Gå til innhold

Må lage en presentasjon om 2. verdenskrig, noen som forstår hvilke punkter jeg kan snakke om? (Legger ut bilde av oppgaven, skjønner ikke)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

3E870628-7D23-4A4F-B961-C67FA4D2C39F.jpeg

614C9473-A2C1-4C76-A911-786CFAE28B39.jpeg

Anonymkode: f20f1...8a2

Her er det jo ett av hav av muligheter å velge mellom!
Stikkordene er bare førerende vil jeg tro. 

Først bare litt analyse. Spørsmålet er delt i 2. Hvordan har krigen påvirket verdenssamfunnet som er ett av dem. Det andre er hvordan har årsakene påvirket verdenssamfunnet idag? 

Og husk at med idag så menes det da fra 2 vk fram til idag. 

Hva konkret blir vi minnet på dette i Norge idag? Jo vi har de ulike dagene som nevnes. Det er minnes merker rundt om i Norge. Vi legger også fremdeles ned kranser og lignende. Politikerne og higher ups i forsvaret. 

FN ble grunnlagt som følge av 2 vk og uttrykket "never again". FN skulle gripe inn før det gikk så langt som det gjorde i 2 vk. 
Hakekorset som symbol ble ødelagt av nazistene. 
Atomvåpen dannet 2 fraksjoner, sterke motstandere, men også ett våpenkappløp som mange land kastet seg på. 
Dannelsen av NATO. 
Opprettelse av Israel av FN som følge av forfølgelsen de hadde opplevd. 
Blitzkrig er en taktikk som ble senere brukt av de allierte og videre i andre kriger. 
Oppfinnelse av raketter i det tyske rakettprogrammet dannet grunnlaget for NASA (her alene kunne jeg snakket i 10min)

Årsakene til krigen og hvordan dette har påvirket: 
- Tyskland ble "nektet" hjelp etter 1 vk og behandlet dårlig i europa som partner. Den tyske økonomi led forferdlige etter 1 vk. Dette skapte bitterhet. Husk at Tyskland var ikke pådriver under 1 vk. Det var Østerrike-Ungarn, men siden de "gikk" under så var det bare Tyskland igjen å skylde på. 
Husk at Tyskland var en stor nasjon før 1 vk. 
- Dannelse da av EU (EEC) var for å holde europeiske bånd tette og unngå fiendskap og heller ha økonomisk suksess sammen. 

Så jeg ville hatt noe slikt: Tittel: "2 vk sendte mann til månen"
- Litt om årsaken til 2 vk 
- Enorm innsats på våpen og ny teknologi før og under 2 vk
- Hvordan Tyskland bombet land i Europa med mellomdistanse raketter
- Hvordan USA tok høyststående nazister til seg fordi de hadde høy kunnskap om raketter (ikke minst at slaver ble brukt flittig i rakettarbeidet)
- Hvordan Werner Fon Braun da ledet NASA og USA til å plassere en mann på månen
- Hvordan at han da ble hyllet som helt i USA for sin innsats for NASA, mens hans tidligere nazi kollegaer ble dømt i Nurnberg (punkt ang dette med at noen sin fortid ble sett på annerledes etter krigen)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du skal blant annet skrive hvordan årsakene til krigen påvirket verdenssamfunnet i dag. Så hva er egentlig årsakene til andre verdenskrig? Vet du det?

Anonymkode: aba42...160

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaddyDom skrev (Akkurat nå):

Her er det jo ett av hav av muligheter å velge mellom!
Stikkordene er bare førerende vil jeg tro. 

Først bare litt analyse. Spørsmålet er delt i 2. Hvordan har krigen påvirket verdenssamfunnet som er ett av dem. Det andre er hvordan har årsakene påvirket verdenssamfunnet idag? 

Og husk at med idag så menes det da fra 2 vk fram til idag. 

Hva konkret blir vi minnet på dette i Norge idag? Jo vi har de ulike dagene som nevnes. Det er minnes merker rundt om i Norge. Vi legger også fremdeles ned kranser og lignende. Politikerne og higher ups i forsvaret. 

FN ble grunnlagt som følge av 2 vk og uttrykket "never again". FN skulle gripe inn før det gikk så langt som det gjorde i 2 vk. 
Hakekorset som symbol ble ødelagt av nazistene. 
Atomvåpen dannet 2 fraksjoner, sterke motstandere, men også ett våpenkappløp som mange land kastet seg på. 
Dannelsen av NATO. 
Opprettelse av Israel av FN som følge av forfølgelsen de hadde opplevd. 
Blitzkrig er en taktikk som ble senere brukt av de allierte og videre i andre kriger. 
Oppfinnelse av raketter i det tyske rakettprogrammet dannet grunnlaget for NASA (her alene kunne jeg snakket i 10min)

Årsakene til krigen og hvordan dette har påvirket: 
- Tyskland ble "nektet" hjelp etter 1 vk og behandlet dårlig i europa som partner. Den tyske økonomi led forferdlige etter 1 vk. Dette skapte bitterhet. Husk at Tyskland var ikke pådriver under 1 vk. Det var Østerrike-Ungarn, men siden de "gikk" under så var det bare Tyskland igjen å skylde på. 
Husk at Tyskland var en stor nasjon før 1 vk. 
- Dannelse da av EU (EEC) var for å holde europeiske bånd tette og unngå fiendskap og heller ha økonomisk suksess sammen. 

Så jeg ville hatt noe slikt: Tittel: "2 vk sendte mann til månen"
- Litt om årsaken til 2 vk 
- Enorm innsats på våpen og ny teknologi før og under 2 vk
- Hvordan Tyskland bombet land i Europa med mellomdistanse raketter
- Hvordan USA tok høyststående nazister til seg fordi de hadde høy kunnskap om raketter (ikke minst at slaver ble brukt flittig i rakettarbeidet)
- Hvordan Werner Fon Braun da ledet NASA og USA til å plassere en mann på månen
- Hvordan at han da ble hyllet som helt i USA for sin innsats for NASA, mens hans tidligere nazi kollegaer ble dømt i Nurnberg (punkt ang dette med at noen sin fortid ble sett på annerledes etter krigen)

Så nå at det stod at du burde ha med noen av stikkordene, men samtidig at du kunne si ifra til læreren. Dette nailer du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enten må jeg snakke om nynazister i dag og hvordan det er påvirket av nazismen, eller så må jeg snakke om Israel som ikke er et av punktene læreren skrev at vi kan snakke om...

Men om du tar utgangspunkt i holocaust. Hva ble konsekvensene? Da kan du dra frem staten Israel som ble opprettet etter 2.verdenskrig. Hva hadde det å si for Midt-Østen? Hva slags påvirkning fikk dette? Mye utenrikspolitikk har rettet seg inn mot å bevare  fred i Midt-Østen. Hva slags følger fikk staten Israel for palestinerne? Storpolitikken? NATO OSV 

Dette er bare eksempler. Og du velger selv hva du vil fokusere på, det er mye å velge mellom. Det de ber deg om er å sette ting i sammenheng, se de store linjene. De ønsker at du skal reflektere over hvorfor ting har utviklet seg som det har.

Kilder? Dere har sikkert lært å bruke  andre søkermotorer enn google? Tror ikke du finner alt i en kilde, men at du må bruke flere. Kanskje en på Holocaust, en annen på etterkrigsåra og opprettelsen av staten Israel(hvis du velger å fokusere på det?)osv  

Og et tips hvis du står helt fast i en slik oppgave, så kan det være lurt å lese generelt om feks holocaust, fascisme eller et av stikkordene og så ha oppgaveteksten i bakhodet. Du vil få større forståelse og det kan være lettere å få ideer underveis som du kan sette i sammenheng og forfølge videre. 

En slik oppgave tillater forskjellige løsninger og vinklinger, og her er det selvfølgelig ikke bare et svar som gjelder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det nytter ikke. Tusen råd er gitt, men ingenting synker inn.

Anonymkode: 49e3e...3a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har brukt hele dagen og har ikke klart å finne noe å snakke om😭 Hadde vært gjort på ti minutter å lage en presentasjon om et av de temaene, men ikke om hvordan samfunnet i dag er påvirket av én av de temaene... 

Snakk med læreren din om at du trenger starthjelp, de er også der for å hjelpe når en står fast. Lykke til!👏🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folkens, ikke vær ekle, da. Hun er bare en tenåring, hjernen hennes er faktisk ikke ferdig utvokst på flere år enda, særlig de delene av hjernen som evner å reflektere og konsekvenstenke er ikke utviklet hos tenåringer. I tillegg har hun ikke levd så lenge, så hun mangler den kjennskapen til historiske hendelser som vi som har opplevd dem har. Gi henne litt slakk.

TS, kanskje det kan hjelpe deg litt om du prøver å snu lærerens spørsmål på hodet. Kanskje du synes det er lettere å lage en oversikt over hvordan verden fungerer nå, og så prøve å finne ut av hvorfor verden er som den er. Hvem er venner og  fiender i verden nå, og hvorfor har de blitt fiender eller hvorfor er de blitt venner? 

Kanskje kan du få noen gode idéer hvis du drodler litt rundt hvordan verden kanskje hadde sett ut nå hvis verdenskrigene aldri skjedde? Hvordan var verden før verdenskrigene, hvem var venner og hvem var fiender? Tror du verden fremdeles ville sett sånn ut hvis ikke verdenskrigene hadde skjedd? Hvorfor/hvorfor ikke? 
Jon Ewo har forresten skrevet noen interessante ungdomsromaner som handler om nettopp dette. 

Et siste tips, se på innholdsfortegnelsen i læreboken så får du en oversikt over de viktigste hendelsene iløpet av de siste 150 årene. Vet du noe om hvorfor de hendelsene skjedde? Hva ville skjedd hvis ikke de hendelsene hadde skjedd, hvordan ville samfunnet sett ut da? 

Anonymkode: 540a8...547

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Crema skrev (3 timer siden):

Læreren vil at du trekke tråder fra fortidens hendelser til nåtidens hendelser, og forstå årsakssammenhenger.

Du må bare vise at du klarer å forstå hvordan noe som hendte under annen verdenskrig forårsaket noe til å eksistere i dag. 

For eksempel er både NATO og konfliktene i Midtøsten en del av vårt verdenssamfunn i dag på grunn av andre verdenskrig. Du kan lese bakhistorien til dette på Wikipedia. 

Tysklands innenrikspolitikk har jo også blitt påvirket av nazismen under andre verdenskrig, du kan jo google nazismens effekt på moderne tysk politikk. 

Skjønner at du er skolelei og at alt er litt dritt, men prøv å tenke at alt læreren ønsker er å se deg trekke den lille tråden mellom fortid og nåtid og gi en rask forklaring på hva sammenhengen mellom de to er. Easy peasy lemon squeezy

Dette. 

Jeg skjønner godt at det er vanskelig, ts! Men du gjør det mye større enn det det er. Men når du først får dreisen på det, så er ikke 2. Verdenskrig det vanskeligste å snakke seg til en god karakter, i. :)

Anonymkode: 20dc3...76b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Se på den overordnede problemstillingen. Opptakten til WWII førte blant annet til NATO og FN. Det er så mange tema å ta tak i her, spesielt om du ser på hva som ledet til WWII og hva konsekvensene var (og som påvirker verden ennå). Det begynte jo på mange måter allerede under WWI med kommunistene som prøvde å ta over mer og mer (revolusjonen i Russland og forsøket på statskupp i Tyskland og planene om en verdensomspennende sovietrepublikk). Dette (og WWII) har både formet verdenskart, allianser og politikk.

22. Juli har ingen ting med WWII å gjøre...

Anonymkode: 060b6...932

Selvsagt har 22. juli noe med andre verdenskrig å gjøre. Breivik oppsto ikke i et vakuum uavhengig av strømningene i samfunnet forøvrig. Man skal være bra naiv for å tro at høyreekstrem terror er apolitisk.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
venus24 skrev (25 minutter siden):

Selvsagt har 22. juli noe med andre verdenskrig å gjøre. Breivik oppsto ikke i et vakuum uavhengig av strømningene i samfunnet forøvrig. Man skal være bra naiv for å tro at høyreekstrem terror er apolitisk.

Breivik var en stor beundrer av motstandsmenn. Blir det da riktig å påstå at motstandsbevegelsen er årsak til 22.juli?

Anonymkode: 56832...427

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kan ikke bidra til selve oppgaven din, jeg skummet knapt gjennom den. Men jeg tok historie VG3 i fjor, og vet ca hva det går ut på, men jeg tenker på de ti minuttene du mener er så fryktelig lenge - ikke bekymre deg for det! Med tanke på stikkordene, så bruk dem for det de er verdt. 

Jeg vil bare si at dette er et så stort emne, at du vil streve med å holde deg innforbi de ti minuttene!  Jeg kan ikke fatte og begripe at noen som helst kan få gode karakterer på ti min, på en slik oppgave! Min erfaring er at får du kun ti minutter, er du ment å fordype deg i en del av historien, husk den røde tråden, og ikke ta litt av alt (se stikkordene du har vært heldig å få utdelt). 
Ved å gå i dybden så viser du at du kan og forstår historien. Fordi du kun har ti minutter, må du nøye plukke ut det aller mest vesentlige, i forhold til kriteriene oppgaven har. Jeg synes derfor denne oppgaven virker utrolig vanskelig, fordi du kun har ti minutter. 

Poenget mitt er at du klarer dette utmerket bra - ti minutter er virkelig ingenting, og går som olja lyn når du først setter i gang. Jeg hater fremføringer, jeg har aldri klart det tidligere og synes det har vært utrolig vanskelig, men cluet er å fordype seg i en eller to deler. Det er likevel  vanskelig å sette ihop oppgaven med denne mye omtalte røde tråden, men fordyper du deg i noe av det, så har du den røde tråden både for deg selv og lærer, og du skulle ønske du hadde tjue minutter fordi du kommer til å finne stoff for minst tjue minutter, og må spisse det inn til "ingenting" når du kun har ti minutter. Helt sprøtt at det kun er satt av ti min for et så stort emne.

Det er et høyst aktuelt emne, selv den dag i dag. 

Du klarer dette 🙂

Anonymkode: b4649...dd7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Breivik var en stor beundrer av motstandsmenn. Blir det da riktig å påstå at motstandsbevegelsen er årsak til 22.juli?

Jeg håper du forstår forskjellen på «Breivik var influert av andre verdenskrig» og «andre verdenskrig var direkte skyld i Breiviks høyreekstreme terror»

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
venus24 skrev (29 minutter siden):

Jeg håper du forstår forskjellen på «Breivik var influert av andre verdenskrig» og «andre verdenskrig var direkte skyld i Breiviks høyreekstreme terror»

Dette blir for ideologisk. Vi kan ikke samle ting vi ikke liker og si at dette må være grunnene til at Breivik gjorde terrorhandlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dette blir for ideologisk. Vi kan ikke samle ting vi ikke liker og si at dette må være grunnene til at Breivik gjorde terrorhandlinger.

Vi må åpenbart se på ideologien han forfektet og analysere handlingene i lys av den. Veldig rart å kalle det «for ideologisk» at noen påpeker at Breivik hadde politiske og ideologiske motiver for sin høyreekstreme terror.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Personlig ville jeg gått for hvordan USAs inntreden i krigen ga plass til enormt mange flere kvinner i arbeidslivet i statene. Dette var et stort steg mot inkludering av kvinner i arbeidslivet, samt at det bidro til en enorm økonomisk vekst i etterkrigstiden. Dette spredte seg så videre. 

Et annet vinklingspunkt kan være å fokusere på Marshall-hjelpen, og hvordan dette var med på å befeste USA sin posisjon i verden i lang, lang tid. Og hvordan det har påvirket vestlige samfunn i ettertid. 

Men som andre skriver: det er så mye å ta av her at man kan bli helt matt.

Et godt tips er uansett å gjøre research på engelsk, det er i mine øyne langt bedre kilder og informasjon enn du finner på norsk.

Lykke til!

Anonymkode: c6e83...29d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
venus24 skrev (3 minutter siden):

Vi må åpenbart se på ideologien han forfektet og analysere handlingene i lys av den. Veldig rart å kalle det «for ideologisk» at noen påpeker at Breivik hadde politiske og ideologiske motiver for sin høyreekstreme terror.

Nå skal jeg snu hele ditt verdensbilde oppned: nasjonalisme og terror var en greie lenge før ww2 😱 at han deler tankegods med nazister er jeg enig i, men at han viderefører et tankegods som stammer fra nazistene blir feil. Det er ikke som om all ondskap oppstod under ww2. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal belyse hovedproblemstillingen ved å ta utgangspunkt i to av stikkordene. Disse to stikkordene skal gå inn i en underproblemstilling som svarer på hovedproblemstillingen. Bruk kunnskapen din om ww2, for eksempel ideologien som drev den fram, og motstanden den møtte. Ser du noe til dette i dag?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå skal jeg snu hele ditt verdensbilde oppned: nasjonalisme og terror var en greie lenge før ww2 😱 at han deler tankegods med nazister er jeg enig i, men at han viderefører et tankegods som stammer fra nazistene blir feil. Det er ikke som om all ondskap oppstod under ww2. 

Nasjonalisme og terror oppsto ikke med andre verdenskrig, nei. Det er det heller ingen som har påstått, så jeg vet ikke hvorfor du tenker det er relevant. Forøvrig ganske spesielt å påstå at Breivik var var en stor beundrer av motstandsmennene under krigen, og likevel mene at han på ingen måte har blitt influert av noe som skjedde under andre verdenskrig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For eksempel stikkordene nasisme og holocaust opp mot 22.juli og AAB sitt manifest. Manifestet hans hadde mange henvisninger til den ariske rase og det tredje rike.

Endret av Kala
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...