The Kavorka Skrevet 21. april 2021 #21 Del Skrevet 21. april 2021 Et raskt søk på youtube kan gi endel inspirasjon https://www.youtube.com/results?search_query=fried+rice Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #22 Del Skrevet 21. april 2021 Mer olje? Mer soyasaus, mer chilli og mer hvitløk. Anonymkode: 46297...2e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elien Skrevet 21. april 2021 #23 Del Skrevet 21. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har testet stekt ris krydder fra Asia butikker og de er gode, men gir ikke «hele» smaken så lå fortsatt tilsette f.eks sesam olje etc Anonymkode: b115b...8ba Jeg vet ikke om den pakken blir brukt noen gang, ikke for å skryda, men de fleste som har smakt min stekt ris, klager ikke. Min er bedre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #24 Del Skrevet 21. april 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Uten autentiske sauser får du ikke samme smaken. Anbefaler at du ser på bloggen til Alt Asiatisk Anonymkode: f301c...ec5 Jeg bruker jo autentiske sauser fra kinesisk butikk... Anonymkode: 5f629...59a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #25 Del Skrevet 21. april 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Msg og umami et helseskadelig. Anonymkode: 6647a...1e2 Hmmm. Hvor skal man begynne med sånne som deg? Umami er per definisjon en smak. Er surt og søtt også helseskadelig? Umami betyr "god smak" på japansk, og er den femte smaken. MSG er det ingen som hittil har klart å oppdrive seriøse beviser for at er helseskadelig. Og tro meg, de har prøvd. Is MSG safe to eat? FDA considers the addition of MSG to foods to be “generally recognized as safe” (GRAS). Although many people identify themselves as sensitive to MSG, in studies with such individuals given MSG or a placebo, scientists have not been able to consistently trigger reactions. (https://www.fda.gov/food/food-additives-petitions/questions-and-answers-monosodium-glutamate-msg) Anonymkode: 5f629...59a 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #26 Del Skrevet 21. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hmmm. Hvor skal man begynne med sånne som deg? Umami er per definisjon en smak. Er surt og søtt også helseskadelig? Umami betyr "god smak" på japansk, og er den femte smaken. MSG er det ingen som hittil har klart å oppdrive seriøse beviser for at er helseskadelig. Og tro meg, de har prøvd. Is MSG safe to eat? FDA considers the addition of MSG to foods to be “generally recognized as safe” (GRAS). Although many people identify themselves as sensitive to MSG, in studies with such individuals given MSG or a placebo, scientists have not been able to consistently trigger reactions. (https://www.fda.gov/food/food-additives-petitions/questions-and-answers-monosodium-glutamate-msg) Anonymkode: 5f629...59a Takk 👏🏻 Startet på å svare AB men ... ble bare irritert på uvitenheten 😂 Anonymkode: b115b...8ba 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #27 Del Skrevet 21. april 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Msg og umami et helseskadelig. Anonymkode: 6647a...1e2 Det er absolutt alt om man inntar det i store mengder. Regner med ts ikke har planer om å konsumere en hel sekk med msg. Umami gidder jeg ikke kommentere engang, det blir for dumt. Anonymkode: 1cd3b...2a2 23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #28 Del Skrevet 21. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er absolutt alt om man inntar det i store mengder. Regner med ts ikke har planer om å konsumere en hel sekk med msg. Umami gidder jeg ikke kommentere engang, det blir for dumt. Anonymkode: 1cd3b...2a2 Nei, hadde i grunn ikke tenkt det...😅 TS Anonymkode: 5f629...59a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havtorn Skrevet 21. april 2021 #29 Del Skrevet 21. april 2021 Litt søt soyasaus, vårløk, ingefær og hvitløk! Trenger ikke MSG hvis du bruker søt soyasaus da det er naturlig rikt på det, det blir overkill med ekstra smaksboost. Sørg også for at du har nok plass i panna til at det faktisk får stekt litt og ikke bare kokt, det fremkaller helt andre smaker 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #30 Del Skrevet 21. april 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Msg og umami et helseskadelig. Anonymkode: 6647a...1e2 Vet du hva umami er? 😂 Anonymkode: b6e62...0af 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
etnavn Skrevet 21. april 2021 #31 Del Skrevet 21. april 2021 (endret) Hvis du bruker noen spisesjeer med sesamolje som stekefett, så blir smaken litt rundere og mer nøtteaktig. Litt mer som smaken på kinarestauranter. Jeg tipper det er det de gjør, og at det er denne smaken man som regel mangler når man lager kinamat hjemme. Jeg bruker nesten alltid litt sesamolje når jeg lager kinamat, det er den "hemmelige ingrediensen". Kjøpes på vanlige matbutikker, her har de den på kiwi. Samme som her, fås på meny og: https://www.oluf.no/sesamolje-250-ml Endret 21. april 2021 av etnavn 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #32 Del Skrevet 21. april 2021 etnavn skrev (1 time siden): Hvis du bruker noen spisesjeer med sesamolje som stekefett, så blir smaken litt rundere og mer nøtteaktig. Litt mer som smaken på kinarestauranter. Jeg tipper det er det de gjør, og at det er denne smaken man som regel mangler når man lager kinamat hjemme. Jeg bruker nesten alltid litt sesamolje når jeg lager kinamat, det er den "hemmelige ingrediensen". Kjøpes på vanlige matbutikker, her har de den på kiwi. Samme som her, fås på meny og: https://www.oluf.no/sesamolje-250-ml Om du leser HI så bruker TS sesamolje. Og det er riktig det du sier at den er viktig for den autentiske smaken. Anonymkode: 7b39e...257 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
little fairy Skrevet 22. april 2021 #33 Del Skrevet 22. april 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Msg og umami et helseskadelig. Anonymkode: 6647a...1e2 Å leve kan være helseskadelig. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #34 Del Skrevet 22. april 2021 little fairy skrev (17 minutter siden): Å leve kan være helseskadelig. Å leve er livsfarlig. Man kan faktisk dø av det🙃 Anonymkode: 2107d...9e9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 22. april 2021 #35 Del Skrevet 22. april 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Msg og umami et helseskadelig. Anonymkode: 6647a...1e2 Har du noen som helst kilde på dette? Forskere har prøvd å finne ut av dette i mange tiår. Når vi spiser MSG omdannes det til en aminosyre, glutamat. Det er en av kroppens vanligste aminosyrer som vi også finner i det meste av proteiner. Så det du påstår er at proteiner er helseskadelig! Det antas at opphavet til myten er at en del gatekjøkkenmat inneholder mye MSG for å dekke over dårlig kvalitet på kjøttet og manglende kokkekunnskaper. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 22. april 2021 #36 Del Skrevet 22. april 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg prøvde å lage dette i dag igjen, og selv om det blir godt, får jeg ikke til den typiske smaken fra restaurant. Dette brukte jeg: Stekt kylling, stekte egg, østersaus, soyasaus, sesamolje, gulrøtter, erter, vårløk og selvfølgelig kald kokt ris. Jeg smaker til, men får ikke den samme smaken som på restaurant - begynner å føle at de tilsetter noe ekstra. Har dere peiling? Anonymkode: 5f629...59a Vi blander uklokte egg i den kalde risen før vi steker det hele. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #37 Del Skrevet 22. april 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): De bruker høy varme på woken. Høyere varme enn det som er lov i private hjem. Og de bruker mindre ris enn folk gjør privat. Anonymkode: c5ae4...89e 🤣 Hvor høy varme kan man ha på woken i private hjem da? (Vis gjerne til lovverk 😉) Anonymkode: c7113...07f 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #38 Del Skrevet 22. april 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Msg og umami et helseskadelig. Anonymkode: 6647a...1e2 For det første vet du åpenbart ikke hva umami er. For det andre så er ikke MSG helseskadelig, det finnes ingen bevis for det og myten om at det her helsefarlig baserer seg i svært stor grad på rasisme mot asiatere. Anonymkode: 541e1...c81 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #39 Del Skrevet 22. april 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): 🤣 Hvor høy varme kan man ha på woken i private hjem da? (Vis gjerne til lovverk 😉) Anonymkode: c7113...07f Det er EU-regelverk som produsenter av hvitevarer må følge. De angir blant annet hvor høy varme komfyrer og platetopper kan avgi. Det er veldig detaljregulert. Anonymkode: bd0d3...6eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #40 Del Skrevet 22. april 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Msg og umami et helseskadelig. Anonymkode: 6647a...1e2 Umami finnes i tomater... Når ble tomater helseskadelig? Anonymkode: 6513e...24f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå