Jen Skrevet 30. september 2002 #1 Del Skrevet 30. september 2002 Jeg blir så provosert over bruken av ordet "familietragedie" i media. Kanskje er det bare jeg som reagerer. Kanskje andre har andre følelser for dette ordet. En familietragedie er etter min mening om en familie kjører seg ihel, blir tatt av et ras, blir drept av en bombe osv. osv. Med andre ord noe ingen av de har kontroll over, eller har skyld i. Hvis faren (eller moren) i huset har tatt livet av hele familien sin er det slik jeg ser det mord. Kall det med rette navn. Familietragedie tar liksom ansvaret fra den skyldige, og "formilder" hele handlingen. Da høres det på en måte ut som morderen selv er et offer, siden han også inngår i tragedien. Men den som dreper har selv valgt denne handlingen, og at han tar livet av seg selv er hans eget valg. De eneste det er en tragedie for er de som blir myrdet. Tar han ikke livet av seg selv blir det sjalusidrap, unntatt hvis han er utlending, da kalles det æresdrap. Fine ord, men mord er det uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lillian* Skrevet 30. september 2002 #2 Del Skrevet 30. september 2002 Jeg er enig med deg i at det er mord og sånn, men det er jo likevel en familietragedie. Det klikker for mor eller far, og de tar livet av hele familien og seg selv til sist, - det er jo en stor tragedie at slikt skjer. Og da når det omhandler en hel familie, så vil nå jeg kalle det en familietragedie, jeg da... For meg så er ordet "familietragedie" et ord som brukes når det har skjedd en tragedie med en hel familie, uansett om det er massemord, bilulykke, flystyrt, båtulykke, nedbrent hus med familien brent inne eller om far/mor i huset har klikket og tatt livet av de andre... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest truls Skrevet 30. september 2002 #3 Del Skrevet 30. september 2002 Når en hel familie omkommer som følge av en syk persons handlinger, så er det en STOOOR familietragedie, selv om den syke selv omkommer.. Det er tull å hevde noe annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 30. september 2002 #4 Del Skrevet 30. september 2002 Det er tull å hevde noe annet. Dette er jo en greit replikk å bruke i et diskusjonsforum Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jen Skrevet 30. september 2002 Forfatter #5 Del Skrevet 30. september 2002 Jeg hevder ingenting, sier bare hva jeg føler når jeg hører dette ordet. Når man i media sier " en familie er funnet død, det ser ut til å dreie seg om en familietragedie" da vet man med en gang at dette ikke dreier seg om en ulykke men at det er faren i huset som har myrdet familien og så tatt livet av seg selv. Dette kan vi vite pga. at i media har ordet familietragedie fått denne betydningen og bare den. Såklart er det en forferdelig tragedie for de som har blitt myrdet og familien deres og familien til den som har utført ugjerningen. Men det er ingen tragedie i mine øyne om han som dreper familien sin ekspederer seg selv og. Føler at når de bruker ordet familietragedie høres det ut som om de sier "stakkars mann som ble så presset at han bare måtte drepe familien sin". Hvorfor kaller de ikke Orderud drapene for familietragedie? Det var en familie som var innvolvert der og. Nei, det kalles drapssak. Man kan si at det er fordi det var en planlagt handling, men det kan det også ha vært i "familietragedie" sakene og. I mange slike saker dreier det seg om en mann som har terrorisert kone/eks-kone i lengre tid før han begår handlingen. Ved å bruke ordet familietragedie føler jeg at det nesten blir sett på som en uungåelig hendelse, der det blir lettere for den som har begått handlingen og samfunnet ellers å fraskrive seg all skyld. Tenker f. eks. på en sak der moren ville skilles, og hadde bedt om hjelp fordi mannen var voldelig og ustabil. Hun fikk ikke hjelp, og da han litt senere tok livet av dem var det nok en "familietragedie". Dersom morderen ikke begår selvmord blir det ikke kallet familietragedie i media, men drap. Dermed er det selvmordet som gjør at handlingen blir til en "familietragedie" i media, og selvmordet er det minst tragiske med det hele slik jeg ser det. Jeg har ikke det minste sympati for voksne mannfolk som terroriserer familienen sine og "klikker" på en slik måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest popit Skrevet 30. september 2002 #6 Del Skrevet 30. september 2002 Ordet TRAGEDIE er riktig brukt i slike situasjoner. Det er jo det. Skal vi kalle det noe annet for å stille nyskjerrigheten til offentligheten, så blir det feil. Vi vet da alle hva som ligger i ordet TRAGEDIE når ordet blir brukt. OG vi må tenke litt på familiene til disse, tenk for en tragedie det er for dem da, kan man kalle det noe annet? At opplysninger rundt sånne hendelser skal kommer ut er vel mer enn noen kan bære. Og disse menneskene er vel i så dyp sorg at det trenegr vel ikke komme ut i media heller. Ser du i avisen på dødsannonser, så står det vel ikke at han eller henne hengte seg, skøyt seg, drakk seg ihjel o.s.v. For å gi den døde og resten av familien litt respekt, så sier vi jo at den eller de ble revet bort så altfor fort. Det er da trist nok å se at unge mennesker dør når alderen kommer opp. Må vi vite mer eller? Familiene rundt fortjener FRED og ikke nyskjerrige folk som vil til bunns i alt som SKJEDDE. Tenk litt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hege Skrevet 30. september 2002 #7 Del Skrevet 30. september 2002 Fullstendig enig med Popit! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 30. september 2002 #8 Del Skrevet 30. september 2002 Takk popit! Du sa det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. september 2002 #9 Del Skrevet 30. september 2002 Men bruken av dette ordet har fått i media gjør at man nettopp vet hva som har skjedd, og det er det som gjør at det blir feil. Det har fått en betydning, nemlig "mann har drept familien sin". Sara Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 30. september 2002 #10 Del Skrevet 30. september 2002 Synes du det ville vært bedre om det hadde stått "drap med påfølgende selvmord"? Ærlig talt - når noe sånt skjer er det en tragedie som rammer en hel familie, altså en familitragedie. Om noen da automatisk leser mann dreper familie, så er det en tolkning. Og det kunne jo hende at det var andre årsaker til at tragedien rammer så tungt. Uansett - det har vi ikke noe med! Resten av familien burde bli forskånet for nysgjerrige og innpåslitne journalister som skal "smi mens liket er varmt" - for å sittere Øystein Sunde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jen Skrevet 30. september 2002 Forfatter #11 Del Skrevet 30. september 2002 Det er nettopp det (drap med påfølgende selvmord) jeg synes ordet sier, slik det nå blir brukt bare i slike tilfeller. Hadde jeg og familien falt utfor en klippe og dødd og avisene skrev "familie funnet ved foten av klippe, dreier seg om familietragedie",så hadde ALLE (kanskje unntatt dere som har svart her) tenkt at det var mannen min som hadde pushet oss utfor og hoppet etter. Og det er da ikke helt fair at det skal antaes sånn uten videre, det kunne ha vært andre grunner til at vi lå der. Det var ikke hendelsen jeg mente å ta opp, men ordbruken og hvordan media gir ord spessiell betydning. Det er mange andre eksempel på det. Når det gjelder dødsfall trenger vi slett ikke vite noen detaljer, men jeg mener bruken av dette ordet slik det nå har blitt gjør at vi nettopp får vite akkurat hva som har skjedd, det er en snedig måte å komme med beskyldninger før man i det hele tatt vet sikkert hva som har skjedd, samtidig som at man ikke kan taes for det siden det ikke har blitt sagt noe direkte. Alle vet hva ordet tragedie betyr, men "familietragedie" har slik jeg ser det fått en betydning. Men OK, nå har jeg fått svar på det jeg lurte på. Det er tydeligvis ikke alle som føler enkelte ord blir litt missbrukt. Jeg har det med å henge meg opp i slike definisjoner og tolkninger og slikt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. september 2002 #12 Del Skrevet 30. september 2002 Det er TRAGISK at du ikke kan ha mere innlevelse i slike saker. Forstår du ikke hva som menes? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jen Skrevet 1. oktober 2002 Forfatter #13 Del Skrevet 1. oktober 2002 Mitt problem er vel at jeg lever meg for mye inn i slike saker (en jeg kjente ble drept på denne måten). Og jeg forstår godt hva som menes. Ditt problem er vel at du ikke forsto hva jeg i utgangspunktet mente. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 1. oktober 2002 #14 Del Skrevet 1. oktober 2002 Jeg må ærlig innrømme at jeg aldri har tenkt "mann myrdet familien sin og seg selv" når jeg leser ordet familietragedie! Når jeg leser ordet familietragedie, så tenker jeg øyeblikkelig at det har skjedd noe tragisk med en hel (liten?) familie! Jeg tenker da gjerne at det har skjedd noe med mor, far og barn. noe tragisk! Om det er far som har drept alle samt seg selv, eller om mor har tatt livet av sine barn, sin mann og seg selv, eller om noen utenfra har tatt livet av mor, far og barn, det finner jeg først ut når jeg leser eller hører resten av reportasjen! At noen velger å tillegge enkelte ord mere mening en det ordet fortjener, synes jeg er feil å legge skylden på medie og ord for! Da må man åpne synet sitt litt, være bevisst på hva media er og hvordan man skal "stole" på alt som står der! Og jeg er helt uenig med deg Jen i at de fleste vil tenke "mann drept familien sin og seg selv" når de leser/ hører ordet familietragedie! Jeg tror det er mange som er litt mer bevisst på hva ordet står for en det, og undersøker mer før de tenker noe om saken! Det å kalle Orderudsaken en familietragedie, kan på en måte være rett! Det er en tragisk hendelse som har skjedd med flere medlemmer av en og samme familie. Men den saken innvolverer også andre en familiemedlemmene, + at det er tvil om hvem som har gjort hva, det finnes flere igjen av "kjernefamilien" som fremdeles lever. Saken er ikke like tragisk for hele familien, det er ikke skjedd noe tragisk med hele familien. (ikke mor, far og barn drept, for det lever barn igjen, voksne, som enten er skyldige eller ikke. Det vet vi ikke 100% sikkert) Det blir en litt annen sak, men jeg er enig i at det ikke nødvendigvis er feil å kalle det en familietragedie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labella Skrevet 1. oktober 2002 #15 Del Skrevet 1. oktober 2002 Er helt enig med deg Jen, jeg har også lagt merke til denne bruken av ordet "familietragedie". Hvis en nyhetsoppleser sier "Familie funnet drept. Det ser ut til å dreie seg om en familietragedie" Men jeg har aldri hørt ordet bli brukt (i nyhetssammenheng) om f.eks en trafikkulykke hvor en hel familie har mistet livet, selv om det selvfølgelig også er en TRAGEDIE som har rammet en familie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 1. oktober 2002 #16 Del Skrevet 1. oktober 2002 Jeg tenkte også at her var det mannen som hadde drept familien sin da de brukte ordet "familietragedie" på nyhetene, Jen! Er enig med deg i at det er et rart ordvalg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jen Skrevet 1. oktober 2002 Forfatter #17 Del Skrevet 1. oktober 2002 Jeg synes heller ikke det er feil å kalle det en familietragedie, men når ordet ikke blir brukt om andre familietragedier, så vil det etterhvert få kun en betydning - media riktignok, men likevel. Kanskje ikke alle tenker over det nå, men slike er det (da mener jeg ikke nødvendigvis bare dette ordet og bruken av det, men også andre ord har fått ny betydning pga. bruken i aviser og tv). Kanskje jeg er litt overfølsom for det ( kan til og med hende jeg tar helt feil i dette tilfellet - er ikke redd for å innrømme det) pga. det som skjedde med hun jeg kjente. Men for meg er det det første som popper inn i hodet mitt når jeg hører dette ordet, og det har det alltid vist seg å stemme. Det er derfor jeg har begynt å tenke over at ordet bare blir brukt i slike sammenhenger. Men, men, nok om det. Føler jeg har bablet mer en lenge nok om hva jeg mener om det, og det har igrunnen blitt litt missforstått hva jeg ville med det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 1. oktober 2002 #18 Del Skrevet 1. oktober 2002 Det er en liten forskjell på at en hel familie blir utsatt for en "uplanlagt" ulykke da, en om en hel familie blir drept! Hadde en hel familie blitt drept i en flystyrt grunnet f.eks. terrorbombing eller flyet ble kapret og hele familien skutt eller noe i den dur, så kunne det både blitt omtalt som en familietragedie og drap på en hel familie. En hel familie som brenner inne i ett hus, som er tent på, selv om vi kanskje ikke vet hvem som har gjort det, kan også bli karakterisert som en familietragedie av media. Men en ting jeg ville valgt å gjøre til fast sak, les hele saken bestandig! Det avisene slår opp, er for å fange lesere! Selvfølgelig fanger ord som "Familietragedie" og "hel familie drept" etc. Les litt mer en det før dere bestemmer hva dere tror har skjedd? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilly Skrevet 1. oktober 2002 #19 Del Skrevet 1. oktober 2002 Jeg synes ikke ordet familietragedie er feil å bruke i slike situsjoner. Men jeg ser også poenget til Jen. Hvis folk generelt sett snakker om familietragedier så tenker jeg som dere andre at det kan være hva som helst, som omfatter en familie. Men som Jen sier. Når det i media blir slått opp som en familietragedie, så opplyser dette oss om at her er det noen innenfor familien som er gjerningsmann/kvinne. Sier ikke dermed at de skal sluttte å kalle det familietragedie, for det ER det jo. Men jeg er nok ganske overbevist, i likhet med Jen, om at flere av oss hadde blitt litt overrasket om media brukte ordet "familietragedie" på noe som bare er en ren ulykke. Rett og slett fordi vi ikke er vant til at de gjør det. Er helt enig i at HVA som har skjedd ikke er vår sak i det hele tatt, og at det bør tas større hensyn til etterlatte. Men jeg og Jen er nok ikke de eneste som kobler dette ordet i media på denne måten. Det brukes slik for at vi skal oppfatte det slik. Om det er rett eller galt er vanskelig å si. Når fire mennesker er funnet døde så er det jo greit å få avklart om det er noe hele nærmiljøet bør vokte seg for, eller om det er en enkeltstående hendelse som ikke utgjør fare for andre. Men dette kan jo kanskje løses ved at det rett og slett er en TRAGEDIE i stede for å slå opp FAMILIEtragedie? Huff. Ble vanskelig å formulere dette slik jeg ville, men håper dere forstår. Uansett så har vår oppfattelse av ordet fint lite å gjøre med vår innlevelse i slike saker. Lilly Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 1. oktober 2002 #20 Del Skrevet 1. oktober 2002 Tar med noen utklipp fra div. aviser jeg fant, som har brukt ordet familietragedie: fra Sunnmørsposten, "Bengt Flaten 06.08.2002 00:32:09 "Trafikkulukka på fylkesvegen mot Otterdal i Hornindal natt til søndag 28. juli, vart ei svært trist familietragedie. Dei to brørne på 28 og 32 år var heime hos foreldra denne helga, og hadde blant anna vore på den lokale puben på Grodås. Ved 04.30-tida køyrde dei to brørne saman i bil mot bustaden til foreldra. Eit par hundre meter før dei var framme, gjekk det skikkeleg gale. Sjåføren, eldstemann av dei to, mista kontrollen over bilen, trefte ein jordvoll og tippa rundt. " Klippet fra NRK: "Familietragedie på Åfjorden I 1716 drukna faren Ole Tomasson Storaker og borna Simen, Ole og Karen frå Storaker og ei jente frå Indre Skorpa då dei kollsiglde på Åfjorden. " også fra NRK: "Se og Hør-sjef sparket Danske Se og Hør trykket denne uken historien om hvordan Stig Tøfting (32), som spiller for Danmarks VM-lag, mistet foreldrene i en familietragedie som 13-åring." Fra samme sak: "Familietragedie Stig Tøfting og hans kone har valgt å holde detaljene rundt bortgangen til Tøftings foreldre skjult for sine tre barn. Tøfting var ikke mer enn 13 år da han fant foreldrene døde etter skoletid, og dansk media har til nå valgt å ikke offentliggjøre historien. I pressemeldingen til det danske fotball-landslaget står det at Se og Hør har gitt Tøftings barn detaljene rundt dødsfallene, uten at faren kan være der og trøste dem. " også fra NRK: "Fire drept i britisk familietragedie Fire personer, blant dem to barn, er funnet skutt og drept utenfor Surrey i Sør-England, opplyser britisk politi. De drepte er en kvinne, en mann og to barn. Publisert 05.02.2001 15:31 -Politiet ble først alarmert av bekymrede venner som registrerte at melk og post til huset ikke ble tatt inn, sier en talsmann for politiet. Ifølge en lokal radio skal de fire være medlemmer av samme familie. Britiske soldater kom til stedet. Huset ligger i et velstående område utenfor byen, nær det britiske militærakademiet Sandhurst, men en representant for det britiske forsvarsdepartementet visste ikke om det var noen forbindelse mellom de væpnede styrkene og drapene." Mer fra NRK: "26-åringen var truande og fekta med ein kniv også etter at faren kom tilbake frå banken, men han vart etterkvart overmanna då bror hans også kom til staden. Han fekk mellom anna eit djupt bitt i ei hand under basketaket. Retten meiner det dei kallar ei familietragedie mellom anna skuldast tidleg rusmisbruk og psykiske vanskar. 26-åringen er også dømt for narkotikalovbrot og fyllekøyring, og retten set straffa til fengsel i eit år - i tråd med påstanden til aktor. " Bare for å ha tatt med noen deler av repotasjer der ordet er blitt brukt i annen sammenheng. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå