AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #1 Del Skrevet 11. april 2021 Hei! Jeg begynte å jogge/ løpe for 8 uker siden. Har ingen erfaring med denne typen trening fra før og har derfor brukt litt tid på å bli kjent med kroppen og grenser. Varmer gjerne opp i 10-15 min med rask gange og tøying før jeg jogger. Øker så intensiteten gradvis utover økten. Problemet er at halsen tetter seg halvveis ut i treningen, blir slimete og føler jeg må jobbe for å få luften skikkelig inn og ut av lungene. Får også melkesyre og blir tung i bena, uten at verken puls eller intensitet tilsier at jeg bør få det (har god erfaring med styrke fra tidligere). Dette ødelegger selvfølgelig mye, både for progresjon og motivasjon. Halsen forblir tett etter trening og det piper når jeg puster, ofte frem til neste morgen. Jeg har allergi og symptomene er ganske like, men det er ingenting som tilsier at allergien min skal bli trigget i disse settingene. Poenget er, jeg er relativt sikker på at jeg har astma eller en form for astma. Har tatt kontakt med fastlege for utredning, men det er først om 4 uker. Er det noen her som har erfaring med astma som kan gi meg noen tips frem til jeg eventuelt får tilgang på medikamenter? Noe som kan lette på symptomene slik at jeg får trent litt bedre. Svar mottas med stor takk! Anonymkode: 1129c...536 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #2 Del Skrevet 11. april 2021 Jogger med astma her. Det høres typisk ut som astma det der, men legen vil jo finne ut det for deg. Til du har fått time, så ikke gjør noe som trigger den for mye. Dvs, ikke jogg, i alle fall ikke med høy intensitet. Det eneste av medisiner som kanskje kan hjelpe litt, er allergipiller nå som våren er i anmarsj. Astmamedisiner er reseptbelagt. Jeg bruker flere medisiner fast, ved anfall og før trening. Får likevel mye slim ved hard trening og det trigger astmaen selv når det ikke er kuldegrader. Anonymkode: 0b738...cef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet 11. april 2021 #3 Del Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det eneste av medisiner som kanskje kan hjelpe litt, er allergipiller nå som våren er i anmarsj. Anonymkode: 0b738...cef Astmamedisin i inhalator vil antageligvis hjelpe ts. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #4 Del Skrevet 11. april 2021 minister-mio skrev (Akkurat nå): Astmamedisin i inhalator vil antageligvis hjelpe ts. Ja, men den får ikke ts før legetimen. Dette gjelder frem til da Anonymkode: 0b738...cef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #5 Del Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jogger med astma her. Det høres typisk ut som astma det der, men legen vil jo finne ut det for deg. Til du har fått time, så ikke gjør noe som trigger den for mye. Dvs, ikke jogg, i alle fall ikke med høy intensitet. Det eneste av medisiner som kanskje kan hjelpe litt, er allergipiller nå som våren er i anmarsj. Astmamedisiner er reseptbelagt. Jeg bruker flere medisiner fast, ved anfall og før trening. Får likevel mye slim ved hard trening og det trigger astmaen selv når det ikke er kuldegrader. Anonymkode: 0b738...cef Takk for svar. Litt flaut om jeg kommer til legen og får beskjed om at det kun er dårlig kondis.. Det tetter seg ikke så mye at jeg ikke får puste, ser det står flere steder at det blir som å puste igjennom et sugerør, det er absolutt ikke så ille. Skal prøve med allergitabletter. Kjedelig å ta det rolig i 4 uker når jeg akkurat har startet, trenger progresjon for motivasjon... -TS Anonymkode: 1129c...536 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #6 Del Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hei! Jeg begynte å jogge/ løpe for 8 uker siden. Har ingen erfaring med denne typen trening fra før og har derfor brukt litt tid på å bli kjent med kroppen og grenser. Varmer gjerne opp i 10-15 min med rask gange og tøying før jeg jogger. Øker så intensiteten gradvis utover økten. Problemet er at halsen tetter seg halvveis ut i treningen, blir slimete og føler jeg må jobbe for å få luften skikkelig inn og ut av lungene. Får også melkesyre og blir tung i bena, uten at verken puls eller intensitet tilsier at jeg bør få det (har god erfaring med styrke fra tidligere). Dette ødelegger selvfølgelig mye, både for progresjon og motivasjon. Halsen forblir tett etter trening og det piper når jeg puster, ofte frem til neste morgen. Jeg har allergi og symptomene er ganske like, men det er ingenting som tilsier at allergien min skal bli trigget i disse settingene. Poenget er, jeg er relativt sikker på at jeg har astma eller en form for astma. Har tatt kontakt med fastlege for utredning, men det er først om 4 uker. Er det noen her som har erfaring med astma som kan gi meg noen tips frem til jeg eventuelt får tilgang på medikamenter? Noe som kan lette på symptomene slik at jeg får trent litt bedre. Svar mottas med stor takk! Anonymkode: 1129c...536 Jeg er i samme situasjon som deg, venter på legetime for å få avklart om jeg har astma eller kun allergi. Jeg jogger også, og kjenner ikke så mye til økt slimproduksjon (men nå er jeg så vant til slim i luftveiene at jeg kan ikke legger merke til det lengre), men kjenner absolutt at det er vanskelig å få oksygen inn og ut av lungene. Ingen sugerørseffekt, men vanskeligere. Men det jeg har utvidet i den siterte teksten kjenner jeg meg igjen i, jeg hoster mye etter jogging og kjenner det har skjedd noe i luftveiene. Og det er det som jeg tenker skiller oss begge fra en vanlig utrent person. Det har jeg jo også vært, og da roer det seg jo gjerne når man har fått hvilepuls og -pust. Jeg tenker at det er litt rart at det henger i så lenge etterpå. Håper at hvis du har astma, så får du gode medisiner som hjelper deg. Så kan vi fortsette å jogge Anonymkode: 65e9d...11a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #7 Del Skrevet 13. april 2021 Kan dere som venter på legetime poste her når dere har vært på utredning? Lurer litt på det samme selv, har ikke utpregete symptomer, men sliter med å få nok luft når jeg jogger. Men har ikke noe særlig slimproduksjon, så er usikker på om det er astma eller bare dårlig form. Anonymkode: 54ece...cc5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 15. april 2021 #8 Del Skrevet 15. april 2021 Det kan være du har MCA1 gen i en variant som gjør at du raskt blir kvitt laktat som i styrketrening eller intervaller, men ikke kan ha like stor opphopning? Jeg ville sjekket meg for anstrengelsesastma. Du er vel tross alt en atopiker. Ingen skam i å kjøre mange rolige økter mens du venter. Det som lønner seg over tid uansett 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #9 Del Skrevet 18. april 2021 Jeg har fått astma i voksen alder og går på medisin. Tar ventoline før en joggeøkt. Kjenner allikevel på "melkesyre" bein og dårlig pust. Slet ikke med dette for 4 år siden før astmaen kom. Sliter også med progresjon..har ikke så mye tips men rask gange i motbakker funker greit for meg. Jogger til tross men ikke fort/langt. Anonymkode: 1c8e2...844 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #10 Del Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har fått astma i voksen alder og går på medisin. Tar ventoline før en joggeøkt. Kjenner allikevel på "melkesyre" bein og dårlig pust. Slet ikke med dette for 4 år siden før astmaen kom. Sliter også med progresjon..har ikke så mye tips men rask gange i motbakker funker greit for meg. Jogger til tross men ikke fort/langt. Anonymkode: 1c8e2...844 Kjenner meg igjen i dette med melkesyre og dårlig progresjon. Men kanskje du trenger faste medisiner? Det gjorde underverker for meg. Anonymkode: 0b738...cef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunset90 Skrevet 19. april 2021 #11 Del Skrevet 19. april 2021 Får prøve en sånn lungefunksjonstest Spirometri blåser hardt i et munnstykke. Eller PEF måler som kan kjøpes selv. Legen vet nok veien videre. Selv sliter jeg med kulde og eks røyk pollen. Det er allefall ting som gjør pusten min vanskeligere. Med økt frekvens på pust så blir det verre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fire24 Skrevet 19. april 2021 #12 Del Skrevet 19. april 2021 Jeg ble utredet for astma på legekontoret i vinter og fikk ikke diagnose på det, uten at legen kunne utelate det helt. Jeg kjøpte Jonas-maske på apoteket og jeg hoster mye mindre etter joggetur når jeg bruker den. Har ingen plager etter heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #13 Del Skrevet 19. april 2021 On 4/18/2021 at 11:40 AM, AnonymBruker said: Tar ventoline før en joggeøkt. Kjenner allikevel på "melkesyre" bein og dårlig pust.... Sliter også med progresjon.. Anonymkode: 1c8e2...844 Samme her! Etter ett år med gåing/løping kan jeg fremdeles ikke løpe en hel kilometer i strekk 🙁 Anonymkode: 7b2cd...971 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #14 Del Skrevet 20. april 2021 Mannen min har astma og spiller fotball, så det blir en del løping. Sliter med det samme, halsen tetter seg med slim utover økta. Han gikk lenge på Ventolin, men det hadde ikke den store effekten. Byttet til Inuxair og tar dosen gjennom kolbe. Enorm forskjell. Anonymkode: 62c7c...314 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #15 Del Skrevet 20. april 2021 AnonymBruker skrev (På 18.4.2021 den 21.38): Kjenner meg igjen i dette med melkesyre og dårlig progresjon. Men kanskje du trenger faste medisiner? Det gjorde underverker for meg. Anonymkode: 0b738...cef Tar flutide fast morgen og kveld. Anonymkode: 1c8e2...844 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #16 Del Skrevet 20. april 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Samme her! Etter ett år med gåing/løping kan jeg fremdeles ikke løpe en hel kilometer i strekk 🙁 Anonymkode: 7b2cd...971 Jeg kan jogge max 4 km i ca 9km/t men da på mølle. Ute i max 3,5 km på litt mindre fart. Ganske kjedelig. Blir utslitt og må jo være noe med astmaen når progresjon uteblir Anonymkode: 1c8e2...844 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #17 Del Skrevet 21. april 2021 Må slim i halsen være astma, eller kan det være allergi? Anonymkode: 3288a...fa7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #18 Del Skrevet 21. april 2021 Sunset90 skrev (På 19.4.2021 den 18.58): Får prøve en sånn lungefunksjonstest Spirometri blåser hardt i et munnstykke. Eller PEF måler som kan kjøpes selv. Legen vet nok veien videre. Selv sliter jeg med kulde og eks røyk pollen. Det er allefall ting som gjør pusten min vanskeligere. Med økt frekvens på pust så blir det verre. Dette var et godt tips. Kjøpte en sånn måler, og jeg måler nesten nøyaktig det samme hver gang (470), som er litt over normalen for min alder og høyde, uansett om jeg føler jeg sliter med pusten under trening eller ikke. Så har innfunnet meg med at jeg bare er i dårlig form, og at det vil bli bedre med mer trening. Snakket med en venninne med astma, og symptomene hennes er mye mer dramatiske. Anonymkode: 54ece...cc5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunset90 Skrevet 21. april 2021 #19 Del Skrevet 21. april 2021 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette var et godt tips. Kjøpte en sånn måler, og jeg måler nesten nøyaktig det samme hver gang (470), som er litt over normalen for min alder og høyde, uansett om jeg føler jeg sliter med pusten under trening eller ikke. Så har innfunnet meg med at jeg bare er i dårlig form, og at det vil bli bedre med mer trening. Snakket med en venninne med astma, og symptomene hennes er mye mer dramatiske. Anonymkode: 54ece...cc5 Ja skjønner Kan ha verdier på alt fra nært 700 til litt over 600 på flere blås. Vil anta at verdiene kansje hadde vært lavere om man akkut ble eksponert for noe man ikke tåler, men har bare prøvd dette hjemme, og her er det ingenting som påvirker særlig negativt. Enkelte ganger på sommeren vis jeg går/løper i en bakke og det er eks mye pollen. Så kjennes det nesten ut som man er veldig dårlig form, eller kols. Selv om jeg selvfølgelige ikke har det,selv om man kan ha trent bra og lenge. som om en ballong som ikke vil fylles 100%, stopper opp på et punkt. Det jeg kan merke når jeg trener ute, det kan være kulde pollen gress, parfyme,dyr,røyk, bål,fuktighet maling osv. I kombinasjon med eks en bakke så blir det fort mye verre synes jeg. Er også en del verre før man er varmet opp i pusten og kroppen, tar fort 20-30minutter og bli varm. Har også opplevd problem med og få luft på en måte, blir litt stresset på en måte. Men opplever at det går over underveis. Kunne løpe 5km uten stopp 2019, men slet mer med og klatre litt over 1km i 2020. trente betydelig mer i 2019 en 2020, da det var mye fotball som ble sent utover hele sommern. Da corona forsinket dette. Satser på en bedre sesong iår med jevnere flyt,og bedre resultater. trente løping kansje 3-4 ganger i uka i 2019 Ifjord var det flaks om det ble 1-2 gang i uka, og det ble ofte flere uker i mellom. Endret 21. april 2021 av Sunset90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå