Gå til innhold

Vil 3 gåturer i raskt tempo per uke har innvirkning på vekten?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er ikke aktiv fra før av, vurderer å begynne med gåturer i raskt tempo, typ en time rask gange/småjogg innimellom. 

Men vil dette ha innvirkning på vekten og formen i det hele tatt, eller er det for lite?

Anonymkode: aa0a0...fac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Formen din vil bli bedre, vekta vil neppe påvirkes i nevneverdig grad. Vekta påvirkes desidert mest ved å regulere matinntak. 

Anonymkode: 3b765...fc8

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går (småjogger) slik at du er anpusten i en time tre ganger i uka, vil dette ha stor betydning for formen. 

Det kan ha betydning for at du føler deg bedre og det vil kanskje bli enklere å ta tak i kosthold som er det viktigste i forhold til vekt. 

Endret av Kristin70
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det vil virke inn på vekta. Du vil forbrenne flere kalorier = går ned i vekt

Anonymkode: 141f8...b70

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola

Svært lite for vekta, men mye for helsa. Vektnedgang er 10% trening og 90% kostendring. En kombinasjon er best. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsemessig er det helt supert. 🙂 Det som ofte skjer er at man blir sulten etter en slik time og spiser mer enn man har forbrent. Så vær obs her.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
sikkerpådet skrev (5 minutter siden):

Helsemessig er det helt supert. 🙂 Det som ofte skjer er at man blir sulten etter en slik time og spiser mer enn man har forbrent. Så vær obs her.

Det kan skje, men det som like ofte skjer er at man mister lysten på å overspise etter turer og aktivitet. 

Anonymkode: a84c0...1a1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gikk en tur etter jobb i dag, 5,5 km på 55 min. Pulsen hoppa rimelig kjapt etter mange år som inaktiv. I følge fitbiten så forbrant jeg 500 kcal, høres mye ut syns jeg, vet ikke om det stemmer. Men har spist som vanlig i dag, så i mitt hodet så tenker jeg jo at jeg ligger i underskudd i forhold til hva kroppen er vant med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har gått ned 8 kg på to mnd nå, og det er kun ved å gå turer på ca 1 time. Jeg var også inaktiv fra før, som deg Ts. Så jeg gikk kjempefort ned 5 kg, og så jevnt og trutt 3 kg til på bare et par måneder.

Men: Jeg byttet ut brødskivene med knekkebrød. Vanligvis spiser jeg 2 brødskiver til frokost, lunsj og kvelds. Disse ble byttet ut med 2 knekkebrød. Ellers samme pålegget, smør, etc, som vanlig. Til middag tar jeg nå 1 potet istedenfor 2, ellers samme mengde kjøtt/fisk/kylling. Holder litt igjen på dressinger og saus, men spiser dette nå også, bare ikke like mye som før. Hvis jeg har ris inntil, så tar jeg ca halvparten av hva jeg har gjort før, og det samme gjelder pasta/spagetti. Bare små, enkle grep, uten å nødvendigvis gå rundt sulten. 

Så prøver jeg å gå 5-6 turer i uka jeg da. Syns 3 turer blir litt lite, men du kan jo begynne med det og så øke etter et par uker/etter den første måneden. Etterhvert som du kommer i bedre form kan du legge inn enten løping eller bakker for å få opp pulsen. Lykke til videre, dette klarer du! 

Anonymkode: b8e52...4fa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når jeg har overskudd og kan gå tur så har det mye å si for min vekt. Jeg veier va 10kg mindre i gode perioder enn når jeg ikke har overskudd pga sykdom 

vil si at matinntaket er ca det samme. Men når man beveger seg så regulerer det også sult følelsen osv. så man spiser gjerne litt mindre ubevisst :) 

jeg er alltid i veldig dårlig form når jeg starter «igjen» så veldig sliten etter 7000skritt (med små pauser) men etter noen uker er 10.000 skritt lett som en plett. Det er motiverende syntes jeg :)  

Anonymkode: f56b4...276

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har gått ned 8 kg på to mnd nå, og det er kun ved å gå turer på ca 1 time. Jeg var også inaktiv fra før, som deg Ts. Så jeg gikk kjempefort ned 5 kg, og så jevnt og trutt 3 kg til på bare et par måneder.

Men: Jeg byttet ut brødskivene med knekkebrød. Vanligvis spiser jeg 2 brødskiver til frokost, lunsj og kvelds. Disse ble byttet ut med 2 knekkebrød. Ellers samme pålegget, smør, etc, som vanlig. Til middag tar jeg nå 1 potet istedenfor 2, ellers samme mengde kjøtt/fisk/kylling. Holder litt igjen på dressinger og saus, men spiser dette nå også, bare ikke like mye som før. Hvis jeg har ris inntil, så tar jeg ca halvparten av hva jeg har gjort før, og det samme gjelder pasta/spagetti. Bare små, enkle grep, uten å nødvendigvis gå rundt sulten. 

Så prøver jeg å gå 5-6 turer i uka jeg da. Syns 3 turer blir litt lite, men du kan jo begynne med det og så øke etter et par uker/etter den første måneden. Etterhvert som du kommer i bedre form kan du legge inn enten løping eller bakker for å få opp pulsen. Lykke til videre, dette klarer du! 

Anonymkode: b8e52...4fa

Tusen takk for super motiverende svar! Føler meg klar for å jobbe med formen, må bare starte litt i det små siden jeg har vært inaktiv så lenge pga sykdom og utmattelse. 

Godt å høre at små grep også kan funke. Jeg trenger å gå ned ca 10 kg, og nå virker det ikke like umulig lenger 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.4.2021 den 11.04):

Er ikke aktiv fra før av, vurderer å begynne med gåturer i raskt tempo, typ en time rask gange/småjogg innimellom. 

Men vil dette ha innvirkning på vekten og formen i det hele tatt, eller er det for lite?

Det som gjør innvirkning på vekten er større forbruk enn det du spiser. 

Det som gjør innvirkning på formen er cardiotrening med en viss puls. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg går rask tur i skogen hver dag. Løping gir meg smerter. VO2 max test ga meg nylig en biologisk alder på 24, jeg er 59.

Jeg opplever at det hjelper for vektkontroll. Litt kalorier blir forbrent ekstra hver dag. Og mens jeg går tur spiser jeg ikke.

Anonymkode: e3157...4be

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 4/21/2021 at 12:21 PM, AnonymBruker said:

Det vil virke inn på vekta. Du vil forbrenne flere kalorier = går ned i vekt

Anonymkode: 141f8...b70

Det kommer jo an på om hun inntar så begrenset mengde mat at hun er i kaloriunderskudd. Ellers kan hun saktens gå opp i vekt ved å begynne å gå..

Anonymkode: d5e35...c72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det kommer jo an på om hun inntar så begrenset mengde mat at hun er i kaloriunderskudd. Ellers kan hun saktens gå opp i vekt ved å begynne å gå..

Anonymkode: d5e35...c72

Vil man gå opp i vekt av å gå hvis man har en kaloriunderskudd?  Hvordan er det mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Peonjenta skrev (9 minutter siden):

Vil man gå opp i vekt av å gå hvis man har en kaloriunderskudd?  Hvordan er det mulig?

Personen skrev, hvis man ikke er i kaloriunderskudd 😊

Anonymkode: bff55...c29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mora mi gikk ned 10 kilo i løpet av en sommer ved å gå en time hver dag. Hun spiste akkurat det samme som før i denne perioden. 

Hvis vekta di er stabil nå, og du ikke begynner å spise noe mer, så tror jeg du vil gå ned, siden du ikke er aktiv fra før 😀 For å være på den sikre siden kan du ta noen små justeringer. 

Men når det kommer til vektnedgang er vi desverre forskjellige. Det som funker for noen trenger ikke fungere for andre. Det kan hende du vil gå litt opp i vekt hvis kroppen din begynner å holde på mer vann. Siden du ikke er aktiv fra fra før vil du sikkert få litt mer muskler også, (noe som er bra) Det sies at man ikke kan bygge muskler når man er i kaloriunderskudd, men jeg har opplevd å gjøre det, så vet ikke helt hvordan det der fungerer. 

Anonymkode: bff55...c29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

JA, det vil absolutt ha innvirkning på vekta! Jeg går tur minst 3 ganger i uka, ofte 5 ganger, og jeg går jevnt og trutt ned 1 kg i uka :) Jeg er helt overbevist om at de gåturene har mye å si, men ikke bare for vektnedgang. Det har mye å si for min mentale helse, D - vitamin, bevegelse, form - ja, alt egentlig. 

Anonymkode: ad428...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil det garantert på form, og også vekt om du ikke øker matinntaket. Formen blir fort bedre, og selv om aktiviteten "i seg selv" ikke forbrenner det helt store , så er menneskekroppen er ekstremt tilpasningsdyktig når det gjelder rutiner. Om du gjør dette til en vane, så vil kroppen "huske" å ha mer energi i lever, blod og muskler, (brukerkonti) i stedet for å sende det til fettreserver (sparekonti evt. pensjonssparing)

Konvertere dette tilbake er en veldig kostbar affære, og "brenner" også kalorier .. Det er noe som gang på gang blir undervurdert når det "regnes" på forbrenning, imo.

(jeg er ikke noen spesialist, og går bare ut i fra egen """"kunnskap"""" og erfaring bare så det er sagt)

Alt dette med metabolisme er egentlig uhyre kompliserte greier (imo.), men gi det ett forsøk, så skal du nok se. Gjør din egen erfaring, og kom evt. tilbake for å kjeft på meg fordi det ikke fungerte :Nikke: Lykke til :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...