "normale mengder".

Jeg spiser ikke 4 svære plater på engang nei😹 Mente at når vi har det tilgjengelig, så kan jeg fort spise en halv plate i løpet av lørdagen . 

Spiser svært sjeldent saus og heller ikke kaloririke drikke. 

Spiser f eks to tacolefser på fredager. Er det for mye? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg spiser 18:6 og da har jeg ikke søtsug. Det var det første halvåret jeg spiste den minste 24gram melkesjokoladen på lørdager. Nå spiser jeg enten bittelitt smågodt (10 biter) som jeg klipper opp for å få mer mengde eller  cashewnøtter. Jeg spiser det jeg har lyst på. Spiser bare 2 måltider om dagen og fokuserer på rene råvarer og unngår ultraprosessert mat. I dag har jeg spist 2 skiver speltbrød med bremykt og brunost og en smoothie jeg lagde på 1 pære, 1 gulrot, vann og frosne bringebær. Ikke fordi det nødvendigvis er det sunneste å spise, men fordi det var det jeg hadde lyst på. 

anbefaler deg å sjekke ut Marit  kolby zinöcker på insta, følger mye rådene hun gir. Hun er og gjest i en av episodene i podcasten til Tore Sagen.

Når starter og avslutter du å spise? 

Takk for tips! Det skal jeg sjekke ut asap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fasting øker både fettforbrenning og veksthormoner, så det er er ikke sikkert det slår så voldsomt ut på vekta siden du faktisk kanskje legger på deg litt muskelmasse, spesielt om du spiser mye protein. Men du bør absolutt gå ned i fettprosent. Se heller i speilet eller bruk målebånd, vekta vil variere noe fra dag til dag uansett hvordan du spiser.

Anonymkode: d7d04...d4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg spiser ikke 4 svære plater på engang nei😹 Mente at når vi har det tilgjengelig, så kan jeg fort spise en halv plate i løpet av lørdagen . 

Spiser svært sjeldent saus og heller ikke kaloririke drikke. 

Spiser f eks to tacolefser på fredager. Er det for mye? 

Nei, absolutt ikke for mye! En halv plate sjokolade én gang i uke er heller ikke for mye, så lenge det ikke er i kombinasjon med masse annet kaloririkt. Det er mengden til sammen som avgjør, ikke hver enkelt ting. 

Det høres rart ut om du ikke går ned i vekt om du ligger i kaloriunderskudd. Med over 90kg kan du også spise dobbelt så mye som meg og holde vekta, sannsynligvis, jeg er 50kg.. Er redd ingen på KG kan svare deg på hvorfor du har gått opp i vekt!

Tenker det er viktig at du er litt streng med deg selv på hva du inntar av både spiselige og drikkelige kcal i helgene uansett. Og ikke se deg blind på denne fasten, det er ikke en mirakelkur som setter i gang magiske prosesser i kroppen som gjør deg slankere. Hva og hvor mye du spiser + hvor mye du beveger deg i hverdagen har fortsatt veldig mye å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
47 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo, det gjør de faktisk. Mat består av næringsstoffer, ikke kalorier, som bare er en måleenhet. Næringsstoffene har forskjellig skjebne i kroppen avhengig av hva de består av, hva du gjør ellers, om du har sovet godt, om det er lenge siden du har spist, og hva du spiser samtidig. Spiser du ofte har du også ofte høyt insulinnivå. Insulin er sannsynligvis den viktigste nøkkelen som avgjør hva som skjer både med det du spiser og fettet du allerede har lagret i kroppen. Insulinnivået varierer naturlig i løpet av dagen, og følsomheten for insulin er normalt høyest om morgenen og etter at du har vært fysisk aktiv. Det kan være en grunn til å ha spisevinduet tidlig på dagen. Selv foretrekker jeg å ha det om kvelden og etter trening.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Når starter og avslutter du å spise? 

Takk for tips! Det skal jeg sjekke ut asap. 

Jeg spiser kl 11-17, men starter litt før om jeg er veldig sulten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kan ha noe for seg å prøve å unngå å kombinere mye sukker og mye fett i samme måltid. Det er en kombinasjon som i naturen bare finnes i morsmelk, som jo er laget for å få oss til å legge på oss fortest mulig. Og den sammensetningen, som småunger i alle arter er ville etter, er kanskje litt av forklaringen på hvorfor vi blir så hekta på nettop potetgull og sjokolade, som jo består mest av karbohydrater og fett. Karbohydrater øker insulin, som da styrer fett til lagring heller enn forbrenning. Så da kan det være en fordel å ikke innta så mye fett akkurat da.

Legen Ted Naiman har skrevet mye om både fasting og hvordan man bør ha en størst mulig mengde protein til energi. Han mener det ikke er så nøye om energien kommer fra fett eller karbs, men at man bør velge den ene eller den andre. Det viktigste er i alle tilfelle å få i seg mest mulig protein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Fasting øker både fettforbrenning og veksthormoner, så det er er ikke sikkert det slår så voldsomt ut på vekta siden du faktisk kanskje legger på deg litt muskelmasse, spesielt om du spiser mye protein. Men du bør absolutt gå ned i fettprosent. Se heller i speilet eller bruk målebånd, vekta vil variere noe fra dag til dag uansett hvordan du spiser.

Hvordan går man ned i fettprosent? Eksempler på måltider f eks

takk for tips, skal ta bilde i undertøyet i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...