Gå til innhold

Pcos eggløsningstester

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Heihei😊 

Legen mener jeg har pcos utifra symptomer. Økt hårvekst og overvekt. Har regelmessig mensen og får positiv el test 14 dager før mensen hver mnd.. har ett barn.  Kan man ikke ha økt hårvekst uten å ha pcos? Syns det virker så rart. Ikke plaget med kviser eller noe..

skal ikke en el test enten være positiv hele tiden med pcos? Eller negativ hele tiden? Mener jeg leste det.. å mensen være uregelmessig?

Anonymkode: 7829d...713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Heihei😊 

Legen mener jeg har pcos utifra symptomer. Økt hårvekst og overvekt. Har regelmessig mensen og får positiv el test 14 dager før mensen hver mnd.. har ett barn.  Kan man ikke ha økt hårvekst uten å ha pcos? Syns det virker så rart. Ikke plaget med kviser eller noe..

skal ikke en el test enten være positiv hele tiden med pcos? Eller negativ hele tiden? Mener jeg leste det.. å mensen være uregelmessig?

Har du våre av ein gynekolog ? Vist ikkje reis dit. Han/ho svara deg på om du har pcos. Eg har det sjølv. Jordmora sa til meg når eg sa eg hadde det «du er ingen typisk pcos» lite hårvekst, men eg har pcos. Fekk beskjed på sjukehuset at da va stor sannsynlighet at eg var ufrivillig barnløs, slutta på p-piller og plutseleg  var eg gravid. Tenkte det ikkje var poeng i å gå på dei da. Eg hadde da våre ilag med min sambuar i 9 år. Så det var sjølvsagt kjekt å få ein positiv test når du har høyrt du mest sannsynleg ikkje kan bli gravid. 

Anonymkode: b8711...121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er tre diagnosekriterier for PCOS:

- oligo-/anovulasjon

- kliniske eller biokjemiske tegn på hyperandrogenisme 

- cyster på eggstokkene

Har du tatt ultralyd av eggstokkene?

Anonymkode: 04008...51b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

- oligo-/anovulasjon

- cyster på eggstokkene

Glemte å skrive, 2 av 3 må oppfylles for PCOS-diagnose. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

- oligo-/anovulasjon

- cyster på eggstokkene

Har ikke tatt ultralyd eller andre prøver😊 Han bare mener det ut fra økt hårvekst mage/hake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har du våre av ein gynekolog ? Vist ikkje reis dit. Han/ho svara deg på om du har pcos. Eg har det sjølv. Jordmora sa til meg når eg sa eg hadde det «du er ingen typisk pcos» lite hårvekst, men eg har pcos. Fekk beskjed på sjukehuset at da va stor sannsynlighet at eg var ufrivillig barnløs, slutta på p-piller og plutseleg  var eg gravid. Tenkte det ikkje var poeng i å gå på dei da. Eg hadde da våre ilag med min sambuar i 9 år. Så det var sjølvsagt kjekt å få ein positiv test når du har høyrt du mest sannsynleg ikkje kan bli gravid. 

Anonymkode: b8711...121

Nei, bare fastlege men ikke tatt noen prøver 😊 han bare mente det utifra økt hårvekst.  
åj, så bra dere fikk der til på egenhendig da😁 jeg har å ett barn som jeg fikk etter at han mente dette med pcos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Gynekologisk undersøkelse bør bli tatt før diagnosen stilles. Jeg har feks kun sjeldent mens, og cyster på eggstokkene. Ingen andre kroppslige tegn. 

Anonymkode: 62f60...812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Har ikke tatt ultralyd eller andre prøver😊 Han bare mener det ut fra økt hårvekst mage/hake. 

Da er det foreløpig bare synsing fra hans side da, ikke en sikker diagnose. Be om henvisning videre😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.4.2021 den 11.03):

Nei, EL-testene kan bli falske ved PCOS, men må ikke det. Jeg har diagnosen, men har alltid kunne brukt EL-tester som normalt.

For øvrig enig med kommentarene over. Du børfå diagnosen stilt hos en gynekolog som foretar UL på deg. Det vanligste symptomet er cyster på eggstokkene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fikk påvist PCOS for 15 år siden, før det var en veldig kjent diagnose. Da tok jeg blodprøve for å sjekke nivåer av mannlige og kvinnelige hormoner. Samt ultralyd for å se cystene.

Eneste symptomet mitt den gangen var uregelmessig mens og lett overvekt. Senere har jeg fått store problemer med hårvekst, overvekt og mangel på melk til baby osv..

Anonymkode: bca2f...288

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som AB skriver over her, 2 av 3 av de kriteriene må oppfylles. Du kan ikke få diagnosen pga kun hårvekst og overvekt, det kan jo være helt tilfeldig. 

Men hvis du har merka økt hårvekst de siste årene så er det mer sannsynlig at det er en hormonell faktor.

Du må uansett ta ultralyd av eggstokkene, det er helt håpløst at legen ikke har henvist til dette. I tillegg blodprøver av hormoner, insulinnivå osv. 

Blir så oppgitt over fastleger i blant. 

Da jeg var 19 hadde jeg masse hårvekst, kviser og uregelmessig mensen, men legen mente at jeg neppe hadde pcos fordi jeg ikke var overvektig og jeg ikke hadde skjegg. 10 år senere fikk jeg stilt diagnosen. 

Anonymkode: 889e9...5b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...