Gå til innhold

Hvilke(n) diagnose har Elling?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sikker på at han har en diagnose? 
Hadde han ikke et svært nært forhold til sin mor; ikke at det er noe galt i det men syns å huske at de levde veldig sosialt isolert. 
Det kan jo være med å forme en person. 
«Borttulla tå mor si» som vi sier om slike på Nordmør. 😅

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg tenker han har en type autisme (hangups, plutselige intense ideèr), angst (tør ikke på butikken, ringe), noe OCD og mulig personlighetsforstyrrelse.
Kan det være noe psykotisk der og? 

Anonymkode: 5bdff...fad

Han har jo vært psykotisk i et par av bøkene. I feks den boka der han blir forelsket i hu jenta som jobber i pølseboden:).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laraa skrev (På 20.4.2021 den 17.11):

eg sendte mail til Ingvar Ambjørnsen for  noen år siden og spurte om Elling har Asperger. Jeg fikk faktisk svar 😊 Ingvar Ambjørnsen skrev at han aldri kommer til å gi noen navngitt diagnose på Elling fordi det tar vekk nysgjerrighet og undring som bygger seg opp hos leseren. Det skal være opp til leseren selv å lage seg et bilde av personligheten og de dypere lagene i personligheten. Dessuten skrev Ingvar Ambjørnsen i mailen til meg at hvis han gir Elling diagnosen må han hele tiden tilpasse seg diagnosen og at det han skriver passer og stemmer overens med Asperger eller andre aktuelle diagnoser, og det stjeler vekk kreativtet og spontanitet. 

En ting er jo at en "bekreftet" diagnose ville tatt vekk undring og spenning hos leseren, men i 2021 tror jeg forfatteren/regissøren hadde fått illsinte moralposører på nakken om karakteren blir oppfattet sterotypisk eller for langt unna typisk også. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er det galt å skille seg ut i samfunnet?

Anonymkode: 9b0af...e02

Er det noe galt med en om en får en diagnose?

Nei, det betyr ikke at man er feil, men at man avviker fra det som er normalt i et samfunn betyr, for mange, at de får det vanskeligere når de skal fungere sammen med andre mennesker. En diagnose er et hjelpemiddel, om en er veldig plaget. Hadde Elling vært en ekte person ville nok hjelpeapparatet plukket opp på dette, for å gi Elling hjelpemidler. 

Anonymkode: 51ac1...b17

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja miljøskader av å vokse opp isolert med sin mor? De hadde lite eller ingen nettverk. Lagde sine egne vaner og rutiner. De var de to. Han hadde ikke mange venner og forble hjemme nør han ble voksen . Om han ble født normal ble han sosialt skadet av å ha en mamma som fikset alt for han hele tiden. 
 

et familiemedlem jobber med eldre. Og sier det er mange gamle damer som har en sønn langt oppi 50-60 årene borde hjemme hos seg, som alltid har bodd hjemme. Når mor da dør sliter sønnen med å tilpasse seg den virkelige verden 

Anonymkode: d5662...f75

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.4.2021 den 16.58):

Jeg har lest at forfatteren ikke ønsker å røpe noe, men jeg mistenker Asperger/høytfungerende autisme, OCD og mild angst. Hva tenker tror dere?

Anonymkode: 024f1...ee8

høytfungerende er jeg ikke enig i. Elling fungerer svært dårlig vil jeg si 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 20.4.2021 den 17.04):

Det finnes ingen holdepunkter fra forfatteren for at Elling har noen bestemt diagnose. Likevel oppviser han mange likhetstrekk med personer diagnostisert med autisme. Elling fremstår som en person med mangel på sosiale antenner, "hang-ups" og liten evne til å se en sak fra noen annen synsvinkel enn sin egen.

https://no.wikipedia.org/wiki/Elling_(figur)

Anonymkode: 200fd...8a7

han er jo tilknyttet psykiatrien så noe feiler han jo

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Neida, men er interessant å tenke i de baner om man leser bøkene og er såpass «inne» i en annens hode.

Anonymkode: 024f1...ee8

Nå må jeg lese bøkene. Jeg har kun sett filmene. 

Anonymkode: 8af7e...f33

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har hvertfall opplevd omsorgssvikt på en eller annen måte siden de finner han i et skap når mora har gått bort.. han må jo også ha trening i å bo for seg selv feks. sammen med kjell bjarne, tar ikke vare på hygiene osv. Typisk for omsorgssvikt. Kanskje et psykt forhold til mor eller savnet av en far? Elling er en vakkert skildret karakter med en sær og trist historie med ganske så dype linjer. Han scorer hvertfall lavt på sosialisering.. Mye psykotiske trekk, han tillegger vanlige ting og hendelser mye verdi, psykose, scizofreni, schizoid? 

Anonymkode: 9937e...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (13 timer siden):

Han har jo vært psykotisk i et par av bøkene. I feks den boka der han blir forelsket i hu jenta som jobber i pølseboden:).

Jeg husker ikke så nøye lenger. Hva er det med Elling som er psykotisk?

Anonymkode: 4a764...8cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg husker ikke så nøye lenger. Hva er det med Elling som er psykotisk?

Anonymkode: 4a764...8cf

Det er noe med ufoer, ailens og astronauter. Husker ikke detaljene. År og dag siden jeg så filmene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro Asberger og kanskje enda et hakk lengre ute i autistspekteret 

Anonymkode: 938b0...f50

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laraa skrev (2 timer siden):

Det er noe med ufoer, ailens og astronauter. Husker ikke detaljene. År og dag siden jeg så filmene 

Han ble truende og gikk helt ut av konseptene når han var på besøk hos hu som jobba i pølseboden fordi hun fortalte om eksene sine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Han har hvertfall opplevd omsorgssvikt på en eller annen måte siden de finner han i et skap når mora har gått bort.. han må jo også ha trening i å bo for seg selv feks. sammen med kjell bjarne, tar ikke vare på hygiene osv. Typisk for omsorgssvikt. Kanskje et psykt forhold til mor eller savnet av en far? Elling er en vakkert skildret karakter med en sær og trist historie med ganske så dype linjer. Han scorer hvertfall lavt på sosialisering.. Mye psykotiske trekk, han tillegger vanlige ting og hendelser mye verdi, psykose, scizofreni, schizoid? 

Anonymkode: 9937e...ee5

han gjemte seg selv inne i skapet da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laraa skrev (På 20.4.2021 den 17.43):

Jeg tror først og fremst Asperger fordi jeg har det selv og kjenner igjen følelsen av at verden blir overveldende og jakten på en sammenheng mellom alt.

Kan du komme med eksempler på disse to tingene?

Anonymkode: ada47...103

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maxwell

Han har ihvertfall sosial angst, ihvertfall i starten i første filmen. Også er han vel kronisk løgner. Som får han til å virke veldig dårlig på å fungere sosialt. 

Endret av Maxwell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 23.4.2021 den 16.00):

Jeg vil tro Asberger og kanskje enda et hakk lengre ute i autistspekteret 

Anonymkode: 938b0...f50

Tror du?

Anonymkode: 024f1...ee8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slukte bøkene om han og ble så overrasket da jeg så hvordan karakteren var fremstilt i filmene.  Ambjørnsen skrev lite om hvordan Elling så ut så jeg lagde meg et bilde om at han hadde litt langt hår, og at han var litt hippieaktig kledd slik de ofte var på 70 tallet.  Også så han SÅ ordentlig ut i filmene, kort hår, skjorte, vest, frakk. 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peonjenta skrev (2 minutter siden):

Jeg slukte bøkene om han og ble så overrasket da jeg så hvordan karakteren var fremstilt i filmene.  Ambjørnsen skrev lite om hvordan Elling så ut så jeg lagde meg et bilde om at han hadde litt langt hår, og at han var litt hippieaktig kledd slik de ofte var på 70 tallet.  Også så han SÅ ordentlig ut i filmene, kort hår, skjorte, vest, frakk. 😄

Da må du se film nr 3:)

Anonymkode: 665b9...b4c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Da må du se film nr 3:)

Anonymkode: 665b9...b4c

Har sett alle. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...