Gå til innhold

Oppbevaring av våpen hjemme....

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Fast bruker - nå gjest

Oppbevaring av våpen skal selvfølgelig oppbevares forsvarlig - ingen er uenige i det.

Men (tror jeg) uansett hva slags regler og forskrifter som finnes så vil det bestandig være folk som bryter disse.........og som "mister hode". Dessverre med den følge helgens tragedie fikk.. :(

Jeg tror at uansett hva vi gjør/hvilke regler som finnes så vil det alltid finnes folk som ignonerer dette.

Litt av problemet med alle lover og regler er vel også at dette sjelden følges opp p.g.a. pengemangel............... vi lager regler - men penger til oppfølging/kontroll blir ikke bevilget i takt med disse..........

Og dette gjelder ikke bare våpen-regler, men alle mulige regler og lover.

Det vil bestandig være noen som tar "loven i sine egne hender" - dessverre. :x

Mener ikke at vi skal være passive - og bare godta!

Men hva kan vi gjøre? Er det noe vi kan gjøre (jada, mer penger - men det er jo ikke hele svaret!) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det burde være krav om våpenskap uansett hvor mange våpen du har i huset jeg - ett våpen er jo like farlig som 5!!!!

Det burde være et krav om godkjent våpenskap for å kjøpe våpen, og at en må fremlegge et "bevis" på at en har dette samtidig som en søker om våpentilladelse....

Men hvordan dette kan løses praktisk da, det er et annet problem, og jeg har ingen løsning!!!

Men en pistol i en skoeske ønsker jeg i allefall ikke i mitt hus!!! (et eksempel)

Jeg har ingen barn heller da, men jeg har kjøpt et våpenskap til min kjære sånn for sikkerhets skyld, selv om han ikke er pålagt å ha det enda (han har bare 2 våpen)....

Når man har barn synes jeg i allefall et en skal ha alle våpen innelåst, i tillegg til at en vital del av våpenet er innelåst for seg selv (i.flg. forskriftene), samme hvor mange våpen en har!!!

Vi burde være flinkere til å passe på hverandre, gi råd, konstruktiv kritikk, osv, uten at det skal bli sett på som negativt hele tiden!!!

Dette ble kanskje rot, og ikke noe sammenheng i forhold til hva den som startet innlegget ønsket, men .... :lol:

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:cry: Hendelsen i helgen blir nå et nytt nr. i rekken dette året med hensyn til drap med Heimevernsvåpen.

Man skal ikke ta alle under en kam, men hvem er disse guttene i heimevernet egentlig. Det kan se ut som om mange av dem melder seg inn i Heimevernet slik at de kan få tilgang til å ha våpen hjemme, for så å begå drap. Jeg synes at Heimevernet nå må se til å gjøre noe med dette. La gutta/jentene få beholde våpnene, men sørg da for at de ikke kan benytte våpenet, ved å plombere våpnene eller fjerne enkelte deler slik de snakket om for en del mnd. tilbake.

Jeg har svært liten greie på båden våpen og Heimevernet, men fra mitt stå sted synes jeg det kan se ut som om Heimevernet er meget slepphente med hensyn til hvem de gir våpnene til. Har de kontroll over hvor mange som sitter på våpen som har meldt seg ut?

Dette er trist. Noe må gjøres. Det er ikke nok med ny lover, så lenge man ikke kan håndheve de med en fast hånd. Så jeg tror man må tenke nytt. For de som vil benytte disse våpnene til å drepe, driter en lang masj i lover og regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt meningsløst å ha våpen hjemme. Nå bør noen ta tak i denne galskapen. Jeg for min del fikk helt SJOKK da samboern kom hjem med våpen etter innkallingen fra heimeværnet. Uansvarlig av heimeværnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at heimevernsvåpen ikke behøver å oppbevares hjemme.

I en eventuell forsvarssituasjon betyr det lite om man må hente våpen et annet sted, forutsatt at lageret ikke ligger veldig langt unna.

Man våkner nok ikke med fienden utenfor stuedøra nå, om det skulle bli krig.

Noe annet vil det være for de som jakter, da er det greit å ha våpenet i nærheten.

I mitt tilfelle, som kan ta våpenet og dra på jakt her jeg bor, ville det være veldig tungvindt å hente våpenet et annet sted om jeg skal stå tidlig opp for å lure i buskene..

Når det er sagt er jaktvåpen selvsagt like farlige som andre skytevåpen, så våpen og ammo skal ikke ligge i kjøkkenskapet eller et annet tilfeldig sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som moblisert i Heimevernet har jeg tenkt mye på dette. Er slett ikke glad i tanken med å ha våpen hjemme selv. Ikke fordi jeg er redd for meg selv eller min mann, men for hva andre - om de vet at jeg har det - kan finne på.

Det er en grunn til at man skal ha våpen hjemme, man skal på meget kort varsel mobilisere seg selv som "klar til strid" - det innbefatter naturligvis våpen. Og man kan ikke ha 83000 på landsbasis som står i kø for å få "sitt" våpen, den dagen det gjelder. Sånn som oppbevaring og slik som ting fungerer i dag i hvert fall.

Det er også strenge krav til hvordan man skal oppbevare våpen, også for dem som ikke har våpenskap. Et HV-våpen er ikke noe man henger opp i stua for å si det sånn. Amo skal oppbevares langt fra våpenet - i betryggende avstand, for å si det sånn.

Men uansett hvor mange regler og forskrifter som finnes, kan man ikke beskytte seg mot folk som går fullstendig koko - dessverre. Og i HV diskuteres hvert et tilfelle nøye, og man går stadig gjennom løsningsforslag til hvordan man kan unngå dette. Jeg håper inderlig at de kommer på noe snart, for dette er usigelig trist, en tragedie, og det burde selvsagt ikke skje.

Nevner også, bare tilfelle noen lurer, jeg har pr. dags dato ikke våpen hjemme. Jeg bor sånn at jeg ikke kan oppbevare det på betryggende måte i henhold til forskriftene. Jeg håper faktisk at jeg slipper i fremtiden også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nevner også' date=' bare tilfelle noen lurer, jeg har pr. dags dato ikke våpen hjemme. Jeg bor sånn at jeg ikke kan oppbevare det på betryggende måte i henhold til forskriftene. Jeg håper faktisk at jeg slipper i fremtiden også.[/quote']

Hvilke forskrifter er dette. Eller la meg si det på den måten: Hvilke kriterere må til for at vi skal slippe å ha det h**** våpnet i hus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en foskrift jeg dessverre ikke har i hodet, fordi det for meg nå ikke er aktuelt.

Men det går på at våpenet ikke skal være generelt tilgjengelig for gjester fx. Det holder heller ikke å låse det inn i en lofts- eller kjellerbod (jeg bor i blokk med nettingdører foran oddørene) - sånne ting som det. Helst skal ingen vite at du har det heller.

Ammo skal være et annet sted - men det holder altså ikke å ha AG'n på loftet og ammoen i kjelleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg vil forøvrig legge til at jeg har svært liten tiltro til disse heimevernsnemdene som skal vurdere om en person er skikket. På bygda holder det at man kommer fra en "respektert" familie..hvem vet hva som skjer inne i husene til folk..?? Og det er nå ikke alle som går til lege/helsepersonell om de har eller får psykiske problemer...eller andre problemer for den saks skyld...Det er vel gjerne det siste de gjør!

Mirabella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja..jeg vet ikke helt jeg, Mirabella. Vurderingen kunne sikkert bli bedre, men de som skaffer seg våpen til jakt eller konkurranse blir ikke vurdert i det hele tatt.

Det eneste som sjekkes er vandelsattesten. Er den ok, og søkeren har jegerkurs eller medlemskap i skytterklubb er det nok. Det gjelder også revolver eller pistol.

Om det da ikke er kommet nye regler i det siste.

De fleste våpen privat er jaktvåpen.

Jegere som har noen år på baken har ikke en gang jegerkurs. Jeg er en av dem, siden jeg har jaktet siden jeg var 16 år gammel og lenge før kravet om kurs ble innført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannelig...

Fryktelig vanskelig å uttale seg egentlig, men det er noe som sier meg at hvis et menneske er så ubegripelig skjevt hengslet sammen i toppregionen at h*n akter å utradere hele sin familie, så vil h*n finne en måte å gjøre dette på så uansett.

Eller?

Synes hele helgens nyhetsbilde har vært helt ubegripelig. Det er så ufattelig vanskelig å forstå at noen måtte ønske livet av sine egne barn. Tror dere dette ville vært hindret hvis mannen ikke hadde våpen fra Heimevernet tilgjengelig? Ville dette stoppet planen og ideen og utførelsen?

Maiken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har et poeng, Maiken. Selv et friskt menneske med alle sine sanser i behold kan komme ut for ting som kan få det til å tippe over.

I slike tilfeller griper man til de midler som i øyeblikket er tilgjengelig.

Har man ikke skytevåpen finner man alltid noe annet.

En potiensiell drapsmann finner alltid et verktøy..desverre..sine egne hender om ikke annet er i nærheten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du sier det jeg tenker.

Tror ikke lover og reguleringer vil hindre de virkelig gærne menneskene i å utføre sine ugjerninger. Rasjonalitet satt opp mot sinnslidelser blir mismatch.

Men dette er fryktelig skremmende. Så ille at jeg har mest lyst å stenge det ute.

Maiken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min tanke er at det ikke trenger å være skytevåpen i hjemmet for at en sånn tragedie kan skje. Alle har vel en kjøkkenkniv, de fleste har 2 hender og det finnes en mengde måter å ta livet av et menneske på.

Hvis det først tipper over for et menneske, så tror jeg ikke at man kan skylde FOR mye på heimevernet eller jaktsesongen. Klart at det er lettere å ty til et skytevåpen, men likevel.

Tragedier skjer jo og det er ikke så mye å gjøre med det. Den snille, fornuftige naboen kan ha svakheter som ingen vet om. Plutselig kan noen trykke på en knapp og få normale mennesker til å miste all fornuftig tankegang.

Jeg vil ikke legge skylden på heimevernet. Har ikke peiling på hvordan sånt fungerer, men jeg ser jo at de har forskrifter. At barn og uvedkommende ikke har mulighet til å lade et sånt våpen er jo et krav, men det hjelper jo ikke hvis det er den som diponerer våpenet som "klikker". Om noen vil drepe, så trenger de ikke et skytevåpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Poenget mitt var den falske tryggheten slike heimevernsnemder gir..Det er jo nettopp for å sikre tryggheten at man har slike nemder, at man får et "skikkethetsstempel" som kanskje egentlig ikke er særlig mye verdt..Dette var så vidt jeg vet også noe stortinget hadde lagt vekt på i sine vurderinger, nemlig å styrke disse nemdene...

At man får tilgang til våpen også fra annet hold har vel ikke så mye å si...Jeg tenkte først og fremst på denne "skikkethetsvurderingen", og skikket er man jo i HV uansett hvor mange våpen man har hjemme....og AG3 er vel blandt de farligste og mest effektive våpen vi har, eller ???

Mirabella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp, Lea, ingen trenger et skytevåpen for å begå drap. De som bruker det er slike som har interesse for våpen, og som derfor har et. For dem er det et naturlig valg.

Det er også en god grunn til å ikke la våpen være lett tilgjengelig. Selv her hjemme der jeg bor alene ar jeg mine våpen låst.

Om jeg skulle komme i en situasjon der jeg kunne tenkes å skyte noen må jeg først utføre flere bevisste handlinger før jeg har et våpen skyteklart.

Jeg må finne nøklene, låse ut våpen og ammo (som oppbevares hver for seg), lade.

Jeg rekker å vurdere, impulshandlinger blir vanskelig.

Da er det mye lettere å gripe en kniv eller slagvåpen.

Siden ellers friske mennesker, som viser seg å komme fint ut på en test også kan tippe over i en gitt situasjon, er det håpløst å gardere seg fullstendig.

Sjalusidrap er bare ett eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Du har et poeng, Maiken. Selv et friskt menneske med alle sine sanser i behold kan komme ut for ting som kan få det til å tippe over.

I slike tilfeller griper man til de midler som i øyeblikket er tilgjengelig.

Har man ikke skytevåpen finner man alltid noe annet.

En potiensiell drapsmann finner alltid et verktøy..desverre..sine egne hender om ikke annet er i nærheten..

Helt enig - de det "tipper over for", de dreper uansett - det være seg med skytevåpen, stikkvåpen - sine egne hender!!!!!!!

Men - tragisk er det jo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Jo flere skytevåpen som er tilgjengelig, jo flere tragedier får man. Dette er helt sikkert. Argumentet om at man har jo andre våpen tilgjengelig er etter min mening ikke godt nok. Det er nok ganske annerledes å drepe noen med egne hender enn det er å skyte dem med et gevær. Det er sjelden en person kveler tre personer samtidig.

Jeg mener at det ikke skulle vært lov å oppbevare våpen i hjemmet. Dersom man skal på jakt kunne man ha hatt tillatelse til å oppbevare våpenet i en bestemt periode. HV-våpen skulle vært samlet på et sted, i dagens politiske situasjon har man ikke behov for å ha våpenet i hjemmet. Dersom den politiske situasjonen skulle endre seg og det skulle være behov for våpen i hjemmet kan man gjøre om beslutningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest På besøk i dag.....
Det er nok ganske annerledes å drepe noen med egne hender enn det er å skyte dem med et gevær. Det er sjelden en person kveler tre personer samtidig.

Er det annerledes??? Jeg bare spør....

(Jeg har aldri drept noen - har ikke planer om det heller!)

Vet du dette sikkert?

Jada - det er sjelden en person kveler 3 personer samtidig, men det er også sjelden at 3 personer blir skutt samtidig!

Jeg tror ikke vi får ned volds-statistikken eller draps-statistikken med å gjør om reglene for oppbevaring av HV-våpen!

Men hva med å øke midler til psykiatrisk hjelp............for det er tydelig (hvis det som står i pressen er sant da??) at mannen hadde problemer. Han klarte jo ikke å takle samlivsbruddet - kanskje var han redd for å miste barna sine?

Jeg tror heller på at vi bevilger mer penger til slik hjelp - enn at vi hele tiden skal endre regler/forskrifter, så lenge det ikke bevilges penger til oppfølging/kontroll av dette.

Men dette er vel Norge i et nøtteskall - vi tenker i "båser" , vi ser ikke hel-heten!

Og det som har skjedd er jo GRUSOMT! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Gurimalla i at det er ganske annerledes å drepe på avstand i forhold til å bruke sine egne hender eller kniv.

Ikke at jeg har tatt livet av noe menneske, men jeg ser jo forskjellen på å skyte et dyr med rifle i forhold til å slakte.

Uff..jeg liker ikke temaet..

Jeg er ikke enig i dette med å ha jaktvåpen hjemme kun i en periode.

Tar igjen utgangspunkt i min egen situasjon. Her kan jeg ta rifla med på en tur til egnet sted og øveskyte når som helst. Og jeg kan bestemme meg for en jakttur på veldig kort varsel.

I tillegg har jeg ved et par anledninger måttet avlive dyr som andre har kjørt på og forlatt. Deriblant en elg med knekket ryggrad. Like ved huset mitt.

Viltoppsynet var langt unna, det var natt, og etter en telefon til oppsynet var det bare å skyte.

Slik er det på landsbygda, og om alle våpen var nedlåst i eget lager ville ting blitt veldig tungvindt. Og mye unødvendig lidelse.

Og jeg holder fast på at et menneske med problemer ikke trenger skytevåpen for å drepe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...