Gjest Gjest Skrevet 31. august 2005 #1 Skrevet 31. august 2005 Sparer ungene deres penger i banken? Eller sparer dere for ungene i fond, livrente e.l.? Vi har satt inn et beløp på hver av ungene i livrente, og prøver å få ungene til å putte noen av sparepengene på sparebøssa av og til, men det er ikke så lett. Jeg prøver å få dem til å putte halvparten av det de har spart på bøssa, men det blir litt sure miner. Hvordan gjør dere dette? Har ungene deres fått spart opp en del i banken, eller venter dere til de blir litt større?
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2005 #2 Skrevet 31. august 2005 Må legge til at ungene mine er fra 4 til 8 år
Gjest Apple- ikke innlogget Skrevet 31. august 2005 #3 Skrevet 31. august 2005 Jeg sparer fast til 4-åringen min i fond, livrente leste jeg i Dine Penger at ikke lønner seg (men husker ikke hvorfor... ). Min sønn får en mynt hver kveld, stort sett en krone, men alt mulig egentlig, som han må putte på grisen. Når han får penger i gave - alle beløp - setter jeg det inn på fondet, og sier det til ham. Til jul tømmer vi grisen, 1/3 går inn på fondet, 1/3 må han kjøpe gave til noen som trenger det med og 1/3 er til å bruke. En 4-åring trenger ikke penger i hverdagen, så dette funker bra. Hvis han ber om noe ekstra eller spesielt må han gjøre seg fortjent til det (bra oppførsel/høre etter, gjøre ekstra ting osv). Det er vel snakk om at sparing må gjøres til en vane - det er helt naturlig for sønnen min å putte (stort sett) alt på grisen. Grisen er en stor, grønn en som han stolt viser frem til f eks mormor når hun kommer på besøk; 'Kjenn hvor tung den er nå 'a, mormor!' Hva med å sette opp en spareplan for 8-åringen din? Kanskje det er noe h*n ønsker seg, en litt større ting som du vet h*n ikke får til jul eller bursdag, men som det er overkommelig å spare til i løpet av x antall mndr. Du kan jo tilby deg å betale halvparten hvis h*n sparer halvparten selv. Lykke til!
Nala Skrevet 31. august 2005 #4 Skrevet 31. august 2005 Vi sparer i fond til begge jentene våre. De er 7 måneder og 3 år. Når fondssparinga skal foregå over en lang tidsperiode, for vår del 18-20 år, er risikoen lav. Vi velger derfor fond framfor for eksempel høyrentekonto, fordi avkastninga kan bli langt bedre. Vi har valgt å ha spareavtale, sånn at 300 kroner går inn på fondet hver måned til hver av jentene. I tillegg har begge jentene ordinær sparekonto i banken. Her settes pengegaver de får, pluss at de selvsagt tømmer sparebøssa hvert år under SpareBankuka. Jeg syns det er kjempeviktig å starte sparinga til de små tidlig.
Jens Skrevet 31. august 2005 #5 Skrevet 31. august 2005 Vi sparer i fond, pluss att barnetrygden vi får, setter vi inn på hans egen konto hver måned.
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2005 #6 Skrevet 31. august 2005 Vi sparer i fond, pluss att barnetrygden vi får, setter vi inn på hans egen konto hver måned. ← Ååå, den som hadde hatt råd til det.
monja Skrevet 31. august 2005 #7 Skrevet 31. august 2005 Vi sparer foreløpig bare på konto til poden vår. Han fikk all barnetrygda inn på konto da han var baby, men nå går den rett i barnehageregninga. Skal begynne fondssparing fra han er året, men hvilket fond skal vi velge?
Gjest Apple- ikke innlogget Skrevet 31. august 2005 #8 Skrevet 31. august 2005 ...men hvilket fond skal vi velge? ← Min mor startet et fond i Sparebanken Bien (Oslo) som er spesielt beregnet på barn, husker ikke detaljene, men en eller annen viktig fordel om at du ikke betaler gebyr ved kjøp av fondsandeler og at du kan spare så lite beløp du vil. Sorry at jeg ikke husker akkurat , men husker at jeg reagerte på dette da jeg tenkte at jeg kanskje skulle bytte fondet hans over til min egen bank, måtte da ha et nytt fond - DET var dyrt, det ! Og så kunne jeg ikke spare kr 150 i mnd, som var det jeg hadde råd til da (var student), de hadde et minimumsbeløp. Bien eller en annen sparebank kan kanskje svare på dette..? Kanskje ikke så eplekjekk i dag...
Mistyen Skrevet 31. august 2005 #9 Skrevet 31. august 2005 Vi begynte med å sette barnetrygden inn på hans konto hver mnd, men fant fort ut at det ikke var noe særlig i forhold til hvilken sum han ville komme opp i der før han ble 18, mtp overformynderi osv. Så nå sparer vi 200 kroner hver mnd som automatisk blir satt inn på hans konto fra min, i tillegg til at alle småpenger og pengegaver går på sparebøssen, som tømmes etter behov.
momo Skrevet 31. august 2005 #10 Skrevet 31. august 2005 Vi sparer på konto til jenta vår, men er ikke så mye som blir satt inn til henne. Vi har nå og noen år framover ikke så veldig god økonomi. Men vet at den vil bedres betraktlig etterhvert, så da venter vi med og spare til da. Nå bruker vi heller pengene på henne her og nå.
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2005 #11 Skrevet 31. august 2005 Jeg vil absolutt anbefale dere å spare til barna på kontoer eller fond som står i deres eget navn (ikke barnas navn) Dette gjør ting mye enklere ved: - skilmisse - store summer (overformynderi, stipend osv) - 18 åringer som ikke er modne for å disponere pengene selv ennå - muligheten for å ta ut pengene før barna har fylt 18 osv osv osv Elles må jeg si at fond er veldig bra når man sparer på så lang sikt.. Men ikke kjøpt norske fond nå (Oslo børs er på en "topp")
April Skrevet 31. august 2005 #12 Skrevet 31. august 2005 Jeg setter inn 500kr av barnetrygden hver måned til Victoria sin konto. Mannen har satt opp et fast trekk til henne på 100kr. I dåpsgave av pappa`n min fikk hun 100kr/mnd inn på en egen konto han har opprettet til henne. Så foreløpig er dette den formen for sparing vi har til henne. Hun fikk også 13000kr til dåpen som ble satt inn på kontoen hennes og det vil jeg også gjøre med andre pengegaver hun får evt. til jul og bursdag.
Linn3c Skrevet 1. september 2005 #13 Skrevet 1. september 2005 Eg høyrte noko om at det var dumt å spare på barnet sin eigen konto eller i fond, for viss ein sjølv "fell frå" får ikkje barnet desse pengane før alder 18 år, og då kan formyndar eller liknande ha tatt/brukt/mista pengane? Eller er eg på viddene no? Betre å oppretta ein konto med tanke på barnet, men i eige namn?
LilleBille Skrevet 1. september 2005 #14 Skrevet 1. september 2005 Vi har spart i fond og i livrente til barna - og det er nå verd 18% MINDRE enn det vi i sin tid satt inn - så det må nok stå en stund før det kommer opp igjen. Livrenten har - for vår del - vist seg mer fornuftig. Ikke nok med at vi ikke betaler formueskatt på det innestående - men det har vært rimelig ok avkastning - og vi har lagt opp til utbetaling over flere år (forh.vis sammenfallende med studier)
LilleBille Skrevet 1. september 2005 #15 Skrevet 1. september 2005 Det er riktig at om kontoen står i barnets navn - får de full råderett ovet den når de er myndige. Og - hvis det blir innestående "mye" på kontoen - er ikke sikker på hvilken grense det er nå - risikerer du at overformynderiet kommer inn og "styrer" pengene. Skal du spare i bank - er det derfor like greit at kontoen står i ditt navn. Renteinntekter etc. blir jo "tillagt" deg i skattesammenheng likevel.
Far til 2 Skrevet 1. september 2005 #16 Skrevet 1. september 2005 (endret) Å spare på egen konto for barna er slik jeg ser det beste løsningen, men har noen ulemper også. a) Om en blir skilt kan tidligere partner tømme kontoen (noe enkelte barn desverre har opplevd) b) Om sparebeløpet er 5-600,- pr mnd vil det ant. overstige grensen (ca 215.000,-) for å få stipend (ca 32.000,- pr år) i lånekassa om det er aktuelt med høyere utdanning. Dette problemet dukker opp uavhengig av hvilken form for formue en har pr.31.12 året FØR en søker stipend. Endret 1. september 2005 av Far til 2
LilleBille Skrevet 1. september 2005 #17 Skrevet 1. september 2005 Å spare på egen konto for barna er slik jeg ser det beste løsningen, men har noen ulemper også. a) Om en blir skilt kan tidligere partner tømme kontoen (noe enkelte barn desverre har opplevd) ← Går det virkelig an .. hva folk kan finne på å gjøre .. slutter aldri å bli forundret jeg. Tenk å velge å stjele fra egne barn. Men denne sorten mennesker ville vel sikkert klart å tømme en konto som sto i barnets navn også - så lenge man er verge - jeg har feks. full råderett over min 15 årige sønns konto - selv om den står i hans navn.
Gjest spm. til far til 2 Skrevet 1. september 2005 #18 Skrevet 1. september 2005 Livrente bør vel være bra med tanke på stipend, her blir jo formuen "skjult"? Den formuen som jeg selv har viser jo bare det beløpet som ble innsatt for mange år siden. Vi har satt opp livrente på ungene sitt navn og der skal de stå til de blir 18 med utbetaling over flere år. Beløpet blir nok temmelig stort og overstiger formuegrensen. Jeg har ikke tenkt over dette med stipend, er det noen som vet i dette tilfellet?
Gjest Odense Skrevet 1. september 2005 #19 Skrevet 1. september 2005 Jenta mi blir 3 år til nå høsten. Har siden hun ble født satt inn et fast beløp på høyrente konto, min egen far setter også inn et fast beløp til henne hver mnd. Hun har også sparebøsse som vi setter penger på. Til sammen så blir det vell rundt 1200 kr på konto hver mnd..litt variasjoner selfølgelig..
LilleBille Skrevet 1. september 2005 #20 Skrevet 1. september 2005 Livrente bør vel være bra med tanke på stipend, her blir jo formuen "skjult"? Den formuen som jeg selv har viser jo bare det beløpet som ble innsatt for mange år siden. Vi har satt opp livrente på ungene sitt navn og der skal de stå til de blir 18 med utbetaling over flere år. Beløpet blir nok temmelig stort og overstiger formuegrensen. Jeg har ikke tenkt over dette med stipend, er det noen som vet i dette tilfellet? ← Vet ikke om det er noen endringer etter at de blir myndige - og livrenten utbetales - men min sønn fikk stipend fra lånekassen som 17/18 åring - uten problem (livvrenten utbetales i utgangspunktet fra 20 år - om han ikke endrer det) Det var faktisk ikke noe spørsmål om noe sånt for stipend på videregående skole.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå