Gå til innhold

Redd for at covid-vaksine skal ødelegge sjansene for å bli gravid..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

For menn, så kan jo viruset gå i testiklene - uten at jeg har sett tall på om det kan gi redusert fertilitet, men det ville jeg vært mer bekymra for. 

Anonymkode: 2e761...ab6

Kilde, takk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Forstår hva du mener.. Takk for at du svarer! Godt å ikke være alene om å ha disse bekymringene.. Jeg har ikke barn fra før men ønsker meg det inderlig. Så veldig redd for at vaksinen skal ødelegge noe. 

Anonymkode: 8facb...bc5

Jaa da er vi litt i samme båt. Har dere snakket mye om å starte prøving etter vaksine eller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan påvirker det å få korona graviditet? Er jo mange som er syke i mange måneder.

Anonymkode: 71b76...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ME97 skrev (31 minutter siden):

Jaa da er vi litt i samme båt. Har dere snakket mye om å starte prøving etter vaksine eller ?

Har snakket en del om det ja. Vi er litt usikre på hvordan vi skal gjøre det siden jeg er så bekymret.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvordan påvirker det å få korona graviditet? Er jo mange som er syke i mange måneder.

Anonymkode: 71b76...e5b

Korona graviditet ? Mener du å spørre om hvordan det å få korona påvirker en graviditet? Hvis det er det du spør om så vet jeg ikke det dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her var det jammen mye hysteri. Tror dere det er mikrochip’er i vaksinen også?

Anonymkode: df2b6...be2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her var det jammen mye hysteri. Tror dere det er mikrochip’er i vaksinen også?

Anonymkode: df2b6...be2

Så tøff du er som gjemmer deg bak et anonymt navn 🤣

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er litt i samme båt som deg og har valgt å takke nei til vaksinen nå. Ønsker å ta den på et senere tidspunkt. Men vi har slitt så mye til nå med å prøve å bli gravide, så vi tør ikke ta sjansen på å ta vaksinen, i tilfelle den påvirker syklusen, fertiliteten eller andre ting man ikke vet om. Og vi føler at vi ikke har tid til å vente med en graviditet til vaksineringen er i orden, så vi har etter nøye vurdering valgt å prioritere  å prøve og bli gravide. 

Anonymkode: 81ee4...2fe

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bedre å ta den nå, enn å risikere å få covid under graviditeten.

Er det forsket på det? Hva om covid kan påvirke fosteret negativt? 

Anonymkode: 786b1...3f4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan jeg spørre hvilken vaksine du tok? :) og hvorfor du ikke er bekrymret? 

Jeg fikk Moderna. Er helsepersonell og alle på jobben har tatt vaksine. Jeg kommer desværre ikke til å ta dose nr 2 da jeg skal igang med ivf neste syklus. Nå er jeg iallefall ganske dekket en liten stund fremover :)

Ble også anbefalt av privat gyn å ta vaksine vis jeg fikk tilbudet. 

Endret av Dame1989
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er litt i samme båt som deg og har valgt å takke nei til vaksinen nå. Ønsker å ta den på et senere tidspunkt. Men vi har slitt så mye til nå med å prøve å bli gravide, så vi tør ikke ta sjansen på å ta vaksinen, i tilfelle den påvirker syklusen, fertiliteten eller andre ting man ikke vet om. Og vi føler at vi ikke har tid til å vente med en graviditet til vaksineringen er i orden, så vi har etter nøye vurdering valgt å prioritere  å prøve og bli gravide. 

Anonymkode: 81ee4...2fe

Hvis man takker nei nå, kan man ta den ved et senere tidspunkt da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Dame1989 skrev (3 timer siden):

Jeg fikk Moderna. Er helsepersonell og alle på jobben har tatt vaksine. Jeg kommer desværre ikke til å ta dose nr 2 da jeg skal igang med ivf neste syklus. Nå er jeg iallefall ganske dekket en liten stund fremover :)

Ble også anbefalt av privat gyn å ta vaksine vis jeg fikk tilbudet. 

Takk for svar ☺️ Så gyn anbefaler ikke at du tar ferdig vaksinen, altså dose 2 før du setter i gang med ivf? hvorfor venter du ikke? 

Mener ikke noe frekt med det altså! er vare nysgjerrig ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for svar ☺️ Så gyn anbefaler ikke at du tar ferdig vaksinen, altså dose 2 før du setter i gang med ivf? hvorfor venter du ikke? 

Mener ikke noe frekt med det altså! er vare nysgjerrig ☺️

Den generelle anbefalingen til de som ønsker å bli gravide er å bli fullvaksinert først. 

Jeg har prøvd å bli gravid i 1.5 år nå og har valgt å ikke utsette ivf til etter sommeren (sommerstengt). Er ingen garanti for at jeg blir tilbudt vaksinedose nr 2 før sommeren heller. Så det er et personlig valg å ikke utsette ivf. Hadde jeg vært vanlig prøver som ikke hadde prøvd lenge hadde jeg tatt begge dosene først :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Covid er en større trussel for mennesker enn vaksinen.

Anonymkode: dd55d...cbb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva tenker dere? Jeg skal starte i ny jobb å får derfor tilbud om å ta vaksinen.. Men jeg vet ikke om jeg tørr.. Vi prøver å bli gravide nå, har ingen barn fra før. Og er redd vaksinen skal gjøre sjansen for å bli gravid mindre? Ei venninne sa hun hadde lest at man kunne bli steril av vaksine.. (Tror ikke helt på henne da hun ikke har noen kilder å referere til) 

Bare sleng fra dere masse frekkhet og hat også. Vet de kommentarene også kommer 😂

Det finnes Inge mulighet for at det skulle skje. De vaksinene som er nå gir kroppen kun en oppskrift hvordan de skal bygge piggene og at immunforsvaret skal bekjempe dem. Selve beskjeden mRNA er veldig lite holdbar og blir borte fort. Derfor er den også nedfrosset så kaldt som den er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Dame1989 skrev (36 minutter siden):

Den generelle anbefalingen til de som ønsker å bli gravide er å bli fullvaksinert først. 

Jeg har prøvd å bli gravid i 1.5 år nå og har valgt å ikke utsette ivf til etter sommeren (sommerstengt). Er ingen garanti for at jeg blir tilbudt vaksinedose nr 2 før sommeren heller. Så det er et personlig valg å ikke utsette ivf. Hadde jeg vært vanlig prøver som ikke hadde prøvd lenge hadde jeg tatt begge dosene først :)

Er fet den generelle anbefalingen? Er det ikke bare til helsepersonell?

Anonymkode: 6a55b...b53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.4.2021 den 21.46):

Er fet den generelle anbefalingen? Er det ikke bare til helsepersonell?

Anonymkode: 6a55b...b53

det trodde jeg også......

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.4.2021 den 15.13):

Hva tenker dere? Jeg skal starte i ny jobb å får derfor tilbud om å ta vaksinen.. Men jeg vet ikke om jeg tørr.. Vi prøver å bli gravide nå, har ingen barn fra før. Og er redd vaksinen skal gjøre sjansen for å bli gravid mindre? Ei venninne sa hun hadde lest at man kunne bli steril av vaksine.. (Tror ikke helt på henne da hun ikke har noen kilder å referere til) 

Bare sleng fra dere masse frekkhet og hat også. Vet de kommentarene også kommer 😂

FHIs vaksinasjonsveileder:

Det er ikke kontraindisert å vaksinere kvinner som planlegger å bli gravid, men de bør informeres om at de bør unngå graviditet til det har gått minst to uker etter at de er fullvaksinert. Rådet er basert på at enkelte kan ha bivirkninger opptil 1-2 uker etter vaksinasjon. Dersom en kvinne blir gravid i løpet av vaksinasjonsperioden, og ikke har kjent økt risiko for alvorlig forløp, bør den andre dosen utsettes til etter graviditet. Den andre dosen kan også gis i graviditet etter nøye vurdering av nytte og mulig risiko.

https://www.fhi.no/nettpub/vaksinasjonsveilederen-for-helsepersonell/vaksiner-mot-de-enkelte-sykdommene/koronavaksine/

Noen kvinner får uregelmessig menstruasjon etter vaksinasjon.

https://www.dailymail.co.uk/health/article-9495727/Researchers-studying-women-report-changes-periods-taking-COVID-vaccine.html

Anonymkode: faf7b...4ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan vaksinen skade fosteret på en eller annen måte? 

Anonymkode: 8703a...101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan vaksinen skade fosteret på en eller annen måte? 

Anonymkode: 8703a...101

Det er ikke bevist. De som har fått vaksinen i løpet av graviditeten, får barn som også er immune. 

Men ts, hun venninna di er ikke noe å høre på. Hun er feilinformert. Vaksinen er langt viktigere enn at du skal bli gravid de neste ukene. 

Anonymkode: 10d65...cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...