Gå til innhold

Eit feitt liv. Nrk.

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Helt grei serie, jeg liker Ronny godt. Hyggelig og sympatisk fyr. Det mest oppsiktvekkende synes jeg er at de nærmest avskriver trening. Jeg forstår at det kanskje ikke har så stor effekt dersom du lider av fedme og det er kostholdet som gjelder om du skal gå ned. Men en sunn og god livsstil innebærer bevegelse, ikke bare sunt kosthold!  For å ta Ronny som eksempel, så er han rollemodell for barnet sitt. Synd om han viderefører at kos er og sitte foran tv med godteri eller dra på resturant og spise burger. Ikke at det ikke kan være kos, men kos kan også være og leke i parken eller dra på stranda.

Derfor er det så viktig og fokusere på det, mener jeg da. For å forebygge, for å få bedre folkehelse. Vi er skapt til å bevege oss, og det trenger ikke å være blodslit på et treningssenter hvor du føler deg ubekvem. Bevegelse og aktivitet er så mye mer enn det. Veldig synd at hun som mener trening har tilsvarende null effekt fikk så mye taletid i serien. Jeg skjønner hva ho mener, men det kom bare helt skjevt ut. 

Endret av miaw
  • Liker 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
byråkrati skrev (1 time siden):

Det vil jo vise seg når corona-nedstengingen er over. Han sa jo at det hadde hjulpet. 

Når det er sagt, så virker det som å bli klar over kaloriinntak er en større del av det. Men programmet har ikke gått i dybden på hvordan man kan bruke kalori-kunnskap til sin fordel. Hvordan man burde fordele makroene for å føle seg mest mulig mett lenge og redusere fettlagring. 

Så om det hjalp han, så har de jo ikke snakket om nøyaktig hva som hjalp han. Var det enkelt for han å spise mindre? Er det enkelt å spise mindre til middag for eks? Eller er det noe han strever med? Om det er bare å spise mindre middag, hvorfor er alle så overvektige da? De snakker ikke om hva som fungerte for Ronny. Hvorfor det fungerte. Hvorfor er ikke det en større del av programmet?

Han sa jo at han byttet ut øl, spiste bare en porsjon middag og beveger seg mer? 

Anonymkode: 43ddd...05b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en mann som for mange år siden gikk ned 30 kg. med metodene som beskrevet, altså kose seg, men ikke kose seg ihjel. Han har holdt vekta. 

Anonymkode: 82739...958

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

KG har mange selvutnevnte kostholdseksperter som har lest en eller annen artikkel og bestemt seg for at det er det som gjelder. Rart at det som blir nevnt av forskjellige som han i programmet oppsøker bare blir slaktet her. Enda han gikk ned i vekt. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

KG har mange selvutnevnte kostholdseksperter som har lest en eller annen artikkel og bestemt seg for at det er det som gjelder. Rart at det som blir nevnt av forskjellige som han i programmet oppsøker bare blir slaktet her. Enda han gikk ned i vekt. 

Han gikk jo ned i vekt nettopp pga «gamle råd». 

Anonymkode: f0fec...f81

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han hadde en del å gå på da. Mange som prøver å gå ned I vekt spiser hakket for mye vanlig mat, ikke ørten øl og hamburgere i uka. Det er adskillig mye vanskeligere å gå ned dersom man må kutte i normal mat og gå sulten hver dag i lengre tid. Jeg tviler på at Ronny må gå veldig sulten uten alkoholen. 

Anonymkode: 44cb5...6b9

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Prosentene viser jo fortsatt at det er en del som er suksessfulle, og en av studiens svakheter er at de ikke viste om alles intensjon var å gå ned i vekt. Det er ingen tvil om at vektnedgang er vanskelig og vi ikke vet helt hvordan vi skal øke suksessraten foreløpig, men det her viser jo at det er ikke umulig. De største og eldste er mer suksessfulle enn mindre og yngre. Det gir jo mening siden de større og eldre har nok flere mislykkede forsøk bak seg enn de yngre. 

En av konklusjonene her er jo at dagens oppfølging ikke er bra nok, og vi må finne ut hvordan vi kan forbedre dette. Det blir spennende å se hvordan forskningen kommer videre innen dette temaet. 

BA6D306E-0F17-40B5-845B-088B4330A3ED.jpeg

AnonymBruker
Skrevet

Den der ekstremt snevre definisjonen av "kos" er noe jeg også reagerer på.

For selvfølgelig kan "kos" være å spise hamburger og drikke øl. Men det kan være så vanvittig mye annet også!

Det virker veldig ensporet for meg å være så opphengt i burger og øl. Alle som har det sånn, går glipp av så utrolig mye.

Anonymkode: 2dcd9...a0e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt alle som er i fedmekategorien spiser absurde mengder mat (og i mange tilfeller også mye godteri) for å klare å opprettholde den ekstremt høye vekta.

For det skal faktisk enormt mye til å klare å opprettholde en så høy vekt.

For ikke å snakke om at mange konstant legger på seg også, så dermed er mengdene mat og sukker så høye at det er vanskelig for en vanlig person å forestille seg det.

Når så mange mislykkes med å gå ned i vekt, handler det om at de ikke klarer å la være å spise voldsomme mengder mat og sukker. Dermed er det i hodet og følelsene det hele ligger.

Dersom de mot formodning skulle begynne å spise som en vanlig slank person, ville de blitt slanke og holdt seg der.

Førsteprioritet ved fedmelidelser er dermed psykologisk behandling. For hvis de klarer å slutte med å stappe i seg tusenvis av kalorier hver dag, er mye av slaget vunnet.

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Absolutt alle som er i fedmekategorien spiser absurde mengder mat (og i mange tilfeller også mye godteri) for å klare å opprettholde den ekstremt høye vekta.

For det skal faktisk enormt mye til å klare å opprettholde en så høy vekt.

For ikke å snakke om at mange konstant legger på seg også, så dermed er mengdene mat og sukker så høye at det er vanskelig for en vanlig person å forestille seg det.

Når så mange mislykkes med å gå ned i vekt, handler det om at de ikke klarer å la være å spise voldsomme mengder mat og sukker. Dermed er det i hodet og følelsene det hele ligger.

Dersom de mot formodning skulle begynne å spise som en vanlig slank person, ville de blitt slanke og holdt seg der.

Førsteprioritet ved fedmelidelser er dermed psykologisk behandling. For hvis de klarer å slutte med å stappe i seg tusenvis av kalorier hver dag, er mye av slaget vunnet.

Jeg er enig i at det ligger mye psykologisk bak det, men man må heller ikke overse at det skjer endringer i hormoner og andre biologiske mekanismer i tillegg. Leptinresistens er ett eksempel.

Dessverre så får veldig få med fedme psykologisk behandling, men blir oftest møtt med en «spis mindre tren mer, ha det bra», og det er veldig synd. 

• Liker 9
Skrevet

Litt suspekt at han har funnet frem til de ekspertene som sier trening har lite å si, og at det er tonnevis av grunner til fedme, og ikke bare kalorier inn og kalorier ut.

At han har gått ned 10 kg ved å kutte ned på kaloriene sier jo det meste.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Jaymie skrev (5 minutter siden):

Jeg er enig i at det ligger mye psykologisk bak det, men man må heller ikke overse at det skjer endringer i hormoner og andre biologiske mekanismer i tillegg. Leptinresistens er ett eksempel.

Dessverre så får veldig få med fedme psykologisk behandling, men blir oftest møtt med en «spis mindre tren mer, ha det bra», og det er veldig synd. 

Men de hormonendringene vil vel forhåpentligvis ordne seg hvis/når de begynner å spise normale mengder (kvalitets)mat?

Uansett er det sånn at når en person inntar vanvittige mengder av lavkvalitetsmat pluss sukker, slik omtrent alle med fedme jo gjør, og så endrer det hele til kvalitetsmat i normale mengder, så vil de jo gå ned i vekt og bli sunne.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Expandable86 skrev (4 minutter siden):

Litt suspekt at han har funnet frem til de ekspertene som sier trening har lite å si, og at det er tonnevis av grunner til fedme, og ikke bare kalorier inn og kalorier ut.

At han har gått ned 10 kg ved å kutte ned på kaloriene sier jo det meste.

Å tatt mer og mer skritt /mosjonert

Anonymkode: f0fec...f81

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men de hormonendringene vil vel forhåpentligvis ordne seg hvis/når de begynner å spise normale mengder (kvalitets)mat?

Uansett er det sånn at når en person inntar vanvittige mengder av lavkvalitetsmat pluss sukker, slik omtrent alle med fedme jo gjør, og så endrer det hele til kvalitetsmat i normale mengder, så vil de jo gå ned i vekt og bli sunne.

Noe forskning viser til at flere hormonendringer kan reverseres når man går ned i vekt, men det kan ta lang tid så da er jo problemet å stå i det, kanskje over flere år. Nå har vi jo noen medikamenter som kan hjelpe, og flere det studeres på ang metthetsfølelse som skal være enda mer effektive så det blir spennende å se fremover. Det er heller ikke en garanti at alle disse endringene reverseres via livsstilsendring. Forskningen er fortsatt mangelfull. Slankeoperasjon har større suksessrate på kortere tid ang dette.

Spiser man mye hyper-palatable matvarer og godteri osv så gjør man ikke kroppen sin noen tjenester, men hjernen blir jo vant til å få stimulert belønningssenteret og der vil psyken motarbeide deg voldsomt hvis man endrer hele kostholdet over natten. Endring bør skje over lang tid og gradvis for å ikke gå rett på den smellen. 

Endret av Jaymie
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Expandable86 skrev (10 minutter siden):

Litt suspekt at han har funnet frem til de ekspertene som sier trening har lite å si,

Nå er det vel rimelig stor konsensus blant alle forskere at det er kostholdet som virkelig teller.

Dessuten kan økt trening virke kontraproduktivt, i og med at man ofte kan bli mye mer sulten om man øker treningsmengden.

Derfor synes jeg det er frustrerende hver gang en person skriver her at de veier 150 kg og ønsker å gå ned i vekt, at rådene er at de må komme seg ut på tur og melde seg inn på treningssenter. For det virker beviselig ikke på vekta.

Slutt med sukker og overspising, sier nå jeg.

Og ettersom dette åpenbart er vanskelig for de fleste, så bør de som et første skritt oppsøke psykiatrisk hjelp.

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nå er det vel rimelig stor konsensus blant alle forskere at det er kostholdet som virkelig teller.

Dessuten kan økt trening virke kontraproduktivt, i og med at man ofte kan bli mye mer sulten om man øker treningsmengden.

Derfor synes jeg det er frustrerende hver gang en person skriver her at de veier 150 kg og ønsker å gå ned i vekt, at rådene er at de må komme seg ut på tur og melde seg inn på treningssenter. For det virker beviselig ikke på vekta.

Og ettersom dette åpenbart er vanskelig for de fleste, så bør de som et første skritt oppsøke psykiatrisk hjelp.

De studiene som er gjort på dette har hovedsakelig sett på forskjellen mellom gåing og løping. Løping økte appetitten markant, men å gå samme distanse gjorde ikke det. Derfor finner jeg det litt rart at denne forskjellen ikke ble nevnt i serien, siden gåturer er et supert lavterskel tips som treningsform for de som sliter med fedme. Selvfølgelig gjør kostholdet mest for å gå ned, men forskningen viser også at fellesnevneren for å holde vekten nede er daglig fysisk aktivitet og lite skjermtid så trening burde bli en vane mens man går ned. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Jaymie skrev (2 minutter siden):

De studiene som er gjort på dette har hovedsakelig sett på forskjellen mellom gåing og løping. Løping økte appetitten markant, men å gå samme distanse gjorde ikke det. Derfor finner jeg det litt rart at denne forskjellen ikke ble nevnt i serien, siden gåturer er et supert lavterskel tips som treningsform for de som sliter med fedme. Selvfølgelig gjør kostholdet mest for å gå ned, men forskningen viser også at fellesnevneren for å holde vekten nede er daglig fysisk aktivitet og lite skjermtid så trening burde bli en vane mens man går ned. 

Alle monner drar, men man må gå veldig langt for å forbrenne kalorier tilsvarende å kutte ned på, for å ta et ikke tilfeldig eksempel, 30 øl i uka. Å gå forbrenner vel rundt 300 kcal i timen, mens en øl ligger på 200 kcal. Så uten at jeg orker å ta det regnestykket, er det mye enklere å kutte kalorier så det monner ved å kutte inntaket, ikke bevege seg mer. Og jeg vil anta at en som er veldig overvektig vil ha problemer med å gå i timesvis, særlig hvis de ikke er vant til å bevege seg så mye i utgangspunktet.

Jeg sier ikke at det ikke vil hjelpe, men at det ikke er der innsatsen bør ligge. Forandring er vanskelig, så det er best å ikke gjøre for store endringer samtidig, og da bør man begynne med det som er mest effektivt.

Anonymkode: 4c928...02f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Da gjelder det jo bare å være obs på hva man putter i munnen etter trening. Dessuten gir trening flere positive følger enn bare vektnedgang. Økt velvære, dopamin.. Muskler istedenfor fett.

Jeg har en ekstrem forbrenning, men vet ikke om det er gener som gjør det. Mine søsken er alle overvektige, mens jeg er normalvektig. Muligens er jeg mest aktiv både i jobben og trening ellers, men jeg spiser også mest junk av oss. Noen har sikkert mer anlegg for å legge på seg, men da må man gjøre mer innsats.

At f.eks stress er en faktor i å legge på seg, kan også bekjempes med trening og riktig kosthold som demper stressnivået. Finnes det overvektige som spiser veldig sunt, ikke drikker alkohol og attpåtil trener?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...