NorthernLight Skrevet 12. april 2021 #1 Del Skrevet 12. april 2021 Det var færre selvmord i Danmark i koronaåret 2020 enn 2019. Det ser også ut til å være en nedgang i Norge. Nå er det vel mange i "ingen tiltaksbrigaden" som ble overrasket.. https://www.nettavisen.no/nyheter/utenriks/farre-selvmord-i-danmark-under-pandemien/s/12-95-3424113076 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Robert Koch Skrevet 12. april 2021 #2 Del Skrevet 12. april 2021 Denne mekanismen har jeg henvist til tidligere - og blitt latterliggjort for. Det er allikevel velkjent i faget at selvmordsrater tenderer til å gå ned i krisetider - hvilket professor Mehlum også beskriver. Det hadde dog vært fint å få sett noe tallmateriale på dette. Er det publisert noe nylig? 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NorthernLight Skrevet 12. april 2021 Forfatter #3 Del Skrevet 12. april 2021 Robert Koch skrev (9 minutter siden): Denne mekanismen har jeg henvist til tidligere - og blitt latterliggjort for. Det er allikevel velkjent i faget at selvmordsrater tenderer til å gå ned i krisetider - hvilket professor Mehlum også beskriver. Det hadde dog vært fint å få sett noe tallmateriale på dette. Er det publisert noe nylig? Ja nylig. Sitat 575 personer tog deres eget liv i Danmark sidste år ifølge foreløbige tal fra Sundhedsdatastyrelsen. Året før begik 600 personer selvmord. https://www.berlingske.dk/danmark/faerre-har-begaaet-selvmord-i-danmark-under-coronaudbrud 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymburker Skrevet 12. april 2021 #4 Del Skrevet 12. april 2021 De er sikkert bare registrert som corona-dødsfall i stedet. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NorthernLight Skrevet 12. april 2021 Forfatter #5 Del Skrevet 12. april 2021 Expandable86 skrev (Akkurat nå): De er sikkert bare registrert som corona-dødsfall i stedet. Der tror jeg du tar feil gitt.. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Robert Koch Skrevet 12. april 2021 #6 Del Skrevet 12. april 2021 6 minutter siden, NorthernLight said: Ja nylig. https://www.berlingske.dk/danmark/faerre-har-begaaet-selvmord-i-danmark-under-coronaudbrud Takk - men jeg tenkte på norske tall. Er det kommet noen oppdatering her? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NorthernLight Skrevet 12. april 2021 Forfatter #7 Del Skrevet 12. april 2021 (endret) Robert Koch skrev (10 minutter siden): Takk - men jeg tenkte på norske tall. Er det kommet noen oppdatering her? Har ikke funnet noe tall der. Endret 12. april 2021 av NorthernLight Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LadyTrouble Skrevet 12. april 2021 #8 Del Skrevet 12. april 2021 (endret) Robert Koch skrev (2 timer siden): Takk - men jeg tenkte på norske tall. Er det kommet noen oppdatering her? Jeg googlet det for noen mnd siden. Tallene for dette kommer nok tidligst til høsten fordi systemene vi har for dette er en utdatert papirmølle man holder på å modernisere med digitalisering men ikke er kommet i mål med enda. Derfor tar registreringen lang tid. Tallene for selvmord i 2019 kom først i desember 2020. Men FHI la frem tall for mars, april, mai 2020 som viste nedgang på 12.5% for de mnd, sammenlignet med samme periode foregående 5 år i følge artikkel i Sykepleien. Fant og en artikkel på Agenda magasin nå som kanskje er mer realistisk der foreløpige tall for sør-østlandet indikerer lett nedgang/stabile tall fra 2 foregående år. Utgangspunktet for tallene der er obduksjonstall. Ellers fant jeg statistikk over politiets psykiatrioppdrag 2016-2020 på politiet sine sider. Den viser at politiet over de 5 siste årene får stadig flere psykiatri-oppdrag, men viser ikke en uvanlig stor økning i fjor mot de foregående årene. Vet ikke om det var så hjelpsomt, men.. Endret 12. april 2021 av LadyTrouble Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 12. april 2021 #9 Del Skrevet 12. april 2021 For å spekulere litt så tror jeg at en del av de som var i faresonen har fått det litt bedre rett og slett fordi de ikke blir pepret med det perfekte livet andre lever i sosiale medier. Man føler ikke det samme presset om å være sosial eller måtte være med andre. Så tror jeg mange frykter hvordan det blir når "alle" skal ut å feire og kose seg etter dette. Spørsmålet er også hvor mange av de som nå for første gang i livet har havnet i en depresjon som blir værende der etter dette er over. Blir livet som før, eller er det endret? Har man mistet de sosiale båndene man hadde, eller er alt som før når man kommer tilbake til normalen? Den store økningen med henvendelser hos BUP er alarmerende. Det er mange som sliter blant barn og unge, og hvor alvorlig det blir på sikt er vanskelig å si. Alvorlig blir det. Mange av de er nok i en alder hvor selvmord er relativt uvanlig. Jeg tror ikke man skal rekke hendene i været å juble for tidlig over disse tallene. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymburker Skrevet 12. april 2021 #10 Del Skrevet 12. april 2021 Example skrev (5 timer siden): For å spekulere litt så tror jeg at en del av de som var i faresonen har fått det litt bedre rett og slett fordi de ikke blir pepret med det perfekte livet andre lever i sosiale medier. Man føler ikke det samme presset om å være sosial eller måtte være med andre. Så tror jeg mange frykter hvordan det blir når "alle" skal ut å feire og kose seg etter dette. Spørsmålet er også hvor mange av de som nå for første gang i livet har havnet i en depresjon som blir værende der etter dette er over. Blir livet som før, eller er det endret? Har man mistet de sosiale båndene man hadde, eller er alt som før når man kommer tilbake til normalen? Den store økningen med henvendelser hos BUP er alarmerende. Det er mange som sliter blant barn og unge, og hvor alvorlig det blir på sikt er vanskelig å si. Alvorlig blir det. Mange av de er nok i en alder hvor selvmord er relativt uvanlig. Jeg tror ikke man skal rekke hendene i været å juble for tidlig over disse tallene. Helt enig. Om selvmordstallene skulle være lavere enn året før, betyr ikke det nødvendigvis at folk generelt har det bedre. Mange som sliter nå, og vi vet ikke hvordan ettervirkningene av dette blir. Jeg tror nok også de som slet før korona ikke har det verre nå, fordi de kanskje uansett stod uten jobb og sosial liv før pandemien. Ikke så mye endring i deres egne liv, men muligens føler de et mer samhold nå i at det er flere mennesker som kjenner på dette. Man er ikke lenger alene om problemene. Selvmordstallene er også nettopp bare det; tall. De sier ikke noe om hva slags mennesker som har tatt livet sitt. Jeg vil tenke det er naturlig at det er flere som har fått en voldsom omveltning i livene sine, f.eks mistet det sosiale livet de hadde eller jobben, som har tatt selvmord i 2020. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herzeleid Skrevet 13. april 2021 #11 Del Skrevet 13. april 2021 Det slo meg også her tidligere, særlig i jula, at det for de mest ensomme i mange tilfeller kanskje ikke er så skrekkelig stor forskjell. Om en hadde sittet alene gjennom høytider og ferier uansett gjør det antagelig ikke så stor forskjell at en må begrense hvor mange en sosialiserer med. Kanskje blir det til og med lettere, da en ikke er alene om det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvinneguide Skrevet 13. april 2021 #12 Del Skrevet 13. april 2021 herzeleid skrev (14 minutter siden): Det slo meg også her tidligere, særlig i jula, at det for de mest ensomme i mange tilfeller kanskje ikke er så skrekkelig stor forskjell. Om en hadde sittet alene gjennom høytider og ferier uansett gjør det antagelig ikke så stor forskjell at en må begrense hvor mange en sosialiserer med. Kanskje blir det til og med lettere, da en ikke er alene om det. Det tror jeg også er en viktig grunn. Hvis man er ensom og sliter så har ikke hverdagen vært så mye annerledes enn før. Men, man er på en måte inkludert inn i et slags fellesskap der det er akseptert å være alene, samfunnet legges til rette for at man skal være mye alene og det er plutselig det eneste riktige. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvinneguide Skrevet 13. april 2021 #13 Del Skrevet 13. april 2021 Example skrev (12 timer siden): For å spekulere litt så tror jeg at en del av de som var i faresonen har fått det litt bedre rett og slett fordi de ikke blir pepret med det perfekte livet andre lever i sosiale medier. Man føler ikke det samme presset om å være sosial eller måtte være med andre. Så tror jeg mange frykter hvordan det blir når "alle" skal ut å feire og kose seg etter dette. Spørsmålet er også hvor mange av de som nå for første gang i livet har havnet i en depresjon som blir værende der etter dette er over. Blir livet som før, eller er det endret? Har man mistet de sosiale båndene man hadde, eller er alt som før når man kommer tilbake til normalen? Den store økningen med henvendelser hos BUP er alarmerende. Det er mange som sliter blant barn og unge, og hvor alvorlig det blir på sikt er vanskelig å si. Alvorlig blir det. Mange av de er nok i en alder hvor selvmord er relativt uvanlig. Jeg tror ikke man skal rekke hendene i været å juble for tidlig over disse tallene. Det bekymrer meg. Dette har vart såpass lenge at barn/unge har etablert et nytt mønster. I den alderen som det er viktig å etablere gode vaner i livet med trening og sosial omgang. I stedet har mange på grunn av korona blitt sittende inne alene, sluttet på aktivitet. Et år er lenge for barn og unge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Deterbaremeg Skrevet 13. april 2021 #14 Del Skrevet 13. april 2021 kvinneguide skrev (8 timer siden): Det tror jeg også er en viktig grunn. Hvis man er ensom og sliter så har ikke hverdagen vært så mye annerledes enn før. Men, man er på en måte inkludert inn i et slags fellesskap der det er akseptert å være alene, samfunnet legges til rette for at man skal være mye alene og det er plutselig det eneste riktige. Ikke enig. Selvfølgelig merker ensomme mennesker forskjell på korona/ikke korona. Det er ikke nødvendigvis sånn at ensomme mennesker kun sitter hjemme og sturer til vanlig. Mange ensomme er glade i å reise og benytter seg mye av kulturtilbud. Den gleden har de mistet nå. Spesielt om de bor i Oslo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elhaym Skrevet 13. april 2021 #15 Del Skrevet 13. april 2021 Jeg er jo med i "ikke-tiltaksbrigaden" fordi jeg vil besøke familien min og bekymrer meg for barn og unge. Jeg har aldri sagt jeg ikke vil ha tiltak, men med en gang man sier noe om dette så er man visst det. Veldig hoverende og useriøs uttalelse. Ikke all psykisk uhelse gir seg utslag i selvmord, og selvmord kan heller ikke være faktoren for at tiltak ikke kan ramme barn og unge hardt. Selvmord har stått på agendaen i mange mange år og sånn sett kan en nedgang skyldes nedgang over år i tendenser. Derfor er det ikke sånn at 25 færre selvmord et år betyr at det er fordi vi hadde tiltak som var..bra for selvmord? Dette er jo ikke samme målestokk. Samtidig så ser de av oss som jobber med barn og unge at barn sliter psykisk oftere og mer under pandemien. Det er fullt på psykiatrisk og barn får hyppigere anoreksi, angst etc. Da kan jo selvsagt tiltak og bot-brigaden si at det hadde skjedd uansett så man kommer ingen vei. Det har blitt vanskelig å være psykisk syk med stengte DPS, BUP etc. At færre har tatt livet sitt betyr ikke at færre har blitt sykere. Tvert imot ser man mange unge mennesker som ikke har slitt før som sliter nå. Ja, mange av de vil nok ikke ta livet sitt, men er det virkelig målet? Ville du vært fornøyd om det var en ekstrem økning? Syns dette er en veldig rar ting å hovere med. Litt pinlig faktisk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg