AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #41 Del Skrevet 17. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Om du normalt har topp karakterer, så kan jeg ikke fatte og begripe at du sliter med denne oppgaven. Det er et veldig enkelt tema, med 1000vis av vinklinger å gå utifra. Du har fått mange gode tips i tråden allerede men du har låst deg på "det går ikke". Anonymkode: 62f66...ace Jeg har ikke låst meg på at det ikke går, jeg bare skjønner ikke hvordan jeg skal gjøre det... Anonymkode: f20f1...8a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #42 Del Skrevet 17. april 2021 Enten må jeg snakke om nynazister i dag og hvordan det er påvirket av nazismen, eller så må jeg snakke om Israel som ikke er et av punktene læreren skrev at vi kan snakke om... Anonymkode: f20f1...8a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crema Skrevet 17. april 2021 #43 Del Skrevet 17. april 2021 Læreren vil at du trekke tråder fra fortidens hendelser til nåtidens hendelser, og forstå årsakssammenhenger. Du må bare vise at du klarer å forstå hvordan noe som hendte under annen verdenskrig forårsaket noe til å eksistere i dag. For eksempel er både NATO og konfliktene i Midtøsten en del av vårt verdenssamfunn i dag på grunn av andre verdenskrig. Du kan lese bakhistorien til dette på Wikipedia. Tysklands innenrikspolitikk har jo også blitt påvirket av nazismen under andre verdenskrig, du kan jo google nazismens effekt på moderne tysk politikk. Skjønner at du er skolelei og at alt er litt dritt, men prøv å tenke at alt læreren ønsker er å se deg trekke den lille tråden mellom fortid og nåtid og gi en rask forklaring på hva sammenhengen mellom de to er. Easy peasy lemon squeezy 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #44 Del Skrevet 17. april 2021 Søk opp «nynazister dokumentar» så finner du flere i fra NRK. Da får du litt tips til hvordan vi fortsatt påvirkes av nazisme. Anonymkode: e182e...718 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jodaneida Skrevet 17. april 2021 #45 Del Skrevet 17. april 2021 https://www.google.com/amp/s/www.nytimes.com/2020/01/29/learning/do-you-think-the-world-is-getting-closer-to-securing-the-promise-of-never-again.amp.html%3f0p19G=6214 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 17. april 2021 #46 Del Skrevet 17. april 2021 Crema skrev (1 minutt siden): Læreren vil at du trekke tråder fra fortidens hendelser til nåtidens hendelser, og forstå årsakssammenhenger. Du må bare vise at du klarer å forstå hvordan noe som hendte under annen verdenskrig forårsaket noe til å eksistere i dag. For eksempel er både NATO og konfliktene i Midtøsten en del av vårt verdenssamfunn i dag på grunn av andre verdenskrig. Du kan lese bakhistorien til dette på Wikipedia. Tysklands innenrikspolitikk har jo også blitt påvirket av nazismen under andre verdenskrig, du kan jo google nazismens effekt på moderne tysk politikk. Skjønner at du er skolelei og at alt er litt dritt, men prøv å tenke at alt læreren ønsker er å se deg trekke den lille tråden mellom fortid og nåtid og gi en rask forklaring på hva sammenhengen mellom de to er. Easy peasy lemon squeezy Wikipedia er ikke en troverdig kilde, så jeg vil heller anbefale ts å finne informasjon fra andre kilder som pensumbøker eller mer kunnskapsbaserte nettsider. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #47 Del Skrevet 17. april 2021 Crema skrev (1 minutt siden): Læreren vil at du trekke tråder fra fortidens hendelser til nåtidens hendelser, og forstå årsakssammenhenger. Du må bare vise at du klarer å forstå hvordan noe som hendte under annen verdenskrig forårsaket noe til å eksistere i dag. For eksempel er både NATO og konfliktene i Midtøsten en del av vårt verdenssamfunn i dag på grunn av andre verdenskrig. Du kan lese bakhistorien til dette på Wikipedia. Tysklands innenrikspolitikk har jo også blitt påvirket av nazismen under andre verdenskrig, du kan jo google nazismens effekt på moderne tysk politikk. Skjønner at du er skolelei og at alt er litt dritt, men prøv å tenke at alt læreren ønsker er å se deg trekke den lille tråden mellom fortid og nåtid og gi en rask forklaring på hva sammenhengen mellom de to er. Easy peasy lemon squeezy Tusen takk❤️🙏 kanskje jeg bare ikke skal bry meg om de punktene hun skrev om at vi skal snakke om nazisme eller holocaust og sånt, de hendelsene handler jo ikke om det... Anonymkode: f20f1...8a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jodaneida Skrevet 17. april 2021 #48 Del Skrevet 17. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Enten må jeg snakke om nynazister i dag og hvordan det er påvirket av nazismen, eller så må jeg snakke om Israel som ikke er et av punktene læreren skrev at vi kan snakke om... Anonymkode: f20f1...8a2 Eller så kan du snakke om hvorfor Israel er relevant til nynazismen under 2. Verdenskrig. Det er liksom essensen i oppgaven du har fått - trekke paraleller. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 17. april 2021 #49 Del Skrevet 17. april 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Hvordan skal jeg snakke i 10 minutter om hvordan fascismen fra 2. verdenskrig påvirker samfunnet i 2021? Eller holocaust? 😭 Står ingenting på nettet om det. Bare om årsaker og om selve tingene Anonymkode: f20f1...8a2 Seriøst? Hva med antisemittisme? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Collan Skrevet 17. april 2021 #50 Del Skrevet 17. april 2021 29 minutter siden, AnonymBruker said: Det er jo ikke andre verdenskrig generelt, men om holocaust f.eks. Vi har ikke lært noe om hvordan samfunnet i dag er påvirket av holocaust, og det står ingenting om det på internett heller, så skjønner ikke hvordan det kan være så enkelt... Anonymkode: f20f1...8a2 Tenk deg om. Det står tilnærmet uendelig mye på nettet, kunsten er å lære seg å søke smart. En ting du burde vite er at staten Israel ble opprettet for å gi jødene en slags oppreisning for det industrielle folkemordet under krigen. Det er en viktig kilde til konfliktene som har rast i Midtøsten siden den gangen, og Palestina-spørsmålet er stadig ikke løst. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crema Skrevet 17. april 2021 #51 Del Skrevet 17. april 2021 6 minutter siden, Gjenferdet said: Wikipedia er ikke en troverdig kilde, så jeg vil heller anbefale ts å finne informasjon fra andre kilder som pensumbøker eller mer kunnskapsbaserte nettsider. Ja, absolutt bruk mer solide kilder, men jeg foreslo Wikipedia som et sted å få et innledningsvis enkelt og raskt sammendrag av all informasjonen tilgjengelig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Determegja Skrevet 17. april 2021 #52 Del Skrevet 17. april 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Oi, det er jo lure ting jeg kan snakke om! Skal velge én eller noen få av de tingene, da... Fascisme/nazisme, holocaust osv. for å lage en problemstilling. De punktene er vel bare om krigen generelt? Jeg skjønner ikke denne oppgaven😫 Anonymkode: f20f1...8a2 Nå er det 20 år siden jeg var i et klasserom men tipper du skal velge et to temaer og trekke paralleller. -norsk utenrikspolitikk før krigen var nøytralitet. Etter krigen ble vi nato medlem. EU hadde jo også som mål å hindre krig mellom maktene i Europa da det ble opprettet. Drøft inn kald krig osv -Israel/palestinerne er et tema -midt østen Er fra nord Norge. Husker veldig godt fra 80 tallet da tyske soldater for første gang var på øvelse. Mye diskusjon om de burde det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #53 Del Skrevet 17. april 2021 - Black Lives Matter er ett stikkord. - Muslimhat - Ytre høyre har fått makten i Polen og Ungarn. Der har rettighetene til homofile, minoriteter, muslimer og andre mørkhudet folk blir utsatt for ubehagelige hendelser. Anonymkode: 3bb84...735 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crema Skrevet 17. april 2021 #54 Del Skrevet 17. april 2021 Et annet aktuelt tema for deg er å skrive om hva slags lover Tyskland har rundt nasjonalisme, naziflagget osv. Det er jo masse som er forbudt i Tyskland i dag på grunn av forbindelsen til nazismen under annen verdenskrig. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #55 Del Skrevet 17. april 2021 Du skal jo ikke "skrive om et eller to av ordene" du skal bruke et eller to av stikkordene til å lage underordnede problemstillinger. Og alt kan ikke googles og finnes på nett du er nødt til å forstå informasjonen og trekke paralleler til hva som skjedde da og hva som er situasjonen i dag, og hvorfor det ene påvirket det andre. Mye kan man tenke seg til selv her også.. Dessuten, hvordan kan du si at holocaust og Israel ikke er relatert? Hvordan kan du få 5 og 6 på skolen og ikke vite sammenhengen? Anonymkode: 9b6ac...716 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #56 Del Skrevet 17. april 2021 45 minutter siden, AnonymBruker said: Ref tråden om hvor tåpelige boomers er. Nå er vel jeg genX, men dette var jo en typisk skoleoppgave vi synes var spennende på 90-tallet. Men z-ernes angrepsvinkel er: "finner ikke på nettet, spør kvinneguoden, og jeg bar HÆ lissom....!" Kostelig:) Anonymkode: 2e8c7...151 Haha tenkte det samme, hvordan klarte jeg meg gjennom grunnskolen uten internett tro, helt utrolig egentlig xD Anonymkode: 9b6ac...716 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #57 Del Skrevet 17. april 2021 -Israel og palestina -Trump... Har vi lært noe? -Diskriminering.. Hitlers arv lever godt enda.. White suprimasy Det er et åpent tema. Du kan dekke de fleste tema fra dagens samfunn så lenge du klarer å argumentere for at det er en sammenheng med verdenskrigen Anonymkode: 35bbe...941 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
venus24 Skrevet 17. april 2021 #58 Del Skrevet 17. april 2021 22. juli kan kanskje være relevant her? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #59 Del Skrevet 17. april 2021 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Enten må jeg snakke om nynazister i dag og hvordan det er påvirket av nazismen, eller så må jeg snakke om Israel som ikke er et av punktene læreren skrev at vi kan snakke om... Anonymkode: f20f1...8a2 Se på den overordnede problemstillingen. Opptakten til WWII førte blant annet til NATO og FN. Det er så mange tema å ta tak i her, spesielt om du ser på hva som ledet til WWII og hva konsekvensene var (og som påvirker verden ennå). Det begynte jo på mange måter allerede under WWI med kommunistene som prøvde å ta over mer og mer (revolusjonen i Russland og forsøket på statskupp i Tyskland og planene om en verdensomspennende sovietrepublikk). Dette (og WWII) har både formet verdenskart, allianser og politikk. venus24 skrev (4 minutter siden): 22. juli kan kanskje være relevant her? 22. Juli har ingen ting med WWII å gjøre... Anonymkode: 060b6...932 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #60 Del Skrevet 17. april 2021 Hei. Jeg ville valgt to stikkord og fokusert på de. Ikke gap over for mye. Du skal lage to spørsmål (problemstillinger) som du skal svare på selv og som til slutt gir deg svaret på hovedproblemstillingen. Ta gjerne ett stikkord til hver problemstilling. Jeg ville valgt to som er i samme gate (ikke helt ulike), slik at de lett kan skrives om sammen når du skal konkludere til slutt. Du skal prøve å svare på egne problemstillinger så godt du kan og reflektere rundt det du skriver. En problemstilling kan f.eks være: Hvordan har norsk utenrikspolitikk under andre verdenskrig påvirket hvordan Norge deltar i utenrikspolitikken i dag? (Her kan du trekke inn hvem vi var alliert med under krigen (og hvorfor), er vi alliert med de samme den dag i dag? medlemskap i FN, osv). Om du for eksempel velger Holocaust kan du skrive om hva som ledet opp til folkemordet (Enkelt å finne informasjon om), ideologi, konsentrasjonsleirer (både da og nå (nå: er det minnesteder, turistattraksjoner?)).På hvilke måte kan ellers folkemordet ha betydning i samfunnet i dag? Er vi mer påpasselig for hat mot grupper i dag? Du kan trekke inn filmer om temaet osv. Når du har funnet to problemstillinger og svart på disse, prøver du å trekke det sammen for å svare på hovedproblemstillingen. Husk å få med alt de spør etter: si noe om årsaker til krigen, selve krigen og tiden etterpå. Anonymkode: 302b3...ddc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå