Gå til innhold

Hvilke(n) diagnose har Elling?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lest at forfatteren ikke ønsker å røpe noe, men jeg mistenker Asperger/høytfungerende autisme, OCD og mild angst. Hva tenker tror dere?

Anonymkode: 024f1...ee8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvem er Elling?

Anonymkode: 32ec3...4cc

Hovedkarakter i «Elling»-filmene og bokserien 

Anonymkode: 068ae...740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen holdepunkter fra forfatteren for at Elling har noen bestemt diagnose. Likevel oppviser han mange likhetstrekk med personer diagnostisert med autisme. Elling fremstår som en person med mangel på sosiale antenner, "hang-ups" og liten evne til å se en sak fra noen annen synsvinkel enn sin egen.

https://no.wikipedia.org/wiki/Elling_(figur)

Anonymkode: 200fd...8a7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det finnes ingen holdepunkter fra forfatteren for at Elling har noen bestemt diagnose. Likevel oppviser han mange likhetstrekk med personer diagnostisert med autisme. Elling fremstår som en person med mangel på sosiale antenner, "hang-ups" og liten evne til å se en sak fra noen annen synsvinkel enn sin egen.

https://no.wikipedia.org/wiki/Elling_(figur)

Anonymkode: 200fd...8a7

Aha, spennende! Men ja, føler de diagnosene jeg nevnte ovenfor passer godt

Anonymkode: 024f1...ee8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden Elling er oppdiktet,har han vel ikke andre diagnoser en det  Ambjørnsen evt måtte mene at han har 

Anonymkode: c8179...8bf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte mail til Ingvar Ambjørnsen for  noen år siden og spurte om Elling har Asperger. Jeg fikk faktisk svar 😊 Ingvar Ambjørnsen skrev at han aldri kommer til å gi noen navngitt diagnose på Elling fordi det tar vekk nysgjerrighet og undring som bygger seg opp hos leseren. Det skal være opp til leseren selv å lage seg et bilde av personligheten og de dypere lagene i personligheten. Dessuten skrev Ingvar Ambjørnsen i mailen til meg at hvis han gir Elling diagnosen må han hele tiden tilpasse seg diagnosen og at det han skriver passer og stemmer overens med Asperger eller andre aktuelle diagnoser, og det stjeler vekk kreativtet og spontanitet. 

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laraa skrev (5 minutter siden):

Jeg sendte mail til Ingvar Ambjørnsen for  noen år siden og spurte om Elling har Asperger. Jeg fikk faktisk svar 😊 Ingvar Ambjørnsen skrev at han aldri kommer til å gi noen navngitt diagnose på Elling fordi det tar vekk nysgjerrighet og undring som bygger seg opp hos leseren. Det skal være opp til leseren selv å lage seg et bilde av personligheten og de dypere lagene i personligheten. Dessuten skrev Ingvar Ambjørnsen i mailen til meg at hvis han gir Elling diagnosen må han hele tiden tilpasse seg diagnosen og at det han skriver passer og stemmer overens med Asperger eller andre aktuelle diagnoser, og det stjeler vekk kreativtet og spontanitet. 

Så gøy! Utrolig spennende å vite. Har du laget deg noe bilde av eventuelle sykdommer?😊

Anonymkode: 024f1...ee8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Så gøy! Utrolig spennende å vite. Har du laget deg noe bilde av eventuelle sykdommer?😊

Anonymkode: 024f1...ee8

Jeg tror først og fremst Asperger fordi jeg har det selv og kjenner igjen følelsen av at verden blir overveldende og jakten på en sammenheng mellom alt. Men det ante meg at Ingvar Ambjørnsen ikke ville ha noen spesielle diagnoser eller tilstander på Elling allerede før jeg sendte mailen,  og det viste seg jo å stemme 😊

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laraa skrev (22 minutter siden):

Jeg tror først og fremst Asperger fordi jeg har det selv og kjenner igjen følelsen av at verden blir overveldende og jakten på en sammenheng mellom alt. Men det ante meg at Ingvar Ambjørnsen ikke ville ha noen spesielle diagnoser eller tilstander på Elling allerede før jeg sendte mailen,  og det viste seg jo å stemme 😊

Spennende! 

Anonymkode: 024f1...ee8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Siden Elling er oppdiktet,har han vel ikke andre diagnoser en det  Ambjørnsen evt måtte mene at han har 

Anonymkode: c8179...8bf

Sier du det! Aldri tenkt på, reneste åpenbaringen dette.

Anonymkode: 024f1...ee8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Trenger han å ha en diagnose?

Anonymkode: 9b0af...e02

Han ville fort fått det ja. Han skiller seg jo ut i samfunnet.

Anonymkode: 5bdff...fad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Han ville fort fått det ja. Han skiller seg jo ut i samfunnet.

Anonymkode: 5bdff...fad

Er det galt å skille seg ut i samfunnet?

Anonymkode: 9b0af...e02

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker han har en type autisme (hangups, plutselige intense ideèr), angst (tør ikke på butikken, ringe), noe OCD og mulig personlighetsforstyrrelse.
Kan det være noe psykotisk der og? 

Anonymkode: 5bdff...fad

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

La Ellling være i fred. Du er perfekt som du er, Ellling. 

Anonymkode: 82394...b02

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker Elling ❤️ Fantastisk karakter. Jeg tror han har Asperger, OCD og angst. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror han bare er en «raring» med sosial angst, trenger ikke diagnose bare fordi man skiller seg ut.

Anonymkode: 1e06e...2fb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Trenger han å ha en diagnose?

Anonymkode: 9b0af...e02

Neida, men er interessant å tenke i de baner om man leser bøkene og er såpass «inne» i en annens hode.

Anonymkode: 024f1...ee8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...