Gå til innhold

Undervekt - skadelig uansett?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en bmi på 16, som tilsier alvorlig undervekt. Føler meg stort sett i grei form, og blodprøver osv. er fine, bortsett fra litt lavt stoffskifte. Jeg er så godt som aldri syk, mer sjelden enn normalt, tror jeg. Er det likevel gitt at det er farlig med så lav vekt?

Anonymkode: 217c9...1c2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja. På samme måte som med overvekt, er man ikke nødvendigvis syk med en gang og man kan føle seg frisk og fin i flere år, og så er det skadelig på sikt og kan føre til f.eks beinskjørhet. Har du fått gjort beintetthetsmåling, og får du hjelp for at du har så lav vekt uansett om det er somatisk eller psykisk årsak? 

Anonymkode: 9e5a3...518

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg har en bmi på 16, som tilsier alvorlig undervekt. Føler meg stort sett i grei form, og blodprøver osv. er fine, bortsett fra litt lavt stoffskifte. Jeg er så godt som aldri syk, mer sjelden enn normalt, tror jeg. Er det likevel gitt at det er farlig med så lav vekt?

Ja det er det skadelig. Og alt er fint frem til det brått ikke er det lenger og da vil problemene balle på seg

Anonymkode: 4fc78...ea8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Ja, det er gitt at en slik vekt er lite heldig for deg. Det at stoffskiftet ditt er for lavt handler fort bare om under-/feilernæring.

Ville absolutt gått opp i vekt og sett om stoffskiftet da retter seg opp. Stoffskifteproblemer er ikke noe du ønsker deg. 

Anonymkode: 1224d...940

AnonymBruker
Skrevet

Nei

For det første så tar bmi formelen ikke hensyn til at muskler veier mer enn fett. Allerede der har bmi formelen en stor feil. De aller fleste som driver med sport på topp nivå er overvektig og dermed usunn ifølge bmi, sier litt... 

Dernest: Det er også kommet en "ny" bmi kalkulator rett og slett fordi den gamle ikke tok hensyn til veldig høye og veldig lave mennesker 

https://www.abcnyheter.no/livet/2013/02/25/168569/bmi-disse-to-er-like-tjukke

Selv har jeg en bmi på 17, men er lav og slettes ikke undervektig 😊 Allt står bra til med kropp og sinn her.. så som med så mye annet her i verden så er også BMI en sannhet med modifikasjoner

Anonymkode: f2ce1...2ae

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei

For det første så tar bmi formelen ikke hensyn til at muskler veier mer enn fett. Allerede der har bmi formelen en stor feil. De aller fleste som driver med sport på topp nivå er overvektig og dermed usunn ifølge bmi, sier litt... 

Dernest: Det er også kommet en "ny" bmi kalkulator rett og slett fordi den gamle ikke tok hensyn til veldig høye og veldig lave mennesker 

Selv har jeg en bmi på 17, men er lav og slettes ikke undervektig 😊 Allt står bra til med kropp og sinn her.. så som med så mye annet her i verden så er også BMI en sannhet med modifikasjoner

Jorden kaller!

En kvinne på 160 veier 41 kg for å ha BMI på 16.

Du skjønner kanskje nå at det er helt utenkelig at ts er sunn og frisk?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jorden kaller!

En kvinne på 160 veier 41 kg for å ha BMI på 16.

Du skjønner kanskje nå at det er helt utenkelig at ts er sunn og frisk?

Hvor har hun skrevet høyden sin? Jeg svarer ts ut i fra det ts har gitt av info... kanskje du skulle gjøre det samme. Og bmi sier ingenting alene om en har en sunn eller usunn kropp. Det er fakta! Ts fortjener fakta og ikke synsing om allt mulig

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Undervekt er som regel mer skadelig enn overvekt. Derfor det haster mer med anoreksipasienter enn de som er overvektige. 

Det kan ta tid før noe eventuelt vises på blodprøver. 

Når det er sagt så er noen naturlige tynne, men sannsynligvis hadde du vært sunnere med en høyere vekt. Det første jeg tenker på som kan være farlig er beinskjørhet, når du først har fått osteoporose så er det irreversibelt så det er noe du bør tenke på.  

Anonymkode: 6a27f...5d7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Nei

Bs! Ja bmi er ikke alltid riktig,men når den ligger under 18 er man undervektig at du påstår noe annet forteller bare at du lever i fornektelse

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bs! Ja bmi er ikke alltid riktig,men når den ligger under 18 er man undervektig at du påstår noe annet forteller bare at du lever i fornektelse

😅 

ta å trykk deg inn på linken du..

Det er kommet ny kunnskap om dette med bmi skjønner du... 

Verden "var" også engang i tiden flat, just saying 😉 Også er det noe med å ta legen sitt ord bittelitt mer seriøst enn synnsere på kg

AnonymBruker
Skrevet

En bmi under 18, greit nok du ikke føler deg syk - selv om det kan være skummelt nok i seg selv. Men jeg er ganske sikker på at du ser syk ut. Unnskyld å måtte si det. 

Anonymkode: 84e9e...b03

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

😅

Verden "var" også engang i tiden flat, just saying 😉 Også er det noe med å ta legen sitt ord bittelitt mer seriøst enn synnsere på kg

Jeg kan lese takk. Og skremmende at en lege mener at en person med bmi på 17 er normalvektig og sunn!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

😅

Og btw linken din sier ingen ting om at bmi på 17 sunt! Det forteller bare om en ny måte og regne på,så bmi på 17 er fremdeles undervektig 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Hvor har hun skrevet høyden sin? Jeg svarer ts ut i fra det ts har gitt av info... kanskje du skulle gjøre det samme. Og bmi sier ingenting alene om en har en sunn eller usunn kropp. Det er fakta! Ts fortjener fakta og ikke synsing om allt mulig

Nei, du gir helseskadelige råd og setter deg heller ikke inn hva ts skriver. TS har en BMI på 16. 

Da har hun en kroppssammensetning tilvarende eksemplet jeg laget med en kvinne på 160. Det gir helseskadelig vekt for en kvinne, samme hva din personlige mening skulle være om saken.

• Liker 5
Skrevet

Poenget her er vel at ingen her inne er kvalifiserte til å gi TS gode råd. Undervekt er et problem som må behandles av helsepersonell, og ethvert råd her uten at vedkommende som skriver det har kompetanse til å gi råd, kan være farlig. Så beklager ts, men jeg har rapportert tråden din.

AnonymBruker
Skrevet
Lady Elfwood skrev (6 minutter siden):

Poenget her er vel at ingen her inne er kvalifiserte til å gi TS gode råd. Undervekt er et problem som må behandles av helsepersonell, og ethvert råd her uten at vedkommende som skriver det har kompetanse til å gi råd, kan være farlig. Så beklager ts, men jeg har rapportert tråden din.

Ingen her gir råd. Vi sier bare at det er skadelig. Så til en annen gang les før du rapporter,eller rapporter de som gir skadelige råd. Sånn som vedkommende som sier sier at det ikke skadelig,for hun rapportere jeg

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ingen her gir råd. Vi sier bare at det er skadelig. Så til en annen gang les før du rapporter,eller rapporter de som gir skadelige råd. Sånn som vedkommende som sier sier at det ikke skadelig,for hun rapportere jeg

Tråder som dette blir som regel stengt uansett med god grunn. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det at du er undervektig og i tillegg har lavt stoffskifte er litt merkelig. Lavt stoffskifte vil ofte gi symptomer som tretthet/slapphet, mindre matlyst (mens samtidig gjerne vektoppgang), lav kroppstemperatur, vannansamlinger osv.
Noe sier meg at enten spiser du virkelig ekstremt lite for å holde vekta såpass lavt på lavt stoffskifte, eller så er du mer syk enn du tror. Eller kommer til å bli mer syk etterhvert.

Har du ok menssyklus? Hvordan er matlysten? Hva er følelsene dine rundt kropp og vekt? Har du sjekket beintettheten hos lege?
Du må snakke med legen din om du er usikker på helsa di, ikke med fremmede på KG.

Anonymkode: f8ca7...953

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lagt på meg ved hjelp av trening. Jeg fikk målt beintetthet, og den var ikke bra i forhold til min unge alder. 

Nå veier jeg mer og er innenfor normal bmi, men under anbefalt fettprosent. Så usikker på om jeg er sunn nok nå😅 Hvis beintetthet fremdeles er dårlig må jeg prøve å øke fettprosenten også. 

Jeg har alltid hatt stabile sykluser, og har aldri mistet menstruasjon. Har rett og slett følt meg bra når jeg var undervektig, men det har alikevel gått utover helsa mi. Jeg er veldig glad for at jeg har tatt tak i kostholdet mitt, og jeg føler meg mye bedre og sterkere i kroppen. 

Anonymkode: e4a1b...644

AnonymBruker
Skrevet
Lady Elfwood skrev (16 minutter siden):

Tråder som dette blir som regel stengt uansett med god grunn. 

Nei det er ikke god grunn. Man må kunne spørre om noe er skadelig uten at folk skal bli hysteriske 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...