Gå til innhold

Oppbevaring av våpen hjemme....

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest gurimalla

Noen vil helt sikkert drepe uansett, helt riktig. De fleste drap i Norge blir begått i affekt hvor drapsmann og offer kjenner hverandre på forhånd. Det har flere ganger hendt at en drapsmann i raseri har gått på loftet, hentet hagla og gått ned å skutt en bekjent foran øynene på andre. Jeg tror denne typen drap ville bli redusert hvis folk ikke hadde hatt våpen hjemme, for det første fordi jeg tror sperren er større hvis drapsmannen hadde knivstukket, kvalt eller slått ihjel oferet. Avstanden til drapshandlingen blir mindre når det ikke er noen fysisk kontakt mellom gjerningsmann og offer. En annen grunn til at drapstallene hadde gått ned er at det er lettere å overmanne en gjerningmann som er bevæpnet med kniv, stein eller ingenting.

For meg er ikke frihet for de som går på jakt eller driver med skyting god nok grunn til å ha daglig tilgang til våpen.

Jeg tror heller ikke at alle drap ville vært unngått hvis skytevåpen hadde vært vanskelig tilgjengelig. Jeg tror antall drap ville vært redusert, og det er igrunnen god nok grunn.

Og, nei jeg har heller ikke drept noen, så jeg uttaler meg ikke på bakgrunn av egne erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg er ikke frihet for de som går på jakt eller driver med skyting god nok grunn til å ha daglig tilgang til våpen.

Her er vi uenige, Gurimalla, men det kommer nok av at jeg jakter selv og selvsagt vil ha mine våpen tilgjengelig. :wink:

Ellers er jeg faktisk rørende enig i dine argumenter! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok også lettere å forsvare seg, stikke unna, kaste en stol i hodet på vedkommende, fekte med en kjøkkenkniv, hyle etc. hvis det kommer et menneske mot deg og skal kvele deg, enn hvis h*n står og sikter på deg med et skytevåpen. Det er nok ikke til å komme fra.

En AG3 dreper på en langt hold, skal du kveles eller stikkes med kjøkkenkniv må drapspersonen helt inntil deg.

Jeg skulle ønske at man ikke hadde våpen hjemme. Liker ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ha klarert det - så liker jeg ikke våpen...

Men vi har en ganske streng våpenlov her i landt, og det er bra.

Og vi har mange ansvarsbevisst jegere og skyttere som driver konkurranseskyting. Disse menneskene følger de forskrifter som gjelder, og er aktsomme både med oppbevaring og bruk av våpenet.

Disse bør få ha sine våpen hjemmer, mener jeg. Jeg ser det som mye farligere og med større risiko for at våpnene skal havne på gale hender dersom man har sentrale våpenlagre. Tenk så greit for interesserte å kunne ta et brekk der, og virkelig finne et godt utvalg.......

Så har vi et forsvar som delvis bygger på et Heimevern. Heimevrnet får nå utvidet sitt ansvarsområde, og blir i praksis 1. forsvarslinje dersom vi skulle havne i en konvensjonell krig. Det gjør at det blir enda viktigere med en god opplæring av disse soldatene. Og forsvaret har jo foreslått tiltak for å "låse", og det for en god stund siden, men flertallet i Stortinget mente det ble for kostbart.........

Men jeg er mye mer redd for alle de uregistre våpnene som svirrer rundt uten kontroll enn disse som man har en viss kontroll over......

Og hvis jeg ikke husker feil - er kniv et mye hyppigere drapsvåpen enn et jakt - elle HV-gevær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

I fjor var det faktisk veldig få drap begått med skytevåpen i forhold til med kniv (7 i forhold til 14). Tidligere år har imidlertid vært fordelingen vært mer lik. Det er så få drap i Norge (heldigvis) at det er vanskelig å se tendenser ut fra et års statistikk. I år har seks personer blitt drept av HV-våpen, det er mange i forhold til tidligere år.

Vi har kanskje en streng våpenlov i Norge, men så har vi også flere våpen pr. husstand enn i USA.

Må si at jeg også synes at det er veldig bra med lovbestemmelse om at det ikke er lov til å bære kniv på offentlig sted. Politiet har beslaglagt mange kniver etter den bestemmelsen trådte i kraft - og kanskje har de forhindret at noen har blitt skadet eller drept.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi har en ganske streng våpenlov her i landt, og det er bra.

Og vi har mange ansvarsbevisst jegere og skyttere som driver konkurranseskyting. Disse menneskene følger de forskrifter som gjelder, og er aktsomme både med oppbevaring og bruk av våpenet.

Det stemmer, men selv noen av disse våpeneierne kan "tippe over" i en gitt situasjon, og det kan ingen gardere seg mot.

Derfor forstår jeg de som ikke ønsker å ha våpen i huset, og har ingen ting imot en slik holdnig.

Selv om jeg altså selv har våpen hjemme og kommer til å ha det så lenge det er tillatt. :wink:

Nå er det forresten like før jeg logger av og drar på beverjakt 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Å bruke kniv, kvele etc...vel..jeg vil nå faktisk påstå at AG3 er noe av det mest "maskuline" våpen som finnes..og som vel best "utrykker" det sinne man har i seg!!!

Mirabella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskulint..vel, kanskje? Det er i alle fall et krigsvåpen, beregnet på å drepe mennesker. Det er faktisk ikke lovlige på jakt en gang..

Det er ikke et våpen jeg ville like å ha i huset, jeg har ikke bruk for å ha slike våpen.

Det føles i grunnen litt merkelig å sitte og diskutere våpen her på Kvinneguiden, selv om temaet er viktig og nyttig :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskulint..vel' date=' kanskje? Det er i alle fall et krigsvåpen, beregnet på å drepe mennesker. [/quote']

Ja, det er det. Det er beregnet å bruke i krig, du vet...

Ellers er AG3 med vanlig kolbe ikke noe våpen for kvins om man har litt korte armer. Men en MP5 (maskinpistol) derimot, er fin å skyte med pga den korte kolben.

Det begynner faktisk å bli endel jenter i Forsvaret. Noen er i HV og har våpen hjemme. Jeg synes det er nettopp viktig at jenter får diskutere våpen i hjemmet på sine premisser.

Det er en litt annen vinkling enn om mannen har våpen hjemme fordi han er i HV. Han er nemlig innkalt og har ikke noe valg. Mens jenter i HV er der fordi de ønsker det selv, og da med våpen hjemme som en følge av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det man kaller "å skyte på pianisten"....

Sluttstykket i AG-3 skal oppbevares separat i en annen del av huset.Sluttstykket er en viktig del,som sitter inni løpet.Geværet er da totalt ubrukelig ved tanke på innbrudd.Ammunisjonen skal oppbevares i strids-sekken og er forseglet/plombert.Denne ammunisjonen skal forevises på HV-øvelse hvert år.Er forseglingen brutt,har du et bortforklarings problem med politiet og Forsvaret.Ingen normale oppegående arbeidsfolk som har fått ansvaret for en AG-3,ønsker å ha noe utestående med ordensmakten.

Heimevernet kom i stand av erfaringene etter andre verdenskrig.Regjeringen hadde den gang bygget ned alt som het forsvar,og det lille vi hadde,var håpløst foreldet.

Jeg vet av alt jeg har kommet over,at innsatsen i April-dagene våren 1940,var basert på snartenkt frivillig innsats.Statsministeren i Danmark ringte,om kvelden natt til 9.April,og fortalte at en tysk flåtestyrke var på vei opp gjennom Skagerak.De besluttet å evakuere konge og regjering.Man rakk vel knapt å sende ut mobiliseringsvarsel.....Snartenkte pensjonerte generaler og kapteiner forstod at her må det handles.Resten er historie.

Fred er ikke en selvfølge,les:11.September...

Hvor skal vi ha eventuelle våpendeponier da?I Oslo?Skal vi vente til alle har stått opp,fått i seg kaffen og sette oss ned og prate om problemet?Kan vi ikke låse ned alle brødknivene folk har rundt om også?

HV er er en kjemperessurs ved ulykker,katastrofer,trusler og havarier.Ingenting kan erstatte en slik ressurs.

Når det er sagt,så kom det meg for øre,at det finnes 1,7 millioner våpen i Norge?!?Hvordan i all verden går det an,når det bare er 4 millioner av oss?Det høres voldsomt ut....når jeg trekker fra jegere og HV.

Nuvel,ha en fin helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

I USA argumenterer man med at det er mennesket som dreper, og ikke våpenet. Dette er helt riktig, men det viser seg at bruk av skytevåpen selvfølgelig har noe med tilgjengelighet å gjøre. Det at man har forskrifter for hvordan man skal oppbevare en AG 3 i hjemmet hjelper lite når noen har bestemt seg for å bruke våpenet.

HV ble opprettet etter 2. verdenskrig. Det er mange forsvarsfolk som i dag mener at HV er gammeldags i forhold til dagens trusselbilde. Dersom noen hadde styrtet flere fly midt i Oslo sentrum ville AG 3 og HV hjelpe veldig lite....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig spørsmål.

Jeg er enig i at det er mennesket som dreper, og ikke våpenet - satt i sammenheng: en person med slike hensikter blir nok drapsmann samme om han har en AG tilgjengelig eller ei.

Det mener jeg er et forholdsvis godt argument...

Jeg har jo klart å ikke få med meg dette som skjedde en eller annen helg for ikke så veldig lenge siden, men jeg kan jo tenke meg sånn omtrent hva det gikk ut på.

Ang. våpenskap, så synes jeg det bør være en selvfølge samme hvor mange våpen du har. En rifle på avveie er en for mye, og da hjelper det ikke om fire andre er trygt innelåst i skapet.

Når det gjelder kostander på våpenskap, så synes jeg ikke det er noe argument. Har du råd til å kjøpe et våpen og drive jakt, så har du også råd til våpenskap. Sikkerheten går først, ikke moroa!

Kommer jeg frem til en konklusjon her tro?

Jo, at det fremdeles bør være lov til å ha våpen hjemme, både for skyttere/jegere og HV-folk. Våpenet skal i våpenskap, og reglene mht. ammo og sluttstykke holdes (uten at jeg vet eksakt hva de går ut på).

Jeg må si jeg er bekymret likevel - en bekjent av meg opplevde her om dagen å besøke en mann som hadde AG'n i stuekroken.

Likevel går dette på mennesket, og jeg tror en bedre løsning vil være å stramme inn kontrollen.

Både hva gjelder HV-registre og fysiske kontroller, kanskje utført av politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Se bort fra den tragiske hendelsen som skjedde

Selfølgelig skal våpen holdes forsvarlig. De som har disse våpnene var skikket for bruk/oppbevaring da de fikk det utlevert.

At det sier "klikk" for noen har vi ingen kontroll på. Desverre får det tragiske konsekvenser for mange,

De fleste "våpen" får en kjøpt lovlig i dag. Ingen garanti for at det ikke sier "klikk" etter at du har fått politiets tillatelse til å ha våpen.

kniver? Vet dere egentlig som finnes på markedet? perfekt til drap, men du trenger ikke tillatese for å kjøpe.

Bil? Alle som får lappen er i utgangsp. skikket til å kjøre bil den dagen de får lappen. Det er mordvåpen det! hvor skikket folk er vet vi ikke før de skal ut på egen hånd.

Hvor mange blir vel ikke drept av sjåfører som kjører i alkoholpåvirket tilstand? I narkorus? fartsgale som dreper to/tre i slengen.

Så vi har mye våpen omkring. Det behøver nødvendigvis ikke bare være noe som man trykker på en avtrekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...