Iia Skrevet 5. mai 2021 #441 Skrevet 5. mai 2021 Jeg får nesten følelsen av at slanking er umulig av dette programmet. Det syns jeg er synd. Såklart er det mulig å gå ned i vekt! Ja, jeg vet det er vanskelig. Men ikke ta bort håpet, da. Vi trenger håpet for å lykkes. Og det er mulig å lykkes. Og så skulle jeg ønske man fikk kjøpt små poser med potetgull, kjeks etc. Alle poser er jo så store. Hvis man ikke er så god til å begrense seg, er det lettere å kjøpe en liten pose (viljestyrke et lite øyeblikk) enn å kjøpe en stor pose, spise bare litt og så la resten ligge (viljestyrke over tid) 25
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #442 Skrevet 5. mai 2021 44 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg syns Ronny er en veldig flink fyr, men her fikk jeg inntrykk av at han lette etter personer som kunne si til han at det ikke var farlig å ha fedme. Litt for snever journalistikk. Jeg savner perspektivet som jeg mener Abubakar Hussain kunne bidratt med - at det er å være overvektig faktisk kan være veldig farlig. Abu veide 208 kg på det meste, så ganske mye mer enn Ronny, men han hadde også høyt alkoholforbruk og fikk hjertesvikt. Han har tatt fedmeoperasjon og gått drastisk ned i vekt. En slik operasjon innebærer også små porsjoner resten av livet, og jeg tror helt ærlig at det ville blitt altfor vanskelig for Ronnys livsstil. Nå er han forhåpentligvis en del kg unna det, men jeg tror dessverre han enda ikke fullt ut har skjønt hvor alvorlig livsstilen hans er. Anonymkode: 96887...ae5 Enig, jeg kunne også ønske at Abu hadde deltatt i serien, og fått med et litt annet perspektiv. Anonymkode: bf36c...24e 5
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #443 Skrevet 5. mai 2021 Synes denne kommentaren var fin: https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/419WGq/fedme-er-tungt-nok-myter-og-fordommer-gjoer-det-verre Veldig bra at Ronny greide - med relativt små justeringer over lang tid - å gå ned 10 kg! Har mye mer tro på den type livsstilsendringer enn beinhard slanking som man ikke greier å holde på med over lang tid. For dette er noe man bør ha et livstidsperspektiv på. Og så synes jeg ikke man skal blande Tuva inn i dette. Hun er med i serien som Ronnys livsledsager og støttespiller, ikke som hovedperson. Hva vet vi om hvilken situasjon hun er i? Lavmål å synse og mene noe om andres vekt ut fra det man ser på TV. Anonymkode: 5ec45...4a9 21
Anonymburker Skrevet 5. mai 2021 #444 Skrevet 5. mai 2021 Det var godt at Kaveh bemerket dette med helsegevinstene av å kutte ned på selve alkoholen, og ikke kun fokuserte på kaloriene i det. 8
Jaymie Skrevet 5. mai 2021 #445 Skrevet 5. mai 2021 (endret) Expandable86 skrev (15 timer siden): Det var godt at Kaveh bemerket dette med helsegevinstene av å kutte ned på selve alkoholen, og ikke kun fokuserte på kaloriene i det. Kunne gjerne sett enda litt mer av det synes jeg. Mista helt troa da Ronny skulle ta til seg Kaveh sin mening om at han måtte endre definisjonen sin av kos så derfor skulle han begynne med vin isteden for øl 🤦🏼♀️. Jeg tviler på at Ronny klarer å fortsette å begrense alkoholbruken sin når vi kommer tilbake til normaltilstander i Norge, virker som stengte puber gjorde mesteparten av jobben for han. Endret 6. mai 2021 av Jaymie 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #446 Skrevet 6. mai 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hvis noen har vært overvektige fra barndommen av så tenker jeg at det i stor grad handler om nedarving av familiens mat(u)vaner mer enn noe annet - så langt det ikke er snakk om omsorgssvikt og traumer involvert Anonymkode: dfbe2...b78 Faktisk har jeg familiemedlemmer der foreldrene og barna var store, barna var det fra de var små...faren hadde slitt med vekt i evig tid (minnet mye om Ronny) Barna flyttet ut og gikk ned i vekt, år etterpå så ble foreldrene slankere også ved å spise sunnere. Det var garantert uvaner som gjorde dem tykke, mulig de har noe «anlegg» for det, men alt i alt så hjalp ett sunnere kosthold. Anonymkode: f0fec...f81 10
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #447 Skrevet 6. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Faktisk har jeg familiemedlemmer der foreldrene og barna var store, barna var det fra de var små...faren hadde slitt med vekt i evig tid (minnet mye om Ronny) Barna flyttet ut og gikk ned i vekt, år etterpå så ble foreldrene slankere også ved å spise sunnere. Det var garantert uvaner som gjorde dem tykke, mulig de har noe «anlegg» for det, men alt i alt så hjalp ett sunnere kosthold. Anonymkode: f0fec...f81 Det er klart noen har uvaner. Noen liker bare å spise. Noen er bare late og trives med en bedagelig livsstil. Noen har traumer, og noen har spiseforstyrrelser. Problemet er at alle overvektige blir skjært over en og samme kam: De mangler viljestyrke og er late. Det er det som er problemet, bildet på overvektige blir ikke nyansert. Anonymkode: 44cb5...6b9 8
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #448 Skrevet 6. mai 2021 Synes det virker som han og Tuva har ett fantastisk forhold! De har en veldig fin kommunikasjon synes jeg. Anonymkode: 2278d...1fd 12
Gjest Vintermorgen Skrevet 6. mai 2021 #449 Skrevet 6. mai 2021 Ryddet for omtale av tredjeperson, brukerangrep og svar til dette. Vintermorgen, mod
Pia Sofia Skrevet 6. mai 2021 #451 Skrevet 6. mai 2021 (endret) Blærgh skrev (På 4.5.2021 den 23.24): Dette 😂 Bare den nedkuttinga han har gjort på øl alene, hvis mengdene som ble oppgitt stemte, vil være nok til å føre til 10 kg ned i vekt over tid. Kom bare innom her forøvrig for å si at jeg synes Kaveh Rashidi gjorde en veldig fin figur i dette programmet ❤️ Endelig noen som sier dette! Han drikker altså for 1000 kalorier pr dag i gjennomsnitt! Det er jo helt sykt! Bare det å få baby så han ikke kan drikke så mye utgjør en ENORM forskjell! Og stengte barer, som en over skrev. "Du har vært flink å spist mindre til middag" sa Tuva. Det var nok en dråpe i havet ifht alkoholen. Han kunne altså halvert ølinntaket og spart 15 000 kalorier i måneden uten å endre resten av det sinnsyke kostholdet. Han er på ingen måte representativ for mine overvektige venninner, som lager maten mest fra bunnen og drikker tre-fire glass vin i måneden. Det er DE overvektige som burde lage program, de som bare spiser for mye. Ronny er jo ekstrem! Jeg liker han, men null respekt for livsstilen når han driver med den ansvarsfraskrivelsen! Og jeg tviler på at de fleste overvektige spiser som han! Leser at folk er sinte p Harald Eia, men den som setter fedme i et elendig perspektiv er jo Ronny. For hvis DETTE liksom skal være den gjengse tjukkas, mister de all min sympati! Men jeg ser jo at mine venninner ikke lever som han, det er mer komplekst, som han hele tiden sier, men for HAN er det MINDRE komplekst enn for en del andre! Jeg nekter a sette andre overvektige i samme kategori som han! Endret 6. mai 2021 av Pia Sofia 20
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #452 Skrevet 6. mai 2021 Min datter har cøliaki. Medisinen hennes (og det er til tider en tøff medisin) er å ikke spise gluten. Så lenge hun gjør det så er hun like frisk som andre. Sånn er det jo også for de som er sykelig overvektige. Maten er også deres medisin. Forskjellen er vel at min datter blir møtt med forståelse- det er ingen som sier «men jeg tåler å spise gluten, så da må jo du også klare det». Vi har vært på kurs, min datter går til kontroller på sykehuset, og vi blir møtt med forståelse. Det er vel det ene poenget til Ronny - de som er overvektige blir ikke møtt med forståelse. Det andre poenget er at det ikke er alle som synes det viktigste i livet er å være veltrent og tynn. Og det må være lov uten at man skal bli tatt for å være dum og lat. Jeg vet selv at for meg er det ikke verdt å leve et liv hvor jeg til enhver tid tenker på hva jeg spiser, og at jeg alltid må finne tid til å trene. Så jeg lever jo egentlig greit med å være i helt øvre sjikt av normal BMI. Jeg føler dessverre likevel på en slags skam for at jeg ikke er tynnere. Det er viktig å sette fokus på at det faktisk er «lov» å ha andre verdier enn å se ut som funkygine. Det er lov å være funkygine også- men man er ikke noe dårligere menneske om man er Ronny Brede Aase! Anonymkode: 04550...b13 13
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #453 Skrevet 6. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min datter har cøliaki. Medisinen hennes (og det er til tider en tøff medisin) er å ikke spise gluten. Så lenge hun gjør det så er hun like frisk som andre. Sånn er det jo også for de som er sykelig overvektige. Maten er også deres medisin. Forskjellen er vel at min datter blir møtt med forståelse- det er ingen som sier «men jeg tåler å spise gluten, så da må jo du også klare det». Vi har vært på kurs, min datter går til kontroller på sykehuset, og vi blir møtt med forståelse. Det er vel det ene poenget til Ronny - de som er overvektige blir ikke møtt med forståelse. Det andre poenget er at det ikke er alle som synes det viktigste i livet er å være veltrent og tynn. Og det må være lov uten at man skal bli tatt for å være dum og lat. Jeg vet selv at for meg er det ikke verdt å leve et liv hvor jeg til enhver tid tenker på hva jeg spiser, og at jeg alltid må finne tid til å trene. Så jeg lever jo egentlig greit med å være i helt øvre sjikt av normal BMI. Jeg føler dessverre likevel på en slags skam for at jeg ikke er tynnere. Det er viktig å sette fokus på at det faktisk er «lov» å ha andre verdier enn å se ut som funkygine. Det er lov å være funkygine også- men man er ikke noe dårligere menneske om man er Ronny Brede Aase! Anonymkode: 04550...b13 Men altså, øvre sjikt av NORMALVEKT - hvis man skal begynne å skamme seg for å være innenfor normalvekt, viser jo det tydelig hvor feil fokus vi har i dette samfunnet. Særlig når det er i de i øvre sjiktet av normalvekt som lever lengst, dvs det er der det er best å være helsemessig. Ingen som er innenfor normalvektig BMI trenger da å bli tynnere eller tjukkere. Å ha BMI på 18,5 er ikke bedre enn å ha BMI på 24,9 (eller det i mellom) - så lenge man er innenfor normal er det veldig bra! Anonymkode: 4c928...02f 8
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #454 Skrevet 6. mai 2021 For å være brutalt ærlig, fikk jeg bekreftet min egen fordom om at folk med fedme er veldig opptatt av å kose seg og at kos er det samme som mat og drikke. Må minne meg selv på at når jeg har sett programmet til Ronny, har jeg sett Ronny og ikke alle andre med fedme. Det er herlig med folk med godt humor og Ronny er en fin fyr på mange måter, men jeg hadde blitt frustrert hvis han var en nær person jeg var glad i. Frustrert over at han setter likhetstegn mellom kos, og burger og alkohol og ikke ser noe annet. Kaveh har et veldig viktig poeng. Anonymkode: a20bb...c1e 21
Gjest byråkrati Skrevet 6. mai 2021 #455 Skrevet 6. mai 2021 2 hours ago, Pia Sofia said: Leser at folk er sinte p Harald Eia, men den som setter fedme i et elendig perspektiv er jo Ronny. For hvis DETTE liksom skal være den gjengse tjukkas, mister de all min sympati! Men jeg ser jo at mine venninner ikke lever som han, det er mer komplekst, som han hele tiden sier, men for HAN er det MINDRE komplekst enn for en del andre! Jeg nekter a sette andre overvektige i samme kategori som han! Jeg var skeptisk til Eia sin tilnærming, men når jeg har sette hele serien så er det greit. Syntes hele serien ble for ensidig. Når man har 10 stemmer som mener det er umulig å bli slank, er det greit at Eia var den 1 stemmen som sa at man kan ikke legge hele skylda på at man er syk når man sitter i sofaen og spiser pottetis. Selv om alt ble litt unyansert over hele linja. Hvorfor var det ingen intervju med noen som har vært veldig overvektig og som har klart å endre livsstil og holdt den i flere år? For eks. Hva var det de lærte eller innså som gjorde det mulig for dem? Jeg trodde serien skulle være et kontrsuktivt bidrag til hvordan miste vekt i en moderne hverdag der man finner mye kaloririk, og ofte usunn, mat. Der man kanskje ikke har skikkelig metthetsfølelse. Der man er sugen på noe for ofte. Hvordan kan man klare endre vanene, når man har så lyst å fortsette spise? Hva kan man gjøre som er enklere? Hvordan kan man leve annerledes uten å føle man sulter seg eller ikke kan kose seg. Osv. Men serien var bare en stor "det er ikke vits slanke seg "og drikker du 18 øl i uka så hjelper det bytte den ut med tørr hvitvin...
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #456 Skrevet 6. mai 2021 byråkrati skrev (17 minutter siden): Jeg var skeptisk til Eia sin tilnærming, men når jeg har sette hele serien så er det greit. Syntes hele serien ble for ensidig. Når man har 10 stemmer som mener det er umulig å bli slank, er det greit at Eia var den 1 stemmen som sa at man kan ikke legge hele skylda på at man er syk når man sitter i sofaen og spiser pottetis. Selv om alt ble litt unyansert over hele linja. Hvorfor var det ingen intervju med noen som har vært veldig overvektig og som har klart å endre livsstil og holdt den i flere år? For eks. Hva var det de lærte eller innså som gjorde det mulig for dem? Jeg trodde serien skulle være et kontrsuktivt bidrag til hvordan miste vekt i en moderne hverdag der man finner mye kaloririk, og ofte usunn, mat. Der man kanskje ikke har skikkelig metthetsfølelse. Der man er sugen på noe for ofte. Hvordan kan man klare endre vanene, når man har så lyst å fortsette spise? Hva kan man gjøre som er enklere? Hvordan kan man leve annerledes uten å føle man sulter seg eller ikke kan kose seg. Osv. Men serien var bare en stor "det er ikke vits slanke seg "og drikker du 18 øl i uka så hjelper det bytte den ut med tørr hvitvin... Men han har jo funnet løsningen på det? Han har jo gjort grep som gjorde at han gikk ned med rom for kos. Anonymkode: 43ddd...05b 2
Gjest byråkrati Skrevet 6. mai 2021 #457 Skrevet 6. mai 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Men han har jo funnet løsningen på det? Han har jo gjort grep som gjorde at han gikk ned med rom for kos. Anonymkode: 43ddd...05b Det vil jo vise seg når corona-nedstengingen er over. Han sa jo at det hadde hjulpet. Når det er sagt, så virker det som å bli klar over kaloriinntak er en større del av det. Men programmet har ikke gått i dybden på hvordan man kan bruke kalori-kunnskap til sin fordel. Hvordan man burde fordele makroene for å føle seg mest mulig mett lenge og redusere fettlagring. Så om det hjalp han, så har de jo ikke snakket om nøyaktig hva som hjalp han. Var det enkelt for han å spise mindre? Er det enkelt å spise mindre til middag for eks? Eller er det noe han strever med? Om det er bare å spise mindre middag, hvorfor er alle så overvektige da? De snakker ikke om hva som fungerte for Ronny. Hvorfor det fungerte. Hvorfor er ikke det en større del av programmet?
Gjest Albbas Skrevet 6. mai 2021 #458 Skrevet 6. mai 2021 18 minutter siden, AnonymBruker said: Men han har jo funnet løsningen på det? Han har jo gjort grep som gjorde at han gikk ned med rom for kos. Anonymkode: 43ddd...05b Det vet man jo ikke om han har funnet løsningen for før det har gått flere år. Alle overvektige greier å gå ned i vekt, det er å holde vekta som er vanskelig. Over tid. Ikke over et halvt år. Og han har gått ned under 10% av vekta?
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #459 Skrevet 6. mai 2021 Nå har jeg ikke lest gjennom tråden, men det jeg reagerte mest på var at alle episodene i bunn og grunn handlet om en eneste ting, nemlig at vekt og slanking ikke handler om kalorier inn vs kalorier ut og at trening ikke hjelper. Og så kom siste episode og hva skjer? Ronny har gått ned i vekt takket være færre kalorier og mer trening. Anonymkode: 50040...95e 12
Pia Sofia Skrevet 6. mai 2021 #460 Skrevet 6. mai 2021 byråkrati skrev (1 time siden): Det vil jo vise seg når corona-nedstengingen er over. Han sa jo at det hadde hjulpet. Når det er sagt, så virker det som å bli klar over kaloriinntak er en større del av det. Men programmet har ikke gått i dybden på hvordan man kan bruke kalori-kunnskap til sin fordel. Hvordan man burde fordele makroene for å føle seg mest mulig mett lenge og redusere fettlagring. Så om det hjalp han, så har de jo ikke snakket om nøyaktig hva som hjalp han. Var det enkelt for han å spise mindre? Er det enkelt å spise mindre til middag for eks? Eller er det noe han strever med? Om det er bare å spise mindre middag, hvorfor er alle så overvektige da? De snakker ikke om hva som fungerte for Ronny. Hvorfor det fungerte. Hvorfor er ikke det en større del av programmet? AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Nå har jeg ikke lest gjennom tråden, men det jeg reagerte mest på var at alle episodene i bunn og grunn handlet om en eneste ting, nemlig at vekt og slanking ikke handler om kalorier inn vs kalorier ut og at trening ikke hjelper. Og så kom siste episode og hva skjer? Ronny har gått ned i vekt takket være færre kalorier og mer trening. Anonymkode: 50040...95e Fordi det "som fungerte" for Ronny var at pubene er stengt og han har fått baby. I babyperioden legger de fleste på seg fordi de ikke orker å lage skikkelig mat eller har tid til å trene, mens for at Ronny skulle gå ned, så kunne han jo bare slutte å helle nedpå 30 øl i uka, så gikk det 13 kilo bare der! Så ja, færre kalorier stemmer jo, men ikke fordi han gjorde en innsats. Tipper heller ikke han satte sin fot på det treningssenteret igjen. 6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå