Gå til innhold

Katt som spyr mye


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har ei lita katt på litt over 1 år som de siste ukene har spydd og brekt seg ganske mye. For et par uker siden var det nesten hver dag før det stoppet noen dager, og nå er det annahverdag +-. Det kan gå noen dager imellom men så kan det være flere dager på rad. Har tenkt på å ringe dyrelege men tenkte å spørre hær om noen vet hva jeg burde gjøre først ? 

Katten spyr oftest opp hår eller bare brunt sikkel. Men hun virker helt frisk ellers. God matlyst, kosen og hopper rundt. Er det normalt da eller burde jeg få sjekket henne ?  Har prøvd å bytte litt på våtforet, uten at det har hjulpet noe. Tørrforet har hun brukt samme siden hun var liten.

Anonymkode: 22862...3f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjekk om det kravler litt blanke nudler i spyet, eller i bæsjen. som regel er det en ormekur som skal til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taffel skrev (1 minutt siden):

Sjekk om det kravler litt blanke nudler i spyet, eller i bæsjen. som regel er det en ormekur som skal til. 

Ikke som jeg har sett. Bæsjen ser og helt normal ut, ikke diare eller noe. 

Anonymkode: 22862...3f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ikke som jeg har sett. Bæsjen ser og helt normal ut, ikke diare eller noe. 

Anonymkode: 22862...3f1

Er det lenge siden den fikk ormekur sist? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innvollsorm, gresstrå i nese/hals, hårball som ikke kommer opp, forgifting, det kan være ganske mye rart som varierer mellom ufarlig og hele veien til ordentlig alvorlig.

Ta en tur til veterinær. Det er ikke normalt at hun brekker seg så mye og det indikerer at noe er i veien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette problemet har vi med vår birma, etter mange runder hos veterinær og en hel masse undersøkelser ble det konkludert med at hu men har IBS

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har altså ventet i flere uker med å bare ta en telefon til dyrlegen? Det syns jeg faktisk ikke er det minste greit. En ting er å avvente i en dag eller to, men å gå i flere uker å se på at katten spyr og brekker seg? Sånne brå forandringer skal man alltid ta på alvor, ring dyrlegen i morgen. 

Anonymkode: 3a0ef...387

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bytte til voksenpels + røytesesong. Børst og kam + evt bad for å få av død pels. For har også betydning for hvor mye som går ut andre veien.

Kjipt for/ for som ikke fungerer bra for din katt fører også til ekstra røyting. Hjelper ikke at det fungerte da hun var liten, nå er hun større katt som røyter mer enn før.

Anonymkode: 11d5a...5e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Litt etter jul 

Anonymkode: 22862...3f1

Var det hun fikk ormekur sist

Anonymkode: 22862...3f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petra200 skrev (1 time siden):

Dette problemet har vi med vår birma, etter mange runder hos veterinær og en hel masse undersøkelser ble det konkludert med at hu men har IBS

Hei, jeg leste litt på det nå å det står at diaré er det vanligste symptomet, det har ikke min katt. Hvordan symptomer hadde din ?

Anonymkode: 22862...3f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei, jeg leste litt på det nå å det står at diaré er det vanligste symptomet, det har ikke min katt. Hvordan symptomer hadde din ?

Anonymkode: 22862...3f1

Nei ingen diaré! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Petra200 skrev (2 minutter siden):

Oppkast hyppig og drikker ganske mye vann!

Okei takk!

Anonymkode: 22862...3f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med veterinær? Kan kanskje være lurt...

Endret av Honey Dew
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Du har altså ventet i flere uker med å bare ta en telefon til dyrlegen? Det syns jeg faktisk ikke er det minste greit. En ting er å avvente i en dag eller to, men å gå i flere uker å se på at katten spyr og brekker seg? Sånne brå forandringer skal man alltid ta på alvor, ring dyrlegen i morgen. 

Anonymkode: 3a0ef...387

Hei, grunnen til at jeg ikke har ringt er at hun har vært helt fin ellers. Det er også ganske vanlig at katter spyr av og til, og selvom hun spydde flere dager på rad spydde hun som regel bare en gang om dagen. Defor jeg ikke tok det som en "brå forandring". 

Anonymkode: 22862...3f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være det er noe som sitter fast, og som pus ikke får opp. Men ta en tur til vetten.

Anonymkode: 93222...3d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

bytte til voksenpels + røytesesong. Børst og kam + evt bad for å få av død pels. For har også betydning for hvor mye som går ut andre veien.

Kjipt for/ for som ikke fungerer bra for din katt fører også til ekstra røyting. Hjelper ikke at det fungerte da hun var liten, nå er hun større katt som røyter mer enn før.

Anonymkode: 11d5a...5e1

Hun har masse hår og røyter, så du er nok inne på noe. Bruker å børste henne , men bader ikke så mye. Tror du det kan hjelpe ? 

Bruker Eukanuba tørrfor så er ikke kjipt for, men er det noe du vet kunne fungert bedre?

Anonymkode: 22862...3f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (8 minutter siden):

Hva med veterinær? Kan kanskje være lurt...

Hei ja jeg blir nok å ringe å høre hva dem sier, skulle bare høre om det var noen som hadde noe å si hær først 

Anonymkode: 22862...3f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...