Gjest Gjest_Alma_* Skrevet 29. august 2005 #1 Skrevet 29. august 2005 Min sønn er nå snart 15 mnd, og han har vært hjemme. Jeg har valgt å vente litt med å jobbe igjen, mannen min tjener greit nok til at det går. Men merker nok at gullungen kunne ha godt av å treffe andre barn, ingen venninner av meg har barn og heller ingen småbarn i famile/nabolag. Åpen barnehage...passet ikke meg helt. Går på gruppesamling ved helsestasjonen 3. hver mnd, og da storkoser veslegutten min seg Vi koser oss med å gå tuer, leke i sandkasse...Ja, slike ting vi mødre gjør med de små. Men nå tenke jeg å ta han inn i barnehage. Tar halvplass. Hvor mye vil det utgjør i dager? Kan jeg selv velge hvilke dager? Det er vel rutiner å følge, så det er ikke bare å komme og hente når jeg vil. dette forstår jeg. Men han behøver vel ikke å være fulle dager? Og kan han likså godt være der mandag og tirsdag en uke, og neste torsdag og fredag? Noen som vet? Blir kontantstøtten halvert til nøyaktig 50% eller mindre ved brula av halv barnehageplass. Tar et par fag på kveldskole nå til høsten, så blir greit med litt leksero. Og man får vel tilbake medlinger fra de ansatte ved barnehagen hvis sønnen min mistrives. Han er jo bare 15 mnd, litt hønemor er jeg vel... Hilsen Alma
Gjest LoisLane Skrevet 29. august 2005 #2 Skrevet 29. august 2005 Vi har hatt to og etterhvert tre dager. Minsten har trivdes godt med det, men to dager har kanskje vært litt lite for å få kontinuiteten i det. Ulike kommuner og barnehager har ulik grad av fleksibilitet, ring den aktuelle barnehagen, så får du nok greie på det. Spør trygdekontoret hva som skjer med kontantstøtten. 50 % tilsvarer 2, 5 dager. Hvordan dette løses praksis, har ikke jeg noen erfaring med.
Gjest Emera Skrevet 29. august 2005 #3 Skrevet 29. august 2005 I mange barnehager blir 50% to dager en uke, tre dager den neste. Men det blir som Lois sier over her, barnehagene har veldig ulik grad av fleksibilitet, for en halvplass er gjerne en helplass man deler med et annet barn. Dermed må det legges opp slik at det passer begge familiene best mulig. Kortere dager kan han sikkert ha, men da innenfor rammene av halvplass. Men alt avhenger jo som sagt av fleksibiliteten til barnehagen.
Gjest gotthard Skrevet 29. august 2005 #4 Skrevet 29. august 2005 vi ser att de med halv plass bruker lang tid på og bli innkjørt, de kommer ikke like fort inni rutiner osv.det var bakdelene, fordelene er at barnet vil trives og utvikles eter hverdt.. vi gir på 50% 2 og 3 dagers uke, men du kan ikke velge dager da vi har andre også som har delte plasser og alt må tilpasses så vi er 18 på avdelingen..
Nala Skrevet 30. august 2005 #5 Skrevet 30. august 2005 Jeg tror nok du må ringe den aktuelle barnehagen og spørre hvilke muligheter du har. Vi har akkurat fått halv plass til dattera vår. Hun skal gå tre dager ene uka (mandag, onsdag og fredag)og to dagern den neste (tirsdag og torsdag). Hun deler plassen med en annen jente. Vi fikk ikke velge verken dager eller uker selv, noe vi har full forståelse for.
Plym Skrevet 30. august 2005 #6 Skrevet 30. august 2005 Vi har hatt deltidsplass lenge, og det fungerer helt fint. Når det gjelder kontantstøtten, så er regelen faktisk slik at du mister støtte for en dag mer enn du bruker i barnehage. Dette er fordi barnehagene stort sett er åpne i ca 9 timer, og det er mer enn det timeantallet som er en kontantøttedag.
liv Skrevet 30. august 2005 #7 Skrevet 30. august 2005 Du har ikke vurdert en dagmamma som har flere barn da?
Letti Skrevet 30. august 2005 #8 Skrevet 30. august 2005 Mini er også femten mnd og skal gå i bhg to dager i uka. Skal betale kr 1 700,-. Da er tre måltider pluss frukt, pr dag inkl. Dette er mest for hans del og en del for min skyld. Han er så krevende, høyt og lavt. Vet aldri hvor jeg finner han eller hva galt han gjør i det sekund jeg snur meg......! Så to dage ri uka skal han få utfolde seg i massevis fra rundt halv ni-ni til halv fire sånn ca. Da regner jeg med at han vil roe seg ned litt etter hvert....
Varja Skrevet 31. august 2005 #9 Skrevet 31. august 2005 (endret) Datteren min gikk i barnehage 2 dager i uken den første tiden, men vi betalte faktisk for full plass. Fikk beskjed av to barnehager jeg undersøkte med at de ikke tok inn barn på deltid, så jeg trodde ikke det var mulig å få bare betale halvparten. Det gikk helt fint for henne med bare 2 dager. Synes det var fint som innkjøring (men hun var yngre enn ditt barn da, han er kanskje kommet i en alder hvor man er litt mere skeptisk til å være borte fra foreldrene). Hvis du vil at han skal treffe andre barn kan du kanskje også melde ham på en musikkbarnehage i tillegg? Jeg mener en slik som er en gang i uken for helt små der foreldrene er med? Hvis jeg hadde vært hjemmeværende ville jeg garantert vært med på noe sånnt med datteren. Å besøke biblioteket kan også være fint. Ofte er det flere små barn der på lørdager hvertfall (i ukedagene er det sjelden jeg har sett særlig mang andre barn der). De har gjerne en egen krok med kosedyr, puslepsill osv. for de aller minste. Endret 31. august 2005 av Varja
Lassie Skrevet 31. august 2005 #10 Skrevet 31. august 2005 Datteren min gikk i barnehage 2 dager i uken den første tiden, men vi betalte faktisk for full plass. Fikk beskjed av to barnehager jeg undersøkte med at de ikke tok inn barn på deltid, så jeg trodde ikke det var mulig å få bare betale halvparten.← Det stemmer nok det, - du kunne ikke bare ha betalt halvparten når de sa ifra at de ikke tok inn barn på deltid. Dermed hadde din datter full plass, så du kunne sendt henne i barnehagen hver dag, men du brukte kun to av dagene. Det er akkurat som andre barn vi har som ahr full plass, men har stort sett alltid fri annenhver fredag for eksempel. De betaler likevel for full plass. Vi tar ikke inn delte plasser hos oss, men foreldrene står helt fritt til om de vil bruke hver eneste dag eller om de vil ha fri noen dager i uken. Når det er sagt, så er jeg nok ganske enig med skidrow. Ulempen med delt plass er at barnet bruker lenger tid på å kjøres inn og komme inn i barnegruppa. Men det går seg til etterhvert uansett Fordelen er jo at mor og barn/far og barn får mer tid sammen
monja Skrevet 31. august 2005 #11 Skrevet 31. august 2005 Tror vi har verdens mest fleksible barnehage. Vi har 60% plass - noe som tilsvarer 3 dager i uka. Vi fikk utdelt mandag, tirsdag og onsdag hver uke, men siden begge jobber fikk vi den ikke til å gå opp. Så da tok de like gjerne de 30 timene vi har pr uke (10 timer pr dag) og delte dem likt sånn at vi kom ut på 6 timer hver dag. Vi disponerer plassen som vi vil og levere og henter når vi vil mellom klokka 7 og 13. Er han kortere en dag kan han være tilsvarende lenger en annen dag. Men ta kontakt med kommunen eller barnehagen så får du høre. Vi får forresten bare 20% kontantstøtte når vi har 60% plass. Lykke til med barnehagen!
Vimsevips Skrevet 31. august 2005 #12 Skrevet 31. august 2005 Som de andre skriver, må du høre med barnehagen evt. kommunen hvilken fleksibilitet de tilbyr. De vanligste (slik jeg kjenner det) er: 40% 2 dager i uka 50% 2 dager den ene uka, 3 dager neste uke 60% 3 dager i uka 80% 4 dager i uka 100% 5 dager i uka Ikke alle barnehager tilbyr alle disse. Noen tilbyr 50%, men ikke 40%, andre igjen har motsatt. Noen steder kan du ønske hvilke dager barnet skal gå, andre steder kan du ikke. Hos oss kan man ønske dager, og så langt det er mulig oppfyller vi foreldrenes ønsker. Noen ganger får vi det ikke helt til, så da må vi bli enige om en ordnig i dialog med foreldrene. Noen steder tilbyr barnehagene korttidsplasser, andre steder gjør de ikke. Finn ut hva som finnes av tilbud der du bor. Og søk på det som vil passe best for dere
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå