Gå til innhold

Montere strikkegenser med symaskin eller manuelt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Holder på å strikke en setesdalgenser etter oppskrift fra Sandnes Garn, hvor det står man skal bruke symaskin til montering. Det er vel ikke så nøye om det blir gjort med symaskin eller for hånd, vel? Symaskinen har vel ingen andre fordeler enn at det går raskere? Har ikke symaskin og har ikke rørt en siden barneskolen 😅

Anonymkode: 1ebf1...9a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva slags montering er det snakk om? Sette ermer inn på bol? Da ville jeg definitivt brukt symaskin, ja.

Anonymkode: 6655b...5be

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På isydde ermer syr jeg alltid for hånd, man har bedre kontroll på hvordan ermet sitter på bol og det er lettere å ta det opp igjen om ermet sitter feil/blir sydd for stramt. 

Anonymkode: a7da4...00e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sette armer inn på bol ja, det burde jeg kanskje skrevet i HI 😊 Takk for svar!

Anonymkode: 1ebf1...9a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg gjør med symaskin når jeg monterer gensere er å sy noen ganger rundt der jeg skal klippe opp til ermeåpningen så det ikke rakner. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du skal sette inn armer på bol kan du sy for hånd. Men dersom du skal klippe opp til armer ville jeg definitivt sydd med symaskin før klippingen.

Anonymkode: 6655b...5be

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heiv noen hundrelapper på problemet og leverte genseren til montering på nærmeste garnbutikk 😂 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det på maskin om det står, ja. Det har litt å si, spesielt når du skal klippe. 

Anonymkode: ea772...8f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ullvott skrev (3 minutter siden):

Det eneste jeg gjør med symaskin når jeg monterer gensere er å sy noen ganger rundt der jeg skal klippe opp til ermeåpningen så det ikke rakner. 

Det 👆🏼 
 

Anonymkode: a7da4...00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du klippe MÅ du sy først, selve monteringen er det ikke nødvendig å bruke symaskin til. Tvert imot ser jeg det som en ulempe, det er ikke bare-bare å sprette opp maskinsøm på strikk hvis det skulle gå galt. 

Anonymkode: 0c8e5...560

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på hva slags garn som er brukt. Er det glatt garn er det lurt å sy med maskin før du klipper, men om det er rent ullgarn med litt hold i, så kan du fint klippe og montere uten symaskin. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du klippe bør det sys med symaskin først. Har du strikket hull til ermene og skal feste ermene i bolen så blir det penest for hånd. 

Anonymkode: 6cd6d...00a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Holder på å strikke en setesdalgenser etter oppskrift fra Sandnes Garn, hvor det står man skal bruke symaskin til montering. Det er vel ikke så nøye om det blir gjort med symaskin eller for hånd, vel? Symaskinen har vel ingen andre fordeler enn at det går raskere? Har ikke symaskin og har ikke rørt en siden barneskolen 😅

Anonymkode: 1ebf1...9a3

Du kan bruke håndsøm til alt du bruker maskin til, selvsagt. Den eneste fordelen en maskin har er at den bruker mindre tid. Å sy 10 000 bittesmå sting tar deg en hel rekke kvelder, men maskinen bare noen minutter. 

Om du tenker sy for hånd: lær deg å sy for hånd først. 

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skal du klippe bør det sys med symaskin først. Har du strikket hull til ermene og skal feste ermene i bolen så blir det penest for hånd. 

Anonymkode: 6cd6d...00a

Det er da helt kurant å sy sikringssøm med hånd. Tidkrevende, men fullt mulig.

Gitt at ts virkelig ikke aner noe om symaskiner og gitt at strikk er vrient å sy med maskin i uten å strekke strikket så ville jeg sagt at enten bør ts sy med hånd eller så my ts finne en som tar på seg oppdraget med maskin. At ts finner en symaskin, lærer seg hvordan den fungerer, øver på strikkestoff hun ikke er redd for over noen uker for så å våge seg på genseren er uansett mer tidkrevende enn håndsøm. 

Anonymkode: 5509b...149

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det skal klippes ja, dessverre. Jeg har brukt Peer Gynt fra Sandnes Garn: https://www.sandnesgarn.no/peer-gynt-1865
Det er hundre prosent ull, så da går det kanskje fint å klippe uten å sy med maskin først?

Anonymkode: 1ebf1...9a3

Jeg vet ikke. Men her er det ei som forteller om egne erfaringer med klipping uten symaskin. Jeg vet ikke hvilke typer ull  og garn det kan gå an med og ikke gå an med.
https://pinnehobby.blogspot.com/2015/03/klipping-uten-symaskin.html

Anonymkode: 0a1c7...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har montert to mariusgensere og et par kofter. Har ingen erfaring med symaskin utenom dette siden ungdomsskolen. Syingen gikk helt fint. Ville anbefalt symaskin.

Anonymkode: 6655b...5be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vet ikke. Men her er det ei som forteller om egne erfaringer med klipping uten symaskin. Jeg vet ikke hvilke typer ull  og garn det kan gå an med og ikke gå an med.
https://pinnehobby.blogspot.com/2015/03/klipping-uten-symaskin.html

Anonymkode: 0a1c7...3b9

Hun skriver:
En grunnleggende forutsetning er at det som er strikka, er strikka i ubehandla ull. Det er for eksempel Rauma Finull, 3-tråda og Lammeull, New Zealand Lammeull, Hillesvåg Ask, Malsen og Mor Shetland Soft/Holst Supersoft, Sandnes Tove og Peer Gynt, Sjølingstad 2- og 3-tråda, Kauni, Jamieson's of Shetland Spindrift, Jamieson & Smith 2-ply jumper weight, Nøstebarns garn (den uten silke), Pickles Pure Wool - med andre ord, alt garn som ikke er Superwash-behandla eller blanda med glatte garnsorter som bambus, silke, merino, alpakka, nylon, kashmer, melkeproteiner og tencel. For å nevne de vanligste blandingene.

Anonymkode: 0a1c7...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun skriver:
En grunnleggende forutsetning er at det som er strikka, er strikka i ubehandla ull. Det er for eksempel Rauma Finull, 3-tråda og Lammeull, New Zealand Lammeull, Hillesvåg Ask, Malsen og Mor Shetland Soft/Holst Supersoft, Sandnes Tove og Peer Gynt, Sjølingstad 2- og 3-tråda, Kauni, Jamieson's of Shetland Spindrift, Jamieson & Smith 2-ply jumper weight, Nøstebarns garn (den uten silke), Pickles Pure Wool - med andre ord, alt garn som ikke er Superwash-behandla eller blanda med glatte garnsorter som bambus, silke, merino, alpakka, nylon, kashmer, melkeproteiner og tencel. For å nevne de vanligste blandingene.

Anonymkode: 0a1c7...3b9

Fint at Peer Gynt står oppført, da 😍

Anonymkode: 1ebf1...9a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...