Gå til innhold

Lærer døde av Corona

J.E

Anbefalte innlegg

Brud84 skrev (17 minutter siden):

Fordi det i all hovedsak er de som smittes og tar med smitten hjem.

Denne pandemien hadde vært MYE fortere over, hvis man hadde startet å vaksinere alle i samfunnskritiske yrker og unge, da hadde smitten gått drasstisk ned, og smitterisikoen for de eldre og syke hadde dermed også minsket markant! Det er også lettere for denne gruppen å isolere seg hvis de ønsker det.

Så Myndighetene har rett og slett valgt feil strategi, men nekter å indrømme det...

Ok, da skjønner jeg. Jeg trodde du mente å starte utelukkende med barn og ungdom først, og SÅ de samfunnskritiske yrkene og de unge voksne.

HELT enig i det du skriver.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brud84 skrev (1 time siden):

Denne pandemien hadde vært MYE fortere over, hvis man hadde startet å vaksinere alle i samfunnskritiske yrker og unge, da hadde smitten gått drasstisk ned, og smitterisikoen for de eldre og syke hadde dermed også minsket markant! Det er også lettere for denne gruppen å isolere seg hvis de ønsker det.

Så Myndighetene har rett og slett valgt feil strategi, men nekter å indrømme det...

Tar med smitten «hjem»? Hvor gamle er disse yngste du mener bør vaksineres først? Oppegående ungdom flytter vel hjemmefra senest når de er 19 år. Dermed kan de fleste du hevder tar med smitten «hjem», ikke vaksineres uansett. Fordi de er barn.

Foreldrene til barn som såkalt «tar med smitten hjem» er det derimot ingen som ønsker å prioritere. Eller gjør du det? Tenker da på oss som er i alder 30-45. Det er vi som er foreldre til barna i barnehager, barneskoler og ungdomsskoler.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deterbaremeg skrev (1 time siden):

Tar med smitten «hjem»? Hvor gamle er disse yngste du mener bør vaksineres først? Oppegående ungdom flytter vel hjemmefra senest når de er 19 år. Dermed kan de fleste du hevder tar med smitten «hjem», ikke vaksineres uansett. Fordi de er barn.

Foreldrene til barn som såkalt «tar med smitten hjem» er det derimot ingen som ønsker å prioritere. Eller gjør du det? Tenker da på oss som er i alder 30-45. Det er vi som er foreldre til barna i barnehager, barneskoler og ungdomsskoler.

Vel... «oppegående» ungdom flytter senest når de er 19 år... Hvor mange videregående elever har råd til og flytte hjemmefra... ?Tror trenden idag med de boligprisene og leieprisene vi har idag og  at det er vanlig og bo hjemme betraktelig lenger enn det. I hvert fall de som bor nær skolen sin er nok boende hos foreldrene noe lenger og de kan likevel være fullt oppegående ! Så jo jeg tror absolutt ungdom kan ta med smitten hjem. 

Endret av J.E
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.E skrev (35 minutter siden):

Vel... «oppegående» ungdom flytter senest når de er 19 år... Hvor mange videregående elever har råd til og flytte hjemmefra... ?Tror trenden idag med de boligprisene og leieprisene vi har idag og  at det er vanlig og bo hjemme betraktelig lenger enn det. I hvert fall de som bor nær skolen sin er nok boende hos foreldrene noe lenger og de kan likevel være fullt oppegående ! Så jo jeg tror absolutt ungdom kan ta med smitten hjem. 

Siste året på vgs er man vel 18 år? Eventuelt fyller man 19 på vårparten.  Foreløpig er det sagt at alle over 18 skal vaksineres. Så jeg står ved at «de tar med smitten hjem» ikke er et argument for tidlig vaksinering av unge på 18+

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Deterbaremeg said:

Altså det er slett ikke uvanlig at ungdom/unge voksne bor hjemme til langt opp i 20 årene. Og de som flytter tidlig drar helt sikkert hjemmom en gang i blandt, og dermed drar med smitten hjem. 

Mange av disse 18+ jobber jo også i yrker som ikke gir mulighet for hjemmekontor, som barer/cafeer, butikker og pleieassitenter osv. Disse burde jo så absolutt vaksineres før 40-50 åringer på hjemmekontor.

Hvis du leste hele innlegget mitt, hadde du sett at jeg mener man burde vaksinere alle i samfunnskritiske yrker først. Og da hadde også veldig  mange av oss i gruppa 30-40 kommet bedre ut også...

Fortsetter man som nå, er det som du peker på vi i 30 + som kommer aller dårligst ut, da vi er foreldrene til de som er for unge for vaksine uansett. Så for å dempe pandemien er det de unge og mest mobile som bør vaksineres først. De vil redusere risikoen for de eldre betydelig...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Expandable86 skrev (21 timer siden):

Livet er ikke trygt.

Overfladisk kommentar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brud84 skrev (5 timer siden):

Ja, jeg har tenkt samme tanke. De har valgt feil strategi. skjønner jo ikke hvorfor bestemødre og fedre skal vaksineres først. Kan bli mange barnehjemsbarn med slik strategi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deterbaremeg skrev (2 timer siden):

Siste året på vgs er man vel 18 år? Eventuelt fyller man 19 på vårparten.  Foreløpig er det sagt at alle over 18 skal vaksineres. Så jeg står ved at «de tar med smitten hjem» ikke er et argument for tidlig vaksinering av unge på 18+

Det er jeg enig i at de ikke bør. Voksne blir jo sykere av viruset enn de helt unge. De bør jo heller da bruke vaksinene på foreldrene. Så jeg prøvde ikke og argumentere mot det. Bare at jeg tror det faktisk er nokså uvanlig at så unge voksne flytter hjemmefra, i hvert fall så lenge de bor nær skolen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner til ligger nå dødssyk av Covid19, hun ble smittet gjennom jobben som barnehagelærer. Klart at flere både lærere og barnehageansatte som er smittet gjennom jobben kommer til å bli alvorlig syke og dø av Covid19.

Flott hvis man kan vaksinere disse utsatte yrkesgruppene når alle over 45 har fått tilbud om vaksine.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trimsi skrev (5 minutter siden):

En jeg kjenner til ligger nå dødssyk av Covid19, hun ble smittet gjennom jobben som barnehagelærer. Klart at flere både lærere og barnehageansatte som er smittet gjennom jobben kommer til å bli alvorlig syke og dø av Covid19.

Flott hvis man kan vaksinere disse utsatte yrkesgruppene når alle over 45 har fått tilbud om vaksine.

Jeg mener at disse yrkesgruppene må vaksineres og prioriteres. Etterpå vaksineres foreldrene og deretter barna eller barna og deretter foreldrene. 

Leit at lærere er utsatt og helt forståelig at de faktisk er. 

Det er bare synd at man startet med å vaksinere 105 år gamle mennesker! Min egen bestemor døde for over 12 år siden og jeg er ganske sikker på at hun døde av sult på sykehjemmet! Så hvorfor skal de eldre "plutselig" prioriteres? Det er jo ikke til å forstå!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trimsi skrev (8 timer siden):

Er denne bekjente av deg under 45 år?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vinterdekor skrev (22 timer siden):

Jeg mener at disse yrkesgruppene må vaksineres og prioriteres. Etterpå vaksineres foreldrene og deretter barna eller barna og deretter foreldrene. 

Leit at lærere er utsatt og helt forståelig at de faktisk er. 

Det er bare synd at man startet med å vaksinere 105 år gamle mennesker! Min egen bestemor døde for over 12 år siden og jeg er ganske sikker på at hun døde av sult på sykehjemmet! Så hvorfor skal de eldre "plutselig" prioriteres? Det er jo ikke til å forstå!

Jeg er egentlig helt enig, men skjønner at det er vanskelig for myndighetene å gjøre vaksineringen "rettferdig". Det er så mange hensyn man bør ta. Men med tanke på at lærere og barnehageansatte er samfunnskritiske, altså vi som samfunn er veldig avhengige av at de er på jobb, og at de nå er i en veldig utsatt situasjon, burde de blitt prioritert.

Jeg husker jeg fikk sjokk da jeg forsto at de aller eldste og svakeste fikk vaksiner. Jeg tok det som en selvfølge at de fikk slippe påkjenningen det faktisk kan være for en svekket kropp å få en slik vaksine. Og dessuten ville mange av disse dø etter kort tid uansett. Husker det ble stor skepsis mot vaksinen i andre land pga dette, helt ubegrunnet..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trimsi skrev (16 minutter siden):

Nei.

Ok. Men da ser jeg ikke hvordan dette skulle være et argument for at barnehageansatte på 25 år skal prioriteres i vaksinekøen foran foreldre på 40 år.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deterbaremeg skrev (På 14.4.2021 den 21.37):

Ok. Men da ser jeg ikke hvordan dette skulle være et argument for at barnehageansatte på 25 år skal prioriteres i vaksinekøen foran foreldre på 40 år.

Det er mange argumenter for at f.eks barnehageansatte burde prioriteres foran i køen. Selv om det er veldig få under 45 år som dør av en Covid19 infeksjon, er det mange som kan bli alvorlig syke ev få senskader. Det er bare å snakke med noen som jobber på intensivavdelinger på de store sykehusene for å høre hvordan situasjonen er der nå. En barnehageansatt er tett på mange barn, like tett på som en mor og far er til sitt barn. De jobber også ganske tett på de andre voksne i sin avdeling. Akkurat nå er det mest smitte blant unge, og denne mutasjonen ser ikke bare ut til å spre seg mye lettere, men gir også et mer alvorlig forløp.

Daglig er det mange avdelinger i barnehager rundt om i landet med smitte, eller mistenkt smitte, som må ut i karantene. Dette rammer også foreldre og søsken. Hvis en som jobber i en barnehage blir smittet, får dette alvorlige konsekvenser for så veldig mange. Barnehageansatte har en viktig funksjon, ikke bare for å gi barna en trygg og lærerik hverdag med omsorg, men de er der jo for at foreldrene skal kunne jobbe og holde hjulene i gang.

Mange ansatte i barnehager i områder med høyt smittepress har slitt seg ut det siste året. Den psykiske belastningen å måtte jobbe så nært på andre mennesker uten å bruke smittevernsutstyr, og å måtte prøve å følge alle smittekrav som kreves er belastende. Dessuten har muligheten for å bruke vikarer vært liten, så arbeidspresset har vært høyt for mange, med underbemanning i tillegg til merarbeid grunnet smittevern.

Nå er det ikke så lenge før alle over 45 år har fått tilbud om vaksine. Jeg synes så absolutt at de som jobber på skole og i barnehage bør få vaksinen før de som er under 45 år, gjerne før de som er under 55 år også. Først og fremst med tanke for å unngå smittespredning, men også fordi vi ikke ønsker at så mange skoler og barnehager må ut i karantene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Trimsi said:

Det er mange argumenter for at f.eks barnehageansatte burde prioriteres foran i køen. Selv om det er veldig få under 45 år som dør av en Covid19 infeksjon, er det mange som kan bli alvorlig syke ev få senskader. Det er bare å snakke med noen som jobber på intensivavdelinger på de store sykehusene for å høre hvordan situasjonen er der nå. En barnehageansatt er tett på mange barn, like tett på som en mor og far er til sitt barn. De jobber også ganske tett på de andre voksne i sin avdeling. Akkurat nå er det mest smitte blant unge, og denne mutasjonen ser ikke bare ut til å spre seg mye lettere, men gir også et mer alvorlig forløp.

Daglig er det mange avdelinger i barnehager rundt om i landet med smitte, eller mistenkt smitte, som må ut i karantene. Dette rammer også foreldre og søsken. Hvis en som jobber i en barnehage blir smittet, får dette alvorlige konsekvenser for så veldig mange. Barnehageansatte har en viktig funksjon, ikke bare for å gi barna en trygg og lærerik hverdag med omsorg, men de er der jo for at foreldrene skal kunne jobbe og holde hjulene i gang.

Mange ansatte i barnehager i områder med høyt smittepress har slitt seg ut det siste året. Den psykiske belastningen å måtte jobbe så nært på andre mennesker uten å bruke smittevernsutstyr, og å måtte prøve å følge alle smittekrav som kreves er belastende. Dessuten har muligheten for å bruke vikarer vært liten, så arbeidspresset har vært høyt for mange, med underbemanning i tillegg til merarbeid grunnet smittevern.

Nå er det ikke så lenge før alle over 45 år har fått tilbud om vaksine. Jeg synes så absolutt at de som jobber på skole og i barnehage bør få vaksinen før de som er under 45 år, gjerne før de som er under 55 år også. Først og fremst med tanke for å unngå smittespredning, men også fordi vi ikke ønsker at så mange skoler og barnehager må ut i karantene.

Helt enig med deg. Barnehage- og skoleansatte burde prioriteres. Jeg synes det er hårreisende at det forventes at de skal bli så utsatt for smitte som de gjør uten å ha noen som helst beskyttelse. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Trimsi skrev (4 timer siden):

Orker ikke svare på alt. Men svarer på dette: karanteneargumentet ditt holder ikke. Det er ikke sånn at det blir slutt på karantener for barnefamilier, om barnehageansatte er vaksinert. Karantenene utløses uansett hvem i barnehagen som er smittet. Dvs om Trine fire år får korona, må hele barnehagegruppen og deres familier i karantene selv om ansatt Kari er vaksinert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deterbaremeg skrev (18 timer siden):

Orker ikke svare på alt. Men svarer på dette: karanteneargumentet ditt holder ikke. Det er ikke sånn at det blir slutt på karantener for barnefamilier, om barnehageansatte er vaksinert. Karantenene utløses uansett hvem i barnehagen som er smittet. Dvs om Trine fire år får korona, må hele barnehagegruppen og deres familier i karantene selv om ansatt Kari er vaksinert. 

Skjønner godt at du ikke orker svare på alt 🙈  Karanteneargumentet var bare ett av flere, men skal prøve å forklare det bedre.  Jeg vet om flere bhg-avdelinger som har måttet sende hjem barn eller stenge i flere dager fordi det ikke har vært personell nok. Slik tiltakene er på rødt nivå kan ikke ansatte trå til på andre avdelinger, dessuten er lista lav på når de må holde seg hjemme pga sykdom. Hadde man i hvert fall kunne utelukke dette + det at ikke ansatte er med på å spre smitte i samfunnet, hadde det hjulpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...