Gå til innhold

Løpemeter på gammelt garn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kortversjonen:

Er det noen som vet om en nettside med detaljert info om diverse gamle, utgåtte garnsorter?

 

 

Ikke like kortversjonen:

Jeg skal strikke en kofte basert på en gammel oppskrift, opprinnelig for et garn som ikke har vært i produksjon på flere tiår (i dette tilfellet Heimly). I oppskriften oppgis garnmengde i gram, men ikke i meter. Jeg tror jeg har handlet inn nok av garnet jeg skal bruke, men utfordringen fikk meg til å lure på om det er noen steder man kan finne informasjon om gamle garntyper? Jeg har nemlig flere gamle oppskrifter jeg har lyst å bryne meg på etterhvert. XD  Jeg har selvsagt googlet, men ikke funnet noe. Jeg vet også man kan kontakte garnleverandøren (de som fortsatt eksisterer), men har erfart at de ikke alltid sitter inne med fasiten.

  Men, det kan jo hende noen  her inne har sett en slik oversikt i en blogg eller noe, så jeg tenkte det var verdt å spørre. ^_^

Anonymkode: dabef...d84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje noen i Koftegruppa på Facebook kan gi deg svar?

Anonymkode: e561c...183

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg fant kun informasjon om Sandnes og Drops utgåtte kvaliteter:

https://www.sandnesgarn.no/utgatte-kvaliteter

https://www.garnstudio.com/yarn-groups.php?d=1&cid=1

Anonymkode: e561c...183

Har ikke kommet over disse før, har bokmerket dem nå!

Anonymkode: dabef...d84

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har ikke kommet over disse før, har bokmerket dem nå!

Anonymkode: dabef...d84

Fint :) Kan du legge ut informasjon om løpemeter på Heimly garn og garnalternativ hvis du finner ut av det? 💐

Jeg så at det er lagt ut bilder av mange oppskrifter i Heimly garn på nettet da jeg søkte på Heimly garn og valgte bilder (både på Pinterest og på Koftegruppa på Facebook). Fine og spennende strikkeplagg fra 60-tallet bl.a. :hjerter:

Anonymkode: e561c...183

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet 2 utgaver av Heimly-garn i gamle innlegg på koftegruppa.

Det ene er fra 12.03.18 og viser et hvit nøste som det står "Heimly-garn" på. Der er anbefalt pinne 2,5-3 og står ingenting om antall meter.

På det neste bildet, fra 04.04.20, er det et rødt nøste som det står "Heimly" som hovedtekst og linje under med "sportsgarn". Dette garnet står det pinne 3-4=22m og 120meter på 50gram.

For meg så ser det egentlig ut som samme garn, og samme tykkelse, men at det som bare heter Heimly er en nyere versjon og at man da kanskje brukte litt større pinner? At det derfor er samme meter på de 2.

 

20210420_180944.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eirasi skrev (22 minutter siden):

Jeg har funnet 2 utgaver av Heimly-garn i gamle innlegg på koftegruppa.

Det ene er fra 12.03.18 og viser et hvit nøste som det står "Heimly-garn" på. Der er anbefalt pinne 2,5-3 og står ingenting om antall meter.

På det neste bildet, fra 04.04.20, er det et rødt nøste som det står "Heimly" som hovedtekst og linje under med "sportsgarn". Dette garnet står det pinne 3-4=22m og 120meter på 50gram.

For meg så ser det egentlig ut som samme garn, og samme tykkelse, men at det som bare heter Heimly er en nyere versjon og at man da kanskje brukte litt større pinner? At det derfor er samme meter på de 2.

 

20210420_180944.jpg

Wow, godt jobba. Takker!

Anonymkode: dabef...d84

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...