AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #1 Skrevet 14. april 2021 Synes dere dette er latskap? Kan man gå ned kiloene uansett bare man er motivert nok og jobber hardt nok? Anonymkode: 18dda...a14
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #3 Skrevet 14. april 2021 Tvert imot. Det er mye jobbing. Man må legge om hele kostholdet. Anonymkode: b3aed...ca2 5
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #4 Skrevet 14. april 2021 Er ikke alle som kan eller klarer å gå ned i vekt av seg selv. Jeg driter i hvordan folk går ned i vekt hvis de ønsker det, det som irriterer meg er de som gnåler til andre om at de må gjøre det samme. Søsteren til en venninne tok denne operasjonen, hun var jo dobbelt så stor som meg og søstera og vi er feite vi og altså. Nå maser hun om at hun har vært så flink til å gå ned i vekt, altså hun tok operasjon. Hun gikk ikke i ned i vekt av seg selv og egen hard jobbing. Dessuten så begynner hun å legge på seg igjen nå så det var nok meningsløst når alt kommer til alt for nå må hun jo gjøre noe for å holde vekta og det gidder hun ikke. Anonymkode: 5c681...92c 6
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #5 Skrevet 14. april 2021 Jeg personlig synes det bør være siste utvei. Jeg kjenner flere som har fått ødelagt helsen av dette. Noen klarer ikke å gå ned i vekt (ulike grunner) og da veier risikoen opp. Jeg synes det er sprøtt at enkelte tar operasjon uten å ha prøvd. Særlig de som ikke er svært overvektige og velger å gjøre det privat i utlandet. Anonymkode: aee24...6e5 3
Knoot Skrevet 14. april 2021 #6 Skrevet 14. april 2021 Det er ikke latskap, men det er derimot nytteløst dersom man ikke behandler årsaken til vektoppgang som ofte kan stamme fra psykiske årsaker (traumer, stress etc.) og at man endrer spisevanene sine.
Gjest Smeltemann Skrevet 14. april 2021 #7 Skrevet 14. april 2021 Nei synes ikke det, men følger en ikke opp etter operasjonen er det latskap. Mange trenger denne for å komme seg videre til en normal kropp.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #8 Skrevet 14. april 2021 Å få innvilget slankeoperasjon er en oppgave ikke alle mestrer, og man skal også mestre oppgaven etter operasjonen - ellers vil den mislykkes. Det tar lang tid og mye jobb for å få det innvilget, det er en omfattende prosess. Det er definitivt ikke latskap. Anonymkode: c4ab7...d35 4
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #9 Skrevet 14. april 2021 Nå er det noen år siden et familiemedlem av meg gjorde det, men hun måtte gå ned X antall kilo før hun kunne få slankeoperasjon, og så legge om kosten sin og spisemåte. Du må lære å spise oftere og mindre porsjoner. Nå er det hele sklidd ut igjen da, og hun har gått mye opp i vekt etter den operasjonen, men det er en annen sak. Jeg ser absolutt ikke på det som en snarvei, for det er mye jobb som skal gjøres for at man skal få den og for at det skal være vellykket i det lange løp. Anonymkode: 52e1b...546 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #10 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Å få innvilget slankeoperasjon er en oppgave ikke alle mestrer, og man skal også mestre oppgaven etter operasjonen - ellers vil den mislykkes. Det tar lang tid og mye jobb for å få det innvilget, det er en omfattende prosess. Det er definitivt ikke latskap. Anonymkode: c4ab7...d35 Ehm, så mye jobb er det ikke når man kan betale seg utav det. De fleste jeg kjenner til som har tatt slankeoperasjon har betalt av egen lomme og det har ikke vært så noen enorme krav til de. Slik man kan kjøpe seg pupper i Tyrkia slik kan man og betale seg til en lettere kropp i Litauen. Anonymkode: 5c681...92c 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #11 Skrevet 14. april 2021 12 minutter siden, Smeltemann said: Nei synes ikke det, men følger en ikke opp etter operasjonen er det latskap. Jeg er normalvektig, så vet ikke så mye om dette. Men jeg mener det du sier her er feil. At det er rett frem latskap hvis man av ulike årsaker ikke følger opp etter operasjonen. Det ligger mye psykisk her, må du huske. Og det er forskjell på å ikke gidde og ikke klare, men for folk utenfra ser det som regel alltid ut som man "ikke gidder" når endringene ikke synes. Ganske fortvilende for den det gjelder. Anonymkode: 46600...010 4
BBWchick Skrevet 14. april 2021 #12 Skrevet 14. april 2021 Det er mange krav til en slankeoperasjon, og de skal følges til punkt og prikke. Det er ikke bare å slenge seg ned på operasjonsbordet. Man må ha gått ned et visst antall kilo. Selve operasjonen har mange risikofaktorer og man tar en voldsom sjanse når man velger å operere seg. For å si det slik: jeg har takket nei en gang, og skulle jeg bli tilbud det igjen, så takker jeg nei da også. 1
Rotemor Skrevet 14. april 2021 #13 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Å få innvilget slankeoperasjon er en oppgave ikke alle mestrer, og man skal også mestre oppgaven etter operasjonen - ellers vil den mislykkes. Det tar lang tid og mye jobb for å få det innvilget, det er en omfattende prosess. Det er definitivt ikke latskap. Anonymkode: c4ab7...d35 Nå kan man ta det privat også, men skjønner godt poenget ditt!! —- Ettersom jeg har skjønt er det en ganske voldsom prosess som kan være litt traumatiserende i etterkant. Latskap er det uansett ikke! Det er hjelp til selvhjelp i min bok.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #14 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg personlig synes det bør være siste utvei. Jeg kjenner flere som har fått ødelagt helsen av dette. Noen klarer ikke å gå ned i vekt (ulike grunner) og da veier risikoen opp. Jeg synes det er sprøtt at enkelte tar operasjon uten å ha prøvd. Særlig de som ikke er svært overvektige og velger å gjøre det privat i utlandet. Anonymkode: aee24...6e5 Hvilke plager fikk de? Anonymkode: 18dda...a14
Rotemor Skrevet 14. april 2021 #15 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er normalvektig, så vet ikke så mye om dette. Men jeg mener det du sier her er feil. At det er rett frem latskap hvis man av ulike årsaker ikke følger opp etter operasjonen. Det ligger mye psykisk her, må du huske. Og det er forskjell på å ikke gidde og ikke klare, men for folk utenfra ser det som regel alltid ut som man "ikke gidder" når endringene ikke synes. Ganske fortvilende for den det gjelder. Anonymkode: 46600...010 Veldig enig. Da sier man også at overvekt er et valg.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #16 Skrevet 14. april 2021 Ikke latskap, men siste desperate utvei. Tidligere klassekamerat av meg fikk slankeoperasjon og fikk store plager av dette. Blir nok aldri helt frisk. Anonymkode: 7df24...f65
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #17 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke latskap, men siste desperate utvei. Tidligere klassekamerat av meg fikk slankeoperasjon og fikk store plager av dette. Blir nok aldri helt frisk. Anonymkode: 7df24...f65 Hvilke plager fikk vedkommende? Anonymkode: 18dda...a14
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #18 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvilke plager fikk de? Anonymkode: 18dda...a14 Svært vanskelig å ta opp næring. Ene må ta blodoverføring stadig. Magesmerter og oppkast, diare. Hårtap. Kronisk lave D-vitamin, som kan føre blant annet til benskjørhet. Tåler dårlig alkohol og dette har fått konsekvenser. Noe av det jeg kommer på i farten. Anonymkode: aee24...6e5
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #19 Skrevet 14. april 2021 Man kan fikse magen, men ikke hodet. Jeg tenker at før noen skal få innvilget slankeoperasjon, burde de gått jevnlig til psykolog over et år eller lenger. De må finne årsaken til vektoppgangen sin før noe som helst annet. Jeg velger å tro at de som får ryddet i tankene sine hos en god psykolog, vil oftere klare å legge om livsstilen sin og gå ned i vekt av seg selv, enn de som går rett på operasjon uten å ordne hodet. Man ser jo i nesten alle episodene på feks "My 600 lb life", at de klarer å gå ned i vekt, får operasjonen, men begynner å legge på seg igjen etter kort tid. Rett og slett fordi de ikke har fikset hodet. De må derfor gå til psykolog. Flere av pasientene sier det jo selv, at de må fikse hodet, ikke magen. Så ja, jeg tror det er litt latskap å gå rett på operasjon, og jeg tror de aller fleste tenker at de automatisk blir tynnere av det. Det er kun 5% av de som slankeopererer seg som lykkes etter 5 år. Det er dårlige odds, nettopp fordi man ikke alltid tar tak i det som skapte overvekten i utgangspunktet. Og de som sier at "ingen dietter fungerer på meg", lyver. Det er rett og slett at de ikke holder ut lenge nok. Det betyr ikke nødvendigvis at de er LATE. Det går dypere enn som så. Det sier seg selv at om de holder ut med kaloriunderskudd så vil de gå ned i vekt, uansett hvordan man vrir og vender på det. Men der kommer det inn at de ikke har fått orden på hodet, følelsene og tankesettet når det kommer til forholdet til mat. Anonymkode: a9ebd...276 3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #20 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvilke plager fikk de? Anonymkode: 18dda...a14 Smerter, diare, gallestein. Blir ofte dårlig etter å ha spist. Jernfattig, tåler ikke jerntilskudd. Anonymkode: 7df24...f65
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå