AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #1 Skrevet 12. april 2021 Jeg har ny jobb der vi jobber langvakter i helgene. Jeg jobbet fredag 15-22, lørdag 9-21.30 og søndag 9-21.30. Reisevei på 30 min hver vei i tillegg. Jeg er så utslitt nå (mandag) at jeg bare sitter å skjelver. Dette skjedde forrige helgen jeg jobbet også. Da tok det flere dager før jeg ble meg selv igjen. Hva kan jeg gjøre for å komme meg raskere? Jeg har unger og husarbeid å ta meg av, jeg kan ikke kollapse sånn... har bedt om å endre arbeidstider til vanlige vakter, men tror ikke jeg får det med det første. Jeg føler nesten at jeg har mistet meg selv litt. Jeg har lett hodepine, er urolig og uttafor fordi jeg er så sliten. Jobben er relativt rolig og grei, det er kun lengden på vaktene som er problemet. Anonymkode: c23c9...045
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #2 Skrevet 12. april 2021 Spiser du riktig? Jeg har opplevd at jeg er mye mer sliten og trøtt hvis jeg ikke passer på å få i meg ordentlig næring. Grønnsaker, nøtter, fiber, proteiner, osv. Jeg vet med meg selv at når jeg er sliten, så orker jeg ikke bruke tid og energi på kostholdet, noe som ender opp i en skikkelig ond sirkel der jeg bare blir enda mer sliten osv. Jeg har små barn, og var helt på felgen lenge, helt til jeg begynte å fokusere på dette. Nå er jeg mer våken og mindre sliten, orker å trene, osv. Det høres helt forferdelig ut med så lange økter på jobb, jeg har selv jobbet nattvakter på 10 timer, og det er skikkelig tøft! Dersom du ikke har noe å hente på kosthold/trening osv., så håper jeg du har mulighet til å lete etter en ny jobb med litt mer "normale" arbeidstider. Anonymkode: d9959...6f1 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #3 Skrevet 12. april 2021 Takk for svar. Jobben er ny, og det er kun helgene (en gang i mnd) som har langvakter. Så håper å finne en løsning på dette, da jeg trives ellers. Jeg spiser nok ikke så veldig bra nei. Jeg syns det er vanskelig å planlegge måltider, både selve maten pluss når jeg skal spise, når jeg jobber så lenge. Så det går i småspising og for lite drikke. Men har ikke spist så altfor usunt. At det blir en ond sirkel merker jeg nå, jeg stod opp 10 i dag, og har kun spist potetgull og sjokolademousse i dag 🙈 Skal lage wok til middag, så får jeg i meg masse grønnsaker. Håper det hjelper på energien TS Anonymkode: c23c9...045
Danseskjørt Skrevet 12. april 2021 #4 Skrevet 12. april 2021 Skjønner virkelig ikke hvorfor langvakter skal være å foretrekke på flere og flere arbeidsplasser. Jeg er kaputt etter 8 timer på jobb. 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #5 Skrevet 12. april 2021 Som tilkallingsvikar og student er det ofte helgevakter jeg får, som består av en senvakt før to dager med jobb fra 7:30-20, eller tre nattevakter på rad fra 19:30-08. Jeg kjenner meg igjen i at man er fullstendig utslitt etter disse helgene! Det som pleier å fungere for meg er å spise regelmessig og sunt, og har alltid farris på jobb fordi det inneholder salter og mineral som gjør meg mindre dehydrert. Du har rett på 1,5t pause i løpet av vaktene, og da burde du helst komme deg ut av arbeidsplassen en stund. Ser at du ikke har mulighet til å kjøre hjem, men gå deg en tur før du setter deg ned med mat og litt avkobling. Det beste er om du har mulighet til å sitte helt alene, slik at du slipper støy og avbrytelser når du skal ha pause. På min jobb tar alle tre pausene til forskjellig tid, og når jeg er heldig får jeg mulighet til å ta pausen min helt på slutten eller starten, og kan derfor dra hjem 1,5t før vakten er ferdig, eller starte 1,5t senere. I tillegg hjelper det litt å ikke synes så synd på meg selv. Det er slitsomt ja, men det går bra. Stå opp til normal til på mandagene, spis god og næringsrik frokost og kom deg ut en liten tur. Anonymkode: ee129...c9d 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #6 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Som tilkallingsvikar og student er det ofte helgevakter jeg får, som består av en senvakt før to dager med jobb fra 7:30-20, eller tre nattevakter på rad fra 19:30-08. Jeg kjenner meg igjen i at man er fullstendig utslitt etter disse helgene! Det som pleier å fungere for meg er å spise regelmessig og sunt, og har alltid farris på jobb fordi det inneholder salter og mineral som gjør meg mindre dehydrert. Du har rett på 1,5t pause i løpet av vaktene, og da burde du helst komme deg ut av arbeidsplassen en stund. Ser at du ikke har mulighet til å kjøre hjem, men gå deg en tur før du setter deg ned med mat og litt avkobling. Det beste er om du har mulighet til å sitte helt alene, slik at du slipper støy og avbrytelser når du skal ha pause. På min jobb tar alle tre pausene til forskjellig tid, og når jeg er heldig får jeg mulighet til å ta pausen min helt på slutten eller starten, og kan derfor dra hjem 1,5t før vakten er ferdig, eller starte 1,5t senere. I tillegg hjelper det litt å ikke synes så synd på meg selv. Det er slitsomt ja, men det går bra. Stå opp til normal til på mandagene, spis god og næringsrik frokost og kom deg ut en liten tur. Anonymkode: ee129...c9d Mente altså at vi er tre ansatte på jobb som tar pauser fordelt utover dagen, ikke at vi har tre pauser. Anonymkode: ee129...c9d 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #7 Skrevet 12. april 2021 Visste ikke at vi har krav på 1,5 time pause! Jeg har ikke fått noe særlig pause i det hele tatt. Kommer fra en arbeidsplass der vi spiste med brukerne og fikk mat på jobben, så er ikke vant med pause i det hele tatt. Og har ikke tenkt så mye over at man egentlig har krav på det. Kjenner at jeg trenger å sitte helt alene når jeg har pauser. Ser at de nye kollegaene mine spiser på fellesen med brukere rundt seg. Og flere har kommentert at jeg sitter alene på kontoret å spiser. Sitter du her helt alene du da? De mener det nok bare hyggelig, kom å sitt med oss,men jeg klarer ikke å slappe av ordentlig når jeg sitter på fellesen og spiser. Ikke syns jeg det er greit med tanke på å ta av munnbindet heller. Skal høre med lederen om hvordan det er meningen at pausene skal avvikles, og så skal jeg ta pausen min. Tror det hjelper en god del. Ser at jeg har dagvakt på fredagen neste gang, og det hjelper nok også litt. Anonymkode: c23c9...045 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #8 Skrevet 12. april 2021 Nok(og riktig) søvn, drikke og mat? Er du fysisk aktiv? Det er også en vanesak tror jeg, så blir du mer vant med det. Og fort gjort å komme hjem etter langvakt og så ser man alt husarbeidet som også trengs å gjøres og så blir man fort overveldet. Om du synes det er vanskelig med mat, kan jeg foreslå mealprepping?:) Helt eller delvis. Kanskje du også har behov for avspenningsøvelser? Eller mindfullness? Sjekk ut simple habit:) Om det vedvarer så ville jeg tatt blodprøver, særlig stoffskifte. Anonymkode: cef9d...788 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #9 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nok(og riktig) søvn, drikke og mat? Er du fysisk aktiv? Det er også en vanesak tror jeg, så blir du mer vant med det. Og fort gjort å komme hjem etter langvakt og så ser man alt husarbeidet som også trengs å gjøres og så blir man fort overveldet. Om du synes det er vanskelig med mat, kan jeg foreslå mealprepping?:) Helt eller delvis. Kanskje du også har behov for avspenningsøvelser? Eller mindfullness? Sjekk ut simple habit:) Om det vedvarer så ville jeg tatt blodprøver, særlig stoffskifte. Anonymkode: cef9d...788 En ting til; mtp. at du kjenner behov for å være alene; kanskje det er en reaksjon på at du er introvert? Jeg er det og merker godt de dagene jeg har vært på brukeren som har verbalt språk versus de som ikke har det:P Anonymkode: cef9d...788
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #10 Skrevet 12. april 2021 Tror kanskje du er inne på noe ang introvert. Jeg har jobbet på 2:1 bruker hele helgen, og måttet forholde meg til bruker og annet personal hele tiden. Føler meg overstimulert. Ts Anonymkode: c23c9...045
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #11 Skrevet 12. april 2021 Snakk med sjefen om pausene ja! Hos oss er vi opptatt av at i langvaktene må alle få 1,5t sammenhengende pause slik som vi har krav på. Unntaket er om det bare er en sykepleier på jobb. Sykepleieren tar pause, men oppholder seg i et lukket rom og vi forstyrrer bare dersom en pasient må ha medisin der og da. Pausene er en viktig forutsetning for at man skal klare så lange vakter! Vi prøver å planlegge tidspunkter for pausene og legge det opp etter når det passer, men det kan jo endre seg hvis det er mye som skjer. Kan ikke tenke meg at dere ikke har krav på 1,5t pause dere også, når vaktene er like lange som våre og vi er innenfor helsevesenet begge to. Anonymkode: ee129...c9d 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #12 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Snakk med sjefen om pausene ja! Hos oss er vi opptatt av at i langvaktene må alle få 1,5t sammenhengende pause slik som vi har krav på. Unntaket er om det bare er en sykepleier på jobb. Sykepleieren tar pause, men oppholder seg i et lukket rom og vi forstyrrer bare dersom en pasient må ha medisin der og da. Pausene er en viktig forutsetning for at man skal klare så lange vakter! Vi prøver å planlegge tidspunkter for pausene og legge det opp etter når det passer, men det kan jo endre seg hvis det er mye som skjer. Kan ikke tenke meg at dere ikke har krav på 1,5t pause dere også, når vaktene er like lange som våre og vi er innenfor helsevesenet begge to. Anonymkode: ee129...c9d I tillegg synes jeg at du fint kan gi beskjed til kollegaene dine at du setter pris på at de vil inkludere deg, men at når du har pause så trenger du å ha en rolig og stille stund for deg selv. Det er din pause og den skal du kunne bruke slik du vil, enten om det er alene eller sammen med kollegaer/brukere. Anonymkode: ee129...c9d 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #13 Skrevet 12. april 2021 Jeg jobber turnus. 10 timers vakter hver tredje helg(natt). Jobber 100% stilling. Noen uker jobber jeg nesten 60 timer og andre uker 20 timer. Etter nesten 1 år i denne jobben orker jeg ikke mer. Har søkt videreutdanning nå med stor sjans for dagstilling. Helsa mi holder ikke lenger. Anonymkode: 8cb14...5e5
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #14 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg jobber turnus. 10 timers vakter hver tredje helg(natt). Jobber 100% stilling. Noen uker jobber jeg nesten 60 timer og andre uker 20 timer. Etter nesten 1 år i denne jobben orker jeg ikke mer. Har søkt videreutdanning nå med stor sjans for dagstilling. Helsa mi holder ikke lenger. Anonymkode: 8cb14...5e5 Huff, det er kjipt når vaktene ødelegger trivsel og helse. Jeg trives godt med turnus dag/kveld, skulle bare hatt kortere vakter i helgene. Glad jeg slipper nattevakter. Håper det ordner seg for deg! Ts Anonymkode: c23c9...045
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #15 Skrevet 12. april 2021 Du har nok betalt matpause, som vil si at du må være "på bygget" når du er på jobb. Jeg trives heller ikke så godt med mine 12timers langvakter. Kroppen blir skikkelig i ulage av det, siden man er "på" hele helga. Anonymkode: f0721...237
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #16 Skrevet 12. april 2021 Kosthold, søvn, omega 3, d-vitaminer og en kjapp tur i marka med hunden hjelper meg godt på sånne dager Anonymkode: 60e91...bd2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #18 Skrevet 12. april 2021 Jeg endte opp med 2 paracet mot hodepinen, en tur i matbutikken + barnehagen, og følte meg grei resten av dagen. Hjalp nok å komme seg ut. Men gruer meg allerede til neste gang, så skal sørge for sunn mat og drikke sa. Og snakke med lederen ang pauser. Takk for gode tips Ts Anonymkode: c23c9...045
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #19 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg har ny jobb der vi jobber langvakter i helgene. Jeg jobbet fredag 15-22, lørdag 9-21.30 og søndag 9-21.30. Reisevei på 30 min hver vei i tillegg. Jeg er så utslitt nå (mandag) at jeg bare sitter å skjelver. Dette skjedde forrige helgen jeg jobbet også. Da tok det flere dager før jeg ble meg selv igjen. Hva kan jeg gjøre for å komme meg raskere? Jeg har unger og husarbeid å ta meg av, jeg kan ikke kollapse sånn... har bedt om å endre arbeidstider til vanlige vakter, men tror ikke jeg får det med det første. Jeg føler nesten at jeg har mistet meg selv litt. Jeg har lett hodepine, er urolig og uttafor fordi jeg er så sliten. Jobben er relativt rolig og grei, det er kun lengden på vaktene som er problemet. Anonymkode: c23c9...045 trodde ikke det var lov å ha vakter på 12,5timer fast........ Anonymkode: f76d5...713
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #20 Skrevet 12. april 2021 Mat med fiber og proteiner, nok søvn, trening og ut i dagslys hver dag. Uansett, du er god som holder til de lange vakter! 🙂 Anonymkode: ee167...3cf
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå