Jaymie Skrevet 8. mai 2021 #481 Skrevet 8. mai 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Alle monner drar, men man må gå veldig langt for å forbrenne kalorier tilsvarende å kutte ned på, for å ta et ikke tilfeldig eksempel, 30 øl i uka. Å gå forbrenner vel rundt 300 kcal i timen, mens en øl ligger på 200 kcal. Så uten at jeg orker å ta det regnestykket, er det mye enklere å kutte kalorier så det monner ved å kutte inntaket, ikke bevege seg mer. Og jeg vil anta at en som er veldig overvektig vil ha problemer med å gå i timesvis, særlig hvis de ikke er vant til å bevege seg så mye i utgangspunktet. Jeg sier ikke at det ikke vil hjelpe, men at det ikke er der innsatsen bør ligge. Forandring er vanskelig, så det er best å ikke gjøre for store endringer samtidig, og da bør man begynne med det som er mest effektivt. Anonymkode: 4c928...02f Jeg er enig i at innsatsen bør være i kostholdet, så tror nok vi er ganske enige. Jeg liker den 80/20 regelen, og tenker den gjenspeiler godt mot livsstilsendring. Bare synes det var så synd at serien skulle avskrive all trening helt når de heller kunne informert om at en time gåtur om dagen er en av de viktigste faktorene for å holde vekta (ifølge nåværende forskning). 3
Jaymie Skrevet 8. mai 2021 #482 Skrevet 8. mai 2021 Expandable86 skrev (13 minutter siden): Da gjelder det jo bare å være obs på hva man putter i munnen etter trening. Dessuten gir trening flere positive følger enn bare vektnedgang. Økt velvære, dopamin.. Muskler istedenfor fett. Jeg har en ekstrem forbrenning, men vet ikke om det er gener som gjør det. Mine søsken er alle overvektige, mens jeg er normalvektig. Muligens er jeg mest aktiv både i jobben og trening ellers, men jeg spiser også mest junk av oss. Noen har sikkert mer anlegg for å legge på seg, men da må man gjøre mer innsats. At f.eks stress er en faktor i å legge på seg, kan også bekjempes med trening og riktig kosthold som demper stressnivået. Finnes det overvektige som spiser veldig sunt, ikke drikker alkohol og attpåtil trener? Ja. Noen av de spiser bare for mye, men de er nok ikke i flertall. De med lavt stoffskifte derimot ender jo fort opp slik før de får behandling. Uoppdaget lavt stoffskifte kan gjøre at kaloribehovet ditt synker til sånn 800 så da er det mange som legger på seg kraftig før de får diagnosen samt finner riktig dose medisinering (om det i det hele tatt fungerer for de).
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #483 Skrevet 8. mai 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Alle monner drar, men man må gå veldig langt for å forbrenne kalorier tilsvarende å kutte ned på, for å ta et ikke tilfeldig eksempel, 30 øl i uka. Å gå forbrenner vel rundt 300 kcal i timen, mens en øl ligger på 200 kcal. Så uten at jeg orker å ta det regnestykket, er det mye enklere å kutte kalorier så det monner ved å kutte inntaket, ikke bevege seg mer. Og jeg vil anta at en som er veldig overvektig vil ha problemer med å gå i timesvis, særlig hvis de ikke er vant til å bevege seg så mye i utgangspunktet. Anonymkode: 4c928...02f Må bare kommentere dette. 300 kcal/time på gåtur tror jeg er vel mye. Jeg gikk en tur i dag, 5,74km på litt over én time. Kcal forbrent? 174. Ikke én øl engang 😅 Tror det er greit å være oppmerksom på hvor lite man forbrenner på en times gåtur, så man ikke unner seg noe i etterkant fordi man "tross alt har gått i en hel time" og ender med å spise mer enn man har forbrent. Kosthold er kilo, trening er gram. Anonymkode: 47774...aeb 6
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #484 Skrevet 8. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Må bare kommentere dette. 300 kcal/time på gåtur tror jeg er vel mye. Jeg gikk en tur i dag, 5,74km på litt over én time. Kcal forbrent? 174. Ikke én øl engang 😅 Tror det er greit å være oppmerksom på hvor lite man forbrenner på en times gåtur, så man ikke unner seg noe i etterkant fordi man "tross alt har gått i en hel time" og ender med å spise mer enn man har forbrent. Kosthold er kilo, trening er gram. Anonymkode: 47774...aeb Veldig mange plasser sier 300 er normalt, for noen enda mer Anonymkode: f0fec...f81 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #485 Skrevet 8. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Må bare kommentere dette. 300 kcal/time på gåtur tror jeg er vel mye. Jeg gikk en tur i dag, 5,74km på litt over én time. Kcal forbrent? 174. Ikke én øl engang 😅 Tror det er greit å være oppmerksom på hvor lite man forbrenner på en times gåtur, så man ikke unner seg noe i etterkant fordi man "tross alt har gått i en hel time" og ender med å spise mer enn man har forbrent. Kosthold er kilo, trening er gram. Anonymkode: 47774...aeb Jeg tok bare det første tallet som dukket opp da jeg googlet det 😂 Det vil vel også være veldig individuelt nøyaktig hvor mye man forbrenner. Jeg er enig i at det kan være en felle man lett går i, derfor er det nok enklest å fokusere på en ting av gangen, og siden kosthold er det som hjelper mest, er det der man bør begynne. Anonymkode: 4c928...02f
Lønnesirup01 Skrevet 8. mai 2021 #486 Skrevet 8. mai 2021 (endret) Jeg liker serien i totalen. Ronny er jo en jovial type, og jeg liker både at serien har lite fokus på utseende, samt at det har et litt nytt perspektiv: noen overvektige er ikke deprimerte og asosiale mennesker. Hvis livet er dritt er det lett å si at alt må endres, men for de som er fornøyd med livet er det annerledes. "Den glade tjukkasen" med mange venner, bolig, samboer og jobb i kulturbransjen er sjelden representert på tv, så det er et friskt pust. Jeg sliter likevel med et par ting, og ett av dem er, som nevnt tidligere, måten de avskriver trening. Det er klart at for folk som Ronny, så starter det hele med kosthold: han spiser så mye og så usunt, at han må kutte ned. Alle som er opptatt av kosthold og trening kjenner også til ordtaket "abs are made in the kitchen". Du kan trene styrke og bedre kondisjon, men det er det du inntar som definerer fremgangen. Likevel: trening er sunt for kroppen, det forbrenner kalorier, det gir bedre søvn (og dermed mindre snackingbehov) og det regulerer appetitten. De fleste normalvektige og slanke mennesker har et visst aktivitetsnivå. Det andre er episoden med hun som ikke ble gravid naturlig, og heller ikke fikk hjelp til kunstig befrukting i Norge. At de snakket om dette som "bodyshaming", synes jeg er helt hinsides. En kvinne med fedme har dårligere odds for å bli gravid, og bør selv gjøre noe med dette før hun får offentlig støtte. Dersom hun går en graviditet i møte er det også større sjanse for at det blir en tung graviditet med diverse plager. Serien burde absolutt skille helse og kroppspress i større grad enn de gjorde. Endret 8. mai 2021 av Lønnesirup01 10
Jaymie Skrevet 8. mai 2021 #487 Skrevet 8. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Må bare kommentere dette. 300 kcal/time på gåtur tror jeg er vel mye. Jeg gikk en tur i dag, 5,74km på litt over én time. Kcal forbrent? 174. Ikke én øl engang 😅 Tror det er greit å være oppmerksom på hvor lite man forbrenner på en times gåtur, så man ikke unner seg noe i etterkant fordi man "tross alt har gått i en hel time" og ender med å spise mer enn man har forbrent. Kosthold er kilo, trening er gram. Anonymkode: 47774...aeb Jeg er lett, lav, lite muskler og dame og forbrenner ca 250 kcal på en time (rask) gåtur, men en person med fedme vil nok forbrenne en god del mer. Vekt, høyde, muskelmasse og kjønn er bare noen av faktorene som påvirker forbrenningen. 4
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #488 Skrevet 8. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Veldig mange plasser sier 300 er normalt, for noen enda mer Anonymkode: f0fec...f81 Dette var på flatmark, kanskje derfor? 🤷🏼♀️ Hadde det vært mye stigning hadde det sikkert vært mer, men. Anonymkode: 47774...aeb
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #489 Skrevet 8. mai 2021 Det med trening handler mer enn bare hva man faktisk forbrenner i løpet av en treningsøkt. Feks dersom en person som Ronny velger å dra på treningssenteret en kveld etter jobb, og ikke på pub som han er så glad i, så er han aktiv i en periode han vanligvis hadde sittet og drukket øl og spist burger. I tillegg så får man endorfiner av trening, de samme peptidene som blir utløst når man spiser junk og sukker. Så etter en god treningsøkt så er dette behovet redusert. Treningen i seg selv gir hjernen den belønningen den craver. Trening kan også være en sosial arena som erstattet samholdet på puben. Det er mer enn bare kalorier forbrent. Anonymkode: 42e53...41e 14
Jaymie Skrevet 8. mai 2021 #490 Skrevet 8. mai 2021 Lønnesirup01 skrev (2 minutter siden): ... Det andre er episoden med hun som ikke ble gravid naturlig, og heller ikke fikk hjelp til kunstig befrukting i Norge. At de snakket om dette som "bodyshaming", synes jeg er helt hinsides. En kvinne med fedme har dårligere odds for å bli gravid, og bør selv gjøre noe med dette før hun får offentlig støtte. Dersom hun går en graviditet i møte er det også større sjanse for at det blir en tung graviditet med diverse plager. Serien burde absolutt skille helse og kroppspress i større grad enn de gjorde. Jeg er veldig enig i dette. Jeg skjønner serien i at hun ble dårlig møtt hvis legen sa «du må gå ned 30kg på 3 måneder», for man må finne en bedre måte å kommunisere problemet til pasienten. Allikevel så må offentlig helsesektor sette en grense fordi det er nettopp offentlig, og budsjettert deretter. Disse grensene er nok satt pga statistisk suksessrate. At det private kan være mer fleksible er jo fordi de tar seg (godt) betalt, ikke fordi de private er uenige i statistikken. 9
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #491 Skrevet 8. mai 2021 Jaymie skrev (3 minutter siden): Jeg er lett, lav, lite muskler og dame og forbrenner ca 250 kcal på en time (rask) gåtur, men en person med fedme vil nok forbrenne en god del mer. Vekt, høyde, muskelmasse og kjønn er bare noen av faktorene som påvirker forbrenningen. Og jeg er en feit dame (90 kg på 168 cm) med lite muskler 😆 Ble skuffet selv altså, men følte for vise at det var ganske langt fra 300kcal/time for min del. Anonymkode: 47774...aeb
Jaymie Skrevet 8. mai 2021 #492 Skrevet 8. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det med trening handler mer enn bare hva man faktisk forbrenner i løpet av en treningsøkt. Feks dersom en person som Ronny velger å dra på treningssenteret en kveld etter jobb, og ikke på pub som han er så glad i, så er han aktiv i en periode han vanligvis hadde sittet og drukket øl og spist burger. I tillegg så får man endorfiner av trening, de samme peptidene som blir utløst når man spiser junk og sukker. Så etter en god treningsøkt så er dette behovet redusert. Treningen i seg selv gir hjernen den belønningen den craver. Trening kan også være en sosial arena som erstattet samholdet på puben. Det er mer enn bare kalorier forbrent. Anonymkode: 42e53...41e Jeg finner også at det blir mindre tid til kjedespising når 1-2 timer av dagen går til tur 🙌🏻 6
Jaymie Skrevet 8. mai 2021 #493 Skrevet 8. mai 2021 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Og jeg er en feit dame (90 kg på 168 cm) med lite muskler 😆 Ble skuffet selv altså, men følte for vise at det var ganske langt fra 300kcal/time for min del. Anonymkode: 47774...aeb Jeg går nok mye i oppoverbakke når jeg tenker meg om (bor i oppoverbakke), og har trent meg opp til litt raskere tempo. Også viser jo treningsklokker forskjellig utifra merke, jeg tror min er ganske nøyaktig for meg etter å ha sett gjennom kaloriinntak og totale kalorier brent over et års tid ☺️. Skjønner skuffelsen altså, jeg slet med den litt det året jeg fokuserte på yoga 😅. Ser på klokka nå at det er nærmere 300 kcal når jeg går alene og 200 kcal per time når jeg går med en venninne som er litt tregere. Endret 8. mai 2021 av Jaymie 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #494 Skrevet 8. mai 2021 Lønnesirup01 skrev (9 minutter siden): Det andre er episoden med hun som ikke ble gravid naturlig, og heller ikke fikk hjelp til kunstig befrukting i Norge. At de snakket om dette som "bodyshaming", synes jeg er helt hinsides. En kvinne med fedme har dårligere odds for å bli gravid, og bør selv gjøre noe med dette før hun får offentlig støtte. Dersom hun går en graviditet i møte er det også større sjanse for at det blir en tung graviditet med diverse plager. Serien burde absolutt skille helse og kroppspress i større grad enn de gjorde. Det var vel litt måten det ble sagt på også? Og hvordan tjukke mennesker generelt blir møtt i helsevesenet. Synes det er veldig relevant - hvordan oppsøke hjelp om et problem som man ofte skammer seg dypt over, når man blir møtt med fordømmende holdninger. Måten overvektige blir behandlet på er hinsides, og det er verdt å ta med i enhver debatt om overvekt fordi det er en stor del av det, dessverre. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det med trening handler mer enn bare hva man faktisk forbrenner i løpet av en treningsøkt. Feks dersom en person som Ronny velger å dra på treningssenteret en kveld etter jobb, og ikke på pub som han er så glad i, så er han aktiv i en periode han vanligvis hadde sittet og drukket øl og spist burger. I tillegg så får man endorfiner av trening, de samme peptidene som blir utløst når man spiser junk og sukker. Så etter en god treningsøkt så er dette behovet redusert. Treningen i seg selv gir hjernen den belønningen den craver. Trening kan også være en sosial arena som erstattet samholdet på puben. Det er mer enn bare kalorier forbrent. Anonymkode: 42e53...41e Halve poenget med serien var at Ronny skulle leve et liv han likte, ikke tvinges til å gi slipp på alt han liker og bytte det ut med ting han hater. Det er dessuten ganske godt belegg nå, for å si at trening ikke hjelper når man vil ned i vekt, som var målet til Ronny i denne serien. Hun ene i serien sa jo at for at trening skulle monne, måtte man holde på hele dagen, nærmest, og det har man faktisk ikke tid til når man er et menneske med et vanlig liv med jobb og familie. Synes det var fint at serien fokuserte på hvordan man kunne gjøre justeringer som er til å leve med i hverdagen, og at den var tydelig på at man må finne noe man selv kan leve med. Det perspektivet mangler veldig ofte. Anonymkode: 4c928...02f 11
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #495 Skrevet 8. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er dessuten ganske godt belegg nå, for å si at trening ikke hjelper når man vil ned i vekt, som var målet til Ronny i denne serien. Hun ene i serien sa jo at for at trening skulle monne, måtte man holde på hele dagen, nærmest, og det har man faktisk ikke tid til når man er et menneske med et vanlig liv med jobb og familie. Synes det var fint at serien fokuserte på hvordan man kunne gjøre justeringer som er til å leve med i hverdagen, og at den var tydelig på at man må finne noe man selv kan leve med. Det perspektivet mangler veldig ofte. Anonymkode: 4c928...02f Alt blir en vane om man gjør det lenge nok. Skjønner at det er greia nå å ikke skulle være ambisiøse og å endre for mye er skummelt. Det syns jeg er synd. Det handler om vaner og incentiver til å ville endre dårlige vaner. Jeg skjønner ikke hvorfor en person med alvorlig fedme som i en ung alder allerede har pådratt seg sykdommer pga fedmen heller er mer fokusert på det han "ofrer" ved å endre livsstil enn det han vil tjene på en livsstilsendring. De jeg kjenner som faktisk har klart å gå ned mye i vekt og holde seg der over flere år sier alltid at de ikke skjønte hva de holdt på med tidligere. Venninnen min har gått ned 30+ kg på egenhånd, og ja, hun må passe på for å holde vekten, men hun sier at hun har avvent seg så fra sukker at de få gangene hun spiser mer enn et kakestykke så blir hun kvalm og uggen og føler seg forgiftet. I motsetning til tidligere hvor kaker og sjokolade gikk ned på høykant. Som sagt, dersom viljen er der, og man gir de nye gode vanene tid til å feste seg, så vil de bli en så naturlig del av hverdagen at de ikke føles som et offer. Bare noe man gjør. Anonymkode: 42e53...41e 5
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #496 Skrevet 8. mai 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Alt blir en vane om man gjør det lenge nok. Skjønner at det er greia nå å ikke skulle være ambisiøse og å endre for mye er skummelt. Det syns jeg er synd. Det handler om vaner og incentiver til å ville endre dårlige vaner. Jeg skjønner ikke hvorfor en person med alvorlig fedme som i en ung alder allerede har pådratt seg sykdommer pga fedmen heller er mer fokusert på det han "ofrer" ved å endre livsstil enn det han vil tjene på en livsstilsendring. De jeg kjenner som faktisk har klart å gå ned mye i vekt og holde seg der over flere år sier alltid at de ikke skjønte hva de holdt på med tidligere. Venninnen min har gått ned 30+ kg på egenhånd, og ja, hun må passe på for å holde vekten, men hun sier at hun har avvent seg så fra sukker at de få gangene hun spiser mer enn et kakestykke så blir hun kvalm og uggen og føler seg forgiftet. I motsetning til tidligere hvor kaker og sjokolade gikk ned på høykant. Som sagt, dersom viljen er der, og man gir de nye gode vanene tid til å feste seg, så vil de bli en så naturlig del av hverdagen at de ikke føles som et offer. Bare noe man gjør. Anonymkode: 42e53...41e Men han ønsket ikke å legge om hele livet sitt. Han ville ikke ned 30 + kg, han ville ned 13 kg. Hele poenget var å undersøke om han kunne fortsette mer eller mindre som før - og det kunne han jo i det store og hele, så lenge han kuttet litt ned på mengdene av det han fikk i seg. Alt handler ikke om hvor mye man veier, livet er mer enn som så, heldigvis. Men altså: alt med måte. Det var åpentbart at han ikke kunne fortsette som før - derav serien. Men man trenger ikke å bikke over i den andre ekstremen heller. Alt med måte gjelder også trening og ensidig fokus på at alt man spiser skal være sånn og slik resten av livet. Noen trives med å trene og fokusere på sunt kosthold, andre gjør ikke det. Denne serien var for å vise de i den siste kategorien at man kan gjøre noen små endringer for å komme seg ned i en vekt det går an å leve lenge med, uten å måtte gi slipp på alt man liker og leve et liv som ikke gjør en lykkelig. For trening er ikke lykken for alle, tro det eller ei. Anonymkode: 4c928...02f 8
Gjest Trynefaktor Skrevet 8. mai 2021 #497 Skrevet 8. mai 2021 Ronny kunne jo bare droppet å lage det programmet, han får jo alle svarene og løsningene i denne tråden. 🙄
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #498 Skrevet 8. mai 2021 Trynefaktor skrev (12 minutter siden): Ronny kunne jo bare droppet å lage det programmet, han får jo alle svarene og løsningene i denne tråden. 🙄 🤣🤣🤣 Husk at uten programmet ville det ikke vært noen tråd, kanskje det var derfor han laget det 😁 Anonymkode: 4c928...02f
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #499 Skrevet 8. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 4.5.2021 den 23.47): Hvor har du denne kunnskapen fra? Det er ganske klinkende klart i forskningen at du tar feil [1][2][3]. Det er mange biologiske mekanismer som gjør at kroppen vil tilbake til maksvekt etter drastisk vektreduksjon (omtrent mer enn 5 % vektreduksjon), deriblant minking i antall leptiner (hormoner som gir metthetsfølelser), vekttap fører til at størrelsen til fettcellene minker men ikke antall, samt at det er nevrotiske endringer i belønningssystemet (man føler enda mer lykke av fet mat). Ja, det er mulig å slanke seg og å holde seg der resten av livet. Men statistikken tilsier at det er ekstremt vanskelig. Omtrent 85-90 % er tilbake eller har høyere vekt etter 3 år. Og disse personene mangler ikke motivasjon eller viljestyrke. De har kjempet hardt for å slanke seg, men biologiske mekanismer gjør det alt for vanskelig å holde seg der over tid. Og de i denne tråden som sier at man heller må gjøre "livsstilsendringer" i stedet for å slanke seg: britisk forskning viser klart at de biologiske mekanismene er like sterke uavhengig av hvor lang tid man har brukt på slankingen. Det som avgjør er hvor mye man har slanket seg. Mye tyder på at om man kun slanker seg litt (mindre enn 5% ned fra maksvekt) så er mekanismene så svake at man vil kunne holde denne vekten resten av livet uten store problemer. Så dette er å anbefale for de aller fleste. [1] https://academic.oup.com/ajcn/article/112/5/1212/5897225 [2] https://downloads.hindawi.com/archive/2013/210524.pdf [3] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3797148/ Anonymkode: 80a1f...15b Klart de mangler viljestyrke. Jeg sier ikke at det er lett, men viljestyrke er det som skal til, for å klare å slutte med stoff, for å klare å slutte å røyke, for å klare å slutte å drikke, og for å klare å slutte å overspise. AnonymBruker skrev (På 5.5.2021 den 11.18): Men greia er at BMI-skalaen og hva som er "normalt" ble definert på midten av 1800-tallet, da befolkningen generelt var mye tynnere, men ofte pga fattigdom. For meg er i hver fall ikke 1800-tallet idealsamfunnet helsemessig sett. Hvordan er det som var normalt på 1800-tallet et bedre utgangspunkt enn det som er normalt i dag? Jeg ser ingen grunn til å tvile på at det er en fordel med "litt ekstra" framfor å ikke ha noe å gå på, for meg gir det god mening. Og med litt ekstra mener jeg i øvre del av normalområdet/nedre del av overvekt. Det er ingen tvil om at det ikke er ønskelig å bevege seg opp mot fedme eller alvorlig fedme for helsas skyld. Og det sier jo ikke denne serien heller. Alle ekspertene var bekymret for vekta til Ronny med en gang han nevnte søvnapnén og sa at det var alvorlig osv. Men nå er det heller ikke sånn at de fleste nordmenn er i kategorien fedme eller alvorlig fedme, det er ikke det man skal redefinere som normalområdet. Kroppen trenger fett, kroppen vår er ekspert på å lagre fett og det er ganske åpenbart for meg at dersom man blir syk, må det være en fordel å ha ekstra fettreserver å ta av. Og igjen: her snakker jeg ikke om syklig overvekt, men det vi i dag anser som "et par ekstra" kilo, når det helsemessig sett heller burde bli ansett som sånn det burde være. Så hvorfor ikke definere 24-26 som idealet, og ha normalområdet på la oss si 21-28 f.eks., så det er litt å gå på hver vei. Da hadde det også vært helsa man tok utgangspunkt i, ikke det som tilfeldigvis er normalt i et samfunn på et gitt tidspunkt, enten det er i 1850 eller 2021. Alt dette handler om gruppenivå. Både tynne og tjukke mennesker kan bli 100 år, på samme måte som også storrøykere kan bli det. Men alt dette er irrelevant når man ikke ser på hvordan det er på gruppenivå. Anonymkode: 4c928...02f BMI på 24-26 er ikke et par kilo ekstra, det krever faktisk svært stor grad av inaktivitet og overspising. AnonymBruker skrev (På 6.5.2021 den 15.24): Min datter har cøliaki. Medisinen hennes (og det er til tider en tøff medisin) er å ikke spise gluten. Så lenge hun gjør det så er hun like frisk som andre. Sånn er det jo også for de som er sykelig overvektige. Maten er også deres medisin. Forskjellen er vel at min datter blir møtt med forståelse- det er ingen som sier «men jeg tåler å spise gluten, så da må jo du også klare det». Vi har vært på kurs, min datter går til kontroller på sykehuset, og vi blir møtt med forståelse. Det er vel det ene poenget til Ronny - de som er overvektige blir ikke møtt med forståelse. Anonymkode: 04550...b13 Medisinen til din datter er å ikke spise gluten. Medisinen til den overvektige er å ikke spise sukker eller for mye mat. Hvis datteren din bare fortsatte å spise gluten mens hun klaget over symptomene sine, så ville hun vel fått litt mindre sympati? Det er dødskjipt å måtte spise glutenfritt, det krever viljestyrke. Jaymie skrev (1 time siden): Ja. Noen av de spiser bare for mye, men de er nok ikke i flertall. De med lavt stoffskifte derimot ender jo fort opp slik før de får behandling. Uoppdaget lavt stoffskifte kan gjøre at kaloribehovet ditt synker til sånn 800 så da er det mange som legger på seg kraftig før de får diagnosen samt finner riktig dose medisinering (om det i det hele tatt fungerer for de). I følge stoffskiftelegen min utgjør lav forbrenning pga lavt stoffskifte max 2-3 kilo ekstra. Lavt stoffskifte kan likevel føre til at mange legger på seg mye mer, fordi man får økt appetitt og nedsatt energi av lavt stoffskifte, men da er vi tilbake på kaloriinntak vs kaloribruk, og bevissthet og viljestyrke. Mange vet nok ikke selv at de spiser mer og beveger seg mindre, siden det skjer gradvis og de føler at de bare spiser seg mette. Anonymkode: 35829...6d9 5
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #500 Skrevet 9. mai 2021 9 hours ago, AnonymBruker said: Klart de mangler viljestyrke. Jeg sier ikke at det er lett, men viljestyrke er det som skal til, for å klare å slutte med stoff, for å klare å slutte å røyke, for å klare å slutte å drikke, og for å klare å slutte å overspise. Anonymkode: 35829...6d9 Viljestyrke er som en muskel som blir fort utslitt. Den kan trenes opp bittelitt, men ikke mye. Mennesker er fra naturens side utstyrt med ganske lav viljestyrke, vi kan bruke den i korte intense perioder, men lang, utholdende viljestyrke er ikke en evne vi har hatt stor nytte for. Den impulsive delen av hjernen vår har skapt mer nytte for overlevelse (flykt ved fare, spis deg opp ved tilgjengelighet). Bruker du mye viljestyrke på starten av dagen vil du være tom mot slutten. Så med denne kunnskapen kan vi i følge deg drite i å slutte med røyk, alkohol, narkotika eller vektnedgang, for viljestyrke er i følge deg det som må til for å få det til. Og det er nesten umulig. Det er jo derfor forskere og eksperter leter etter løsninger og verktøy for å hjelpe mennesker uten å være avhengig av viljestyrke. Men ok, du vet sikkert bedre. Rart at din oppskrift ender opp som mislykkethet i nesten alle tilfeller, men du har sikkert rett. 🤷♀️🤷♀️🙄🙄 Anonymkode: a202f...b2a 6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå