Capt. Obvious Skrevet 17. april 2021 #101 Skrevet 17. april 2021 Robert Koch skrev (3 minutter siden): Nei, i triagering ved ulykker er ikke alder en faktor. Det er skadeomfang som gir den prognostiske faktoren. Ingen har identiske skader og/eller tilstand etter en ulykke. Om det er slik du skisserer at en 20-åring og en 84-åring faller i sjøen samtidig, og man bare kan klare å få opp én av dem, tar man opp den man har mulighet til å få opp. Man kan ikke velge i slike situasjoner. Grov sjø og alvorlige traumer spiller situasjonen inn i hendene dine. Du har ikke noe reelt valg i slike situasjoner. Kan du få begge opp av sjøen, vurderer du skadeomfanget. Alder har ingen betydning i den sammenhengen der, eller er svært, svært underordnet. La oss si at 20-åringen har mulig hodetraume og alvorlig hypotermi grad 3 med en GCS-score på 5 (kjernetemperatur <24-28 grader, ingen reaksjon på tiltale, ingen spontan åpning av øyne ved noen stimulus, ekstensjon ved smertestimuli, pupiller 9 mm med treg respons og stasepapiller), og 84-åringen er moderat nedkjølt, men viser tegn på arrytmi. Da behandler man selvsagt 84-åringen først. Dette er et helt realistisk scenario. Men jeg skrev jo ikke at man redder tyveåringen der det er liten/ingen sjanse til å redde vedkommende, men at man prioriterer yngre dersom skadeomfanget ellers er relativt likt. Poenget er for øvrig i denne tråden om unge har ofret nok i pandemien eller ikke. Det har de mener jeg. Man kan mene at de er svake/ikke tåler mye som enkelte i tråden mener (ikke du), men det er ikke spesielt konstruktivt. Det er de unge som skal drive samfunnet videre, og dersom man får en større andel som faller ut av samfunnet og havner på skråplanet enn det man til vanlig har hatt, så vil det medføre store samfunnsmessige kostnader og ikke usannsynlig - innstramning i velferdsordningene. Gambler man med de yngre generasjonene, så gambler man hva slags fremtid et samfunn kan få. Det er egentlig så enkelt som det. 5
Robert Koch Skrevet 17. april 2021 #102 Skrevet 17. april 2021 1 minutt siden, Capt. Obvious said: Men jeg skrev jo ikke at man redder tyveåringen der det er liten/ingen sjanse til å redde vedkommende, men at man prioriterer yngre dersom skadeomfanget ellers er relativt likt. Skadeomfanget er aldri likt. I akuttmedisinsk førstelinjerespons er alder sjelden noen avgjørende faktor. 1
clyde Skrevet 17. april 2021 #103 Skrevet 17. april 2021 Honey Dew skrev (På 16.4.2021 den 18.36): Så hvis denne eldre mannen faller i sjøen så skal vi ikke hjelpe han opp fordi det er naturlig avgang? Jeg skulle ønske jeg fikk oppleve dere når dere blir gamle. Da vil dere sikker ha de siste gode årene å leve. Døden er ingenting å hige etter for noen. Nå må du slutte med dette tullet ditt! Gamlinger har vært prioritert i denne pandemien helt fra start. Det var alt som stod i hodet på folk i fjor, å «beskytte de gamle». 1
Fremhevede innlegg