Gå til innhold

Har du ADHD/Aspergers/ASD (eller bare masse rastløshet) og sliter med å finne en treningsrutine som sitter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har Aspergers og muligens ADHD (skal utredes snart) - og jeg har vært gjennom drøssevis av forsøk på trening. Dere kjenner dere kanskje igjen - dere klarer å holde rutinene et par uker... Og så skjer noe uforutsett. Kanskje du får uventet besøk, kanskje du blir syk, kanskje du var litt for støl til å trene en dag - og vips forsvinner rutinen. Du mister interessen helt. 

I forbindelse med Korona og hjemmekontor, og mye mer tid alene og i en stol, kjenner man et enda større behov for å trene; både kondis, midjemål og generell livslyst påvirkes av mangel på fysisk aktivitet. Hvis du er som meg, har det frista lite å kjøpe seg enda en treningsdings eller laste ned enda en app - men jeg fant noe som funker.

Hva gjør du når du må stå i ro og ingen ser deg?
De fleste av oss på spektrene klarer ikke helt å stå i ro. Vi begynner å vri på oss, fikle med noe, strekke oss - har du prøvd å bare sette på musikk (gjerne noe med litt fart i, ellers hva som helst så lenge du digger det) og bare stå på gulvet alene og ikke ha noen forventninger til deg selv? Prøv gjerne. Det som skjedde for meg, var at jeg frigjorde all stimmingen (alle bevegelsene jeg gjør for å roe meg ned) - vanligvis prøver jeg å skjule den og stå så stille jeg kan. Innen kort tid dansa jeg. Bare sånn tulledans, helt uten mål og mening annet enn at det skulle være gøy og digg - og der stod jeg plutselig så lenge at jeg ble svett. Da jeg gikk lei stoppet jeg, men jeg fortsatte å ha musikken på. Satte jeg meg på en stol ble jeg sittende og danse på stolen, og husarbeidet ble en vaske- og ryddedans. Alt ble flytende bevegelse, mosjon, moro. Jeg kødder ikke. Ting tar litt mer tid, men det føles verdt det!

Har gjort dette i to uker nå - og jeg tror jeg skal klare å holde på dette. Hvorfor? Fordi jeg ikke følger en plan. Jeg bare hiver på musikk og lar kroppen gjøre som den vil. Jeg teller ingen kalorier, jeg har ingen apper (annet enn Spotify) og føler meg SÅ BRA i kroppen.  
Double whammy: jeg har også fibromyalgi, og dansinga fungerer helt nydelig med denne lidelsen også. 

Fortell gjerne om dette funket for deg!

Anonymkode: 4635c...899

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er ASD? 

Anonymkode: 25f04...0cf

Autism Spectrum Disorder :) Altså, alle typer autisme. Aspergers er "bare" en høytfungerende variant.

Anonymkode: 4635c...899

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...