-zloty Skrevet 1. oktober 2002 #21 Del Skrevet 1. oktober 2002 tragedie (av gr. tragoidia, eg. bukkesang), form for drama utviklet i Hellas i 500-årene f.Kr. Handlet oppr. om individenes kamp mot en ubønnhørlig skjebne. Har nå betydningen sørgespill, sørgelig ulykke. — tragisk, sørgelig, gripende ------------caplex----------------------- "Familietragedie" brukes jo av pressen idag for å fortelle oss at gjerningsmannen er en del av familien og at det er familien som er berørt. Men hva betyr egentlig "Mann skutt på Grensen" som overskrift i VG -er mannen død? -Hvor er Grensen? Vår oppfattelse av denne overskriften er jo designet for å vekke vår nysgjerrighet og kjøpe avisen. Prøv å lese avisene på flere "nivåer" og du vil få mer utbytte av all informasjonen. Å henge seg opp i det lingvistiske i det, er etter min mening en liten blindgate. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilly Skrevet 1. oktober 2002 #22 Del Skrevet 1. oktober 2002 Det er absolutt en blindgate ja. Jeg skal ikke si at jeg ikke sjekker før jeg tar det for god fisk at det første jeg tenker er rett. DET gjør jeg absolutt. Men ved bruk av ordet familietragedie så er det altså denne tanken som slår meg først. aline Godt å se at det ikke BARE var "familietragedier", i den forstand noen av oss mener det blir brukt, det handlet om der. Men må innrømme at når det gjelder f.eks 13 åringen som kom å fant sine foreldre, så er tanken min der igjen. Kanskje ikke rettmessig, men den er der Lilly Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. oktober 2002 #23 Del Skrevet 1. oktober 2002 aline: i to av de sakene du listet opp der er det familiemedlem som er morderen. Saken i Surrey (det var en tidligere soldat som klikket og drepte familien) og den som sto i Se & Hør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 1. oktober 2002 #24 Del Skrevet 1. oktober 2002 OK, det sto ikke noe om det i reportasjene, men jeg kjenner ikke til sakene fra annet hold, så det er godt mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå