AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #1 Skrevet 16. april 2021 Vært sammen i tre år, samboere i ett. Jeg har ok lønn, ca 36000 på konto pr måned etter skatt, ca 12000 mer enn samboer. Jeg eier den store leiligheten vi bor i, nesten nedbetalt, og betaler fellesutgiftene+strøm hver måned. Jeg er barnløs, samboer har to sønner 16 og 18 som bor 50/50 hos foreldrene. Den andre forelderen har også lavtlønnsjobb. Men nå vil samboer at jeg skal gi ukelønn til sønnene sine. Jeg kjenner de nesten ikke, de er mutte/svært lite pratsomme med meg og de er uansett lite inne når de er hos oss. Mest opptatt med kompiser, kjæreste, skole/idrett, og jeg vil ikke en gang kunne få et fornuftig svar på hva de bruker pengene til. Om de bodde 100% hos oss og den andre forelderen hadde vært fjern med lite kontakt hadde det sikkert vært noe annet. Og jeg gir de 1000 kr til bursdager og jul og av og til om det er noe ekstra, ofte fast food, og mat, som jeg uansett kjøper mesteparten av, halvparten til nye mobiler som de stadig knuser, bussbilletter, idrettsutgifter feks, og et par ganske dyre ferieturer jeg betalte alt på som de var med på. Samboer vil nå at jeg skal gi dem fast minst 250 hver pr uke og bidra mye på sertifikatet. Like mye som de får fast av begge sine foreldre. Guttene har også noen småjobber og har 0-3000 pr måned derfra). Jeg har vel egentlig råd, ingen dyre vaner selv, men det virker litt feil å skulle gi like mye som foreldrene også når jeg i tillegg betaler mesteparten av alt annet rundt hjemmet. Er jeg gjerrig som synes det er feil å gi like mye som foreldrene? Blir jeg utnyttet? Anonymkode: b241d...fac 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #2 Skrevet 16. april 2021 Du har skjemt bort både guttene og samboeren. På tide å sette grenser. Anonymkode: 32311...4d6 46
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #3 Skrevet 16. april 2021 Hjelpe seg, det var litt av noen krav til deg!?! Ukepenger må da være foreldrenes ansvar? Dersom dere hadde felles økonomi hadde jeg forstått at han ønsket at noe av dette skulle gå til ukepenger. Det har dere åpenbart ikke. Du betaler allerede veldig mye for ham og barna. Jeg kan ikke forstå hvordan han rettferdiggjør dette kravet for seg selv, langt mindre for deg. Om han bevisst utnytter deg, eller om hans tankegang mer går ut på at dere nå er en enhet, kan jeg ikke vurdere. Jeg ville imidlertid tatt en grundig diskusjon i forhold til gjensidige forventninger. Anonymkode: 0427f...b85 20
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #4 Skrevet 16. april 2021 Ja, du blir utnyttet. Veldig spesielt av din samboer. Anonymkode: aedb0...095 36
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #5 Skrevet 16. april 2021 😂😂 Morsom han fyren din! Det er da ikke dine barn og hvert fall ikke ditt ansvar. Samboer din utnytter deg til de grader! Alt det du betaler.... han bør være sinnsykt god i senga og lage steike god mat! Anonymkode: b8a3d...1ed 18
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #7 Skrevet 16. april 2021 Du blir jo helt ekstremt utnyttet! Du er allerede utrolig generøs. Du skal selvsagt ikke gi lommepenger eller bidra til sertifikat. Dette må far prioritere av egne penger. Anonymkode: 7027a...363 7
Live88 Skrevet 16. april 2021 #8 Skrevet 16. april 2021 Ukepenger og sertifikat er foreldrenes ansvar! 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #9 Skrevet 16. april 2021 Han er ikke lite frekk. Hva bidrar han med selv, egentlig? Anonymkode: a0fe8...fdc 5
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #10 Skrevet 16. april 2021 Skriver som en annen her; håper dette er tull! Hvis ikke så lurer jeg på hva dette gjør med dine følelser for din samboer? Anonymkode: a4944...ece 4
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #11 Skrevet 16. april 2021 Ja, dette må være trollzing. Hvis ikke, kast han ut! Anonymkode: baa9a...e98 3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #12 Skrevet 16. april 2021 31 minutter siden, AnonymBruker said: Skriver som en annen her; håper dette er tull! Hvis ikke så lurer jeg på hva dette gjør med dine følelser for din samboer? Anonymkode: a4944...ece Ikke tull. Ja, har tenkt på dette. Har sagt til samboer at det er like før jeg føler meg utnyttet, at det er dette det handler om. Det handler egentlig ikke om beløpene, som jeg trolig egentlig har råd til, om det ikke eskalerer enda mer, men om råderett over egne penger og at jeg ikke tåler mer straff fordi jeg tjener mer, jeg har ikke finregnet på det, men tror samboer har mer økonomisk frihet nå og mer "play money" nå enn meg, vi har delt økonomi (i prinsippet), og jeg ønsker mulighet for å legge meg opp litt sparing så jeg kunne pensjonere meg eller redusere stilling fire-fem år tidligere fra en nokså slitsom og helsenedbrytende jobb. Anonymkode: b241d...fac 5
Ulrikke Skrevet 16. april 2021 #13 Skrevet 16. april 2021 Dette er helt urimelige krav! Jeg er selv stemor til tre, og har selvfølgelig bidratt, men det der? Helt på trynet. De har to foreldre som skal forsørge dem! Du har INGEN plikt overhodet! At man bidrar når man bor i samme hus er jo hyggelig, men det kan på ingen måte forventes. Du gjør mer enn nok allerede! Her må du si nei! Godtar han ikke det må du vel vurdere forholdet, for dette går på hans syn på deg.... Dessverre.... Enten tåler han beskjeden og skjønner at han har gått langt over streken, eller så mangler han antenner og fornuft, og da er det kanskje bedre å droppe hele greia... 7
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #14 Skrevet 16. april 2021 Jeg er både mor og stemor. Jeg kjøper klær til stebarna, men ukelønn er det foreldrene som står for. Barnet mitt får kun ukelønn av meg, forventer ikke at min samboer skal være med å bidra på det. På tide at du setter ned foten! Anonymkode: d6861...14c 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #15 Skrevet 16. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): ofte fast food, og mat, som jeg uansett kjøper mesteparten av, halvparten til nye mobiler som de stadig knuser, bussbilletter, idrettsutgifter feks, og et par ganske dyre ferieturer jeg betalte alt på som de var med på. Samboer vil nå at jeg skal gi dem fast minst 250 hver pr uke og bidra mye på sertifikatet. Like mye som de får fast av begge sine foreldre. Guttene har også noen småjobber og har 0-3000 pr måned derfra). Jeg har vel egentlig råd, ingen dyre vaner selv, men det virker litt feil å skulle gi like mye som foreldrene også når jeg i tillegg betaler mesteparten av alt annet rundt hjemmet. Er jeg gjerrig som synes det er feil å gi like mye som foreldrene? Blir jeg utnyttet? Anonymkode: b241d...fac Du eier huset, betaler fellesutgifter og strøm og ITILLEGG alt dette? Jeg er ee mållød. Men ja, jeg vil defintivt si du blir utnyttet! Du tjener kr 12 000 mer, husleie og strøm gjør vel et bra innhogg der. Hva i alle dager betaler mannen din? Han bor gratis, og spiser tydeligvis svært billig. Så klart skal du ikke betale lommepenger og sertifikat. Jeg kan ikke fatte og begripe at du bidrar til bussbilletter og telefoner heller. Anonymkode: 37e04...fe3 9
SoWhat? Skrevet 16. april 2021 #16 Skrevet 16. april 2021 Åherregud. Jeg måtte lese HI to ganger. Han forlanger at du betaler 2000 kr i måneden pluss hjelper til med sertifikat til sønnene hans? Etter at du betaler alt du gjør fra før + ferier? OMG!! Jeg skulle så veldig ønske at du ba han pakke tingene sine og komme seg ut. Jeg ville så gjerne ha sett det! Få den slasken ut, og be han ta seg av de to mutte "ungene" selv. 7
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #17 Skrevet 16. april 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Han er ikke lite frekk. Hva bidrar han med selv, egentlig? Anonymkode: a0fe8...fdc Samboer har 100 tusen i forbruksgjeld, dyre venner - som lokker med alle slags påfunn som ser ut til å handle om "rik fasade" når de egentlig er forgjellede fattigluser alle sammen - og en for dyr bil, trenger stadig reparasjoner for ikke å ramle sammen. Tusenlappene flyr, "økonomisk tilbakestående" er kanskje diagnosen. Anonymkode: b241d...fac 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #18 Skrevet 16. april 2021 Du begynner å føle deg utnyttet hvis han ber om lommepenger til sine barn? Hva betaler han egentlig? Hvis han plutselig en dag finner seg en annen så sitter du der med en formue kastet bort. Regn ut hvor mye det koster deg å ha dem boende. Begynn å kreve pengene fra samboeren din og sett dine egne penger i fond. Anonymkode: ba29b...d60 7
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #19 Skrevet 16. april 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Du begynner å føle deg utnyttet hvis han ber om lommepenger til sine barn? Hva betaler han egentlig? Hvis han plutselig en dag finner seg en annen så sitter du der med en formue kastet bort. Regn ut hvor mye det koster deg å ha dem boende. Begynn å kreve pengene fra samboeren din og sett dine egne penger i fond. Anonymkode: ba29b...d60 Samboer soser bort mye penger (se over), men har jo noen fine sider også da, tar ikke de her, men vokste opp i fattigdom og dårlige forhold med de psykiske utfordringer det kan gi på synet på penger. Feks at det er viktigere med bling og å se rik ut enn å ha komfortabel økonomi i det stille, fordi det sistnevnte uannsett er utenfor rekkevidde...føler de visstnok (har lest litt psykologi på det der). Jeg anser meg relativ trygg hvis det blir slutt, fordi jeg aldri skal ta opp mer gjeld og fordi jeg beholder leiligheten som er unødvendig stor til å ha alene, så jeg bytter til en mindre og sitter med 1 million pluss om det skulle bli nødvendig. Anonymkode: b241d...fac
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #20 Skrevet 16. april 2021 Ikke forsvar deg ovenfor ham, han har ingenting med å forlange noe som helst. Spør han hva han har tenkt å gjøre for komme seg i en posisjon der han selv er i stand til å holde sine egne unger med ukepenger Det kan re mange årsaker til at folk har lite penger, men den her holdningen.., Hva er det for en slags mann? Tenker ikke på meg selv som gammeldags, men her, altså, har han ingen stolthet? Please, ikke lek pedagog her, han høres ut som han trenger klar tale! Han burde skamme seg Anonymkode: 5a2af...be8 6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå