Gjest Gjest Skrevet 1. september 2005 #21 Skrevet 1. september 2005 Det er feil at foreldre ved skilsmisse kan ta ut pengene til barna. Lovverket krever begge foreldres underskrift ved uttak av konto tilhørende barn under 18 år. Nettopp derfor blir det veldig kronglete.. særlig ved samlivsbrudd.. å ha pengene på konto i barnets navn dersom barnet skal få bruke noe av pengene selv før det fyller 18.
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2005 #22 Skrevet 1. september 2005 Lovverket krever begge foreldres underskrift ved uttak av konto tilhørende barn under 18 år. ← Den regelen gjelder ikke for dem som ikke har vært gift. Jeg opprettet sparekonto til barnet vårt mens faren og jeg fremdeles bodde sammen, og selv om far var med i banken, er det kun jeg som har underskrevet papirene og kan ta ut penger fra kontoen.
Far til 2 Skrevet 1. september 2005 #23 Skrevet 1. september 2005 (endret) ... Vi har satt opp livrente på ungene sitt navn og der skal de stå til de blir 18 med utbetaling over flere år. Beløpet blir nok temmelig stort og overstiger formuegrensen. Jeg har ikke tenkt over dette med stipend, er det noen som vet i dette tilfellet? ← Jeg har ikke lest gjennom all informasjonen mht studielån, men dere vil finne svar på det meste på http://www.lanakassen.no Problemet kan muligens løses ved at "barnet" tar ut så mye at det gjennstående beløp + renter ikke overstiger maksimalbeløpet. Jeg kjenner til eksempler der besteforeldrene døde plutselig. Heldigvis hadde besteforeldrene endret sitt tidligere testamente pga dette "problemet" med formue. Men det er vanskelig om den som arver ikke håndterer arven ihht intensjonene. I vårt tilfelle har barnas besteforeldre begrenset barnabarnas andel av arven (pga situasjonen som oppstod i overnevnte tilfelle) ihht dagens beløpsgrenser hos Lånekassa. Endret 1. september 2005 av Far til 2
Far til 2 Skrevet 1. september 2005 #24 Skrevet 1. september 2005 Det er feil at foreldre ved skilsmisse kan ta ut pengene til barna. Lovverket krever begge foreldres underskrift ved uttak av konto tilhørende barn under 18 år. Nettopp derfor blir det veldig kronglete.. særlig ved samlivsbrudd.. å ha pengene på konto i barnets navn dersom barnet skal få bruke noe av pengene selv før det fyller 18. ← Jeg kjenner desverre til tilfeller der både bostedsforeldre og samværsforeldre mer eller mindre har tømt barnas konto etter at det er spart betydlige beløp over flere år mens foreldrene fortsatt bodde sammen. Det er mulig at dette er en glipp av banken i de tilfellene hvor samværsforelder har gjort dette. Men det er fortsatt fullt mulig om bostedsforelder tømmer kontoen (for å "låne").
Nala Skrevet 1. september 2005 #25 Skrevet 1. september 2005 Det er både fordeler og ulemper med å spare i barnets navn. På SpareBank 1s nettsider finner dere en egen artikkel som heter Lover og regler du bør kjenne til når du sparer til barn. Anbefales.
LilleBille Skrevet 1. september 2005 #26 Skrevet 1. september 2005 Det er feil at foreldre ved skilsmisse kan ta ut pengene til barna. Lovverket krever begge foreldres underskrift ved uttak av konto tilhørende barn under 18 år. ← Den regelen gjelder ikke for dem som ikke har vært gift. Jeg opprettet sparekonto til barnet vårt mens faren og jeg fremdeles bodde sammen, og selv om far var med i banken, er det kun jeg som har underskrevet papirene og kan ta ut penger fra kontoen. ← Tror heller ikke at den gjelder for de som er/var gift - da jeg - og ikke far til barna har hatt råderett over kontoene til våre barn - både mens vi var gift og etter (hans navn var ikke nevnt noe sted i noen av papirene som ble skrevet under ved opprettelse av konto)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå