AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #21 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Nei, du gir helseskadelige råd og setter deg heller ikke inn hva ts skriver. TS har en BMI på 16. Da har hun en kroppssammensetning tilvarende eksemplet jeg laget med en kvinne på 160. Det gir helseskadelig vekt for en kvinne, samme hva din personlige mening skulle være om saken. Anonymkode: 1224d...940 BMI er veiledende. Det skal ikke brukes slavisk som du gjør - det er helseskadelig å gjøre. Anonymkode: e3792...5be 2
Khadira Skrevet 14. april 2021 #22 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei det er ikke god grunn. Man må kunne spørre om noe er skadelig uten at folk skal bli hysteriske Anonymkode: 4fc78...ea8 Enten må moderatorene da sitter her med haukeblikk å følge med for når noen slenger ut et råd som kan være skadelig, eller så må de kjøre en hard linje på at tråder som dette ofte blir stengt. Enten eller. Har man spørsmål om noe som går på ting som kan være veldig skadelig, verste fall livstruende som undervekt, er det faktisk noe man bør ta opp med helsepersonell.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #23 Skrevet 14. april 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: BMI er veiledende. Det skal ikke brukes slavisk som du gjør - det er helseskadelig å gjøre. Anonymkode: e3792...5be Og veiledende er at hun er farlig undervektig, slik at med mindre det er konkrete faktorer som det ikke er opplyst om som forandrer på det bildet bør hun oppsøke lege. Anonymkode: 6f4fd...95c 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #24 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): BMI er veiledende. Det skal ikke brukes slavisk som du gjør - det er helseskadelig å gjøre. Anonymkode: e3792...5be Mener du helt seriøst at bmi 16 er sunt? Anonymkode: 4fc78...ea8 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #25 Skrevet 14. april 2021 Jeg har forhørt med om dette med helsepersonell i en periode jeg gikk ned mye i vekt, og slik jeg forsto det bør det alltid sjekkes opp av lege. Både fordi undervekt uten en tydelig årsak kan være en indikasjon på alvorlig sykdom, selv om vekten ikke er problematisk i seg selv, og fordi undervekt over tid kan føre til alvorlige problemer, som bruker lengre tid på å utvikle seg, som feks beinskjørhet og andre ting. Og dersom man spiser så lite er også sannsynligheten for at man spiser på seg mangelsykdommer større, fordi en større kost som regel også er en bredere kost. Anonymkode: 4996b...ed7
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #26 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei For det første så tar bmi formelen ikke hensyn til at muskler veier mer enn fett. Allerede der har bmi formelen en stor feil. De aller fleste som driver med sport på topp nivå er overvektig og dermed usunn ifølge bmi, sier litt... Dernest: Det er også kommet en "ny" bmi kalkulator rett og slett fordi den gamle ikke tok hensyn til veldig høye og veldig lave mennesker https://www.abcnyheter.no/livet/2013/02/25/168569/bmi-disse-to-er-like-tjukke Selv har jeg en bmi på 17, men er lav og slettes ikke undervektig 😊 Allt står bra til med kropp og sinn her.. så som med så mye annet her i verden så er også BMI en sannhet med modifikasjoner Anonymkode: f2ce1...2ae BMI tar høyde i betraktning... Det er jo det BMI er - et tall som regnes utifra høyde og vekt. Det er ikke slik at BMI ikke er korrekt fordi du er lav. Ellers er det godt kjent at BMI ikke er en anbefalt beregning for mennesker som har mye muskler. Jeg har vært hos legen og fikk beskjed om det selv, så jeg måler heller fettprosent. Anonymkode: 4279d...f96
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #27 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Det at du er undervektig og i tillegg har lavt stoffskifte er litt merkelig. Lavt stoffskifte vil ofte gi symptomer som tretthet/slapphet, mindre matlyst (mens samtidig gjerne vektoppgang), lav kroppstemperatur, vannansamlinger osv. Noe sier meg at enten spiser du virkelig ekstremt lite for å holde vekta såpass lavt på lavt stoffskifte, eller så er du mer syk enn du tror. Eller kommer til å bli mer syk etterhvert. Har du ok menssyklus? Hvordan er matlysten? Hva er følelsene dine rundt kropp og vekt? Har du sjekket beintettheten hos lege? Du må snakke med legen din om du er usikker på helsa di, ikke med fremmede på KG. Anonymkode: f8ca7...953 Det er ikke så merkelig. Kroppen vil alltid skru ned funksjoner når den får for lite mat. Når man spiser for lite er man og mer utsatt for mangler som f.eks på vitaminer osv som gir normalt stoffskifte. Det er ikke uvanlig at anorektikere har lavt stoffskifte. Dette går og andre veien. Anoreksi kan være symptom på lavt stoffskifte. Anonymkode: 1224d...940
Epictetus Skrevet 14. april 2021 #28 Skrevet 14. april 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Mener du helt seriøst at bmi 16 er sunt? Anonymkode: 4fc78...ea8 Problemet er de som har et vanskelig forhold til egen BMI. For de er det veldig fint å lese at "BMI kan ikke brukes slavisk" fordi den ikke tar hensyn til 0.1% av mennesker som er drit bra trent eller som av en annen grunn ikke passer malen. Det som ofte ikke forstås er at BMI er en helt grei veiledende regel for de aller aller fleste mennesker, og at unntakene faktisk er veldig sjeldne. 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #29 Skrevet 14. april 2021 Det trenger ikke være helseskadelig. Jeg har selv bmi på 16, og er lav og spebygd. Har tatt grundig sjekk hos legen, og alt er tipp topp. Normalt blodtrykk og blodprøver viser ingenting unormalt. Har normal menstruasjonssyklus og har vært gravid 2 ganger uten komplikasjoner. Jeg raser opp i vekt under svangerskapene da, men går alltid like fort ned igjenn etterpå uten at jeg går inn for det. Kroppen min er liksom programmert til å forbli sånn😂 Anonymkode: 0fa41...ea6 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #30 Skrevet 14. april 2021 Epictetus skrev (31 minutter siden): Problemet er de som har et vanskelig forhold til egen BMI. For de er det veldig fint å lese at "BMI kan ikke brukes slavisk" fordi den ikke tar hensyn til 0.1% av mennesker som er drit bra trent eller som av en annen grunn ikke passer malen. Det som ofte ikke forstås er at BMI er en helt grei veiledende regel for de aller aller fleste mennesker, og at unntakene faktisk er veldig sjeldne. Så du er med andre ord enig i at bmi på 16 ikke er sunt? Anonymkode: 4fc78...ea8
Epictetus Skrevet 14. april 2021 #31 Skrevet 14. april 2021 Just now, AnonymBruker said: Så du er med andre ord enig i at bmi på 16 ikke er sunt? Anonymkode: 4fc78...ea8 Jeg er enig at som hovedregel, og med mindre det foreligger konkret grunnlag for å si noe annet som er avklart med lege, så er det ikke sunt å konsekvent være på lav eller høy BMI over tid.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #32 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Det trenger ikke være helseskadelig. Jeg har selv bmi på 16, og er lav og spebygd. Har tatt grundig sjekk hos legen, og alt er tipp topp. Normalt blodtrykk og blodprøver viser ingenting unormalt. Har normal menstruasjonssyklus og har vært gravid 2 ganger uten komplikasjoner. Jeg raser opp i vekt under svangerskapene da, men går alltid like fort ned igjenn etterpå uten at jeg går inn for det. Kroppen min er liksom programmert til å forbli sånn😂 Anonymkode: 0fa41...ea6 Bmi på 16 er alvorlig undervekt og før eller siden vil kroppen si i fra så slutt å promoter alvorlig undervekt som noe positivt Anonymkode: 4fc78...ea8
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #33 Skrevet 14. april 2021 Jeg har vært undervektig fra jeg var tenåring fram til nå hvor jeg er over 50 med unntak av rundt ett år pga stoffskifteproblemer. Lever greit med det. Bare innsett at det er sånn jeg er. Ingen helseplager knyttet til det. Anonymkode: 02162...2a4 1
Gjest Skrevet 15. april 2021 #34 Skrevet 15. april 2021 Kjære trådstarter, Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. Med vennlig hilsen, Anki, mod
Fremhevede innlegg