Gå til innhold

Erfaringer med Polestar 2 ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har en Volvo XC60 T8 Hybrid som har bikket 65km. Vurderer å bytte i en Polestar 2, men kjenner få som har erfaring med bilen. Er det noen her inne som har kjennskap eller egne erfaringer?

Er for så vidt godt fornøyd med Volvo men tenker om det er lurt å bytte nå som vi fortsatt får litt for den. Ny Volvo er ikke så aktuelt, da vi ikke ønsker å bruke så mye penger på bil en gang til. 

Evt bytte til Polestar gir oss ny bil + litt penger til overs.

Anonymkode: d37fe...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Anmeldelsene er i alle fall glødende. Mange mener dette er den beste Tesla 3 konkurrenten, med et kolossalt mye bedre interiør og bedre, mer behagelige kjøreegenskaper. Bilen står øverst på min liste når vi skal selge vår 22 år gamle SAAB neste vår. 

Anonymkode: b755c...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Legg merke til en ting: De modellene som leveres nå, leveres uten varmepumpe. Greit å være klar over. Men ellers har jeg prøvd den, og det virker som en veldig digg bil.

Du må bestille av de nye som ligger i konfiguratoren. men det er sikkert en god ide uansett.

Anonymkode: f0bb8...ddd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sjekk ut om det finnes en gruppe på fb. Det gjør det for min el-bil. Elbilforeningen er også på fb.

Anonymkode: f3d9e...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en Polestar 2, og er veldig fornøyd. Har hatt den bare et par mnd da, men den er SÅ god og behagelig å kjøre. Hører knapt en lyd, behagelige seter, enkelt og oversiktelig infotainmentsystem. Angrer absolutt ikke på kjøpet! God plass i både baksetet og bagasjerom.

Anonymkode: 9b632...6f6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har prøvekjørt den, ble ikke begeistret. Likte ikke "cockpiten" i den, og synes ikke jeg satt så veldig godt

Anonymkode: e6cca...232

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Legg merke til en ting: De modellene som leveres nå, leveres uten varmepumpe. Greit å være klar over. Men ellers har jeg prøvd den, og det virker som en veldig digg bil.

Anonymkode: f0bb8...ddd

Dét har jeg ikke fått med meg. Hva slags opplegg har de da? En varmeveksler som antikke Leaf?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal man med varmepumpe i en bil med et gigantisk batteri? Den har et meget effektivt varmeapparat som gjør bilen varm på 60 sekunder. Og siden det ikke er varmepumpe er det enda færre ting som kan gå istykker og trenger service. 

Det kjiipe med den nye Polestaren (med varmepumpe) er at den koster 31'000 mer enn versjonen uten varmepumpe. Så er man smart bestiller man en ferdigkonfigurert modell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men varmepumpen er da så mye mer effektiv, noe som er av betydning både i lengden og på lengre turer. Dessuten er ikke varmepumper kjent for å gå i stykker akkurat, men det er klart at jevn vedlikehold er en fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Men varmepumpen er da så mye mer effektiv, noe som er av betydning både i lengden og på lengre turer. Dessuten er ikke varmepumper kjent for å gå i stykker akkurat, men det er klart at jevn vedlikehold er en fordel.

Joda, den varmepumpa er mer effektiv. Men har det noe å si? En bil av en slik størrelse vil nok bruke rundt 2000W på å holde varmen i kupeen vinterstid. Det er et forbruk på 2KWh pr time. Batteriet til en Polestar er på 75KWh. Bilen bruker sånn ca. 2KWh pr. mil kjørt. Det vil si at man mister rundt en mil pr times kjøring. 

Om den rekkevidden er så forbaska viktig får man heller vurdere mindre og smalere hjul, samt kjøre litt mer forsiktig. Det betyr 40 ganger mer for forbruket enn den varmepumpa. Men den var viktig på en Leaf som kom med 20KWh batteri 

Endret av newman01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

2 kWh er vel litt optimistisk? Brorens Leaf bruker 3-6 kWh og har en mindre kupé.

Ellers kan det hende at et svært batteri gjør små tap mindre alvorlige, men jeg vil uansett foretrekke den mest effektive metoden for det jeg vil gjøre; om det er bil, hus eller båt. Liker ikke å sløse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666

Tesla 3 har vel vesentlig lenger rekkevidde? 
Jeg vurderer begge selv, men har ikke prøvekjørt noen av dem.

Jeg har dessuten båt på henger, så hengerfeste er viktig.

Jeg har vurdert det slik at Jaguar iPace er uforholdsmessig dyr.

Endret av Alterego666
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jaguar er også den eneste meg bekjente elbilen hvor en stor andel er tilbakekjøpt av fabrikken under NDA. De har aldri laget kvalitativt gode biler, og det bør man ikke forvente at de plutselig begynner med nå heller.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 hours ago, AnonymBruker said:

2 kWh er vel litt optimistisk? Brorens Leaf bruker 3-6 kWh og har en mindre kupé.

Ellers kan det hende at et svært batteri gjør små tap mindre alvorlige, men jeg vil uansett foretrekke den mest effektive metoden for det jeg vil gjøre; om det er bil, hus eller båt. Liker ikke å sløse.

Tja, ikke nødvendigvis. Den videoen over her konkluderte vel med at Tesla3 brukte ca. 750W på oppvarming med VP installert, og 2100W uten. Så en 3-ganger. Som er å forvente i en varmepumpe. Man får ikke noe særlig mer effekt. Og jo kaldere det er jo dårligere er effekten, så ved 20 minus er det null effekt av varmepumpa. Da er virkningsgraden 1,0. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 hours ago, Alterego666 said:

Tesla 3 har vel vesentlig lenger rekkevidde? 
Jeg vurderer begge selv, men har ikke prøvekjørt noen av dem.

Jeg har dessuten båt på henger, så hengerfeste er viktig.

Jeg har vurdert det slik at Jaguar iPace er uforholdsmessig dyr.

Tesla Model 3 går noe lenger. Både P2 og TM3 kan leveres med hengerfeste.

Blir smak og behag hvem man liker best, selv likte jeg Tesla'n bedre

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Naboen har, den har vært mer på verksted enn hjemme hos de.

Anonymkode: 54c0f...8bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Alterego666
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tesla Model 3 går noe lenger. Både P2 og TM3 kan leveres med hengerfeste.

Blir smak og behag hvem man liker best, selv likte jeg Tesla'n bedre

De løser jo mye av de samme oppgavene. Som skrevet over har jeg ikke prøvekjørt noen av dem. Jeg tenker at Volvo har laget biler i snart 100 år, på den andre siden har Tesla laget elbiler lengre enn Volvo.

Begge alternativer fremstår som veldig spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Var og titta på en i går, fikk ikke åpnet og sett den innvendig, men den virker veldig liten! Må innrømme jeg trodde den var større. Tror nok ikke denne kan gå inn som en fullverdig familiebil selv om vi har store barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, går så fint så. Må bare utvise form for selvdisiplin når man pakker før avreise. 

Men det er ingen stor bil. Må lide litt for skjønnheten. Men Enyaq er nok en mer praktisk bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
newman01 skrev (1 time siden):

Joda, går så fint så. Må bare utvise form for selvdisiplin når man pakker før avreise. 

Men det er ingen stor bil. Må lide litt for skjønnheten. Men Enyaq er nok en mer praktisk bil. 

Eldste poden er 1,93 😜 Jeg og gubben er høye også, regner med de 2 andre kommer fort etter så da hjelper det ikke å pakke mindre. Men fikk ikke testa den så det er mulig det hadde vært grei plass til oss 5 altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...