Gå til innhold

De unge har ofret nok?

Fremhevede innlegg

Skrevet

En liten rapport fra Oslo og Ringerike: https://www.aftenposten.no/oslo/i/vAJmwj/bekymret-bydelsdirektoer-det-vil-ta-lang-tid-aa-rette-opp-skadene-som

Jeg håper alle voksne nordmenn er beredt til å faktisk prioritere disse gruppene etter pandemien. Det er vi nødt til å gjøre, og det vil gå på bekostning av andre ting. Såpass mye skylder vi som samfunn dem.

På samme måte som resten av Norge bør klare å avse flere vaksiner til Oslo, slik at de kan åpne fortest mulig. 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Example skrev (12 minutter siden):

En liten rapport fra Oslo og Ringerike: https://www.aftenposten.no/oslo/i/vAJmwj/bekymret-bydelsdirektoer-det-vil-ta-lang-tid-aa-rette-opp-skadene-som

Jeg håper alle voksne nordmenn er beredt til å faktisk prioritere disse gruppene etter pandemien. Det er vi nødt til å gjøre, og det vil gå på bekostning av andre ting. Såpass mye skylder vi som samfunn dem.

På samme måte som resten av Norge bør klare å avse flere vaksiner til Oslo, slik at de kan åpne fortest mulig. 

Det er åpenbart at barn og unge har opplevd konsekvenser. Leser du artikkelen så er dette på grunn av smittetrykk. Bekymringer for smitte og økonomi/fattigdom. Det er mye mere komplisert enn å bare åpne opp så går det bra med disse barna. Smitten må ned, foreldrene i jobb og barna i skolen. Med ukontrollert smitte kan vi ikke gjøre dette trygt, og da rammes barna. 

Jeg synes at det fortsatt ikke skilles mellom sykdom og normalreaksjoner til kriser. Om man blir deprimerte og får angst fordi familien er fattig, er det sykdom eller en normal reaksjon? Når økonomien bedres, vil ikke de fleste slutte å bekymre seg? 

• Liker 3
Skrevet
Isambard skrev (1 time siden):

Det er ingen grupper i Norge det er veldig synd på under pandemien, men det er  MER synd på de unge enn folk mellom 30 og 50.

Det er unge voksne som mister jobbene. Desidert flest unge kvinner mellom 20 og 24. Deretter unge kvinner fra 25 til 29.

Unge får også amputert ungdomstid. Det er tross alt en tid man skal være mye sosial, feste etc. Man kan gjerne bagatellisere det, men igjen: Er det virkelig mer synd på 30-50 åringer?

Jeg synes de unge fra 18 til 30  burde fått vaksine før de mellom 30 og 50.

Vaksinen er ikke noe som blir gitt fordi det er «synd» på folk, men for å hindre sykdom og død. I alle fall er det prioriteringen til nå i det norske koronavaksineprogrammet. Og det støtter jeg. Tilsvarende håper jeg at når man kommer til aldersgruppen 18-44, så blir de eldste prioritert først. I alle fall de som er foreldre - og det er det veldig mange av oss på 30 + som er. Om åtteåringen kommer hjem fra skolen med korona, sprer det seg automatisk til søsken og foreldre. Samtidig. I tillegg til at det er større sjans for sykdom og død hos en mor på 43 år enn hos en ungdom på 19, vil det være jævla vanskelig å ta vare på barna når både mor og far har korona.

Jeg har null sympati med en ungdom som ikke greier å vente et par måneder ekstra med å feste, på bekostning av barnefamilier. 

• Liker 4
Skrevet
Deterbaremeg skrev (2 minutter siden):

Vaksinen er ikke noe som blir gitt fordi det er «synd» på folk, men for å hindre sykdom og død. I alle fall er det prioriteringen til nå i det norske koronavaksineprogrammet. Og det støtter jeg. Tilsvarende håper jeg at når man kommer til aldersgruppen 18-44, så blir de eldste prioritert først. I alle fall de som er foreldre - og det er det veldig mange av oss på 30 + som er. Om åtteåringen kommer hjem fra skolen med korona, sprer det seg automatisk til søsken og foreldre. Samtidig. I tillegg til at det er større sjans for sykdom og død hos en mor på 43 år enn hos en ungdom på 19, vil det være jævla vanskelig å ta vare på barna når både mor og far har korona.

Jeg har null sympati med en ungdom som ikke greier å vente et par måneder ekstra med å feste, på bekostning av barnefamilier. 

Jeg har null sympati med folk som ikke klarer å ha sympati med andre.  Folk som bare klarer å se sin egen situasjon uten å sette seg inn i hvordan andre rammes.

Jeg er ikke ung selv forresten. Jeg er godt voksen med barn som bor hjemme.

• Liker 5
Skrevet
2ro skrev (1 time siden):

Det er åpenbart at barn og unge har opplevd konsekvenser. Leser du artikkelen så er dette på grunn av smittetrykk. Bekymringer for smitte og økonomi/fattigdom. Det er mye mere komplisert enn å bare åpne opp så går det bra med disse barna. Smitten må ned, foreldrene i jobb og barna i skolen. Med ukontrollert smitte kan vi ikke gjøre dette trygt, og da rammes barna. 

Jeg synes at det fortsatt ikke skilles mellom sykdom og normalreaksjoner til kriser. Om man blir deprimerte og får angst fordi familien er fattig, er det sykdom eller en normal reaksjon? Når økonomien bedres, vil ikke de fleste slutte å bekymre seg? 

Det er åpenbart at det er en kombinasjon. Det er viktig å prioritere å holde arenaer åpne for disse barna, og med det alle barn, fordi alle fanges ikke opp bak en PC-skjerm. At dette skjer i mer belastede områder, gjør det hele mer alvorlig. Skole og utdanning er veien ut av fattigdom og sosiale problemer.

Faller de ut nå, er det for mange ikke en vei tilbake. De blir for eksempel enkle bytter for kriminelle gjenger.

Dette er mer alvorlig enn at noen blir deprimerte av tiden vi er inne i.

• Liker 6
Skrevet
Deterbaremeg skrev (22 minutter siden):

Så du vil heller ha en lenger lockdown for å holde smitten nede, fordi en 30-åring har marginalt større mulighet til å bli syk av korona enn en 18-åring?

• Liker 6
Skrevet
Example skrev (5 minutter siden):

Det er åpenbart at det er en kombinasjon. Det er viktig å prioritere å holde arenaer åpne for disse barna, og med det alle barn, fordi alle fanges ikke opp bak en PC-skjerm. At dette skjer i mer belastede områder, gjør det hele mer alvorlig. Skole og utdanning er veien ut av fattigdom og sosiale problemer.

Faller de ut nå, er det for mange ikke en vei tilbake. De blir for eksempel enkle bytter for kriminelle gjenger.

Jeg er helt enig med deg. Jeg vil bare legge til at de aller fleste barn og ungdom klarer seg helt fint. De som har mange venner fra før klarer å opprettholde et visst sosialt liv.

Det handler om at det er flere som dyttes utenfor kanten.

Jeg vil forresten påstå fest har en verdi.  Det er en alder hvor man skal finne kjæreste og bli kjent med seg selv. Man blir også kjent med andre på en helt annen måte enn å møtes på skole og trening.

Det er rart å se hvordan en av mine går gjennom halve videregående uten en eneste fest. Hn klager ikke selv, for hn vet jo ikke om noe annet men for meg ser det ut som noe riv ruskende galt.

• Liker 1
Gjest Atheena
Skrevet
2ro skrev (1 time siden):

Altså ungdomskolen og oppover har vært stengt i Oslo i så og si 6 mnd og tar vi med lockdown i fjor så snakker vi 9 måneder. 

Så klart det vil ha store ringvirkninger. Nå er barneskolen i Oslo også hardt rammet ved at barn fra 5-7 klasse også nesten ikke får være på skolen. Mulig dette varer frem til sommeren. Så at dette vil få store konsekvenser for barn og unge i områder hvor man har hatt et slike tiltaker er helt sikkert. Det har vært en utrolig kjip overgang for barna som også har hatt overganger fra 7 til 8. klasse. Ungdomskole til VGS osv hvor man skal forme venneskap. Ikke akkurat lett for disse å knytte sosiale kontakter så det er svært mange som er isolerte og heller ikke får gå på fritidsaktiviteter. Så kan man bare se for seg jobbmarkedet for disse om noen år. 

Gjest Atheena
Skrevet (endret)
Deterbaremeg skrev (54 minutter siden):

Så usymatisk. Trolig har du nå barn som ikke er så veldig hardt rammet fordi de yngste barna har vært spart.  Hadde du hatt en ungdomskoleelev på 13 år som hadde brukt hele første året på ungdomskolen hjemme så hadde nok pipa de fått en annen lyd. Da har man en overgang hvor man blir skilt fra vennene og skal skape nye vennskap, det fikk de ikke gjort. 

Jeg er i samme aldersgruppe som deg og mener helt klart at jeg ikke trenger noen prioritet. Det er langt viktigere at barn og unge får en normal oppvekst for den tiden får de ikke tilbake. Du og jeg har fått lov til å få en normal barndom og ungdomstid. Unn de unge det samme. 

Endret av Atheena
Gjest Atheena
Skrevet
Example skrev (34 minutter siden):

Enig og hvis vi tenker på det høye smittetrykket i Oslos østlige bydeler som allerede har store utfordringer har såvist ikke disse blitt bedre. Man sliter allerede med utenforskaphet og krim og hva vil være konsekvensene nå? 

Skrevet

Voksne er bedre rusta til å takle kriser enn ungdommer. Ungdommer har lettere for å finne en flukt fra sine problemer. Og den flukten kan resultere i å begynne med rus. De er dårligere rusta til å takle kriser rett og slett. 

Og mange ungdommer har måttet og noen fortsatt må være hjemme der det skjer vold. Eller har en alkoholisert forelder eller der begge er alkoholikere. Det tar også mye på å leve med psykisk syke foreldre. Og de som må leve sånn i korona tider synes jeg virkelig synd på. 

De får liksom ikke gjort så mye med situasjonen. 

Jeg kan snakke for meg selv, men jeg ville heller mistet alt jeg har enn å måtte leve med vold eller å leve med alkoholikere. For da har jeg en valg selv med å komme meg opp på bena i igjen. 

Barn og unge har ikke så veldig mye mye valg. De må leve i volden fordi ikke alle unge har muligheten til å tjene så kjappe penger at de bare kan flytte for seg selv. Man trenger ikke bare snakke om de som lever i vold. 

Unge og voksne har forskjellige behov og det har vi lagt merke til under denne pandemien. Unge får ikke sosialisert seg med venner og ikke alle får den hjelpa de trenger på skolen og det kan resultere i at de føler seg mislykka også utvikler det seg til at de sliter psykisk. 

Voksne mennesker har sin familie med mann/dame og barn, og de har et større valg med å komme seg opp på bena igjen og gjøre det beste ut av det. 

Jeg ville heller mista alt jeg eier og har enn å måtte leve med vold eller alkoholiserte foreldre. Tror egentlig de fleste ville det? Det finnes jobber man kan søke på fortsatt og det finnes flere muligheter for oss voksne enn for unge. 

Skrevet
Example skrev (1 time siden):

Så du vil heller ha en lenger lockdown for å holde smitten nede, fordi en 30-åring har marginalt større mulighet til å bli syk av korona enn en 18-åring?

Som du ser, så skrev jeg «mor på 43» og ikke en 30-åring. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har null sympati med folk som ikke klarer å ha sympati med andre.  Folk som bare klarer å se sin egen situasjon uten å sette seg inn i hvordan andre rammes.

Jeg er ikke ung selv forresten. Jeg er godt voksen med barn som bor hjemme.

Da er vi enige. For det jeg skrev var det samme: jeg har null sympati med folk som setter seg selv foran andre. 

Skrevet
Atheena skrev (57 minutter siden):

Så usymatisk. Trolig har du nå barn som ikke er så veldig hardt rammet fordi de yngste barna har vært spart.  Hadde du hatt en ungdomskoleelev på 13 år som hadde brukt hele første året på ungdomskolen hjemme så hadde nok pipa de fått en annen lyd. Da har man en overgang hvor man blir skilt fra vennene og skal skape nye vennskap, det fikk de ikke gjort. 

Jeg er i samme aldersgruppe som deg og mener helt klart at jeg ikke trenger noen prioritet. Det er langt viktigere at barn og unge får en normal oppvekst for den tiden får de ikke tilbake. Du og jeg har fått lov til å få en normal barndom og ungdomstid. Unn de unge det samme. 

Pussig at du vet så mye om min barndom og ungdom, og om hverdagen til barna mine 🙂 

Gjest Atheena
Skrevet
Deterbaremeg skrev (13 minutter siden):

Pussig at du vet så mye om min barndom og ungdom, og om hverdagen til barna mine 🙂 

Høres ikke så veldig plagsomt ut siden du mente du selv har det verre enn de unge. 

Skrevet
Deterbaremeg skrev (29 minutter siden):

Som du ser, så skrev jeg «mor på 43» og ikke en 30-åring. 

Så du mener det er riktig å prioritere ungdommer på 18 før 30-åringer? Når mener du eventuelt man bør begynne på for eksempel russekullet?

• Liker 1
Skrevet

Jeg er helt enig med deg. Jeg vil bare legge til at de aller fleste barn og ungdom klarer seg helt fint. De som har mange venner fra før klarer å opprettholde et visst sosialt liv.

Det handler om at det er flere som dyttes utenfor kanten.

Jeg vil forresten påstå fest har en verdi.  Det er en alder hvor man skal finne kjæreste og bli kjent med seg selv. Man blir også kjent med andre på en helt annen måte enn å møtes på skole og trening.

Det er rart å se hvordan en av mine går gjennom halve videregående uten en eneste fest. Hn klager ikke selv, for hn vet jo ikke om noe annet men for meg ser det ut som noe riv ruskende galt.

Jeg synes du "skjønnmaler" situasjonen til barn og ungdom. 
Du forutsetter at de i denne situasjonen kan holde kontakten med vennene sine. (Samtidig som de overholder smittereglene.) 
Utfordringen er jo at i den grad de har hatt skole, så har de hatt skole i små grupper. Det er ikke slik at disse settes opp etter hvem som er venner. De har altså åpning for å være sammen, men ikke med vennene sine.
Mange har venner som bor litt spredt. Men møtes på fritidsaktivitet. Men den har vært stengt nesten sammenhengene i et år nå. 

Så, ja, fest har en verdi i seg selv. Men her snakker vi altså om barn og unge (og kanskje spesielt unge) som har mistet nært ALLE sosiale arenaer, ut over de digitale. 
Jeg tror det er det mange voksne, med etablerte vennskap og familier, sliter med å forstå.

Skrevet
Atheena skrev (1 time siden):

Høres ikke så veldig plagsomt ut siden du mente du selv har det verre enn de unge. 

Kan virkelig ikke huske å ha skrevet noe om hvordan jeg «har det» - verken nå eller i min barndom/ungdom. 

Skrevet
Example skrev (1 time siden):

Så du mener det er riktig å prioritere ungdommer på 18 før 30-åringer? Når mener du eventuelt man bør begynne på for eksempel russekullet?

Synspunktet mitt er at foreldre bør prioriteres for vaksine etter man er ferdig med 45-åringene. I tillegg til alle over 40. 

• Liker 2
Skrevet

Dagens unge tåler ingenting. Alle har ofret noe i denne pandemien. Noen har ofret utelivet, fester (disse er ikke viktige i det hele tatt). Vi har ofret helsen til de som ble syke av ettervirkningene av covid-19 og folk har mistet familie og venner som har dødd av sykdommen.

Det er litt rart nå når den indiske mutasjonen er her, da er det hyl og skrik fordi den rammer de unge. Før var det ikke så farlig med at folk i risikogruppen ble syke og døde. De er jo ikke viktige og en belastning for samfunnet, må vite. Spesielt eldre mennesker skal ikke ha livets rett.

Ungdommen må slutte med sutringen nå. Det må også hytteierne og sydenturistene.

Vi har ingenting å klage over når det gjelder tiltakene under denne pandemien. Alle må tilpasse seg og gjøre det beste utav det.

• Liker 5
  • Opprett ny...