Gå til innhold

Indre Østfold kommune ber om å få vaksinere russekullet.

NorthernLight

Anbefalte innlegg

LadyTrouble skrev (2 timer siden):

Det håper jeg ikke skjer. Hvorfor skal noen følge tiltak dersom grupper får presse seg seg frem i vaksinekøen med å ikke følge anbefalinger og retningslinjer? Ikke er det synd på dem heller. Den gruppen kommer til å feste som dyr til høsten også uansett. Kanskje man heller skulle benyttet anledningen til å avskaffe russefeiring og fadderuke. Det fører ingenting godt med seg for hverken den døddrukne ungdommen eller alle de plager med støy og fyll. 

Det som er helt sikkert er at moralisering overfor festing kommer til å bli møtt med døve ører når dette er over.

Det må man nesten bare tåle, og gjør man ikke det, vil ikke folk bry seg om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Example skrev (2 minutter siden):

Det som er helt sikkert er at moralisering overfor festing kommer til å bli møtt med døve ører når dette er over.

Det må man nesten bare tåle, og gjør man ikke det, vil ikke folk bry seg om det. 

Hvorfor skal man ikke kunne moralisere litt over den villeste festinga med mange deltakere? Det er jo det som har vært en av de viktigste smittesprederne i pandemien. Ikke at jeg unntar de godt etablerte på 50+ som hele veien har fått tilpassede tiltak for sin aldersgruppe, men man skal jo ikke glemme hvor smitten sprer seg heller. Og det er blant annet på større fester. 

Det sagt, jeg kan godt forstå at russen er skuffet. Det er jo kull nr. 2 som ikke får oppleve russetida fullt ut. Selv om mange syntes den er unødvendig og vokst ut av proporsjoner så det like fullt et minne for livet for mange og noe som ikke kan tas igjen senere, så jeg forstår det er kjipt. Men akkurat nå er det dessverre ikke mulig å ha en russetid, det virker ikke forsvarlig å samle så store mengder av russ nå. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vrient dette. Resultatet blir jo at mennesker som trenger den mer må vente enda lengre. Dette vil gå ut over alle grupper. Eks når foreldre i risikogruppene ikke får vaksine vil det gå utover barna. 

Løsningen er jo at russen holder retningslinjer og de vaksinerer i rekkefølgen for behov.

Om de bare vaksinerer russen i et område og de får frislipp for fest, kommer andre uvaksinerte ungdommer/unge voksne og andre russ også feste mer vil jeg tro. Det blir demoraliserende for alle andre som ikke blir prioritert samt føre til forsinkelser for se som trenger den. Mao vi risikerer økt smitte og de i risikogruppene ikke er vaksinert slik mer sykelighet og dødsfall kan bli resultatet. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deterbaremeg skrev (9 timer siden):

Enig. Får de tillatelse til dette vil det være fritt fram i andre kommuner også. Da vil ikke rekkefølgen det er brukt mye tid og etiske vurderinger på å sette opp, lenger være noe verdt.

Det er synd på de unge - men det er dessverre ikke nødvendigvis mer synd på dem enn på svært mange andre akkurat nå. Derfor er det svært uheldig at media hele tiden skal fremme dem som går glipp av festing, som de største ofrene i denne pandemien. Vi vil få en perspektivløs, navlebeskuende generasjon uten trening i å se andres behov.

Ja hvis Indre Østfold skulle få lov til og vaksinere russen vil andre kommuner også begynne og søke om endringer. Fra da skulle alt blitt overlatt til tilfeldigheter. En kommune ville ha vaksinert etter alder, en annen etter yrkesgrupper, ingen ville visst lenger når de kunne forvente og få vaksine. Man blir sykere jo eldre man er og det er rett og gå etter alder.  Deretter muligens etter yrker, så tilbake til alder igjen. Ja det er synd på de unge, men også på barn, de eldre , unge i risikogrupper. I en pandemi er det tøft for alle. Nå er det jo ikke slik at russen i indre Østfold er de eneste til og føre smitte. Vi har en million uvaksinerte. Like gjerne kan 17 åringer feste og spre smitte og studenter. Hvem som helst og hvor som helst. Så kan ikke se at og vaksinere kun russen skulle løse mye problemer. Ikke en gang helsepersonell er ferdig vaksinert ! Dette blir så drøyt! Og vil man virkelig vaksinere de unge først med såpass nye vaksiner... tenk om Astra starter opp igjen og helt nye Johnson, og det skulle bli slike fatale og tragiske tilfeller hvor også ungdom i 18-19 års alder skulle rammes av blodpropp og lave blodplater. Jeg synes det er bra og rett at ungdom skal vaksineres til slutt når vaksinene er mer utprøvd, og de finner mer ut av hvem som er disponert for disse alvorlige bivirkningene.  Ungdom blir minst syke av Corona, hvorfor vaksinere de så tidlig. De mer voksne som kan bli alvorlig syke av Corona har mer og vinne på og ta vaksinen. Ved og vaksinere foreldre til ungdom og barn, og lærere og andre nære voksenpersoner mon tro om smitten blant unge og barn også går ned.

Endret av J.E
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (11 minutter siden):

Hvorfor skal man ikke kunne moralisere litt over den villeste festinga med mange deltakere? Det er jo det som har vært en av de viktigste smittesprederne i pandemien. Ikke at jeg unntar de godt etablerte på 50+ som hele veien har fått tilpassede tiltak for sin aldersgruppe, men man skal jo ikke glemme hvor smitten sprer seg heller. Og det er blant annet på større fester. 

Det sagt, jeg kan godt forstå at russen er skuffet. Det er jo kull nr. 2 som ikke får oppleve russetida fullt ut. Selv om mange syntes den er unødvendig og vokst ut av proporsjoner så det like fullt et minne for livet for mange og noe som ikke kan tas igjen senere, så jeg forstår det er kjipt. Men akkurat nå er det dessverre ikke mulig å ha en russetid, det virker ikke forsvarlig å samle så store mengder av russ nå. 

Jeg tenker som helhet på russefeiringen og fadderukene i normalsituasjonen, slik jeg tolket det siterte innlegget. 

Det finnes nok av mennesker som hvert år klager på russen og fadderukene. Der de tidligere hadde litt av min sympati (ja, jeg har blitt vekt midt på natta av russen utallige ganger selv), så får de ikke den nå. Man har bedt ungdommen drøye festen, og da vil den også komme på et tidspunkt. 

Blir litt som når man stenger butikker pga. smittevern i månedsvis og klager på at mange går å handler når de først åpner igjen. Det er jo noe man vet vil skje.

I sommer kommer ungdommen til å feste. Det er helt garantert. Det må man faktisk forholde seg til. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Example skrev (5 minutter siden):

Jeg tenker som helhet på russefeiringen og fadderukene i normalsituasjonen, slik jeg tolket det siterte innlegget. 

Det finnes nok av mennesker som hvert år klager på russen og fadderukene. Der de tidligere hadde litt av min sympati (ja, jeg har blitt vekt midt på natta av russen utallige ganger selv), så får de ikke den nå. Man har bedt ungdommen drøye festen, og da vil den også komme på et tidspunkt. 

Blir litt som når man stenger butikker pga. smittevern i månedsvis og klager på at mange går å handler når de først åpner igjen. Det er jo noe man vet vil skje.

I sommer kommer ungdommen til å feste. Det er helt garantert. Det må man faktisk forholde seg til. 

Jeg ser ikke hvilken relevans det du skriver har for tidlig vaksinering av russ i indre Østfold. Ja, det vil alltid være folk som ikke liker å bli holdt våken klokka tre om natta fordi naboen har fest. Men her er det vaksineprioritering som er diskusjonstema. Det er ikke et argument for tidlig vaksine av russen, at det finnes folk som ikke liker fest.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (9 minutter siden):

Ja, skjønner og i stor grad enig. Men jeg tror ikke det blir mange mulighetene for ungdom å feste i sommer. Det tror jeg man kan se langt etter for noen dessverre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (8 minutter siden):

Ja, skjønner og i stor grad enig. Men jeg tror ikke det blir mange mulighetene for ungdom å feste i sommer. Det tror jeg man kan se langt etter for noen dessverre. 

Det kommer de til å gjøre. Så det må vi ta med i beregningen. Det er det Indre Østfold faktisk ser her.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (1 minutt siden):

Det kommer de til å gjøre. Så det må vi ta med i beregningen. Det er det Indre Østfold faktisk ser her.

Da kommer det jo bare an på håndhevingen da og hvor mange som evt. blir dratt med inn i buret for noen dager. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deterbaremeg skrev (14 minutter siden):

Jeg ser ikke hvilken relevans det du skriver har for tidlig vaksinering av russ i indre Østfold. Ja, det vil alltid være folk som ikke liker å bli holdt våken klokka tre om natta fordi naboen har fest. Men her er det vaksineprioritering som er diskusjonstema. Det er ikke et argument for tidlig vaksine av russen, at det finnes folk som ikke liker fest.

Det var ikke det jeg svarte på. Brukeren skrev:

Sitat

Kanskje man heller skulle benyttet anledningen til å avskaffe russefeiring og fadderuke. Det fører ingenting godt med seg for hverken den døddrukne ungdommen eller alle de plager med støy og fyll. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (1 minutt siden):

Da kommer det jo bare an på håndhevingen da og hvor mange som evt. blir dratt med inn i buret for noen dager. 

Det er fullt mulig å feste uten å bli stoppet av politiet. 

Innfører man et vaksinepass vil man også få trøbbel rettslig med å straffeforfølge mennesker for noe andre får lov til. Likhet for loven og det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deterbaremeg skrev (53 minutter siden):

Det har aldri vært lagt opp til en spesifikk rekkefølge for folk under 45 år. Derfor er det ingen etablert rekkefølge som vil «snus» om de yngste tas først. Logikken blir imidlertid snudd. I det man ikke lenger mener det er viktigst å vaksinere dem med størst risiko for et alvorlig forløp.

Jeg kan godt forstå at barnløse hjemmekontorister i alder 35-45 synes det er greit å vente med vaksinen for å ta russen o.l først. Men for oss som har flere barn, stiller dette seg annerledes. Barna våre har mange titalls nærkontakter og kan fort ta med smitten hjem. Det vil ramme de yngste barna i samfunnet om deres foreldre er sisteprioritet for vaksinen. Det blir rett og slett barnefamiliene som må være mest forsiktige gjennom sommeren. Som må unngå besøk lengst. 
Barnløse kan bare flytte ferien sin til høsten når de er vaksinert. Mens barnefamiliene må ta sommerferie når det er skolefri.

Jeg formulerte meg kanskje litt keitete med prioriteringsrekkefølgen, men vi er enige i at logikken snus hvis man vaksinerer yngst innenfor gruppen først, og det er først nå den siste tiden det har vært snakk om.

Jeg ser at jeg glemte å skrive at vi også har barn, og nettopp derfor ser vi på nært hold hvordan denne situasjonen påvirker barn, unge og unge voksne. Jeg er bekymret for langtidsvirkningene dette har for de.

I artikkelen så sier russepresidenten de har intervjuet at hun egentlig ønsker at hennes mor skal få vaksinen før henne. Men som artikkelen belyser, så kan det være vanskelig å forstå seg på regler/råd. Og noen oppfatter at «råd» ikke er nødvendig å følge. Dette med råd og regler har vi sett at kan være vanskelig for både den ene og den andre å forstå. Vi vet jo at hjernen ikke er ferdig utviklet før godt ut i 20-årene, og derfor vil flere i den gruppen ta uheldige valg fra tid til annen. Hvordan kan vi forvente at de som ikke har hjernen ferdig utviklet skal gjøre riktige valg når ikke en gang vi voksne alltid greier det? Det må da være mer gunstig å prioritere å vaksinere de som tar smitten med hjem, og det er vanligvis ikke mor og far som har hjemmekontor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er fullt mulig å feste uten å bli stoppet av politiet. 

Innfører man et vaksinepass vil man også få trøbbel rettslig med å straffeforfølge mennesker for noe andre får lov til. Likhet for loven og det der.

Selvsagt, men man kan ta i bruk hardere virkemidler om man må, f. eks. få HV til å hjelpe politiet. Da kan man i større grad gå fra dør til dør i problemområder. 

Vaksinepass tror jeg egentlig ikke vil komme. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt, men man kan ta i bruk hardere virkemidler om man må, f. eks. få HV til å hjelpe politiet. Da kan man i større grad gå fra dør til dør i problemområder. 

Vaksinepass tror jeg egentlig ikke vil komme. 

Det kan man godt gjøre, men det vil neppe skje. Så jeg tror man heller gjør lurt å innse realitetene, og heller legge til rette for å hindre at det blir en katastrofe. Lage realistiske grenser for hvor mange som kan være et sted. Settes grensen på 5, vil det være like ulovlig om de er 6 eller 60. Settes grensen til 20, vil nok flere etterstrebe å holde antallet innenfor regelverket og man vil få folk som er samarbeidsvillige til å oppgi nærkontakter og gjerne folk som arrangerer som har en viss kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan man godt gjøre, men det vil neppe skje. Så jeg tror man heller gjør lurt å innse realitetene, og heller legge til rette for å hindre at det blir en katastrofe. Lage realistiske grenser for hvor mange som kan være et sted. Settes grensen på 5, vil det være like ulovlig om de er 6 eller 60. Settes grensen til 20, vil nok flere etterstrebe å holde antallet innenfor regelverket og man vil få folk som er samarbeidsvillige til å oppgi nærkontakter og gjerne folk som arrangerer som har en viss kontroll.

Man skal nok aldri si aldri, for er det noe det siste året har vist er at man er villig til å flytte grenser for hva som er akseptabel inngripen. Så hvis det først smeller skikkelig med smittenivå (dvs. langt mer enn det man har sett), så hadde jeg ikke blitt det spor forundret over å se HV soldater gå fra dør til dør med batonger for å få folk til å følge reglene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Altså hæ? Gi vaksine til russen så de kan gå og feste, og likevel smitte andre?

ærlig talt. De klarer seg uten russetid. Var selv russ for noen år siden og er ikke så jævlig gøy som mans skal ha det til. De overlever uten fest

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal nok aldri si aldri, for er det noe det siste året har vist er at man er villig til å flytte grenser for hva som er akseptabel inngripen. Så hvis det først smeller skikkelig med smittenivå (dvs. langt mer enn det man har sett), så hadde jeg ikke blitt det spor forundret over å se HV soldater gå fra dør til dør med batonger for å få folk til å følge reglene. 

Velger å tro at man har et snev av anstendighet igjen i dette landet. Selv om jeg ser slike ønsker komme fra brukere her inne.

Spørsmålet er om det vil bli slutt på dette når de endelig får sin vaksine, eller om det er et ullent hat mot ungdomskultur som ligger bak disse meningene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (4 minutter siden):

Velger å tro at man har et snev av anstendighet igjen i dette landet. Selv om jeg ser slike ønsker komme fra brukere her inne.

Spørsmålet er om det vil bli slutt på dette når de endelig får sin vaksine, eller om det er et ullent hat mot ungdomskultur som ligger bak disse meningene. 

Det er nettopp det jeg ikke tror det er så mye igjen av - anstendighet. Vi ser krisen brukes for det den er verdt. Nei, jeg er ikke en av de som tror at det var myndigheter i inn- eller utland som skapte dette viruset, men jeg har dessverre vært vitne til at det brukes for hva det er verdt når det først er her, til å ta kontrollen og makten på en måte som man tidligere bare har sett i land man ikke liker å sammenligne seg med. Det hele er en tragedie å være vitne til. 

Og jeg tror vi dessverre ikke har vært vitne til det mest inngripende ennå. Det verste vil gjenstå, når mutasjoner vaksinene ikke biter på gjør seg gjeldende. Da vil det sårbare demokratiet få kjørt seg. 

Endret av Capt. Obvious
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 110% enig med ordføreren her! Dette handler ikke om at russen skal få feste, men å slå ned smitten der den er! Det er de unge og mobile som bør vaksineres først, inkl. Alle som jobber i samfunnskritiske yrker. Hadde disse blitt vaksinert først, hadde smitterisikoen for de øvrige blitt betydelig mindre. Er det ingen som tenker over det??  Har lenge lurt på hva myndighetene egentlig driver med... De gjør jo alt de kan for å dra dette ut i tid, i stedet for å vaksinere der smitten er størst.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...