AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #401 Skrevet 4. mai 2021 Anonym90059005 skrev (1 time siden): Står ikke noe spesielt, bare forlengelse av de tingene han snakket om av endringer på slutten av serien. "Cruiser rolig mot helt vanlig fedme". Og at stengte barer har hjulpet alloholmengde. Stengte barer ja. Ikke det faktum at du har blitt pappa voks opp Anonymkode: a99d0...6e8 8
Jaymie Skrevet 4. mai 2021 #402 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det kan godt hende at kroppen vil tilpasse seg, jeg vet ikke noe mer enn det jeg fikk vite i serien. Så godt mulig det er feil, i så fall er jo det dumt og da er jeg enig i kritikken din ang det punktet. Men poenget mitt, og serien sitt, slik jeg forsto det, er at når det blir såpass mye hardt arbeid og det blir såpass vanskelig, er det kanskje ikke verdt det hvis man ikke har noen underliggende helseproblemer. For det er jo ikke sånn at alle som er overvektige eller har fedme kommer til å få diabetes f.eks. Men man bør jo følge med på det og tilpasse livsstilen i den grad man klarer. Men poenget er vel nettopp at den grad man klarer er forskjellig fra menneske til menneske. Og at man må veie risikoen om å få diabetes opp mot andre ting, f.eks. lykke. Hvis det blir så vanskelig å gå ned i vekt, uten at man strengt tatt trenger det, at det overskygger alt annet og dermed forringer livskvaliteten over flere år, kan jeg ikke se hvorfor det er verdt det. Da er det bedre å gjøre små justeringer, som det gjøres i serien, og fokusere på en løsning man faktisk kan leve med. Anonymkode: 4c928...02f Ja, jeg er enig i at dette som i dag kalles «dietculture» burde roes ned og det er altfor mange som strever med slankekurer som ikke nødvendigvis trenger det. Mange damer slanker seg jo hele livet og startet da de var godt innenfor normalvekt. Jeg mener allikevel at når du bikker grensa for økt risiko for div sykdommer og lavere livskvalitet (ca bmi 30+) så bør man tenke på å gjøre noen endringer. Ofte så kommer helseproblemene etter noen år og de kan være alt fra diabetes til vonde knær, søvnapné og hjerteproblemer. Det er sykdommer og slitasjer i flere alvorlighetsgrader, det er også begrensninger for de med høy vekt i forhold til aktiviteter som kan gå utover livskvalitet. Det er vektgrense på fornøyelsesparker, badeland, klatreparker, ridning osv. Når man har barn kan det være sårt å ikke kunne være med barnet på slike ting (livskvalitet). Når det gjelder dagens tilbud så er det oppfølging med veiing, ofte 3+ mnd i mellom og evt en samtale med klinisk ernæringsfysiolog. Du har også frisklivssentralen som kan bidra med f.eks. treningsgrupper osv. Noen kommer så langt i oppfølging at det blir operasjon. Kritikken min til dagens behandling er at det blir ofte bare en sjelden drop in hvor du blir fortalt din vekt og endring fra sist og så skal du klare deg selv. Det er lite fokus på underliggende årsaker, psykisk helse og et helhetlig bilde og samarbeid mellom instansene. Oppfølgingen bør også være hyppigere. 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #403 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hele serien er full av ansvarsfraskrivelser. Jeg blir bare irritert. Anonymkode: a056e...247 Enig meg deg! Lurer også på hvor mye selvinnsikt Ronny egentlig har mtp sitt forhold til kropp og vekt. Altså han ønsker jo ikke å veie seg fordi hn er redd for å bli obsessive, når han veier seg så ser han jo ganske bekymra ut - og likevel påstår han at han er så trygg i seg selv og at kroppen fungerer bra. Jeg kjøper det ikke. Også synes jeg også (med mange andre, ser jeg) at det er helt sprøtt st vi må til slutten av siste episode før man toucher innpå hans definisjon av kos. Det inntaket av alkohol er laaaangt over WHO sine anbefalinger. Å spise en hel pose chips og en hel sjokoladeplate hver helg.. Misforstå meg rett. Jeg har en del kg for mye og er en av de som kan finne på å stappe i meg dette. Men det kommer ikke uten en følelse av at det EGENTLIG er søppel for kroppen. Det føles som kos i øyeblikket. Men det er jo egentlig ikke det! Det er rett og slett mangel på impulskontroll. Når man først skjerper inn litt så virker det helt obskønt å skulle spise så mye usunt på en gang. Det skal ikke mange ukene til med mindre inntak, heller. Uansett da. Veldig fin serie og jeg digger Ronny. Skulle bare ønske at han var litt mer reflektert rundt det hele. Det ble en del gjentagelser, de kunne brukt litt mer tid på reell selvransakelse.. Anonymkode: d251a...807 7
Blærgh Skrevet 4. mai 2021 #404 Skrevet 4. mai 2021 (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Stengte barer ja. Ikke det faktum at du har blitt pappa voks opp Anonymkode: a99d0...6e8 Dette 😂 Bare den nedkuttinga han har gjort på øl alene, hvis mengdene som ble oppgitt stemte, vil være nok til å føre til 10 kg ned i vekt over tid. Kom bare innom her forøvrig for å si at jeg synes Kaveh Rashidi gjorde en veldig fin figur i dette programmet ❤️ Endret 4. mai 2021 av Blærgh 15
Jaymie Skrevet 4. mai 2021 #405 Skrevet 4. mai 2021 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Enig meg deg! Lurer også på hvor mye selvinnsikt Ronny egentlig har mtp sitt forhold til kropp og vekt. Altså han ønsker jo ikke å veie seg fordi hn er redd for å bli obsessive, når han veier seg så ser han jo ganske bekymra ut - og likevel påstår han at han er så trygg i seg selv og at kroppen fungerer bra. Jeg kjøper det ikke. Også synes jeg også (med mange andre, ser jeg) at det er helt sprøtt st vi må til slutten av siste episode før man toucher innpå hans definisjon av kos. Det inntaket av alkohol er laaaangt over WHO sine anbefalinger. Å spise en hel pose chips og en hel sjokoladeplate hver helg.. Misforstå meg rett. Jeg har en del kg for mye og er en av de som kan finne på å stappe i meg dette. Men det kommer ikke uten en følelse av at det EGENTLIG er søppel for kroppen. Det føles som kos i øyeblikket. Men det er jo egentlig ikke det! Det er rett og slett mangel på impulskontroll. Når man først skjerper inn litt så virker det helt obskønt å skulle spise så mye usunt på en gang. Det skal ikke mange ukene til med mindre inntak, heller. Uansett da. Veldig fin serie og jeg digger Ronny. Skulle bare ønske at han var litt mer reflektert rundt det hele. Det ble en del gjentagelser, de kunne brukt litt mer tid på reell selvransakelse.. Anonymkode: d251a...807 Dette jeg har uthevet er jeg så enig i. Jeg kan også hive innpå en storplate og en hel pose chips, men da er det ofte fordi impulskontrollen har tatt seg en pause. Sitter ikke etterpå godt fornøyd da, både kroppen og hjernen føler seg dårlig. Jeg får vondt i magen, energien krasjer, psyken får en knekk og søtsuget øker. At jeg i det hele tatt ser på det som kos når jeg holder på forundrer meg, men det er en tillært uvane jeg jobber med (og heldigvis skjer det ikke så ofte lengre). Endret 4. mai 2021 av Jaymie 3
Jaymie Skrevet 4. mai 2021 #406 Skrevet 4. mai 2021 For dere som lurer på «de mange og kompliserte underliggende årsakene til overvekt» så legger jeg ved disse bildene som en start. Det er bare litt av de mange, men gir en pekepinn på hva som menes. 9
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #407 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Uansett hvilke variabler du tar i bruk, så vil det aldri være greit med et forbruk på 30 halvlitere i uka. Da har man et alkoholproblem. Anonymkode: 50b8b...601 30:7=4,2. Altså litt over 4 halvlitere om dagen. Vil ikke si at de er et høyt alkoholforbruk for en mann av Ronnys størrelse Anonymkode: 29cea...125 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #408 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): 30:7=4,2. Altså litt over 4 halvlitere om dagen. Vil ikke si at de er et høyt alkoholforbruk for en mann av Ronnys størrelse Anonymkode: 29cea...125 Det er mye å drikke så mye pr uke uansett størrelse. Og det regnes som høyt forbruk. Anonymkode: 43ddd...05b 17
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #409 Skrevet 4. mai 2021 Jaymie skrev (21 minutter siden): Jeg har også nok kunnskap til å vite at dette utsagnet «kroppen ikke vil tilpasse seg over tid, men hele tiden kjempe for å komme seg tilbake til sitt største» ikke er noen stor sannhet. Mye av dette handler om psyke og eget forhold til mat, kroppens funksjoner vil ikke jobbe imot deg for alltid så lenge du får i deg nok kalorier og næringsstoffer, men hodet ditt vil det om du ikke jobber med tankegangen og forholdet ditt til mat. Det er en forenkling å si at det er umulig, det er bare veldig vanskelig og utrolig hardt arbeid. Hvor har du denne kunnskapen fra? Det er ganske klinkende klart i forskningen at du tar feil [1][2][3]. Det er mange biologiske mekanismer som gjør at kroppen vil tilbake til maksvekt etter drastisk vektreduksjon (omtrent mer enn 5 % vektreduksjon), deriblant minking i antall leptiner (hormoner som gir metthetsfølelser), vekttap fører til at størrelsen til fettcellene minker men ikke antall, samt at det er nevrotiske endringer i belønningssystemet (man føler enda mer lykke av fet mat). Ja, det er mulig å slanke seg og å holde seg der resten av livet. Men statistikken tilsier at det er ekstremt vanskelig. Omtrent 85-90 % er tilbake eller har høyere vekt etter 3 år. Og disse personene mangler ikke motivasjon eller viljestyrke. De har kjempet hardt for å slanke seg, men biologiske mekanismer gjør det alt for vanskelig å holde seg der over tid. Og de i denne tråden som sier at man heller må gjøre "livsstilsendringer" i stedet for å slanke seg: britisk forskning viser klart at de biologiske mekanismene er like sterke uavhengig av hvor lang tid man har brukt på slankingen. Det som avgjør er hvor mye man har slanket seg. Mye tyder på at om man kun slanker seg litt (mindre enn 5% ned fra maksvekt) så er mekanismene så svake at man vil kunne holde denne vekten resten av livet uten store problemer. Så dette er å anbefale for de aller fleste. [1] https://academic.oup.com/ajcn/article/112/5/1212/5897225 [2] https://downloads.hindawi.com/archive/2013/210524.pdf [3] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3797148/ Anonymkode: 80a1f...15b 6
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #410 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det har jeg hørt mange overvektige si, og det er en veldig forståelig innstilling. Det du/dere imidlertid glemmer, er at det er ikke bare sånn at kraftig overvektige lever kortere enn normalvektige. I tillegg har man mange færre år med god helse. Du risikerer for eksempel at når du er 50, har du fått diabetes og hjerteproblemer som legger en stor demper på livskvaliteten. Kanskje kan du heller ikke være med på aktiviteter som det er en selvfølge for normalvektige jevnaldringer å klare, og kanskje du får så dårlig ork at du helst vil holde deg mest mulig i sofaen. Å leve de siste 20-30 årene med store helseplager er ikke noe særlig i mine øyne. Det å ha god helse og å kunne være aktiv gir livskvalitet. Selv er jeg normalvektig, og det å ha en lett kropp bidrar i veldig stor grad til livskvalitet for meg. Jeg kan lett løpe opp mange etasjer med trapper, jeg kan springe etter bussen, jeg kan uten anstrengelse spille fotball og ellers være fysisk aktiv med ungene, osv. Dette er viktig for meg. Og så er jeg enig med legen i programmet, som sier at Ronny må utvide begrepet om å kose seg. Jeg kan også kose meg med en feit burger og en øl eller cola (det er vel sikkert kos for de fleste), men jeg kan også kose meg med østers og champagne, med et syrlig norsk eple om høsten, eller med en kopp te. Jeg kan også kose meg uten at det er mat eller drikke involvert, f.eks. med å se på en bra serie, med å se på solnedgangen ved havet, med å strikke, med å dyrke tomater og urter og å stelle planter. Jeg skjønner veldig godt at Ronny har lyst til å fortsette å spise burger og drikke øl, jeg skjønner bare ikke hvorfor det må være så mye og ofte. Og han kom vel heldigvis fram til at det er lurt av ham å kutte ned på det. Anonymkode: 2dcd9...a0e Å spise sunt gir meg lite livskvalitet. Og å være i aktivitet for aktivitetens skyld har jeg aldri sett poenget med. For meg må det være et konkurranseaspekt til stede om jeg skal gidde å være fysisk aktiv. Det vil rett og slett koste mer enn det smaker for meg å endre livsstil. Å kunne spise hva jeg vil, når jeg vil det, betyr så mye mer for meg enn å være i god fysisk form. Og man er heller ikke garantert god helse på eldre dager selv om man lever sunt som ung. Mine svigerforeldre har levd mye sunnere enn mine foreldre i alle år, men det er i dag svigers som har et medisinskap en institusjon verdig, mens mine foreldre ikke har noen sykdommer Anonymkode: 29cea...125 8
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #411 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det ble gjentatt gang på gang at overvekt handlet om mye mer enn maten man putter i seg. Men hva skjedde da han ble mer bevisst på hva han puttet i seg? Jo, han gikk ned i vekt. Jeg tror «andre faktorer» er sterkt overvurdert. Selvfølgelig spiller andre ting inn også, men det tror jeg er i ganske liten grad i forhold til hva kostholdet betyr. Anonymkode: 5826c...b16 Et av de mest "on point"-innleggene i hele tråden her 👌 Etter å ha sett hele serien nå så sitter jeg bare å lurer på - ja hva da med alle disse mystiske andre faktorene? Fikk vi lære noe særlig om de, egentlig (bortsett fra at Ronny har vært stor hele livet)? Også kutta han ned på den åpenbart dårlige livsstilen sin også gikk han ned i vekt. Surprise? Jeg tror helt klart på at det er vanskelig for overvektige å gå ned til såkalt normalvekt og bli der. Men må si det virker som om det er langt mellom den problematikken og den livsstilen Ronny lever.. Han har jo åpenbart aldri prøvd en gang å gå ned? 🤷♀️🤷♀️ Anonymkode: d251a...807 6
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #412 Skrevet 4. mai 2021 Nå skal jeg drikke 1,5 liter cola helt uten dårlig samvittighet og kose meg med episode 2 av programmet. Kanskje jeg finner noe godt i skapet også. 😀 Anonymkode: 29cea...125 5
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #413 Skrevet 4. mai 2021 Kunstige søtstoffer er også noe som må legges til her. Anonymkode: 2dcd9...a0e 3
Jaymie Skrevet 4. mai 2021 #414 Skrevet 4. mai 2021 (endret) AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvor har du denne kunnskapen fra? Det er ganske klinkende klart i forskningen at du tar feil [1][2][3]. Det er mange biologiske mekanismer som gjør at kroppen vil tilbake til maksvekt etter drastisk vektreduksjon (omtrent mer enn 5 % vektreduksjon), deriblant minking i antall leptiner (hormoner som gir metthetsfølelser), vekttap fører til at størrelsen til fettcellene minker men ikke antall, samt at det er nevrotiske endringer i belønningssystemet (man føler enda mer lykke av fet mat). Ja, det er mulig å slanke seg og å holde seg der resten av livet. Men statistikken tilsier at det er ekstremt vanskelig. Omtrent 85-90 % er tilbake eller har høyere vekt etter 3 år. Og disse personene mangler ikke motivasjon eller viljestyrke. De har kjempet hardt for å slanke seg, men biologiske mekanismer gjør det alt for vanskelig å holde seg der over tid. Og de i denne tråden som sier at man heller må gjøre "livsstilsendringer" i stedet for å slanke seg: britisk forskning viser klart at de biologiske mekanismene er like sterke uavhengig av hvor lang tid man har brukt på slankingen. Det som avgjør er hvor mye man har slanket seg. Mye tyder på at om man kun slanker seg litt (mindre enn 5% ned fra maksvekt) så er mekanismene så svake at man vil kunne holde denne vekten resten av livet uten store problemer. Så dette er å anbefale for de aller fleste. [1] https://academic.oup.com/ajcn/article/112/5/1212/5897225 [2] https://downloads.hindawi.com/archive/2013/210524.pdf [3] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3797148/ Anonymkode: 80a1f...15b Det er riktig at det finnes forskning som peker i forskjellige retninger her, og jeg har aldri påstått at biologiske reaksjoner ikke har noe å si. Biologiske mekanismer sin rolle i vekttap krever mer forskning og er en viktig del av det, men forskning har også vist at flere av disse er reversible. Dessverre tar dette ofte mye lengre tid enn de fleste holder ut, derfor har slankeoperasjoner også høyere suksessrate over 5+ år fordi her reverseres de viktigste biologiske mekanismene kjappere enn ved vanlig livsstilsendring. Det finnes også andre behandlinger som kan hjelpe reverseringen av leptin resistens som et eksempel. Mitt poeng var at det er ikke nødvendigvis slik at kroppen vil motarbeide deg resten av livet, men det er sykt vanskelig veldig lenge og derfor er små endringer over lang tid den metoden som er mest anbefalt utifra dagens forskning. Det blir spennende å se endringene som kommer i ernæringsfeltet de neste 20 årene, det er stadig i endring. Studiene du sikter til viser også at dette er relativt tynne grunnlag til en bastant konklusjon og det trengs mer forskning for en direkte link, men det er et spennende felt. Endret 4. mai 2021 av Jaymie 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #415 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nå skal jeg drikke 1,5 liter cola helt uten dårlig samvittighet og kose meg med episode 2 av programmet. Kanskje jeg finner noe godt i skapet også. 😀 Anonymkode: 29cea...125 Verst for deg og for alt det negative det gjør i kroppen din. Men for all del. Anonymkode: 2dcd9...a0e 4
Sjokoladepenge Skrevet 4. mai 2021 #416 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Eia er som alle incels (les:kvinnehateres) store idol Anonymkode: 79592...597 Hæ? Den skjønte jeg ikke? Hvorfor er Eia incels idol? 1
Silva Pluvialis Skrevet 4. mai 2021 #417 Skrevet 4. mai 2021 Jeg ser at flere har reagert på episoden fra "debatten" på NRK, og jeg må si at jeg også stusset. Kroppspress ble diskutert, vel og bra det, men motsvaret til kroppspress ble noe så enkelt som "slutt å sammenligne deg med andre, og avfølg de som påvirker deg negativt i SoMe". Jeg er så lei av at folk skal komme med enkle løsninger på noe som for mange er et reelt stort problem. Det blir det samme som de som sier til en overvektig "spis mindre og tren mer". Det er sammensatte grunner til at folk er overvektige, og det er sammensatte grunner til at folk føler på kroppspress. Man kan ikke forenkle et problem på en slik måte. Det oppfattes bare kunnskapsløst og nedlatende. 14
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #418 Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Han drakk i utgangspunktet 30 halvlitere i uka som tilsvarer 45 alkoholenheter, det tilsvarer litt i underkant av 6,5 enheter om dagen. Jeg vil si det er relativt mye Nei, det blir 45 delt på 7 som blir 6,4. Ett glass vin er en alkoholenhet. Nesten 6 og et halvt glass vin til dagen er skrekkelig mye. Anonymkode: 0db32...1f0 Ja det er jeg enig! Trodde det var snakk om 30 enheter Anonymkode: 2278d...1fd
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #419 Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Å spise sunt gir meg lite livskvalitet. Og å være i aktivitet for aktivitetens skyld har jeg aldri sett poenget med. For meg må det være et konkurranseaspekt til stede om jeg skal gidde å være fysisk aktiv. Det vil rett og slett koste mer enn det smaker for meg å endre livsstil. Å kunne spise hva jeg vil, når jeg vil det, betyr så mye mer for meg enn å være i god fysisk form. Og man er heller ikke garantert god helse på eldre dager selv om man lever sunt som ung. Mine svigerforeldre har levd mye sunnere enn mine foreldre i alle år, men det er i dag svigers som har et medisinskap en institusjon verdig, mens mine foreldre ikke har noen sykdommer Anonymkode: 29cea...125 Jeg synes det du skriver er barnslig. Å spise sunt er ikke bare for livskvalitet, som at det smaker godt. Det er for å gi kroppen de byggestenene som trengs for å være frisk. Å holde vekten normal vil redusere risikoen for sykdom og skade. Å være sunn og frisk gir mer livskvalitet. Ikke alle blir syke av å være overvektige, men det øker risikoen. Holdninger overføres til barn. Det er vanskeligere å ha normalvekt som voksen om man har slitt med vekten i barn og ungdomsårene. Å påføre barna dårlig kosthold og muligens en livslang kamp for kiloene er utrolig egoistisk. Kanskje du tåler å være tykk, men hva om barna blir disponert for type 2 diabetes, søvnapne og hjerte karsykdommer. Skal de kjempe mot vekten og dårlig helse fordi DU ikke får livskvalitet av sunn mat. Ps: sunn mat kan være nydelig. Det meste av usunn mat kan lages sunnere hjemme. Det er latskap eller mangel på kunnskap som hindrer deg. Begge deler kan du gjøre noe med. Anonymkode: 3efd4...34d 9
Gjest byråkrati Skrevet 5. mai 2021 #420 Skrevet 5. mai 2021 (endret) "Bør man redefinere når den jevne nordmann er overvektig" Uff, det var litt krise. Tror Eia må ha holdt på falle over når han hørte det. Selvsagt skal man ikke endre hva som er overvektig fordi flere er overvektige. Tror også statistikken rundt eldre og høyere BMI er misforstått. Eldre som blir syke kan bli tynne og undervektige fordi sykdommer og medisiner gjør at de ikke klarer spise like mye. Da vil de som klarer spise normalt eller mye, være friskere. Noe som betyr at det er flere tynne som får alvorlige komplikasjoner og dør, fordi sykdommen er så alvorlig. Det er ikke vekten som beskytter. Det er det at syke mennesker spiser mindre og det drar ned BMI snittet og gir feil statistikk. Jeg tipper at dersom man ser vekten til personene gjennom hele livet, så vil man ikke se denne tendensen, ihvertfall ikke like sterkt. Min bestemor har vært tynn som et aspeløv hele livet, men hun nærmer seg 100 år. Hadde hun vært tjukk hele livet, men blitt tynnere nå, så hadde jeg vært bekymret. For da hadde jeg tenkt det var noe galt som gjorde at hun spiste mindre. Red: Bra at han klarte gå ned i vekt. Som en annen sa så tror jeg det å bli bevist på kalorier, evt telle kalorier i 2-3 uker, er det som skal til for mange. Når man blir bevisst på hva de verste "synderne" er, kan det gjøre at det føles litt mindre digg å putte maten i seg, for man vet bedre at det er med på å holde en tykk. Selv om man vet fra før av at at mat "ikke er sunt", så tror jeg man må ha de harde, kalde tallene om nøyaktig hvor mye kalorier det er, og hvor mye av kaloribudsjettet de faktisk opptar. Man kan spise usunn mat, men ikke i store mengder. Jeg må selv bruke kaloribevissthet for å holde meg slank. Endret 5. mai 2021 av byråkrati
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå